Gå til innhold
Gjest eldin

Ice (hand brake wire)

Anbefalte innlegg

Min handbrems sitter fast. (Is rundt handbremswire)

Jeg bør kjøre bilen (@156) til et varmt sted og få vannets temperatur til over 0 grader uten tvil..

Jeg tenkte blåse litt, tørke osv… men hvordan har vannet trengt seg inn og hva skal jeg gjøre at dette ikke skjer igjen.

Handbremsen står ikke på (heldigvis), jeg bruker den sjeldent.

Har oppdaget dette i dag og vet ikke når dette kunne ha skjedd. ???

Sikkert etter en bilvask 1 uke siden.

Noe tips???????????

På forhand takk!

Ny i Kongsberg

eldin @156 1,8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er sikkert en gummimansjett på enden av ene kabelen som har tatt kveld. Når dette skjer kan det renne vann inn i kabelen og fryser der inne. ergo fast brekk. Har det selv slik på min 155. bruker ikke brekket av den grunn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coupe! Det er feil holdning! drit i om noen slenger, disse rådene er viktig at ligger offentlig!

He he. "Tog du an"? Stemmer nok det at det sitter en gummimansjett på enden av wiren (strømpa). Disse sprekker med påfølgende vann og dritt inni strømpa. Det man gjør er følgende: Slakk opp brekket, ta av wiren på caliperen, trekk ut wiren så langt det går, tørk opp/ smør med fett. Få tak i en krympestrømpe av passende størelse og tre denne over enden av strømpa. Ca 5-6 cm lang. Det kan lønne seg å fylle denne (krympestrømpa) med fett før krymping. Krymp, monter sammen, tut og kjør! Brekket vil være litt "hardt" til strømpa/den nye endebeskytteren har fått gått seg litt til, men du har et brekk som fungerer! Dette er et gammelt Fiat triks, så det er vel like greit å bruke det på en Alfa også? For øvrig så er det ikke bare Italienske biler som sliter med at brekket fryser.......

SP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter erfaringer med samme problem på våre 156 er mitt tips at det er gummibelgene på h.b.wiren som sprekker nede ved hjulene. Der trenger vann inn og vips så fryser det fast.

Det er gulmmibelger også i andre enden av wiren ved håndbrekket. Denne sitter noe mere beskyttet og har ikke sprukket på våre 99 modeller. Ved å stikke tuppen av forlengeren på CRC 5-56/WD40 sprayboksen inn i gummibelgen ved håndbrekket (under bilen...) kan du fylle strømpen med olje. Bare fylll på til det drypper ut av belgen ved hjulene.

Jeg pleier å gjøre dette lille trikset på høsten og da varer det ut vinteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...