Gå til innhold
Era

Spørsmål ang lekasje test av NORD motor

Anbefalte innlegg

Hei på dere teknisk intresserte.

Har tatt det jeg kaller "Leak Down" test på Alfa`n i helga hun har NORD motor.

På godt norks en lekasje teste for og se om cylindrene er tette og finne ut hvor det lekker.

Jeg kjørte motoren varm så målte jeg.

10% på samtlige dvs ca11% på #1 10% på de mittere og 9% på bakere men så spørs det da hvor nøyaktig et sånt instument er.

Lakk litt i alle insugs ventilane og resten forbi ringane.

Så til spørsmålet hva er Bra? hva er ok? og hva er her må noe gjøres?

Jeg resonerer som detta etter erfaring fra andre motorer.

3-5% er race tetting dvs meget bra.

5-15% ok (men usikker siden motoren skal ut)

15-25% Her må noe gjøres siden motoren skal ut i bruks bilen min hadde jeg ikke brydd meg.

Boka til instrumentet sier at opp til 25% er innenfor og at det ikke behøver og være noe alvorlig.

Her er vel ikke jeg helt enig 25% er jo gjenomtrekk.

Det jeg skal gjøre med motoren er ta den ut vaske reint også bytte lager, olje pumpe, regsiter kjeder, demontere og overhale toppen bytter det som trengs. osv

Det jeg lurer på er hva skal jeg gjørra med ringer, stempel, cylinderforinger?

Nye ringer er dyrt samnelikna med nye foringer m/stempel, ringer og alt som trengs.

Så derfor henvender jeg meg til dere med erfaring med dissa motorane hva sier dere???

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville latt slitasjen på foringene avgjøre. Siden du skal ha toppen av alikavel er det jo naturlig å sjekke da. Er det ikke noe slitasje å snakke om ville jeg beholdt de gamle ringene. (vær forsiktig når du skal ha toppen av så du ikke løfer foringene fra setet når du tar av toppen. Har hørt at det kan være lurt å ta ut topplokks boltene, men har aldrig gjort det selv når jeg har tatt av toppen.)

Rent isolert sett så virker resultatet ditt bra. Er ikke hellig overbevist at du hadde fått et bedre gjennomsnitt om du hadde testet 10 helt nye motor fra AR.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville latt slitasjen på foringene avgjøre. Siden du skal ha toppen av alikavel er det jo naturlig å sjekke da. Er det ikke noe slitasje å snakke om ville jeg beholdt de gamle ringene. (vær forsiktig når du skal ha toppen av så du ikke løfer foringene fra setet når du tar av toppen. Har hørt at det kan være lurt å ta ut topplokks boltene, men har aldrig gjort det selv når jeg har tatt av toppen.)

Rent isolert sett så virker resultatet ditt bra. Er ikke hellig overbevist at du hadde fått et bedre gjennomsnitt om du hadde testet 10 helt nye motor fra AR.

Ja klart jeg skal sjekke slitasjen siden den skal opp glemte og skrive det.

Alt vil sjekkes visuelt når det demonteres.'

Hvor mye slitasje kan man akseptere i cylindrene på disse motorene?

Ja gruer meg litt til og ta av toppen håper den går lett av.

Jeg synes også det er bra hadde den ikke skult fra hverandre hadde jeg vært fornøyd men siden den skal det er jeg litt usikker.

Derfor ønsker jeg og rådføre meg med dere som har mekka på dissa motorane.

Takk for tipsa de er notert.

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å si en ting.

Toppen kan ofte sitte godt på boltene p.g.a. aluminium som goroderer og du får det fine kvite pulverte som pakker seg rundt boltene. kan kansje hjelpe å dytte noe olje oppi rundt boltene i god tid før du skal prøve å få toppen av.

(P.S. tror ikke Stian fikk med propellen, den lå på benken i dag morges.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å si en ting.

Toppen kan ofte sitte godt på boltene p.g.a. aluminium som goroderer og du får det fine kvite pulverte som pakker seg rundt boltene. kan kansje hjelpe å dytte noe olje oppi rundt boltene i god tid før du skal prøve å få toppen av.

(P.S. tror ikke Stian fikk med propellen, den lå på benken i dag morges.)

Ja er det jeg er redd for men hvis frost væske er bytta når den skal hver 2 år sies detet problemet og være mindre.

Skal løsne topploksmutterane pronto til helga og pøse på med rust/korrosjosn løsende spray har glemt det.

Var det bare propellen han ikke fikk med?

