Gå til innhold
Forzaalfa

1980 Alfasud

Anbefalte innlegg

Igår var jeg en tur hos Ståle P og overtok en Alfasud.. :)

Bilen er vel ikke å anse som "bra", men den går som en kule, er skiltet og veteran, så jeg klarte ikke å dy meg.. Herlig å kjøre boxeralfa igjen!!

Første punkt på agendaen er å få alle hjulene til å sitte skikkelig, noen kjøpte feil hjulbolter til den, så mange av boltgjengene er ødelagt.. Noen som har noen innvendinger på å bruke helicoil her?

Andre ting som må gjøres er flushing av kjølesystem, luke ut noen el-gremlins, og bytte reimer.. etter det er planen å kjøre.. :)

post-164-14779335748245_thumb.jpg

post-164-1477933575111_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, ja om det ikke går så fælt så er det ihvertfall drama nok til at det føles fort! med orginalunderstell steiler den jo som en hest når man gir på også.. :)

Helicoil ideen er herved forkastet etter råd fra "erfarne fjellfolk", så da må jeg ha nye hub'er.. grei skruing å løsne de vel?

Ang. motorn, det er litt nøling mellom motorbrems og pådrag, hva skyldes det? det er en 1,7ie med 40IDF..

Understell: Jeg fikk med senkefjærer, men det kan kjennes ut som den trenger noe mer sidestabilisering.. passer stabstag fra andre modeller? 33 16v er vel litt anderledes?

Hva med PU foringer, bare å handle eller blir det for stivt?

performancemod forslag mottas med takk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker!

Ingen som har tips om litt oppstiving av disse bilene?

Forslag til felger mottas også, bortsett fra de opplagte: Ronal A1. ;) Tidsriktig er et stikkord! ikkeno DOTZ cromefelger med spinners på denne..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel bare å kjøpe et bra senkesett og nye gule koni så blir handlingen skapelig på gata. :)

Ang ie motor så har den slappe kammer og hydrauliske løftere. Sett over kammene fra en 1500 og bygg om til mekaniske løftere. Bytt pakninger og membraner i gasserne, og en tur på rulla, så blir den nok artig.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk med en 1,5 med enkelgasser(85hk), jeg må vel kanskje ha kammer fra 105 hestern?

Funker det å montere over løftere og kam fra en sånn topp til den som er på, eller må jeg ha toppen også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha 105 hester kammene ja. Trenger ikke bytte topp såvidt jeg vet. :)

Det er ikke samme toppene på 1,5 og 1,7. Da 1,7 har forbrenningskammer i toppene, mens 1,5 litern er flate og har forbrenningksammeret i stemplene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se flere suder i live  :)

Jeg har powerflex foringer på min blå, delvis fordi det er så vanskeligt å få tak på orginalforinger etter hvert.

men den er jo passe stiv ja..

33 16v har en annen travers så stabstag til den har en ekstra "sving" i forhold til 8v boxere..

Har du målt diametern på stabstaget ditt nå?

er det framme eller bak som er problemet med hjulbolter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det ikke forringer egenskapene å sette inn poly, så gjør jeg det! det har jo vært snakk om at noen understellsmekanismer bruker flex'en du har i gummi aktivt(f.eks medstyring)..

Vet ikke hvilken diameter som er der, det kan jo hende det holder å bytte fjærer og dempere som nevnt..

boltproblemet var på alle 4 hjul, men skiver bak er på vei fra tyskland, og hr. Seierstad har fronthub'er til meg, så det ordner seg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har foresten orginale firkantede lykter liggende i tilfelle du vil ha litt orginalutsende  ;)

ronal turbo felger og er kult på disse :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser jeg snart enden av husprosjekt for denne gang, så da skal denne få litt oppmerksomhet.. Delene ligger på hylla, må bare hente fronthub'er hos Erik S så blir det bra.

Som dere ser på bildene har alfahjertet foran seget noe nærmere moder jord med årene. Noen forslag på hvordan dette kan fikses? Noen som har en slik grill i god forfatning liggende kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt igang med demontering!

