Gå til innhold
Forzaalfa

Oppgradering av en 1300?

Anbefalte innlegg

sitter og drømmer litt, hadde vært så morsomt å ha en 1300GTJ som kunne hevde seg litt MED 1300 motoren! spesiellt mot 2000 storebrødrene.. :D Jeg har jo litt arbeid igjen før dette blir aktuellt, men intressant er det likevell!

Det jeg er ute etter er seriøse oppgraderinger for denne motoren, hvor henter man ut godgampene? Turbo er ikke aktuellt, lyden må opprettholdes! GTA 1300 motor ville jo vært helt rått, men da kan man jo nesten likegodt kjøpe hele GTAen..

Si at man gikk for en kompressorløsning, da regner jeg med kammer, porting og reduksjon av komp? Er det evt. egnede kompressorer på markedet? VW's G-Lader? hehe, bannet litt i kirka nå.. ;)

Alfahilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Ring Saul Menash, Smart Classics, på 90933999.

www.smart-import.com

Han kan sy sammen den beste løsningen i forhold til budsjettet ditt. Fantastisk flink fyr.

F:.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste og beste.. Hvis man gjør litt selv, ja så tror jeg SC blir litt i dyreste laget...

Enig der, har hørt noen "skrekktilbud" fra SC.

Gjør man jobben selv får man jo dessuten kosen på kjøpet, artig å lære seg bilen sin å kjenne. Og med litt innsats så ordner det seg som regel alltid med plass og verktøy også. Alfaliv er etter min mening ikke kun kjøring, men også litt møkkete hender. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke snakk om at jeg overlater en så morsom jobb til andre nei! :D Skittne hender er bare såån det skal være, bortsett fra når man kommer i selskap med olje under neglene da.. ;) pyttpytt..

Budsjettet er ikke bestemt enda, det jeg er ute etter div. måter å friske opp motoren på en måte som ville være litt i stil med tiden bilen ble født i.. Man kan jo til nød tøye det til evt. datasprut, som jo har fått mye skryt her.. Men Forgasserlyden og eksoslyden går foran!

ser helt klart for meg en løsning med store gassere og litt heftigere kammer, men er jo også litt intressert i kompressorløsning..

Kunne noen evt gi meg en link der man kan lese litt mer om virkemåten til kompressorlading? prinsippet er vel bare en 'turbo' som drives av viftereima og ikke eksosen.. Jobber en kompressor med like mye overtrykk som en turbo da? må samme jobben gjøres med kompresjonen i motoren?

Det som jeg vet skal gjøres med den er full balansering av veiv og kolber, evt. nye stempel..

Jeg har jo også en helv***s rå el vifte liggende, den kunne kanskje gjort noe med så lite sylindervolum? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...

Spørsmålet er vel om du skal ha en 1300 som er frisk og rask til vanlig bruk, eller om du skal ha en ren racemotor..

Med høykompstempler, råe kammer, datasprut og en seriøs ballanserinsjobb bør du få en skikkelig artig motor!

Men å ta en trimmet 2 liter er nok ikke lett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi snakker om en anvendelig motor som virker til gatekjøring så godt som bane..

Har jo hørt at kompressor starter skyvet fra bånn så det hadde jo vært moro.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi snakker om en anvendelig motor som virker til gatekjøring så godt som bane..

Har jo hørt at kompressor starter skyvet fra bånn så det hadde jo vært moro.. :)

Kompressor er fint det ja. Men da blir det jo ikke noe "orginal" motor lenger..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel om det er "orginal" motor er ikke SÅ viktig, bilen blir jo heller ikke "strøken orginal"... Men jeg vil jo at merket på bakluka skal stemme overenns med sylindervolum! det nydelige cromme GT1300Junior merket vettu :)

hadde jo vært deilig å peise opp i 8500rpm med lett hjulslipp forbi den lokale rånersamlinga her.. :D Blir en evt. kompressormatet motor like turtallsvillig?

Alfafred: 'bearbeide innsugskanaler' sier du, du mener porting? jeg så en som portet en Op*l rallymotor, han hadde en slags mal for hvor mye han skulle ta, finnes dette til våre motorer? hvis ikke hvordan går du frem? det bør vel være så likt som mulig inn til hver sylinder..

Hvor mye kommer den ombyggningen på i deler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Latterlig enkel kalkulator da.. måtte bare skrive inn HK før installasjon og hva du skulle installere..

Men uansett, 1300n skal trimmes, og om det må skje over tid pga budsjett, så so be it!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant en fin link om kompressor her, skal lese til øyet blir stort og vått..

http://www.superchargeronline.com/content.asp?print=1&ID=19

Hmm.. på sidene står det at kompressorene er enkle å montere, og krever ikke oppgradering av motoren. Dette høres jo nesten litt tvilsomt ut.. Noen som har installert en kompressor, som har noen kommentarer på hva som må gjøres med motoren før kompressoren kobles til? De fleste kompressorene koster rundt 3500 dollar.. Det er jo ikke så dyrt, hvis du ser på hvor mye effekt du får, eller er det noe jeg har oversett/missforstått?

