Gå til innhold
Forzaalfa

1980 Alfasud

Anbefalte innlegg

Vel hva skal vi si. Fin langt ifra men... er klar for en lakering pluss litt sveis. Er forhldsvis hel å det er ikke værst til en 35 år gammel sud 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det snart vær for å ta denne i bruk igjen! Det gjenstår fortsatt litt sveising, og EU kontroll må den også ha.. Siden det er 5 år siden registerreimene ble byttet tenkte jeg å ta de også, men hva med strammere? Hvor ofte bytter dere boxereiere disse? De har jo ikke gått så mye på de 5 årene, og aldres jo ikke på samme måte som gummien..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er denne endelig hel igjen, gulv på førersiden er sveiset og satt inn med brunox. Et par lag med arcanol så holder det vel noen år. 

DSC_0015.thumb.JPG.298cc9abaa7e3a30e96a47d91d14678a.JPG

Reg.reim kit er handlet inn hos autodoc, så det er neste jobb.  

Videre er det endel kosmetikk å rydde opp i, men det tar man underveis. Neste år skal den være operativ bil nr. 4. 😎

Ellers har det jo kommet inn en boxer til i garasjen. Etter en helvetes kamp med en slavesylinder ruslet den endelig over plassen for egen motor, så nå skal den også settes i stand for bruk neste år. Det blir vel egen tråd når det arbeidet starter. :)

IMG-20181101-WA0003.thumb.jpeg.9bd0b9fd690b33a33a27d2c5d133bd70.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig, og de begynner å bli sjeldne også.. ikke mange oppegående biler, og tilsynelatende lite deler å finne.. Tenker da på serie 1, litt flere å velge i på serie 3 enda..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en tur til Hønefoss, der "Porka" her hadde en 156 å dele opp. Flotte seter i den, så de skal jeg prøve å få på plass i sud'n. Interiøret var heller dårlig, med gråhvitt baksete og utslitte 33 sprint stoler foran.. 

Foran er det plankekjøring, der får jeg det til med noen enkle overganger, bak er litt verre. Jeg tror jeg må skjære vekk endel på baksiden av setet siden Sud setet er såpass tynt, og 156 setet er delt og nedfellbart. Jeg tror det blir vanskelig å beholde den funksjonen uansett. 

Knallgode seter å sitte i dette, og inngravert alfalogo er jo lekkert. :)

DSC_0049.thumb.JPG.16cb39e89532bd19a8b487ef9a63766d.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte ut en tur med denne idag, det var jo fint vær og tildels bar asfalt!😎

IMG-20190228-WA0003.thumb.jpeg.731bfbcb1b01eb3d07ee51fd1c86924f.jpeg

Interiørprosjektet nevnt lenger oppe blir nok ikke i denne bilen likevel, etter litt måling og vurdering ser det ut til å være litt for mye jobb å få inn den bakseteryggen.. Det finnes vel 156 med hel seterygg også? eller er den delt og nedfellbar på sedanen også?

Det så derimot ut til å passe fint i 33en, så det havner nok der.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er noen som har et baksete til 156 sedan (og det ikke er nedfellbart) lett tilgjengelig hadde det vært flott å sett bilde av bakside og tykkelse på dette, 

Det gamle interiøret er tilbake i bilen, ikke pent akkurat, men nå må EU godkjenning på plass så man kan kjøre litt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer nå salg av denne for å fokusere på overnevnte 33 i stedet. Litt av nostalgiske grunner egentlig, hadde jo en slik en som første alfa. :)

Tenker da at jeg får denne gjennom PKK før salg, status nå er at den er operativ, men med reimsett fra 2012 eller så. De har jo ikke gått mange mil, men jeg har akkurat kjøpt sett med reimer og strammere, så de kan også monteres før salg. 

Orginal motor og girkasse har jeg liggende sammen med noen dører og ny bakluke, så det er mulig å stille den tilbake til orginal for de som vil det.

Ta gjerne kontakt om du vil ha fungerende og forholdsvis sprek alfasud! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hender det blir en halvtime her og der til litt jobb på denne, nå har jeg endelig fått byttet reimene og tatt hånd om et rusthull under tanklokket.

image.png.8e54207fd2dbdb211de7f1691a82e7b6.png

Ny bit:

image.png.58d1dde3437d5d949fffcae65313f26d.png

Sveiset og slipt:

image.png.290e9aea8682fbe1224071cafb9e28d5.png

Så et lag brunox:

image.png.3bef0776968d3d86162b85456c1dacfa.png

Et lag brunox til, så tåler det litt regn i hvert fall.. 

Litt prøvekjøring viser stadig tydligere at dempere foran bør byttes, den steiler som en GH14 ved flat pedal.. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...