Gå til innhold
Gjest Rafael

Alfa GTV Lusson (siste generasjon)

Anbefalte innlegg

Hei Alfafolk!

Har nettopp oppdaget denne siden. Så bra at en sånn finnes.

Men jeg har et konkret spørsmål. Jeg vurderer å bytte bil. De siste 4-5 årene har jeg kjørt BMW. Og den har vært meget pålitelig. Dette satte jeg veldig pris på. Men nå er det vel på tide at våre veier skilles. Tidligere hadde jeg en Alfa 33. Vi hadde det veldig godt sammen, men jeg måtte være meget tålmodig med den den gangen. Den hadde nykker...

Men jeg tenkte: hvorfor ikke gi Alfa en ny sjanse?

Jeg vurdrerer en Alfa GTV Lusso ca 97-98 modell. Den skal ikke ha kjørt mer en 40 000 - 50 000 km. Men min største bekymring er det man sier om Alfaens pålitelighet. Dette skal være en bruksbil som skal holde i tykkt og tynt. Kan jeg stole på Alfa? Hvordan er den som helårsbil?

Jeg er klar over at det er ikke mange GTV'er som er blitt solgt i Norge. Hvordan klarer men seg hvis man trenger reparasjon/service? Hvordan er det med kunnskap hos forhandleren/servicemannen. Jeg vet at Alfa har byttet forhandler nylig. Hvordan er tilgangen på delene? Jeg er nemlig ikke så flink til å mekke selv. Btw. Hva er det som skjedde med Rasmusson? Ville stikke innom, men Alfacenteret var ikke der lenger.

Hvor er dyrt er det å forsikre denne bilen? Jeg har full bonus.

Er det noe annet jeg trenger å vite om denne bilen?

Venter i spenning på deres sysnpunkter.

Rafael ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

siden 33'en.

GTV'en er helt uproblematisk som helårsbil, i motsetning til i gamle dager er heller rust ikke noe problem.

Sjekk foringer i bærearmer forran og bak, gir seg til kjenne med tydelig klonk, og at bilen ikke er helt stabil.

BIlen er ellers helt grie og skal ikke gi deg større problem enn hvilken som hels annen bil mht vedlikehold.

Sjekk for kollisjonsskade

Forsikring er hyggelig så lenge du har full bonus, men vær oppmerksom på at det er enorme forskjeller fra selskap til selskap på denne modellen.

Det er forøvrig importert så mange privat av denne slik at det er flere verksteder som har erfaring. De fleste deler er på lager, men du kan i enkelt tilfelle oppleve ventetid.

Hilsen

Øyvind I

(hadde GTV V6 TB som helårsbil i ett par år)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for responsen Øivind!

Det du skrev varmet hjertet mitt. Nå er jeg kanskje næremere en bil jeg har ønsket meg.

Det jeg mente med kunnskap hos servicemannen er slike ting som for eksempel, noe som jeg har lest på webben, om at "noen greier" i oppgenget bak måtte skrus til jevnlig fordi det blir løst. Hvis man ikke gjør det vil ting bli slitt fortere. Det jeg lurer egentlig på er om det finnes slike verksteder som har kunnskap om slike spesielle ting. Noe som jeg fikk inntrykk Alfacenteret Rasmusson hadde is sin tid.

Når det gjelder skepsis man har til Alfa Romeo blir den bekreftet av slike artikler som denne på

http://www.honestjohn.co.uk. Linken til denne artikkelen her: http://www.honestjohn.co.uk/index.php?url=/carbycar/index.htm.

Der står det nemlig følgende: In June 2001 Alfa Romeo was rated by Motor Warranty Direct as Britain's worst out of 22 marques for warranty claims (www.warrantydirect.co.uk) FIAT/Alfa joint worst for breakdowns attended by German ADAC during 2001. Alfa Romeo had joint highest average cost in warranty claims for cars up to 10 years old in 2002 Warranty Direct index www.performanceindex.co.uk Alfa Romeo 2nd least reliable of 31 makes of car in 2002 'Which?' reliability survey cars 2000 - 2002; 3rd least reliable cars 1997 - 1999.

Jeg vil tro at man er ganske avhengig av bra støtteapparat hos forhandleren, hvis man ikke er interessert i å mekke selv.

Men ikke desto mindre har jeg fått mer på lyst på GTV'en nå :-).

Rafael

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Rafael, hyggelig å høre.

Honest John hadde en del grei info, men ganske overfladisk. F.eks.

"Rear suspension bushes apt to wear and when they do they can damage the rear subframe."

Hvis eierne er av typen som er døv (det bråker MYE, så dette høres), ikke oppfatter hvordan bilen kjører etc. Da kan kanskje dette skje, men det merkes så tydelig at det ikke er tvil.

Stramming av de delene somdet snakkes om er i så tilfelle sikkert en del av servicearb.

J.D. Powell inkluderer også hvor fornøyd kundene er med forhandlere, og i england er det mye missnøye på dette.

De ansatte hos tidligere Alfasenteret finner du hos:

Motor Forum, avd. Østre Aker: Uwe Witthöft (mekaniker)

Carrozzeria Alfa AS i Drøbakk (Glenn Brandvold og Tom Skorpen (mekaniker).

GTV/Spider er nå offisielt importert (som ny) til norge, og det finnes derfor mer støtte og kunnskap i forhold til i f.eks. 97/98 hvor det ikke var samme støtte.

Er bilen ikke herjet med så skal det ikke være noe å frykte.

Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...