Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Fast Ritmo

Fiat Ritmo 70..

Anbefalte innlegg

Hei  :)

Da har jeg endelig rotet meg til og få lagt ut litt om min fiat ritmo 70.

Da jeg fylte 17år kjøpte jeg meg en saab 9000 turbo.det varte ut øvelseskjøring og noen månder med lappen så hadde jeg kun 4 gir igjen..ble litt for dyrt og kjøre med når man hadde lærlinglønn. solgte denne og var uten bil en mnd, Da fikk jeg melding av brodern (andreas155) om at det sto en Fiat Ritmo70 1983. i drammen jeg tenkte da at dette var jo en bensin gjerrig bil og ikke hadde den gått mange km ca 69.000

slik så den ut i salgs anonnsen:)

7BDD8C956D-1B8B-4A43-AAEA-5C3BE11140087D_10112007178.jpg

7BC3E91D48-B6ED-446C-A23C-85F89561BCD87D_10112007177.jpg

7B1C6F2F67-7EA6-4784-807C-4D12AAC5399A7D_10112007174.jpg

Så ble det vinter, før den ble i bruk ble eksosanlegg byttet ut+ en sikkelig service og oljebehandling da bilen så grei ut under.

DSC_0988.jpg

DSC_0953.jpg

Så kom våren og da var det EU kontroll, måtte bytte hjullager+ bytte begge kanalene jeg tok da og byttet hjulbuene bak i tillegg slik at bilden da var rust fri. kun litt overflate rust på dørene. innteriøret var det setetrekk på som hadde vært der fra bilen var ny slik at under disse var det forsatt som nytt:) Da skjønte jeg at dette var bilen for meg det ble slutt på bruksbil statusen. fikk tak i abarth vinge og en eksospote som var litt mere lyd i, slik så den ut etter en sikkelig vask og shine eneste som ikke er vasket her er motorrommet.

DSC_1025.jpg

DSC_1028.jpg

DSC_0016.jpg

Rirmo703.jpg

Ritmo704.jpg

DSC_0018.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0020.jpg

Så dukket sommeren opp og har jo vært entusiast fra jeg ble født omtrendt så gledet meg utrolig til og lufte bilen på italiensk dag:)Det ble nye felger samt fikset opp bremser og diverse ting som abarth ratt(uorginalt) og turteller,oljetrykksmåler osv..

Tafoto-0123_1.jpg

Tafoto-0122_1.jp

Tafoto-0124_1.jpg

DSC_2303-1.jpg

Tafoto-0116_1.jpg

Tafoto-0117_1.jpg

Tafoto-0121_1.jpg

Da har jeg ivertfall fått lagt ut litt om bilen min:)

kommer mere senere  :)

mvh Henning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det ;D

Etter italiensk dag ble den parkert i vinterlagring, i løpet av vinteren ble det byttet frontrute+ ribbet innvendig sjekket etter rust men ingen ting ble oppdaget, ved oppstart fant vi ut at sikringsboksen var på vei til og ta fyr.. opps.  fikk tak i 3 stk før vi fandt en som passet, en vinter bil ble skaffet en Saab 900 turbo.

Tafoto-0151.jpg

Tafoto-0165.jpg

Tafoto-0164-Kopi.jpg

Tafoto-0160-Kopi.jpg

Det neste året ble den kjørt på pene sommerdager, ingen problemer:)

så kom vinterhalv året igjen:(

Da var det bare og brette opp armene igjen, nå skulle jeg få litt orden i bagateller, viste seg at man plukker litt mye når man har en hel og kald vinter foran seg:)

Først skulle den senkes, det var jo nok problermer med det, da de fleste mente dette var likt på en hel haug av fiater som resulterte i at jeg hadde alt av fjørbein til 128/xn9/127  endte med at jeg brukte demperen fra 127 og hvor jeg hentet fjørene er hemmlighet:)  men med den fjøra fikk jeg brukt samme fjørbeinslager som orginalt, bak brukte jeg bare mellomstykker og oppstivings bånd samt en litt stivere fjør som jeg boltet fast.

