Gå til innhold
Evo

Alfa Romeo GT til salgs

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig i at diesel ikke gjør seg i en coupé, i hvert fall ikke i en AR :)

Poenget er vel at GT kommer til Norge om ikke så alt for lenge :D

Nå skal det sies at BMW kommer med en 3,5 liters dieselmotor som bringer den nye fem-serien fra null til hundre på godt under 7 sekunder. I tillegg tipper jeg at mellomakselerasjonen vil være ganske formidabel.

Skal også sies at Hondas siste dieselmotor drar silkemykt til 5000 rpm., og at den nesten har gangkultur som en bensinmotor, samtidig som mellomregisteret (den har jo ikke skikkelig toppregister) slår de fleste sammenlignbare bensinmotorer. En av grunnene er at kompresjonene er senket til 16,7, noe som jo er vesentlig lavere enn normalt. Så utviklingen går videre...

Men pt. - diesel i GTV'en - nei og nei og huff og huff !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GT som er en moderne bil fra alfa fortjener en moderne og kvikk motor! EN JTD!

Alfa sine diesel motorer, og da spesielt fra og med 1,9 serie 3 og nyere er bare fantastiske. fin gange og vanvittig og ustresset trekkraft kombinert med meget hyggelige drift utgifter...på enhver moderne alfa ville jeg velge bort bensinmaskinene til fordel for de herlige diesel maskinene som stort sett fungerer mye bedre enn en bensinmotor.

Så en 150 hk JTD GT er vel dags dato nær en perfekt moderne Alfa man kan komme!

og som vanlig med en habil sjåfør vil bli svært vanskelig å kjøre ifra på banetreff! med n.a. bensin modeller.......

mvh'

alfafred

Velvel.

Jeg mener at mye av helheten i en Alfa også ligger i lyden.

Jeg hater diesel rakkling >:(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velvel.

Jeg mener at mye av helheten i en Alfa også ligger i lyden.

Jeg hater diesel rakkling >:(

10 minutter stående trampeklapp for den komentaren.

Her på sørlandet arangere de, dvs gjorde, wm i offshore. MMMMMMMMMMMMMMM........ahhhhhhhh...Lambo 12ere som brølte forbi, og om det var en halv time til neste runde gjorde ikkno, lyden satt i ryggmargen alikavel. Så var det Uglandbåten da, JOTUN.....kunne se den laaaaaaaaaaaaaaaangt unna...stor fet sort røyksky som la seg som ett teppe over sommersola. DIESEL...en romlelyd lik blåvalen i brunsttiden.

Lyd for skjela...nei...vant han..nei..lukta det fælt..ja..har han gått over til bensin..JA...

Som sagt, diesel er for traktorer o landbruksmanskiner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en 150 hk JTD GT er vel dags dato nær en perfekt moderne Alfa man kan komme!

og som vanlig med en habil sjåfør vil bli svært vanskelig å kjøre ifra på banetreff! med n.a. bensin modeller.......

Ja, men det hjelper ikke så lenge den ikke LÅTER som en Alfa. Diesel OK for bruksbiler og tyngre kjøretlyer, men ikke i en Alfa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett så er det ikke bra nok å høre ingen ting inne i bilen.

Man skal høre ekte italiensk lyd ;D

Det er vel ikke noe morsomt å kjøre bil hvis den ikke sier noe :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å joda, for de som MENER at de kjører fortest rundt banen er det tydligvis viktigst. Fredis, den selvoppnevnte dieselbaneskrytingen må du lengre på jordet med. Vi har så vidt jeg vet, ikke hatt noen sammenlikning mellom "sammebil/sjåfør" og "med/uten diesel" på bane.

Skulle du vist det du seier helt sikkert måtte vi hatt helt likt sammenlikningsgrunnlag.

Vi er da flere i denne verden som kjører biler av forskjellig form å farge.

Og dessuten, hvis diesel var såååååååå fantastisk hvorfor bruker ikke Petter Solis det i Jappseklumpen sin, det drar jo fra ALT av bensinbiler. Eller F1, eller hva som helst.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for der foran er den eneste plassen dere hører diesellyd ;D mao i depotet

Dette er jeg helt uenig i. Man hører diesellyden på tomgang, når man åpner vinduene med pådrag i en tunnell og dette kan irritere vettet av de fleste det være seg 1000NM i dreiemoment eller ikke. Det er vel heller snakk om HVOR MYE diesellyd man hører.