Runar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

Uansett hva du velger og gjøre, må motoren ha en full gjennomgang før du monterer noe som helst, hvorvidt du skal senke komp eller ikke bestemmes av holdbarheten, ladetrykket. Høyt ladetrykk fordrer senket komp og std komp fordrer lavere ladetrykk, hvor høyt ladetrykk en 1300 nord-motor tåler er jeg ikke sikker på, men vil tro at det ligger på ca 0,5-0,6 bar med en rimlig god holdbarhet.

[glow=red,2,300]Men stå på og få fortgang på prosjektet da[/glow]

mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du vil ha sugelyden forgassere gir men vil ha optimaliseringsmulighetene dataspruten gir, kan du jo montere spjeldhus fra jenvey (http://www.jenvey.co.uk/) eller lumenition (www.lumenition.com) og så sette på trakter.

Eller så kan du ta busjett varianten og montere dysene på forgasserne og bruke de som spjeldhus. Sparer fort 6-7k på bare det... og lyden er like fin.

Når det gjelder virkemåte på turbo i forhold til kompressor, turboen roterer med helt hinsides høye turtall, mens jeg tror ikke en reim fra reimhjulet kan få kompressoren til å rotere like fort. Tar jeg feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!!!

Det snek seg inn en liten miss ;), når jeg skrev hvor mye ladetrykk en 1300 nord-motor sansynligvis tåler så mente jeg selvfølgelig std umodifisert utgave.

Når det gjelder turbo kontra kompressor så er det slik at disse i prinsippet utfører samme jobb, det er riktig at hvisse turboer har et ekstremt høyt rpm ca 180000 omdr/min (IHI), en kompressor har ikke turtall som er særlig avvikende fra motorturtallet, men når det gjelder kompressor er jeg litt på tynn is altså.

Men en ting som er sikkert er at en mekanisk dreven kompressor har en mye mye større avgitt luftmengde en hva som er tilfellet med en TURBO, derfor må turboen ha så mye høyere turtall en kompressoren for og avgi like mye luftmengde, nå er det etterhvert kommet kompressorer av en annen konstruksjon en det som var normalt før og disse har endel høyere turtall, men ikke på langtnær slik som turboen.

mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. turtall på kompressor har jeg lest på sidene, og maks turtall på de som selges ligger jo på rundt 40000 til 70000 rpm...

Hva er 10 PSI i Bar? Dette er iflg. siden maks trykk for std motorer(som regel)..og dette gir jo litt økning av effekten det..

At det å installere en kompressor er enkelt skulle jeg tro er rett, det blir jo likt prinsipp som EL vifte(bortsett fra at dette virker).. Så lenge du justrer inn bensintilførsel på ruller bør det bli bra, Men de som vet bedre, speak out!

Spørsmålet er jo om gasserene på 1300n gir nok i forhold til lufta.

Hvis man borrer inn dyser i gasserene, vinkel på dysene har vel litt betydning?

Har sett på Ebay, en kompressor som presser 10 PSI er ikke halsbrekkende dyrt, de nye på siden her er jo betydelig kraftigere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal du gå for kompressor må du enten gå over på insprøytning eller bygge om forgasserene til å tåle trykket. Det mener jeg å huske er meget dyrt og skikkelig vanskelig å få deler til. Kanskje får du tak i brukte trykkforgassere en plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. på sidene står det at kompressorene er enkle å montere, og krever ikke oppgradering av motoren. Dette høres jo nesten litt tvilsomt ut.. Noen som har installert en kompressor, som har noen kommentarer på hva som må gjøres med motoren før kompressoren kobles til? De fleste kompressorene koster rundt 3500 dollar.. Det er jo ikke så dyrt, hvis du ser på hvor mye effekt du får, eller er det noe jeg har oversett/missforstått?

Runar

Vel...

det kommer an på hvor mye efffekt man ønsker å trekke ut av motoren, det som regel ikke noe problem å kjøre 0.5 kilo på en original motor, opp til en kilo kan kjøres på original motor hvis man har ladeluftskjøler. ( ikke intercooler )

Men smidde stempler er selvfølgelig en trygget.

Innsprøytning og datasprut forenkler hele prosessen, og man får da full kontroll over motorens effekt.

Si 50 lapper så kan det hende du kommer i land med en bra 1300.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er forskjellen på ladeluftkjøler og intercooler da?

Så konklusjon her er vel at datasprut må komme før kompressoren.. Andreas Tøllefsen, hva du evt. en tegning\et bilde av det å borre dysene inn i forgasseren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er forskjellen på ladeluftkjøler og intercooler da?

Så konklusjon her er vel at datasprut må komme før kompressoren.. Andreas Tøllefsen, hva du evt. en tegning\et bilde av det å borre dysene inn i forgasseren?

En ladeluftskjøler kjøler luften etter pressa, mens en intercooler kjøler luften før pressa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har til dags dato aldri sett verken bil eller båtmotorer som kjøler innsugslufta før komprimering. Da blir det jo å bruke 20 graders varm luft til å kjøle 20 graders varm luft.

Noe anna er det viss en på båtmotorer bruker kaldt sjøvann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...