Var innom en trivlig kar i Tønsberg for og finne et lykteglass til ritmoen endte med at jeg fikk med meg en fabriksny Lancia/saab 600, 1500 motor, Denne ble montert og satt sammen med en 5-trinns kasse fra en 85S. Da jeg tenkte det ble litt lite med en 4 trinns kasse på den motoren.

Viste seg at det ikke var så lett og få tak i girkasse feste til 5 trinn så denne måtte lages. det samme var det med gasswier der måtte det litt custom til.

Nedre delen av bilen ble også lakkert opp denne vinteren, samt byttet bakluke og litt div småplokk.

190562_10150151780045011_596880010_8665133_6492810_n.jpg

189222_10150151779320011_596880010_8665124_8149971_n.jpg

189832_10150156399935011_596880010_8712624_2923645_n.jpg

184786_10150151780350011_596880010_8665139_2109614_n.jpg

DSC_0027.jpg

8021109162_76f90ae7ec_c.jpg

8021106980_fa6010a595_c.jpg

8021081795_f390dd5f43_m.jpg

7998852279_fecfd98306_m.jpg

5768498036_1a4839fb6d_b.jpg

563983_530563363626505_318264218_n.jpg

548487_10152133745850305_322036083_n.jpg

264029_10151212071581083_358037419_n.jpg

Har flere bilder som kommer ut senere :)

blir nok litt mere rotete bilder da det ikke er så lett og få sortet allt :)

mvh Henning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns den blir bare tøffere å tøffere....

Likte orginalfargen godt !!

Heldig var han også som fikk seg spillny motor !! Og turbo felgene matcher bilen bra.

BB: hva har skjedd ?? Du har vel ikke glemt å legge om til vinterdekk og crasha...!!

(vintern kom brott på her,har vært noen uhell av dette slag her)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for fine tilbakemeldinger :)

Fiaten rødmer der den står :D

Her kommer noen bilder fra motor innsetning og litt div .

168627_10150127106760011_596880010_8352674_4445086_n.jpg

Støtdemperene er av merket osrav fra en 128 guru i tyskland bennyttet disse både foran og bak:)

179221_10150127221860011_596880010_8353670_2593397_n.jpg

183649_10150156673760011_596880010_8716208_2732991_n.jpg

184747_10150156399435011_596880010_8712619_7171915_n.jpg

189238_10150156400490011_596880010_8712641_557224_n.jpg

2011-03-08170130.jpg

2011-03-08170141.jpg

2011-03-09183809.jpg

2011-03-09193520.jpg

2011-03-09193454.jpg

165711_10150127220365011_3087361_n.jpg

2011-02-05125700.jpg

Nå i vinter skal jeg fikse gasswier oppleget litt bedre da jeg fikk gassheng de siste rundene på vålerbanen sist:)

og få motoren litt høyere opp fra bakken.vurderer og få på "16" felger og dekk hva synes dere??

men etter jeg ble fredig med denne i fjord måtte jeg ha noe annet og gjøre så da kjøpte jeg meg en Alfa romeo 1750 berlina:)

IMAG0441.jpg

IMAG0733.jpg

DSC_0101.jpg

Da jeg fant ut at jeg trengte bensin tank til denne + litt annet fant jeg en dele bil men klarer ikke og hugge den så den blir neste prosjekt:)

DSC_0047.jpg

DSC_0375.jpg

står mere om disse under prosjekter i alfa posten :AR BERLINAS MOSS.

Kjøpte meg også en ny bruksbil det året en Saab 95 2l turbo, Har også hatt en Dodge 350van innom her men den snakker vi ikke om:)

skal forsøke og holde dere oppdaterte etter vært som det skjer noe i vinter.

mvh Henning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener relativt bestemt at Osrav var leverandør til Fiat hvertfall på Ritmo Abarthmodellene........

Hva slags fjærer står på egentlig?? snodig morsom design!!

Har jeg så rett når jeg formoder at det står en lav km 1301cc ritmo 70 motor til overs i garasjen?? ;)

Remi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye bra bilder. Ritmo'en ser ut til å bli skikkelig bra, men var jo tøff også når jeg så den på IW-2012.

