Gå til innhold
badnewsbertone

MK1 Uno Turbo Novitec

Anbefalte innlegg

Ja da va jeg i gang igjen...

3P'n er satt på hold for nå.

Ble litt lei denne,va vel egentlig aldri skikkelig motivert nok heller.

Føler at bilen trenger mere tid,vil ikke at denne skal bli et hastverk.

Så derfor har jeg tatt inn Uno'n i garasjen,og det er denne jeg har mest lyst å få ferdig til sommern.

Spess etter at jeg fikk tak i alle gromdelene til den.

Planen er ikke noe utstillingsbil. Skal ta den rusten som er, og få den i best mulig stand tekniskt.

Dvs at bremsene blir overhalt,ny giroverføring,Koni dempere med H&R fjær.

Har Zimmermann bremseskiver og kommer vel for å gå for Green stuff klosser.

Har alt av deler ,til den. Utenom "diffen" til han sveitsern som blir bestilt når den tiden kommer.

Bilen er faktisk mye bedre enn tidligere anntatt.

ALLE fire støtdempertårn er rustfri !!!!! Kanaler er så og si rustfri,utenom i skøyten/falsen til dørken.

Dørken er faktiskt gjennom rustet ved ALLE falser.....

Men jeg er skikkelig fornøyd,trodde at det skulle være mye verre.

unoturbobygge013.jpg

unoturbobygge014.jpg

unoturbobygge015.jpg

unoturbobygge017.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bilder av dørken....

unoturbobygge009.jpg

unoturbobygge005.jpg

unoturbobygge004.jpg

unoturbobygge002.jpg

unoturbobygge011.jpg

unoturbobygge012.jpg

Kunne lagt ut flere bilder av dette,men de er like jævlig resten også....

Men som sagt,så ser jeg ikke svart på dette.

Denne gangen skal jeg gjøre karossen ferdig,før jeg bynner med motor !!

Ellers så har den noe rust nede i dørne,og i ramma til frontruta. Men den må jeg ut med allikevell.

Nei, nu har jeg skikkelig lyst til å komme igang med denne. Gleder meg til jeg er ferdig på jobb og kan bynne å slipe og skjære rust...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbrakte nesten hele dagen hos dyrelegen,hunden reiv ei klo. Så de ble nødd til å amputere nederste ledd på denne.

Så dagen har gått til å pleie hunden.

Men har vært en liten time i garasjen for å "studere" prosjektet.

Har sett før meg fremgangsmåten nu, det som skal skjæres vekk og det som for lov å bli.

Skal prøve å redde mest mulig av dørken. Kommer til å slipe den ned til stålet,og så smøre den inn med Ferro Bet.

Så for jeg se hvor mye sveitserost som kommer frem....

Bruker dere Ferro Bet, eller finnes det noe bedre ??

Jeg synnes egentlig at den duger fint.

Når dørken engang blir ferdig,hva skal jeg bruke på innersia og under bilen ?? Hva er å anbefale.

Dette skal da pensles på,har ikke laget meg "lakkeboks" enda og vil ikke at dette skal fordele seg over hele garasjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det jo litt rust å kose seg med, kan jo nesten virke som bilen har stått med fukt inne i bilen. det er jo gjerne støtdempertårna spes bak som

pleier å ruste,har heller ikke sett noen hvite uno turbo tideligere. lykke til med fremdrifta, du får komme med bilder etterhvert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det jo litt rust å kose seg med, kan jo nesten virke som bilen har stått med fukt inne i bilen. det er jo gjerne støtdempertårna spes bak som

pleier å ruste,har heller ikke sett noen hvite uno turbo tideligere. lykke til med fremdrifta, du får komme med bilder etterhvert :)

Er det soltak på den? Ligna svææææært på en 75SX jeg hogg engang for maaaange år siden. Den var totalt gåen etter noen få år, ja, ja 15 år da.  ;D Soltaket lakk fra dag 1 og den sto stort sett ute i Bergen sine første leveår -> VÅT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sto en hvit Uno T i Mo i Rana når vi var der for et par år siden. Vi stoppet på vei hjem og fikk tak i eieren, og nesten så vi kjøpte den og tok den med oss hjem...:-)

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye godt arbeid her ja. Men det er fint at du "redder" bilen, noen år til med matter på gulvet  og salte veier hadde nok tatt knekken på den.