Syntes at Alfa snarest bør skrinlegge dieselplaner og heller bruke pengene på noe

morsomt; en nyutviklet bensin V8'er med 400hk for Comp'en f.eks. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her på sørlandet arangere de, dvs gjorde, wm i offshore. MMMMMMMMMMMMMMM........ahhhhhhhh...Lambo 12ere som brølte forbi, og om det var en halv time til neste runde gjorde ikkno, lyden satt i ryggmargen alikavel. Så var det Uglandbåten da, JOTUN.....kunne se den laaaaaaaaaaaaaaaangt unna...stor fet sort røyksky som la seg som ett teppe over sommersola. DIESEL...en romlelyd lik blåvalen i brunsttiden.

Lyd for skjela...nei...vant han..nei..lukta det fælt..ja..har han gått over til bensin..JA...

PØH var det noen av de båtene som låt godt var det JOTUN, skikkelig lavfrekvent torden som kjentes i magen ;D

Mens Lamboene hylte som en bortskjemt drit unge og bare skar i ørene ???

Heia Diesel ;);D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel-motorer som prinsipp er jo ikke moderne i det hele tatt. Man MÅ jo ha turbo på en dieselmotor for å få den til å gå bra, og det sier endel om hvor dårlig utgangspunktet er. Og dersom man skal sammenlikne diesel og bensin må de ha samme utgangspunkt, altså begge med turbo.

Jeg kunne muligens levd med en dieselbil som hverdagsbil, men det hadde aldri i verden blitt entusiastbil nummer 1!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skulle med glede kjørt den bilen 100'km!i mitt eie!!!!!

Broderen og fatteren har hvær sin alfa med slik motor....råsterk sak....tøff!!!!Fatteren har hatt 2.0 V6 TB og 2.5 V6 24V....han synes denne er perfekt....

hehe....ikke akkurat som min V6....men jeg kunne absolutt levd med den......

bra at slike GT'r kommer på norske veier

;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel-motorer som prinsipp er jo ikke moderne i det hele tatt. Man MÅ jo ha turbo på en dieselmotor for å få den til å gå bra, og det sier endel om hvor dårlig utgangspunktet er.

DET er i hvertfall bare sprøyt og hearsay som de ville sagt i øyriket i sør.

En diesel motor har en teoretisk virknings grad på 0,45 mens en bensin motor har ca 0,38. Bensin motorene er pr dags dato utviklet slik at de beste nærmer seg en virknings grad på ca 0,33 - 0,34. mens for diesel motorene har pr dags dato ca 0,36-0,37.

D.v.s. at en diesel motor har mye større potensialet for uvikling en det bensin motoren har eller for å snu på det diesel motoren er nesten ikke blit utviklet i forhold til bensin motoren.

Forøvrig så har en turbodiesel bedre virknings grad med turbo en uten, og en bensin motor får dårligere virkningsgrad dersom du monterer turbo. :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For første gang på lenge har jeg en Alfa Romeo på skilter, en 75 TS med 148 hk... Ved siden av har jeg en XM 2.1TD

75en har tøff lyd, morro å småruse i lyskryss... Morro å bare og gå ut og starte den også!

Men for å si det rett ut! Veldig skuffende bil å ligge langs motorveien med(selv om den er rask) Hvor i h**** er bånndraget i bilen??? Dro bilen opp i 180 natt til lørdag(ikke i Norge vel og merke)Gliste som pokker, men du og du! En måtte gire ned, gi full spiker og motoren lå på et turtall som lå på rundt 5500 rpm og jeg følte veldig at dette var uvant for en som har nå kjørt ca 40tusen km med diesel.... Er enig med Fred Roger! NY Alfa kan likså greit være med JTD

MVh

En som blei parkert på M8 av en MB E klasse 270 CDI

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For første gang på lenge har jeg en Alfa Romeo på skilter, en 75 TS med 148 hk... Ved siden av har jeg en XM 2.1TD

75en har tøff lyd, morro å småruse i lyskryss... Morro å bare og gå ut og starte den også!

Men for å si det rett ut! Veldig skuffende bil å ligge langs motorveien med(selv om den er rask) Hvor i h**** er bånndraget i bilen??? Dro bilen opp i 180 natt til lørdag(ikke i Norge vel og merke)Gliste som pokker, men du og du! En måtte gire ned, gi full spiker og motoren lå på et turtall som lå på rundt 5500 rpm og jeg følte veldig at dette var uvant for en som har nå kjørt ca 40tusen km med diesel.... Er enig med Fred Roger! NY Alfa kan likså greit være med JTD

MVh

He He! for en som er vant til Td motor blir nokk bunndraget i en TS noe puslete ja, skal du ha bunndrag som ligner på diselen må du kjøpe deg en 3,0.