Godt å se at vinteren brukes til mekking og fintuning, skal bli morsomt å ta frem grombilene igjen til våren ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker brodern.. måtte få ut fingern til slutt!!!  :D

Her var det mye bra bilder. Ritmo'en ser ut til å bli skikkelig bra, men var jo tøff også når jeg så den på IW-2012.

Godt å se at vinteren brukes til mekking og fintuning, skal bli morsomt å ta frem grombilene igjen til våren ..

Takk for det:)  Blir moro og kjøre litt igjen.. blir litt finjusteringer ja ..håper på og få sett en ritmo cab snart??

med abarth hjul- :)

mvh Henning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henning

Lars fra Dolcetti sa han holdt på med en Ritmo cab, det var for over et år siden. Usikker på kontaktinfo til Lars, han holder til i indre Østfold, men hvis du prøver via Wreckmaster i Larkollen kan du være heldigere, de er bekjente.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig imponerende å se hvilken entusiasme og glød ovenfor Italienske biler som ligger til grunn for dette prosjektet. Godt det finnes slike folk som deg i dette langstrakte landet.  ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

a4abu9e8.jpg

Tøff Ritmo du har!

Rydder i vognskjulet, og har et par originale Abarth recaro stoler som stjeler plass... Kunne du ha bruk for de i vogna?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henning

Lars fra Dolcetti sa han holdt på med en Ritmo cab, det var for over et år siden. Usikker på kontaktinfo til Lars, han holder til i indre Østfold, men hvis du prøver via Wreckmaster i Larkollen kan du være heldigere, de er bekjente.

Har nok misforstått litt er ikke på jakt etter cab ivertfall ikke ennå:)  men NOSERN har en slik.. og regner med og se den med abarth hjula som han har kjøpt av meg:)

a4abu9e8.jpg

Tøff Ritmo du har!

Rydder i vognskjulet, og har et par originale Abarth recaro stoler som stjeler plass... Kunne du ha bruk for de i vogna?

ojj Har tenkt fælt fram og til bake flere ganger om jeg skulle gjort den om til abarth innvendig men tror ikke jeg har hjerte til og rive ut det orginale :(

men kunne vært fint og hatt på lur:)  hvor mye og hvor holder du til?

Takker for alle pene ord:)

mvh Henning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

noen som vet om ombyggnings kitt for og få skiverbremser bak ?

og evt større skiver foran.

ellers er det opprydding i ledningsnett og drivstoffslanger som skjer i garasjen om dagen:)

mvh Henning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

På min -84 mod Ritmo 70 har jeg bremser foran fra Ritmo 105/Regata 100.

Dvs 227 mm skiver er byttet ut til 257mm skiver.

Dette er en rimelig enkel mod da du kun bytter ut feste brakett til kalipper og bremseskiver.

Selv holder jeg på å oppgradere til kalippere og ventilerte 257mm skiver fra 1.8 mk 1 Bravo/Brava/Marea.

Disse kalipperene er 54mm mot std 48mm.

Jeg vil derfor montere bremsekraftforsterker og hovedpumpe fra 130TC (22mm mot std 19mm).

Bak kjører jeg standard tromler intill videre. Har Uno T og 124 Coupe (etc) kalippere liggende på vent.

Bayless har ombyggings sett for skiver bak til 128 vilket er likt som på Ritmo.

Torbjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

takk for gode innspill og råd.

hvordan er det med passform når det gjelder og bygge om til ventilert?

tenkte mest på ventilerte sikiver forann. men fungerer nok bra og øke str litt:)

ikke så lett og ville ha større bremser men holde seg innenfor "14" toms felger:)

skal titte litt etter ombyggningskitt bak:)

mvh Henning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Man kan bruke 14" på Bravo/Brava/Marea 1.8 som jeg har hentet bremsene fra så det går bra.

Croma (I) turbo som du kanskje har hentet felgene fra har også 257mm ventilerte skiver.

Et annet alternativ som mange bruker er jo Uno turbo bremser. Ventilerte foran, men litt små skiver (240mm).

Foran skal det være bolt-on på Ritmo'n.

Bak kreves det små modifikasjoner, men det finner du sikkert noe om på nettet.

Montering av skiver bak krever større hovedpumpe. 

Lykke til :)

Torbjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...