Ser jo at det har blitt sveiset en god del på denne bilen, heldigvis ser det ut til å være hel ved over alt :-)

Hvordan er det å bytte bakre simring på veiva på på denne? Holder det å ta av svinghjul, eller må bunnpanna av?

Kunne godt tenke meg litt eierhistorikk på denne, er det greit å få tak i på biltilsynet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kult som bare det ..en makan bil som denne var min 2 alfa..  tidlig på 90 tallet drømte om sud ti den gang tilbake. gratulerer med kul bil ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satser på at den blir kul ila. noen mnd. nå ihvertfall. :)

Motor og gir er nå demontert.

I håp om at noen som kan sud svinger innom tråden, så spør jeg litt til:

Hva er de 3 sensorene som er på motoren nå, en på venstre innsug(noe med vannet?), i øvre bakkant av høyre topp, og en rett ved oljefilteret. ?

Tipper en er vanntemp, men de 2 andre? Oljetrykk skal vel være sentrert i bakkant av blokka, men den var bare plugget her.

Motoren ser jo litt rusten ut, og med hvitt korrosjonspulver på aludelene.. tenkte å pusse det litt, men hva kan jeg ha på for å forhindre at det er like ille om et halvt år? Motoren skal ikke demonteres helt, så lakkering er ikke aktuelt. hva noe type fett eller lignende man kan sette inn delene med?

Leste et sted at 1,4 og 1,7ie i 145/146 faktisk har underspyling av stempelene, er dette noe alle boxerene har? hvis ikke, når begynte de med det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner ikke med at du har oljetrykkmåler inni bilen ? er nok derfor det er plugget i bakkant på toppen av blokka. Bare Ti utgave som hadde oljetrykkmåler så vidt eg vet.

Den sensoren som er ved siden av oljefilter er vel til oljetrykklampe inne ved speedmeter..

Var begge de andre sensorene koblet til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har meteret inni bilen, men det var ikke koblet opp. forrige eier har satt mye Ti deler på den, inkl. midtkonsoll.

Sensoren på venstre innsug som stikker inn mot midten var ikke koblet til nei, er denne til termometer? Ser det ligger en hvit/blå ledning sammen med dynamo ledningene, skal den inn på der tro? Det kan vel være samme ledningsnettet selv om det ikke er en Ti med midtkonsollinstrumentene?

Thermostatic switch står det på den ene ved oljefilteret, det er vel til vanntemp lampa i dashen det da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

enkleste er kansje å skru ut sensoren å se om det er olje eller vann i det kammeret den er skrudd inn i?  ;)

jeg har nettopp byttet motor på den røde min, men har ikke koblet opp sensorene enda.

Har du ikke en sånn bok som dette? står koblingsjema bak i den.

http://www.ebay.com/itm/Alfa-Romeo-Alfasud-Sprint-1974-88-Owners-Workshop-Manual-Hardback-/190779780524?pt=AU_Non_Fiction_Books_2&hash=item2c6b5c6dac

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensor på høgre toppen er til temperaturlyset inne i bilen. På min X 77' Sprint (som er vil tru er lik på din Sud) så skal den sørge for at det lyser når motoren er (for) kald og når den er for varm.

Mvh Ketil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info! Har nå trålet nettet, og funnet det jeg trenger av dokumentasjon, så bare jeg får fred fra jobben fortsetter prosjektet. :)

Lurer fortsatt litt på dette med underspyling av stemplene da.. kom det etter Sud'n sin tid?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjullager foran.. Noen som vet om spesialvektøyet for å løsne hub'en er å få kjøpt? en 16 kant koppnøkkel størrelse 50 eller noe.. Kanskje noen har en liggende jeg kan låne?

Så på den ene hub'en jeg kjøpte at det har vært byttet lager, og den mutteren er fullstendig maltratert.. hadde vært fint å kunne gjøre det skikkelig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker!

Ingen som har tips om litt oppstiving av disse bilene?

Forslag til felger mottas også, bortsett fra de opplagte: Ronal A1. ;) Tidsriktig er et stikkord! ikkeno DOTZ cromefelger med spinners på denne..

BBS RS, RSL cult, Ronal Turbo, imagewheels har mye kult..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...