Muligens lurt å kjøpe nye ferdige gulvplater, hvis det er mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei den har heldigvis ikke soltak.

Vannet har nok kommet inn gjennom frontrute ramma. Der er det noen svære krater (hull).

Ja, er veldig fornøyd at støtdempertårn er rustfri. Samme gjelder innerskjermer,tankpåfylling,hjulbuer....

Faktiskt ingenting på de plassene der det skulle ha vært rust,helt fantastiskt !!!

Den værste rusten er som sagt i skyøtene i dørken,3-4 hull i ruteramma, og litt under dørene.

Men tror han tykje bor i garsjen.

Bynnte med at jeg skulle bytte til slipeskive på vinkelslipern,ikke f.. ,tulla med dette i 10 minutt før jeg hentet billigslipern. Som det da seff funket på.

Så skulle jeg slå på kompressorn, niks den ville bare ikke. Etter 30-40 forsøk kom den endelig.

Da skulle jeg bruke luftsaga. IKKE FA.,fylte etter med olje men ingenting skjedde.....

Satt også da i 15 minutter og brukte ettervert ei tang for å dra ut badet, før den omsider kom igang.

Fant ut at bladet va så sløv at dette måttes byttes. Fant heldigvis et nytt !!!

Men så var det å få saga i gang igjen.....når den omsiden kom,så stoppet den omtrent hvert 4-5 sekund.

Helt til jeg var ferdig med stykket som ble skjært ut.

Nibblern fungerte heldigvis feilfritt. Så det var fort gjort å lage et nytt blekk.

Så var det på tide å sveise......automatmaska datt plutselig ut.

Funker...ikke....funker....ikke....akkurat som en blinker.

Ble ettervert rimelig ørr i skallen. Fikk ikke stilt inn sveisen skikkelig heller med maska.

Så sveisinga er ikke nokka å skryte over.

Ble bare så lei (og litt forbannet) at det var på tide og trekke inn igjen.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen bilder.

Må bare få orda maska,dette ble jo bare tull...

Men var jo litt gira,så måtte bare legge i plata.

unorepp3.jpg

unorepp6.jpg

unorepp1.jpg

Dette skal selvfølgelig helsveises. Der det er litt mellomrom legger jeg blekk på undersia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er batteri i maska så bytt det.

Hvis ikke så legg maska nær vinduet i boligen (ikke i kald garasje) så er den fit for fight i morgen når du kommer fra jobb.

Ikke legg på noe plate bak! Unngå overlappede plater såvidt mulig. Fyll hullet med sveis. Sveis inn en liten "kladd" på hver side i enden av sprekken. Bare stor nok til at du ser den flyter i ett med plata. La kjølne til du ikke lenger ser at den gløder. Legg så på en kladd til på samme måte. Like før de møtes legger du kladden i bunnen av V-en. Fortsett til hullet ikke er der lenger. Ha avbiteren liggende ved siden av og klipp tråden før hver punkting. Så slipper du å varme opp den "klysa" som sitter på enden etter at du slipper avtrekkeren. Dermed blir det ikke så tykk fylling av sprekken og mindre å slipe vekk.

Med litt trening kan du la den sitte der og sette neste punkt før det har kjølnet så mye. Eller du kan skippe mellom to sprekker slik at sveisebadet kjøles mens enden av sveisetråden holder seg glødende. Du ser etterhvert når du er for tidlig på'n igjen.

Det vil krympe ganske kraftig når du gjør det slik. Det kan motvirkes ved at du slår ned kantene en smule først slik at det krymper seg rett. Gulvet er jo et greit sted å trene da det dekkes av matter over og guffe under.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok med meg maska inni huset. Funka bare fint idag. (damn...glemte maska i garasjen igjen...)

Da var føste plata på plass...jippi...