Se mail fra meg.

Igjen takk for tipset.

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei på dere teknisk intresserte.

Har tatt det jeg kaller "Leak Down" test på Alfa`n i helga hun har NORD motor.

På godt norks en lekasje teste for og se om cylindrene er tette og finne ut hvor det lekker.

Jeg kjørte motoren varm så målte jeg.

10% på samtlige dvs ca11% på #1 10% på de mittere og 9% på bakere men så spørs det da hvor nøyaktig et sånt instument er.

Lakk litt i alle insugs ventilane og resten forbi ringane.

Så til spørsmålet hva er Bra? hva er ok? og hva er her må noe gjøres?

Jeg resonerer som detta etter erfaring fra andre motorer.

3-5% er race tetting dvs meget bra.

5-15% ok (men usikker siden motoren skal ut)

15-25% Her må noe gjøres siden motoren skal ut i bruks bilen min hadde jeg ikke brydd meg.

Boka til instrumentet sier at opp til 25% er innenfor og at det ikke behøver og være noe alvorlig.

Her er vel ikke jeg helt enig 25% er jo gjenomtrekk.

Det jeg skal gjøre med motoren er ta den ut vaske reint også bytte lager, olje pumpe, regsiter kjeder, demontere og overhale toppen bytter det som trengs. osv

Det jeg lurer på er hva skal jeg gjørra med ringer, stempel, cylinderforinger?

Nye ringer er dyrt samnelikna med nye foringer m/stempel, ringer og alt som trengs.

Så derfor henvender jeg meg til dere med erfaring med dissa motorane hva sier dere???

Erik A

heisann...

ser ikke verst ut de resultatene du har der.

men hvor er lekkasjen? oppe eller nede.

når det gjelder demonteringen så skal du jo skifte stempel fjærer og da ville jeg ha tatt ut foringene, honet disse og montert dem med nye O-ringer i bunnen, da trenger du ikke være redd for å flytte på foringene under demonteringen.

Har vært borti at gamle honede foringer med nye stempelfjærer som er trill runde kan i en periode gi en øket sylinder lekkasje.

Og ett viktig tips, fres seter og slip ventiler på ett super verksted som ikke har ventil slipe pasta i sine verkstedhyller! Ser du en boks med slikt utstyr bruk ett annet verksted.

hilsen

fred roger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisann...

ser ikke verst ut de resultatene du har der.

men hvor er lekkasjen? oppe eller nede.

når det gjelder demonteringen så skal du jo skifte stempel fjærer og da ville jeg ha tatt ut foringene, honet disse og montert dem med nye O-ringer i bunnen, da trenger du ikke være redd for å flytte på foringene under demonteringen.

Har vært borti at gamle honede foringer med nye stempelfjærer som er trill runde kan i en periode gi en øket sylinder lekkasje.

Og ett viktig tips, fres seter og slip ventiler på ett super verksted som ikke har ventil slipe pasta i sine verkstedhyller! Ser du en boks med slikt utstyr bruk ett annet verksted.

hilsen

fred roger

Hei Fred Roger og takk for tipsa.

Det lekker litt i insugs ventilene ikke noe i eksos og mest ned forbi stempelringane. Håpa at når insuges ventilane var nyfreste at det kansje lakk et par prosent mindre.

Var det med og bytte stempelringer/fjærer jeg lurte på om jeg skulle la være siden det er såppas ok i mine øyne.

Og dermed ikke ta ut foringane og la stempela sitte igjen for jeg anser at tar jeg ut stempela MÅ jeg bytte ringer og hone.

Hva synes du om det?

Bytte O ringer i bunn er en annen ting er synes burde vært bytta som endel anbefaler meg og la være i fred.

Så her er enten bytte alt stempelringer, O ringer osv eller la alt det værra i fred.

Lekker det etter nye stempelringer og hona cylinder burde de vel vært bytta foringer eller?

Men ja det må jo kjøres inn etterpå.

Nye stempelringer er såppas dyrt at da vurderer jeg et sett nye foringer og stempel med ringer og tettinger.

EB Spares tar ca 2000,- for et komplett sett m/4 fra Borgo dvs samme som er levert orginalt til disse motorene tror jeg.

Ang ventil seter ja enig der, har brukt mira fres på alt av ventlier jeg slipt lenge uten problemer da en kompiss som jobber med motorer har det.

Så planen var en flott 3 vinkla mira jobb med kona ventil styringer hvis de må byttes samt match porting av insug og eksos.