Forøvrig har jo TS eller nord motoren ingen grunn til å skamme seg for bunndraget når alt er i orden da, den skal dra jevnt over hele registeret dersom den er i standard utførelse :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herregud...

Har da kjørt alskens nye dieselbiler og det er jo ingen tvil om at de fungerer godt. Kjørte en Mercedes S320 CDI med 250 hk og et moment som 8 skurtreskere..

Men så kommer spørsmålet da.. Når ble effekt synonymt med kjøregelede???

For meg har dette ABSLOLUTT ikke noe med hverandre å gjøre.

Nei, gi oss Alfaer med herlige V6'ere med den rette lyden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PØH var det noen av de båtene som låt godt var det JOTUN, skikkelig lavfrekvent torden som kjentes i magen ;D

Mens Lamboene hylte som en bortskjemt drit unge og bare skar i ørene ???

Heia Diesel ;);D

Håper dette var ironisk ment! :-[:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel-motorer som prinsipp er jo ikke moderne i det hele tatt. Man MÅ jo ha turbo på en dieselmotor for å få den til å gå bra, og det sier endel om hvor dårlig utgangspunktet er.

DET er i hvertfall bare sprøyt og hearsay som de ville sagt i øyriket i sør.

En diesel motor har en teoretisk virknings grad på 0,45 mens en bensin motor har ca 0,38. Bensin motorene er pr dags dato utviklet slik at de beste nærmer seg en virknings grad på ca 0,33 - 0,34. mens for diesel motorene har pr dags dato ca 0,36-0,37.

D.v.s. at en diesel motor har mye større potensialet for uvikling en det bensin motoren har eller for å snu på det diesel motoren er nesten ikke blit utviklet i forhold til bensin motoren.

Forøvrig så har en turbodiesel bedre virknings grad med turbo en uten, og en bensin motor får dårligere virkningsgrad dersom du monterer turbo. :o

Vet du virkningsgrad på dieselmotorer uten turbo?

Trodde at bensin som drivstoff hadde høyere energiinnhold enn diesel, men ser ut fra denne tabellen at det er omvendt.

Forøvrig burde vi helst kjørt elbiler dersom vi ønsket best mulig virkningsgrad. Zumm-zumm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MVh

Hei du skotten :) har du forresten underbukse på under kilten din :)

kan fortelle at de fleste 2,0 TS med oppgitt 143-148 hk stort sett ikke yter mer enn 120 hk :( om de er kliss originale.... på den annen side er det kurant å hente ponniene om man ønsker det.....

Ha en trivelig dag der borte Eirik!

mvh

fred roger

Heisann Fred!

I dag går det i klit og hjemmestrikka ullunderbukse pga det er kaldt her i dag!

Få vel hive på noe Single Malt på Alfaen... Da får en vel litt mere krutt tenker jeg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du skotten :) har du forresten underbukse på under kilten din :)

kan fortelle at de fleste 2,0 TS med oppgitt 143-148 hk stort sett ikke yter mer enn 120 hk :( om de er kliss originale.... på den annen side er det kurant å hente ponniene om man ønsker det.....

Ha en trivelig dag der borte Eirik!

mvh

fred roger

Jeg har hat ts motor på ruller...målte 146hk....!!etter chipp og kn filter ble den målt til 174 hk!......da jeg reagerte på effektøkningen ba jeg om ny test....samme resultatet!

De var selv helt i hundre over testresultatet.

Dreiemomentet var og veldig bra....nå er det noen år siden...så jeg husker ikke helt....

men...merkabrt var det og!

120 hk hørtes merkelig ut på en TS!!!!!ivertfall 2.0!!!!

8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som endel glemmer når man sammenlikner bensin og diesel er at dieselbiler må ha høyere girutveksling for å oppnå samme hastighet på samme gir, dette pga et snevrere turtallsområde. Altså en bensinbil som varver 7000o/min kan ha 40% lavere utveksling enn en dieselbil som varver 5000 o/min. En bensinbil kan da ha 40% mindre moment ved en gitt hastighet og allikevel ha like mye moment ut på hjulene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde at bensin som drivstoff hadde høyere energiinnhold enn diesel, men ser ut fra denne tabellen at det er omvendt.

Du skulle nok ha valgt thermodynamikk som valgfag på høgskolen, Dan Tore. ;) Brennverdien for bensin er 32,9 KJ/l, mens den for diesel er 36,5 KJ/l altså ca. 11% høyere i dieselens favør.

Mener at dette sammen med høyere kompresjon er hovedårsaken til at en dieselmotor har lavere forbruk enn en bensinmotor med lik effekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...