Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Gjest Erik Dahl

Hvilke biler kan man egentlig stille med på Italiensk dag?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har tenkt på en bil, som hadde egentlig vert morro og møtt opp på Italiensk dag på Vålerbanen med...

Bilen er en Citroën SM som ble laget på slutten av 60tallet og litt inn på 70tallet... Bilen er selvfølgelig Fransk, men den har jo sitt "hjerte" fra Italia.. Eller litt mere forsålig.. Bilen er laget i Frankrike, men har motor fra Maserati(Citroën eide Maserati fabrikken på den tiden)

Når De tomaso har "kropp" fra Italia, men "hjerte" fra USA eller fra Tyske BMW, så burde en nesten få å lov å stille med en SM spørr du meg??

Om en er halvt italiensk, så kan en vel stikke på italienske fester??

Mvh.

Erik Dahl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, vi som er halvt italienske har blitt deportert hit til Norge, og fikk ikke være med på fester i Italia lenger, derfor dannet vi denne klubben???

;D ;D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svaret er egentlig nei, men en del artige bastarder som dette får vi vurdere å la få ett eget hjørne. Vi skal ta det opp i løpet av vinteren.

Hilsen

Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes SMen burde få være med. Den har jo italiensk hjerte - og det er jo det viktige her.

En Alfa Arna - får den være med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er da forskjell på en Alfa som er halvt italiensk og en Citroen som er halvt italiensk uansett? Alle Alfa Romeo må jo være med, skal jeg bli utestengt fordi halvparten av delene i 147en kommer fra andre land fx?

Skal vi ha med Peugeot 406 Coupé og Mitsubishi Pinin fordi Pininfarina har hjulpet med designet?

Eg berre spyr!

???::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er da forskjell på en Alfa som er halvt italiensk og en Citroen som er halvt italiensk uansett? Alle Alfa Romeo må jo være med, skal jeg bli utestengt fordi halvparten av delene i 147en kommer fra andre land fx?

Skal vi ha med Peugeot 406 Coupé og Mitsubishi Pinin fordi Pininfarina har hjulpet med designet?

Eg berre spyr!

???::)

der er jeg FULLSTENDIG enig!

en 406 coupe er en bil som endel synes er små pen. men den er jo overhodet ikke italiensk, og sport finnes det ikke spor av i disse bilene, kun en slapp franskvin med en etikett som kan virke tiltrekkende på uvitende, en fleskete soft rånebil som ikke har noe innenfor gjerdet på italiensk dag å gjøre....

skulle vi dra inn ford granada ghia, pga at interiøret er designet av ett italiensk firma, nix....

Synes vi hittil har hatt fine grensedragninger på hva som slipper inn.....

å godta SM på våre treff er like stupid som at sportsvogn klubben slipper inn mini og Herald på sin vårmønstring.....selv om SM er en sær og fin bil.

Jeg stemmer for å ha samme linje som før....

Italenske biler er de som har italia som utgangspunkt for merkenavnet på skroget.....

hilsen

alfafred

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig, i dette med merket. Det er greieste linjen å kjøre.

Hva om noen vinner i Lotto og kjøper seg en Pagani Zonda, skal de ikke få kjøre med den fordi Mercedes har laget motoren, hehehe?

:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!

Om Alfa 147en din hadde vert laget av Alfa Romeo, noe som er tilfelle men hatt motor fra f.eks Japanske Toyota.... Ja bilen hadde vert Italiensk, men hatt en sjel som kan sammenlignes med å spise en FOX med papiert på... Tamt som papp..!!

Det jeg vil bare drøfte her, er om disse bastardene som Øyvind Iversen kaller dem ha lov til å delta på et sant stevne som Italiensk dag på Vålerbanen....? En SM har forøvrig ogå design fra Italienske Bertone..

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehehe.... Jo, du har ett poeng, men hvor skal grensen gå? Jeg synes ved italiensk merkenavn, det er enkel og grei regel, som ikke vil gjøre at mange føler seg utestengt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt enig med Erik.visst vi skal kun ha 100% Italienske biler på treffet så må man jo vurdere om De tomaso skal vere med(mener jeg har sett en sånn på treffet ::)

Lars Petter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

;D

Snakk om å velte en stor tue med lite lass!

Det er vel ikke akkurat snakk om tusenvis av verken de tomaso eller citroen sm eller alfa arna her til lands... ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes at reglene er greie som de er idag.

DeTomaso er laget i Italia, har et italiensk navn, på lik linje med f.eks Iso Grifo og Rivolta, selvom de har US-åttere under panseret. Synes dog at man skal være mer inkluderende enn ekskluderende i et lite miljø som dette. Hva om man inviterte med jevne mellomrom hybrider som SM for å vise italiensk innflytelse på andre merker. SM er en flott bil men SM er en Citroén og Citroén er fransk!