Hva med styringer er de vanskelige og bytte hvis de er slitte?

Takk for alle gode tips og råd.

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt alt!

Når du først er inni motoren, kjøper nytt pakningssett, og bytter alle andre slitedeler, og bruker mange timer, blir jo et par tusen ikke store forskjellen. Så er du ferdig for lange tider.

Erik S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt alt!

Når du først er inni motoren, kjøper nytt pakningssett, og bytter alle andre slitedeler, og bruker mange timer, blir jo et par tusen ikke store forskjellen. Så er du ferdig for lange tider.

Erik S

Ja lurer litt på det jeg også så blir den hel overhalt og nesten som ny.

Funderte fælt på detta i går kveld og som vanlig frister det og la det ta av ordentlig og gi den full overhaling.

Men jeg tenkte at skal alt byttes så vekt justererjeg alt også og det koster penger og tar tid det også.

Trengs det på dissa motorane?

Takk for gode tips Erik S

mvh

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt alt!

Når du først er inni motoren, kjøper nytt pakningssett, og bytter alle andre slitedeler, og bruker mange timer, blir jo et par tusen ikke store forskjellen. Så er du ferdig for lange tider.

Erik S

SÅ ENKELT OG RIKTIG!!!

en bi jobb å plukke ut stempel og foringer i denne jobben uansett...

lag så ny motor du bare kan denne gangen, når du er i gang.-

hilsen

fred roger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ute å sykler litt her nå! 8)???

Men tror nok du får god effekt av vekt justering / balansering på denne motoren, den har jo "relativt" langt slag, og da blir vel balansering særdeles viktig, spesielt om du planlegger å bruke litt turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man lærer barna sine at er det noe man lurer på så spør man!

Altså til dere tekniske genier fra en som bare er geni og ikke teknisk:

Hva er NORD motor? Er det noe spesielt med betegnelsen NORD?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du er inne på no der Fred Roger det tas til etteretning.

Ja synes vekt justering av lille enden, store enden og totalt av rådene samt vekt justere stempla hører med hvis jeg skal gjøre alt.

Og da burde jo veiva tas også samt svinghjul m/trykk plate.

Tar ikke no særlig av her nå vel ;D ;D ;D jeg som er moderasjon selv ;D ;D ;D

Match porte toppen og koselige kammer samt full rullende tuning av Webera som får trakter så snakker vi morro hehehe ;D ;D ;D

Tja turtall og turtall i trimme bibelen ;D How To Powertune Alfa Romeo Engines skriver han mak 6500-6750rpm synes ikke det er spes mye turtall men så har den langt slag også da.

Jeg skal ikke lage turtals maskin jeg vil ha den sterk fra midt registeret og opp til ca6000rpm

Prøver liksom og la detta ikke ta av da men det er vanskelig og stå i mot fristelsen når man tar fra hverandre en sån deilig motor ;D

Takk for alle tipsa kom gjerne med fler de som ønsker.

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man lærer barna sine at er det noe man lurer på så spør man!

Altså til dere tekniske genier fra en som bare er geni og ikke teknisk:

Hva er NORD motor? Er det noe spesielt med betegnelsen NORD?

Mulig jeg driter meg ut her, men? Alfa NORD, -nord i Italia, Milano?? Berlina = Alfa Romeo Milano. Med andre ord ikke syd, Napoli?? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man lærer barna sine at er det noe man lurer på så spør man!

Altså til dere tekniske genier fra en som bare er geni og ikke teknisk:

Hva er NORD motor? Er det noe spesielt med betegnelsen NORD?

Må innrømme at jeg langt fra er noe teknisk geni, men... ;D

Nord-motorene er rekke- og V6-motorene i blant annet Alfetta/GTV/90/75 etc, biler som ble bygd i Milano (Arese) i nord-Italia.

Syd-motorer er boxermotorene som satt i Sud/Sprint/33 og tidlige utgaver av 145/146, biler som ble bygd i Napoli i syd-Italia.

Motorene som sitter i dagens Alfaer regnes vel for nordmotorer, selv om verken motorene eller bilene nødvendigvis blir produsert i nord? Eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du er inne på no der Fred Roger det tas til etteretning.

Ja synes vekt justering av lille enden, store enden og totalt av rådene samt vekt justere stempla hører med hvis jeg skal gjøre alt.

Og da burde jo veiva tas også samt svinghjul m/trykk plate.

