Gå til innhold
topolino

Fiat 1100 R Corsa prosjekt

Anbefalte innlegg

Hei tenkte jeg fikk legge ut litt om hva som skjer i garasjen på Nøtterøy i vinter. Gammern har også lyst til å kjøre rasebil, å naturligvis Fiat. At valget falt på en 1100 var vel litt tilfeldig å en god porsjon mangel på kunnskap. For det er vel neppe lett å finne noe dårligere utgangspunkt. Langsgående bladfjærer å en forstilling som egentlig burde vært på en hestevogn.

Men bilen er morsom å se på, å så var det noe om gamle minner, bilen er en 66 mod utrolig nok så godt som rustfri til å være en Fiat fra 60 tallet.Den var når jeg overtok den ferdig ribba og buret var bygd hos proff burbygger, pluss at det var kjøpt inn coilovers foran. Det som foøvrig var gjort må nok gjøres om igjen.

Det jeg har gjort er å fjerne all understellsmasse. ble kvitt ca 4 kg her. bilen ble så avfetta under så nå er det jo en drøm å sveise på understellet. det var faktisk ikke så ille mye jobb brukte ca en uke på det.

Donorbilen som foreløpig har måttet bøte med livet er en Fiat Argenta 83 mod. Har skjært ut støtdempertårna fra denne å felt dem inn på 1100`n dette ble en del jobb,

men nå blir det coilovers bak .med aksel fra 124. Denne mangler jeg så om noen vet om en til salgs så er jeg glad for å høre om det. Forstillinga har jeg også bygd noe om for å få tilpassa coilovrs, målet her er etterhvert å bygge en ny med uniballs, men det får bli en oppgradering etterhvert. ombyggingen er forelagt teknisk i corsaen.

legger ved noen bilder

divplusscorsa1100r170.jpg

divplusscorsa1100r171.jpg

nye støtdempertårn fra Argenta

[][/img]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt fler bilder

divplusscorsa1100r172.jpg

Støtdempertårna er helsveisa fra begge sider

divplusscorsa1100r173.jpg

Måtte utvide tunnelen litt for å få plass til gearkassa fra Argentaen

divplusscorsa1100r174.jpg

da var mesteparten av sveisinga klar så da ble undestell lakkert

005.jpg

kjekt å ha bilen på vippa så den kan snurres litt rundt

007.jpg

forstilling,fikk tak i en del nye deler så nå er det ihvertfall ikke slark i den,blir nok enest corsabilen med smørenippler

006.jpg

Nye foringer er dreid i akryl, vet ikke helt hvordan dette vil funke, men det ble ingen svikt, så vi får prøve

003.jpg

Måtte utvide føringa i bærebrua for å gjøre plass til coilovers

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig tøft prosjekt! Håper i mitt stille sinn at dere beholder patinaen på bilen, hadde vert herlig å slippe blank lakk på noe som har en slik historie å fortelle  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøft med Patina på racerbil ja, veldi enig med Aksel der.

Forøvrig i forhold til nylon foringene dine, ta bort fjøra og sjekk at opphenget beveger seg slik det skal uten å låse seg i noen posisjoner, gjør det det er det bare tut og kjør.

Slike låsinger kan være fryktelig vanskelig å identifisere på banen, spesielt for uerfarne racerpiloter (uten at jeg har peiling på om piloten her har erfaring eller ei)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann

Moro!

Tøft prosjekt, morsomt med noe som skiller seg ut fra mengden - muligens eldste bil i corsaen??

Misunnelig på alle dere som kaster dere over karosserimodifikasjoner uten videre ... har alt å lære der.

Om man tør spørre - hva slags maskinist som skal boltes fast i Argentakassen?

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

med hensyn til valg av motor, er det ikke helt bestemt, men blir nok en 2 liter fra Argenta, har også en 1,8 fra Barchetta stående dette er jo en 16v.

men tror vi starter med Argentamotoren i orginalstand uten noe trimming, den har vel 115 hk uten servo, så får vi oppgradere etterhvert,

målet er å få bilen på banen til 2013 sesongen.

foreløpig legger jeg nok mest energi i understell og få redusert vekta så mye som mulig. :) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Litt vanskelig å si hvilken klasse den vil ende opp i da den er uteglemt i regnearket (merkelig) :) men om jeg legger inn 124 berlina som er etterkommeren

vil jeg med 115 hk 131 racing motor og 770 kg ende i klasse 4. forutsatt at jeg ikke har sperre.

Jeg fokuserer nok ikke så veldig mye på hvilken klasse jeg havner i om det blir 3 eller 4 spiller liten rolle, målet er i første omgang å komme rundt banen og å ha det gøy.

hva vekta ender på vet jeg heller ikke noe om pr i dag, Når bilen er kommet så langt at motor å drivverk er klart tar jeg nok en tur på vekta å sjekker bare for å få en viss peiling.

Petter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt oppdatering, har nå fått tak på en hylse /bakaksel til Fiat 124 , så da har jeg fått bygd om fester til stabstag/panhardstag.

så da blir neste fester for dempere, hadde ikke noe passende i skrotkassa-så da får jeg se om jeg rekker en tur innom profpartner i morgen.

Legger ved litt bilder, satte opp lasern så jeg fikk lina opp innfestingen, ikke så lett å se på bildene men det går vel så vidt å se en rød strek.

corsaprosjektbakaksel001-1.jpg?t=1329164153

corsaprosjektbakaksel004.jpg?t=1329164153

corsaprosjektbakaksel005.jpg?t=1329164153

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går litt tregt om dagen, men har nå fått tilpassa bakaksel. legger ved litt bilder

corsaprosjektelementmicasa012.jpg

corsaprosjektelementmicasa013.jpg

nytt feste for stabstag

corsaprosjektelementmicasa015.jpg

justerbare coilovers lightversjon :)

corsaprosjektelementmicasa017.jpg

bilen har nå med 124 aksel fått ca 15 cm bredere sporvidde så da må bilen bli litt breiere også

corsaprosjektelementmicasa021.jpg

som vi ser så er det ikke plass til noe hjul her bremseskive er heller ikke montert så det kommer ytterligere en cm ut

kan jo selvfølgelig bruke felger med et annet innpress, har noe liggende på lagret som jeg får hente hjem når jeg får bilen

ned på hjula.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt grovtilpassing av skjermbreddere. Passa egentlig ikke så værst til å være til en annen type bil.

[imghttp://i1063.photobucket.com/albums/t511/fiatmultipla/bredding1100001.jpg][/img]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Überbarskt!  La for all del pepita tapen sitte på lyktene :)

Hva slags bil er de bredderne egentlig ment for? Det kunne vært interessant å lage former av de...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da ble det litt ombygging av skjermer for å få plass til dekk også. med hensyn til skjermbreddera så vet jeg ikke hvilken bil de er til ,men skal prøve å finne ut av detbreddin21100001.jpg

breddin21100002.jpg

breddin21100003.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...