Kan ikke slippe inn alle med Webere heller!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God ide..tar jeg ikke feil er de val bare en hånfull de tomaso og sm i Norge....Er de ikke sm som har lykter som følger rattbevegelsen?

Lars Petter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt enig med Erik.visst vi skal kun ha 100% Italienske biler på treffet så må man jo vurdere om De tomaso skal vere med(mener jeg har sett en sånn på treffet ::)

Lars Petter

Det her kan da ikke være noe stort problem! En De Tomaso er en Italiensk bil, dermed kan man dra på Italiensk dag med den. At De Tomaso brukte Ford-motorer for å lage en superbil for folket kan ikke forandre på det faktum at bilen er laget i Italia. En Citröen er en fransk bil som man kan dra på Fransk dag med.. Vet ikke om det finnes da men.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat snakk om tusenvis av verken de tomaso eller citroen sm eller alfa arna her til lands... ?

Jeg mener at vi bør være åpne for alle "bastarder" som har ett bein plantet i Italia som Pantera, SM og Arna.

For det første er det ytterst sjelden at man får sett disse bilene og for det andre er dette biler med bånd til Italia uansett om det er fullblods italienere eller ei. For min del hadde jeg sett på det som spennende om en SM med Maserati motor hadde møtt opp på treff, det viser at eieren setter pris på hvor maskineriet kommer ifra. ;)

Enig med Stian.Tror ikke treffet hadde blitt noe dårligere om dem hadde vert med....Hadde ivertfall vert kult å fått sett en pantera ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, joda, det finnes en fransktysk dag. Da kommer det 1 citroen, og 1 pølseflåte. Det serveres da bratwurst mit hollandaise.

Det er bra at italienerne lærte franskmenn å lage mat i alle fall!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja det vet jeg ikke men den gamle Padda hadde det. Sært! men det funka. Husker for mange år siden en DS 21 E som ble skrota her i byen. Den hadde komplett og perfekt interiør i SEMSKET skinn! Også Sært!

DeTomaso Longchamp har jo US-åtter men Mangusta er jeg ikke sikker på...... Finnes kanskje ikke noen slike her i landet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

carsfromitaly.com rocker!

Mangusta:

A mid-engined rear wheel drive two seater, the Mangusta was really a thinly disguised racing car. Powered by a 4.8-litre (5-litre in the US) Ford V8 (with iron cylinder heads and block) with 305bhp driving through a five speed ZF transmission, it had independent suspension and disc brakes all round. The steel backbone chassis was clothed in a steel and aluminium (for the hinged panels) body designed by Giugiaro, at Ghia at that time. With its race track pedigree, the interior was rather basic, for example no adjustment of the seat or controls is possible, although air-conditioning and electric windows were available as options.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha. morsomt gutter. har lite å gjøre på jobben for første gang på noe so føles som flere år! ;D ;D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at vi bør være åpne for alle "bastarder" som har ett bein plantet i Italia som Pantera, SM og Arna.

For det første er det ytterst sjelden at man får sett disse bilene og for det andre er dette biler med bånd til Italia uansett om det er fullblods italienere eller ei. For min del hadde jeg sett på det som spennende om en SM med Maserati motor hadde møtt opp på treff, det viser at eieren setter pris på hvor maskineriet kommer ifra. ;)

Igjen syns jeg det er rart at man likestiller De Tomaso -en Italiensk bil med ikke-italiensk motor, med en Citroën SM som er en fransk bil med Italiensk motor. De Tomaso brukte det han hadde han! Girkassa er ZF, baklysene er fra Maserati osv osv... Eneste måten De Tomaso kunne lage biler som kunne konkurere med Ferrari i prestajoner var ved å bruke en billig og lett tilgjengelig motor med nok effekt. Da falt selvsagt valget på en USA-maskin. Det koster som sagt penger å konstruere og lage en bialbero V12'er med ørti ventiler! :) Men! Det faktum at en De Tomaso er en Italiensk bil gjør at det ville vært helt håpløst om man skulle tenke på å nekte de adgang til Italiensk dag.

Forøvrig er den røde De Tomaso Pantera'en som var på Italiensk dag den raskeste bilen jeg har kjørt noensinne. Bilen har en Ford Motorsport motor helt i aluminium som utvikler ca 500 hk. Det drar like rått fra tomgang og opp til 7000 rpm. Satt på med eieren i en akstest som endte i ca 250 km/t. Dra dro det like rått som i 100 km/t. Helt rått!! Samme draget i 5 gir som på 2 gir, skjønner??Ingen tvil om at den banker det meste av Ferrarier i ren aks.. Men i svinger derimot.. eh.. ;D

Hilsen Motorola.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...