Tar ikke no særlig av her nå vel ;D ;D ;D jeg som er moderasjon selv ;D ;D ;D

Match porte toppen og koselige kammer samt full rullende tuning av Webera som får trakter så snakker vi morro hehehe ;D ;D ;D

Tja turtall og turtall i trimme bibelen ;D How To Powertune Alfa Romeo Engines skriver han mak 6500-6750rpm synes ikke det er spes mye turtall men så har den langt slag også da.

Jeg skal ikke lage turtals maskin jeg vil ha den sterk fra midt registeret og opp til ca6000rpm

Prøver liksom og la detta ikke ta av da men det er vanskelig og stå i mot fristelsen når man tar fra hverandre en sån deilig motor ;D

Takk for alle tipsa kom gjerne med fler de som ønsker.

Erik A

Hei!

har til dags dato ikke sett en trimmet nord motor som har hatt godt av trakter!

den mister effekt i alle ender!

hilsen

fred roger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

har til dags dato ikke sett en trimmet nord motor som har hatt godt av trakter!

den mister effekt i alle ender!

hilsen

fred roger

Jasså sier du det merkelig for de motorene med dobble webere jeg har prøvd det på blir mye roligere og gjevnere på tomgang samt sterkere i midt registeret.

Men når de settes på MÅ forgasserane setets opp på nytt.

Tenkte i så fall på de bua 13cm GTA Traktene som kan ses ved og klikke her.

Men detta kan jo enkelt testes når man alikevel bremser og justerer motoren på ruller noe man MÅ for og få ut all effekten av en trimma motor mener jeg.

Traktene er hvertfall tøffe og gir heftig lyd om de funker gjenstår og se samt om jeg i det hele tatt gjør detta med trimming da...

Men takk nok en gang for tipsa.

mvh

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som Era sier nødvendig å justere etter trakt montering, og ikke minst en må og prøve seg frem til riktig trakt lengde.

har selv 50mm lange trakter på min 2,0 (med 45mm gassere), Har planer om å få kjørt den ordentlig i benk til sommeren og da vil jeg teste flere trakt lengder. kommer tilbake med info om et års tid eller så! ;D

Frode B. Johansen (Har 120mm trakter i sin bertone og den fungerer bra, tror han fikk sitt oppsett anbefalt av EB spares) (har i allefall skikkelig grom lyd) (Mulig jeg husker feil her, men mener han når 150 hk med 40 mm gassere?)

Power tune boka sier vel og så lange trakter som mulig, men han kan vi vel ikke stole på siden han bruker ventil pasta ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

har til dags dato ikke sett en trimmet nord motor som har hatt godt av trakter!

den mister effekt i alle ender!

hilsen

fred roger

Jasså sier du det merkelig for de motorene med dobble webere jeg har prøvd det på blir mye roligere og gjevnere på tomgang samt sterkere i midt registeret.

Men når de settes på MÅ forgasserane setets opp på nytt.

Tenkte i så fall på de bua 13cm GTA Traktene som kan ses ved og klikke her.

Men detta kan jo enkelt testes når man alikevel bremser og justerer motoren på ruller noe man MÅ for og få ut all effekten av en trimma motor mener jeg.

Traktene er hvertfall tøffe og gir heftig lyd om de funker gjenstår og se samt om jeg i det hele tatt gjør detta med trimming da...

Men takk nok en gang for tipsa.

mvh

Erik A

heisann.

jeg har bygget og benkekjørt stort sett allt jeg har laget! og inntil pr dags dato ALDRI sett en nord motor som har hatt positiv effekt av trakter!

Faktisk heller ikke med trimmings luftfilter!.

Det beste hittil er den originale filterboks fra 75 og GTV hvor man demonterer forvarmings enheten og freser til alle overganger perfekt og å bruke originalt papir innsats.

med de oppsett jeg har laget på maskinene, mot hva da tydelig vis f.eks EB da anbefaler med trakter, så har jeg ca 3 kw mer stort sett over hele turtalls linja, (kan variere litt på turtallet).

har vært masse diskusjon om temaet fra slutten av 80 tallet til innpå 90 tallet da jeg begynnte å bygge disse motorene og dokumentere fakta via bremsebenken, noe ingen tidligere hadde tatt seg råd til ( for det er dyrt noen ganger med spesielle oppsett). da stilnet all skryt om prosjekter og trimming og effekt på motorene.

Problemet er at svært få tar seg råd til å dyse den std 2,0 riktig, mao så kjører de fleste 2,0 rundt med ca 114 hk, og skryter av 130....... og synes det går bra....en dag i benken og ca 2 - 3000 så har du 129 - 132 hk og da har du en bil som ikke er å kjenne igjen.......