Må bare få stilt inn sveisen ordentlig,sliter litt med matinga.

Men nu er det litt mindre rust i kupe'n...og dørken bynner å bli litt stivere.

Var ganske kald i garasjen,sikkert -10 grader.Måtte lufte skikkelig mens jeg sveiset.

Men pilsen var kald og god...

unoturbobyggedrk003.jpg

unoturbobyggedrk004.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe...joda dette er kosearbeid.

Fine kanaler...

unoturbobyggedrk005.jpg

unoturbobyggedrk007.jpg

Men når jeg er ferdig med karossen så blir neste stopp motor'n.

Og der får jeg litt hætta....

Skal nok klare å bygge den opp igjen, men er frykktelig redd for å gjøre ting feil når jeg holder på med motor.

Til nå har jo alle holdt som jeg har jobbet med,men synnes bestandig at jeg har glemt noe...

Og vil helst ikke ødelegge noen Novitec deler,de bynner å bli vanskelig å skaffe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da kom arbeidslysten over meg igjen....

Nu er jeg til 98% ferdig med høyre siden. Litt finsveising under og litt sliping og grunning så er jeg i boks.

Denne siden var mye verre enn venstre siden er, så det skal nok gå litt kjappere der.

Når jeg er ferdig med dørken,må jeg bytte frontruta. + at det er 2-3 hull der også....

Tror jeg skal overhale alt av bremser også,før jeg bynner med motoren.

Slik at abreidslysten ikke forsvinner igjen etter at motoren er ferdig... ;)

unoturbo007.jpg

unoturbo006.jpg

unoturbo009.jpg

Slik så dette ut før....

unoturbobygge010.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer til å smøre godt på med Butinox.

Så litt farge, asfaltplater og noe støydempene.

Har aldri prøvd Biltema sine materialer. Er dette greit å bruke ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jo selvfølgelig legge ut bilder av nytoppen også !!

Denne er en Stage 2 og kommer ifra Avanti Motorsport i Somerset England.

Nu må jeg jo bare kjøpe meg et ordentlig turbogrenrør,kan jo ikke bruke det gamle lenger...

unotoppstage2jpg4.jpg

unotoppstage2jpg2.jpg

unotoppstage2jpg5.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Butinox? Du mener kanskje Brunox..

Butinox er vel noe man smører på husveggen :D

Jeg hadde lagt på 2-3 lag med Owatrol-olje og malt over med Arcanol. Dette holder mye bedre enn alt annet som jeg har prøvd. Det er trossalt ikke synlige steder, så finishen kan man fire litt på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg gjort litt mere idag, lite tid for tia....

Må bare klare å få sveist ferdig bilen før godværet kommer, for da må jeg fortsette med huset.

Holder på å skifte kledning og med etterisolering.

Nu har jeg begynt på venstre siden, her går det mye fortere.

unoturbo002.jpg

unoturbo003.jpg

unoturbo004.jpg

unoturbo008.jpg

Ellers så har jeg vært i kontakt med en sveitser som lager mye rart til Uno'n.

Skal handle giroverføring med uniball's og komplett downpipe hos han. Alt i rustfritt.

Må dessverre sende min gamle giroverføring til han,da han ikke har noen mal for biler før 87'.

unoturbodp1.jpg

unoturbodp2.jpg

unoturbodp3.jpg

unoturbogiroverf2.jpg

unoturbogiroverf3.jpg

unoturbogiroverf1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det Owatrol neste gang  ;)

Har kjøpt meg en stor boks med Brunox, og den skal brukes.

Må jo funke det også !! Men Owatrol er notert.

Skal også pensles over med Arcanol over Brunoxen.

Da tror jeg at jeg kommer til å bli ferdig sveisa over helgen. (håpe håpe)

unoturbo005.jpg

unoturbo002-1.jpg

Bynner å nærme seg slutten nu, men skal også sveise litt på undersiden.

Ser noe annerledes ut nu ja, og den er blitt rimelig stiv igjen.

Skal se om jeg ikke kommer til å stive av karossen ytterlige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...