Gå til innhold
Georg L

Skifte kammer V6 12V

Anbefalte innlegg

Skal skifte kammene på GTV'en og er usikker på hvor mye jobb det er. Må toppene av? Eller går det an å løfte kammeme rett opp som på 2 literne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Georg,

Kammene tas nesten ut på samme måte som på gamle to literen. Du må for all del ikke ta av toppen, men derimot toppdekslene. Tannreima må heller ikke av, men blir stående på. Er ikke det fint? Utgangspunktet er å sette motoren i øvre dødpunkt . Brakettene som holder kammene må tas av mens du må ha et spesielt avdragerverktøy for å løsne kammen fra remhjulet. Den nye kammen settes så fast i motsatt rekkefølge. Så gjenstår det å shimse opp innsugningsventilene og justere eksoventilene med justeringsskruer. Et nøyaktig arbeid ved ventiljusteringen medfører en fin gange med litt ventiltikking.

Gabor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

uten og ha vært noe særlig borti 6erene kan jeg nå ikke se at du ikke skal klare det med toppene på.

Er det ikke bare av med topplokket og så av med 4 kambroer og vips ?? og reimen må av seff.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Georg,

Kammene tas nesten ut på samme måte som på gamle to literen. Du må for all del ikke ta av toppen, men derimot toppdekslene. Tannreima må heller ikke av, men blir stående på. Er ikke det fint? Utgangspunktet er å sette motoren i øvre dødpunkt . Brakettene som holder kammene må tas av mens du må ha et spesielt avdragerverktøy for å løsne kammen fra remhjulet. Den nye kammen settes så fast i motsatt rekkefølge. Så gjenstår det å shimse opp innsugningsventilene og justere eksoventilene med justeringsskruer. Et nøyaktig arbeid ved ventiljusteringen medfører en fin gange med litt ventiltikking.

Gabor

Hei Gabor,

Kan det gjøres uten spesialverktøyet? Eventuellt lage verktøy selv? Har du beskrivelse på hvordan det virker eller ser ut?

Er shimsene samme som på 2,0?

Hilsen Georg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Georg,

Gabor

Hei Gabor,

Kan det gjøres uten spesialverktøyet? Eventuellt lage verktøy selv? Har du beskrivelse på hvordan det virker eller ser ut?

Er shimsene samme som på 2,0?

Hilsen Georg

Det lurer jeg på og!

Har noen et verktøy slik at vi kan få se hvordan det ser ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Georg,

Skal prøve å beskrive verktøyet, det er over ti år siden jeg gjorde dette! Etter at kamdekslene er fjernet( ikke ta kjølevannet), så er det en mutter i enden av kamakselen. Denne skrus av. Kammen sitter i kamhjulet med taperlock(altså konisk) og er låst fast akkurat som en bærekule. Så vidt jeg husker så sitter det på verktøyet en plate med to små skruer som skal skrus i remskiva. I senter på verktøyet så er den en spindel(avdrager) som man skrur til til du hører en ganske høy "pang", da løsner taperlocken. Da er det bare å fjerne verktøyet og lagerbrakettene som holder kammene, så er det bare å dra kammen ut bakover.

Ettersom den nye kammen din må shimses opp så må den nok ut og inn noen ganger, pluss at motoren jo må tørnes noen ganger så du får tatt mål. Dette er litt arbeid, men en entusiast holder humøret oppe! Ellers så er det TDC merke på kammen og styrespor i enden slik at den uansett kommer riktig i forhold til kamhjulet.

Vakuumklokka til bremseservoen kan du bare glemme, den står ikke i veien for å ta av toppdekselet.

Ellers så spurte jeg i en annen tråd om reg. nr. og chassi nr. på din bil uten å høre noe mer. Tror jeg ikke har din bil på registeret så det var fint om du sendte dette på mail til meg.

PS. Til slutt vil jeg si at hvis du har en kam med skikkelig løft og lang åpningstid, så kan det hende den ikke vil gå rundt fordi kamloben kommer i kontakt med gods. Da er det ikke annet å gjøre enn å ta av toppene og frese plass så kammen kan gå rundt og fjerne alt sponet som blir. Dette har jeg gjort selv men heldigvis oppdaget jeg dette mens toppene enda var av! Hvis du har en nyere 3L motor så kan det gå bra med SZ kam, men hvis det er en høyere kam enn dette tror jeg du får dette problemet. Nå er du ihvertfall forberedt!

Hilsen Gabor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil finne beskrivelse av verktøyet og hvordan du skifter V6-kammene

på disse linkene:

http://phantom.urbis.net.il/alfa75/docs/workshop.zip

http://phantom.urbis.net.il/alfa75/docs/engine.zip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

uten og ha vært noe særlig borti 6erene kan jeg nå ikke se at du ikke skal klare det med toppene på.

Er det ikke bare av med topplokket og så av med 4 kambroer og vips ?? og reimen må av seff.

Ser svaret mitt kom et sekund etter Gabor sitt :P Har som sakt nesten ikke vært borti 6erene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...