Hvorfor noen har klokketro på trakter er fordi man tror effekt/moment kennes bedre, men rullende landevei er det eneste dokument som fungerer, da ser man sannheten, og den er ofte skuffende.

Men selvsagt, disse firmaene skal jo ha noe å leve av de også.

når det gjelder oppgitt effekt har alltid alfa vært blandt de verste i klassen til å ikke ha det som er lovet, desverre

hilsen

fred roger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja man tester da slikt når man ruller motoren klart det.

Er mange meninger om det med pasta jeg har fått de mira frest uten pasta den siste målte 4.5-5% lekasje etterpå.

Hmmm meget intresant Fred Roger noterer igjen.

Synes bare det er rart men alle motorer er forskjellige og detta er min første Alfa motor så jeg lytter jeg men prøve med trakter skal jeg ;D

Hæ ikke K&N instats engang???

Effekten kommer jo litt an på hvilken kam også vel?

Prøver desperat og finne kam tider og kurver på C&B kammer men finner det ikke jaja de vil vel ha hemliser da.

Synes min 2.0 er litt doven ligsom jeg da men den kan jo være syk da.

Om ikke det kjennes så låter det knall rått med trakter da hvertfall ;)

Men er det ikke litt forskjell på bremse benker og typer og sånt også a???

Bare tenker man skal vel værra litt forsiktig med og rått sammenlikne to motorer bremsa i to forskjellige benker eller???

Blir spennende og justere/bremse detta til sommern da :)

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neinei!

Da kan du jo like godt kjøpe deg en oljebrenner!?

RPM IS KING!

Ja en 156 SW 2.4JTS hehehe hadde vært øko ræser det da bortsett fra innkjøps prisen da... ::)

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja man tester da slikt når man ruller motoren klart det.

Er mange meninger om det med pasta jeg har fått de mira frest uten pasta den siste målte 4.5-5% lekasje etterpå.

Hmmm meget intresant Fred Roger noterer igjen.

Synes bare det er rart men alle motorer er forskjellige og detta er min første Alfa motor så jeg lytter jeg men prøve med trakter skal jeg ;D

Hæ ikke K&N instats engang???

Effekten kommer jo litt an på hvilken kam også vel?

Prøver desperat og finne kam tider og kurver på C&B kammer men finner det ikke jaja de vil vel ha hemliser da.

Synes min 2.0 er litt doven ligsom jeg da men den kan jo være syk da.

Om ikke det kjennes så låter det knall rått med trakter da hvertfall ;)

Men er det ikke litt forskjell på bremse benker og typer og sånt også a???

Bare tenker man skal vel værra litt forsiktig med og rått sammenlikne to motorer bremsa i to forskjellige benker eller???

Blir spennende og justere/bremse detta til sommern da :)

Erik A

jeg kan skaffe kammer!

ring så skal du får det beste tips og pris på slike!

hilsen

fred roger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan skaffe kammer!

ring så skal du får det beste tips og pris på slike!

hilsen

fred roger.

Fred Roger!

-Har du trimmet noen 2,5? Hva anbefaler du her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fred Roger!

-Har du trimmet noen 2,5? Hva anbefaler du her?

heisann..

har aldri hatt muligheten til seriøs 2,5 trimming. men jeg har som den beste løsningen å skaffe seg en 3,0 og kjøre med enkle smågrep på denne som den beste og billigste metoden.

dette funker kjempebra!.

hilsen

fred roger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisann..

har aldri hatt muligheten til seriøs 2,5 trimming. men jeg har som den beste løsningen å skaffe seg en 3,0 og kjøre med enkle smågrep på denne som den beste og billigste metoden.

dette funker kjempebra!.

hilsen

fred roger

Var det jeg tenkte meg ja! Får se hva fremtiden bringer.. Har nå fått tak i en GTV6 som så fin at jeg planlegger å ha den lenge! Bilen har nå en 2,5 med trimkammer og grenrør, men jeg skulle hatt litt mer...

Bilen min har K&N erstatningsfilter i den orginale boksen. Leste vel her et sted at du kun anbefalte det orginale filteret på en Nord-motor. Gjelder det V6'en også? Lurer også på hva du tror om å montere et åpent konisk filter! Kunne godt tenke meg litt innsugslyd siden orginalboksen demper mer enn den gjør på en ny Gol*...

Hilsen

Ola E.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...