Gå til innhold
badnewsbertone

Fiat 128 3P

Anbefalte innlegg

Hei, e ny her på dette forumet.

Så da tenkte jeg at en presentasjon er på sin plass ;)

Jeg er 42 år og holder til i nord,rettere sagt Narvik.

Av italienske biler kan jeg remse opp Ritmo Abarth 130TC, Uno Turbo mk1, X1/9, og 128'n som jeg holder på med nu.

Denne er første bil i rekken for restaurering, og den som er i best stand.

Planer med denne er en litt kvikkere motor, få bort det som er av rust,er noe overflaterust,felger eksos osv...

Ny lakk blir det vel også en gang. Men første pri er å få den i gang igjen,og bruke den som "sommerbil".

Det som er gjort nu, byttet clutch og svinghjul (4,8kg).

Ellers blir det 2x40dcnf og en Giannini kam, grenrør og Supersprint eksos.

Har også en racetopp liggende,dette skal være en ekte Leinenberger topp.

Men denne skal på X'n.

Skal først se hvordan det blir å kjøre med oppsettet som er planlagt.

Ellers har jeg veldig lyst på 5-trinskasse...

Her er noen bilder...

1283Pfrrep007.jpg

1283Pfrrep006.jpg

1283Pfrrep002.jpg

1283Pfrrep064.jpg

1283Pfrrep045.jpg

1283Pfrrep047.jpg

1283Pfrrep036.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror at jeg kommer til å bruke Gotti felgene på 3'n.

unogolfnyefelger023.jpg

Disse er 2-delte i 6/7x14. Har bestillt meg 185/55 og 185/60. Dette er bare for å teste hvordan dette blir å se ut.

Har også fått meg instrumenter med røde siffer.

1283Pfrrep016.jpg

Og litt mere snacks....

1283Pfrrep019.jpg

1283Pfrrep020.jpg

Holger Bredersen tenning....

1283Pfrrep021.jpg

Tror dette blir en kul liten sak...men e redd for at dia. på Supersprint eksosen blir alt for liten, ca. 50mm !!

Har litt lyst på gromlyd. Har bare prøvd med org. gasser og eksosmanifoild.

Håper at det blir litt mere lyd med grenrør og dcnf'ene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke i skrivende stund.

Begge x1/9 manifolder henger under bilene,og er vanskelig å komme til...

Har tom en tidlig manifold,den store,men den blir jeg å ta vare på.

Men den til 75' mod kan jeg vel selge. Den har jeg kjøpt PBS grenrør til : )

Tror det kjøpte jeg for 250$,og med $kursen nu er det jo nesten gratis.....

Kjøpte min ifjord,kan hende at de har igjen noen stykk...er det lengste grenrøret æ kunne oppdrive til den.

Men som sagt,X'n står vanskelig til for å kunne skrue den av.

128 manifolden har jeg ikke lyst til å selge, i tilfelle at jeg ikke får den godkjennt med grenrør.

Kan også hende at jeg selger den når den er ferdig,og da er det greit å ha org deler liggende til den.

Men skal gi beskjed når æ bynner med x'n.

Du har jo ebay,der ligger det jo ganske ofte manifolder...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, si ifra om det skulle dukke opp noe.

Jeg har det doble røret rett etter manifolden og trenger kun selve manifolden...

Så vidt jeg har skjønt er denne manifolden lik på 3P, 128 Rally og X1/9.

JE

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er forresten bilde av ny svinghjulet som ble montert igår.

Så nu skal jeg gjøre meg klar til å fære i garasjen for å sette i girkassa igjen.

128clutch002.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ett bilde av PBS grenrøret.

PBSgrenrr.jpg

Hvis jeg tenker meg om,så tror jeg faktisk at X1/9 grenrøret/manifold har en til annen vinkel enn 128 !!

Tror at motorn er montert i en annen vinkel.

Det grenrøret som jeg stappet i 3P'n må jeg varme opp og bøye litt inn til motorn,da det ellers kommer i kontakt med styrestaget. Og dette er egentlig et til X1/9.

