Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Gjest Odd Egil

SKIFTE HJULLAGER SPIDER 91

Anbefalte innlegg

Hei!

Er der NOEN der ute som vet fremgangsmåten for å skifte hjulllager sett (bakaksel) på ALFA SPIDER series 4 (91-93)

Har studert delekatalog, men kan ikke klare å se om stikkaksel må av, evt. hvordan.

(Send gjerne arbeidsbeskrivelse!! 8-) )

Belønning i himmelen....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvordan det gjøres på serie 4, men hvis det er likt som de tidligere bakakslingene så må du ta ut stikkakselen. det er en ganske grei jobb. ta av bremser, og løsne 4 bolter som holder navet så har du alt ute i frisk luft. da er det bare til å dra lageret av.Ps det kan komme noe olje fra diffen ut...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en grei jobb, men det sitter en krympring som holder lageret på plass og denne kan sitte hardt(må muligens varmes for å demonteres), har du nye kan du bruke kappskive og skjære di av.Obs pass akselingen.

MEN hvorfor skal du bytte lager? er det ulyd eller er det

pga slakk i lager.

Hadde samboeren`s 1988 spider på EU-kontr i vår og fikk mangel på slakk i bakhjulslager begge sider og som en følge av det byttet jeg på begge sider.

Det arbeidet kunne jeg spart meg for fordi det var nøyaktig likedan slakk med nye lager, det skal være slakk der men dette kjennes mye ut hvis du sammenligner med andre bile\merker. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en grei jobb, men det sitter en krympring som holder lageret på plass og denne kan sitte hardt(må muligens varmes for å demonteres), har du nye kan du bruke kappskive og skjære di av.Obs pass akselingen.

MEN hvorfor skal du bytte lager? er det ulyd eller er det

pga slakk i lager.

Hadde samboeren`s 1988 spider på EU-kontr i vår og fikk mangel på slakk i bakhjulslager begge sider og som en følge av det byttet jeg på begge sider.

Det arbeidet kunne jeg spart meg for fordi det var nøyaktig likedan slakk med nye lager, det skal være slakk der men dette kjennes mye ut hvis du sammenligner med andre bile\merker. :)

Intresangt jeg skal nemelig bytte lagera på min Berlina pga slakk de romler ikke eller støyer på no vis men var veldig slakke.

Mye slakkere en valig andre gammle biler.

Så du sier det ikke blir bedre pga at de er konstruert sån?

Owe har vertøy for og demontere og montere detta han ba meg ta ut stikkakselene og ta de med til han så skulle han bytte de.

Og så kunne jeg bare montere etterpå.

Det koster ikke rare pengene og få det skikkelig gjordt med skikkelig verktøy :)

mvh

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp skiftet mine bakhjulslagre på min 1750 Bertone

De romla litt og var slakke. Nå er de faste og fine...

Du trenger ikke spesialverktøy for å få dette til...

Får å få dem av brukte jeg to bolter med muttere som jeg presset lagrene av med gjennom de to store hullene på den ytterste skiven der hjulboltene står. For å få dem på igjen er det bare å kakke dem på plass (et lite slag på hver side helt til de er inne. Det tar litt tid med noen hundre slag, men det går greit... men ver forsiktig så ikke lagrene skades)

Trond ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går sikkert og skifte lager uten noen form for spesielle hjelpemiddler men personlig vil jeg aldrig benytte noen annen metode en å presse nye lager på plass, ved å slå disse på plass vil du få små skader i lagerbane\kuler bare ved sjokket når du slår på lageret, men det er mulig jeg er for pirkete. Men husk at det er krymp-ringen som holder lageret på plass på stikk-akselen og hvis denne blir slått på plass kan det ha innvirkning på dennes evne til å låse\klemme rundt akselen, disse skal varmes opp ved montering(glir da rett på plass uten noen form for vold). Forøvrig kontaktet jeg car---alfa i Drøbak angående slakken i lagerene og fikk der beskjed om at det er helt normalt med slakk, men valgte å bytte likevel. :)tok et gammelt lager og åpnet dette for om mulig kostantere om dette var slitent ,men kunne ikke se noen unormal slitasje, og fettet var akkurat som nytt.

Har kjørt flere hundre mil etter dette nå i sommer med nye lager som har like mye slakk som de gamle.

P.S bare hyggelige opplevelser, nesten,,,,kun en trasig dynamo. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan for ordens skyld legge til at på min gamle 1750 70 mod er det ikke krympring men en stor mutter som holder lagret på plass. Så jeg har ikke gått løs på delene med rå vold og slegge, bare små løse kakk for at lageret skal komme forbi gjengene for deretter å bli skrudd på plass med den store mutteren...

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm tror jeg skal prøve meg på detta selv jeg.

Har jo overhala en hel Jaguar XJ6 aksel og den funker knall den var masse jobb men.

Om det er krympering eller mutter på min 75`Berlina vet jeg ikke men det finne jeg ut.

Hånd brekket trenger sikkert ettersyn det au tar dårlig.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe....

Joda. Tror nok lagera bør byttes nå!!

Har utsatt det altfor lenge...

Alternativt kunne jeg jo ha konstruert et kjølesystem for bakakslingen, ribbet bilen ned og lagt 60 mm lydisoleringsmatter og anskaffet hørselsvern....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...