Er ikke mye det er snakk om,kanskje 1-2 cm....er ikke mye plass der nede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg tenker meg om,så tror jeg faktisk at X1/9 grenrøret/manifold har en til annen vinkel enn 128 !!

Tror at motorn er montert i en annen vinkel.

I 128 (og Uno?) er motoren montert med 20 grader vinkel framover. I X1/9 har den bare 11. Derfor blir det fort krøll med f.eks. innsugsmanifolder som gir feil vinkling på gasserne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumet  :)

3P er seriøst tøffe biler som er utrolig morsomme og kjøre. Jeg bygde meg en "spesial" versjon i 1999/2000 med 130 TC-motor og kasse samt andre modifikasjoner. Den hadde jeg utrolig glede av og skulle selvsagt aldri solgt den.... Ryktene sier at den er på veien enda så da har jeg tydeligvis gjort en god jobb  ;)

Mvh. Arvid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Arvid, jepp den er enda på veien. Er en kar på Fiat forumet som har den. Skal skaffe en oljekjøler til han.

Ellers er han vel rimelig fornøyd med bilen. Kan tenke meg at den går greit med TC motor....

@BB, takk og skal bli...

Idag fikk jeg endelig girkassen på plass. Måtte av med den 2 ganger for å sentrere clutchen.

Men tredje gangen "sklei" den på plass( etter mye grrrrr....).

Så imorra kan æ endelig bynne med motorn.

Har ikke testa de enda,men selgeren av dcnf'erne mente at ei dysa kunne være gåen !!

Er dette en vanlig feil ?? Kan et innsprøytingsrør være tett ?? En membran som er dårlig ??

Har vanskelig for å tro at ei dysa skal være ødelagt !! Hvis den ikke er knekt da !!

Har i allefall repsett liggende. Hvis ikke det hjelper,er det noen som er flink med disse ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da fikk æ gjort litt idag og..

Bytta bunnpanne pakning, satt på K&N oljefilter, bytta speedovaier, og satt på plass instrumentene.

knoljefilter.jpg

Ellers så kompleterte jeg det som hadde med girkassen å gjøre,skrudde fast ting og satt på plass....

Det skulle jeg ikke ha gjort, clutcharmen går helt fri...ingen mottrykk !!!! >:(

Så da er det bare å ta ned skiten igjen...dæven æ e lei den girkasse greia nu....

Funker det ikke imorra, så blir æ å sette i Uno Turbo motor/gir i den....... ;D

Nei...skål gutter og jenter....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tipps om bedre pluggledninger og coil ??

Ønsker meg noe a la Mangnecor, med de finns bare til 1500 X1/9 motor.

Har en delvis "elektronisk" tenning og Iridium plugger, og da vil jeg gjerne oppgradere resten også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kom kassen ned idag,fant ut at armen til utløserlager ikke sitte ordentlig fast. Festeskruen er knekt...

Så dette kan bli artig...

Men lekte mæ litt med bredde settet, og mine Speedline Alfa Sud Pokal Cup felger...

Disse er 8x13 med 205/60 dekk... Med rett lakk, de korte X1/9 fangerne og litt mere senk kan dette bli riktig så bra.

Men er veldig usikker på om jeg skal gå så langt siden æ må da kutte noe jævlig i skjermbuene...og bilen er ganske så strøken i karossen. Nu skulle nesten ønske at den va skikkelg råtten og jævlig...for æ liker virkelig stuket på den.

Skal..skal ikke....

3Pbredding001.jpg

3Pbredding002.jpg

3Pbredding005.jpg

3Pbredding010.jpg

3Pbredding009.jpg

3Pbredding011.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De blir nok aldri solgt : )

Jeg synes at dette er de tøffeste 13 tommere å få tak i til 70talls Fiat/itaienere...Faktiskt tøffere enn Cromodora osv...

Og ikke minst mere sjelden !!

Kan si at æ har fått en del etterspørsel på de, med meget gode bud.

Men ka nytter det når dette er mine drømmefelger til bilene mine....

Hadde 2 reserve felger og fikk kjøpt en til på ebay nu. Og så kom jeg i kontakt med en som har 2 til !!!

En som er bra og en som må rettes. For en flaks....

Så nu har jet et sett til X'n og til 3P'n...+ en dårlig reserve felg.

Men her har du også utrolig fine felger...mega sjelden i 4x98....

http://cgi.ebay.de/4-Alufelgen-Ronal-Kleeblatt-7Jx13-H2-ET-25-Alfa-Lancia-/140594545893?pt=Auto_Felgen&hash=item20bc1684e5

Kan tenke meg at disse går for rundt 1000 euro+++ , det burde de klare...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et spørsmål angående Speedline felgene og dekk.

Disse skal på x1/9'n min, men med 205/60 fram fikk jeg problemer med å svinge.

De tok borti framskjermen.

Kan jeg bruke 205/60 bak og feks 195/55 eller 60 fram ??

Vet at Cromodora CD 30(5,5") fikk du godkjennt (i tyskland) med 205/60 og 185/60 på x1/9.

Har ikke lyst å bruke noe mindre bak,da de ble utrolig fin i den dim på bilen. (har skjermbreddere til den og,med mye bedre passform enn de til 3P'n)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk æ gjort litt idag og...egentlig bare felg testing...(det e det æ like...)

Fikke endelig dekkene,så da måtte jeg prøve..185/60 på 7" og 185/55 på 6"

Synnes at de matcher bilen ganske bra...bedre enn æ hadde trodd !!

Satt også X1/9 bakdemperne tilbake. Dette er røde Koni med Hörmann fjører,ble ganske stift.

Men kom vel ned 6-7cm fremme,ble bra. Spess med Gotti felgene,ser jo nesten ut som om det skal være sånn..

Ble skikkelig dårlige bilder...

fiat1283p017.jpg

fiat1283p015.jpg

fiat1283p014.jpg

fiat1283p013.jpg

fiat1283p022.jpg

Tror nok at jeg kommer til å heve  :o bilen ca 2 cm bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er nærbilder..

7x14

fiat1283p003.jpg

fiat1283p001.jpg

6x14

fiat1283p006.jpg

tøffe ting..

Ble veldig usikker nu.

Hadde egentlig tenkt å dele de,og fjærne den sorte lakken som er innerst på felgene.

Polere opp kantene igjen, og lakke senter i samme gull farge som Speedline felgene. (Subaru gull !!)

Men må si at jeg likte fargen mye bedre nu som felgene er på bilen !!

Men den røde Gotti skrifta MÅ bort.

Og så skal jeg prøve å få laget meg noen senterkopper..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et lite problem.

Fant et innsug til 128,fra V. Gunther.

Dette er utstyrt med gass"pådrag". Men dessverre så passer ikke mine 40dcnf på dette.

Hullene (til boltene) som gasserne blir skrudd på er for vid.

Så nu lurer jeg på om dette er til 45dcnf eller kanskje ibf ??

Noen som vet ??

fiat1283p024.jpg

Dette har også rett vinkel til 128 motor+vannavkjøling som jeg mangler på det andre.

fiat1283p029.jpg

hmmm...???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så skal jeg prøve å få laget meg noen senterkopper..

Send meg CAD-fila så skal jeg trykke på print. Har 3D-printer på jobb. Laget disse for noen år siden og plasten holder enda. :) (på bildet er de nettopp hentet ut fra "badet" i kaustisk soda for å skille kopp fra printerens støttematerial, plasten tåler lakk)

08062010066.jpg

08062010067.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har peiling på om det er lovlig med 185/55 og 185/60 på 6 og 7" felger ??!!??

Håper det...men 7" felg/dekk er noen mm høyere enn 6".

1: Rulleomkretsen må være innenfor +/- 5% av originalt.

2: Sporviddeøkningen kan være max 15 mm, altså 7,5 millimeter pr. side.

3: De er sjelden glad i forskjellige felgbredder foran/bak...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...