Gå til innhold
Gjest Gustav26

Panhardstag??

Anbefalte innlegg

Hva er et Panhardstag?

Steinalder teknologi som brukes på V***O etc med stiv bakaksel for å hindre at aksling og karosseri går hver sin vei

panhard2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor fikk jeg pris på foringer til panhardstaget på 75 en min da? Er ikke en V***o sist jeg sjekket. :) Menes det da stagene til de dion akslingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor fikk jeg pris på foringer til panhardstaget på 75 en min da? Er ikke en V***o sist jeg sjekket. :) Menes det da stagene til de dion akslingen?

Hm! kan være(men den heter wat lenk (propellen) til 75), men da er det best du tar en opptelling på anntallet foringer det skal være 4 små pluss en større til centeret på propellen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Watt...

Nåvel. Det er vanligvis de to ytterste som takker for seg. Gjelder det en Periodisk Kjøretøykontroll er problemet løst med å legge en skive mellom foringen og innfestingen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panhardstag brukes også ofte på fwd biler for å holde akselen i posisjon sideveis, det være seg om den er stiv eller semi-stiv. Før i tiden benyttet man ofte både panhard og wattlink sammen i rallysammenheng. Men skal man låse rwd hekken skikkelig sideveis så bør man kikke på en Mumford link. Merkelig at ikke flere i Norge har bygget seg en slik på Alfaene sine da den visstnok er Watten overlegen. Og man får morsomme justeringsmuligheter av bl-a- rollsenter "på kjøpet".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panhardstag brukes også ofte på fwd biler for å holde akselen i posisjon sideveis, det være seg om den er stiv eller semi-stiv. Før i tiden benyttet man ofte både panhard og wattlink sammen i rallysammenheng. Men skal man låse rwd hekken skikkelig sideveis så bør man kikke på en Mumford link. Merkelig at ikke flere i Norge har bygget seg en slik på Alfaene sine da den visstnok er Watten overlegen. Og man får morsomme justeringsmuligheter av bl-a- rollsenter "på kjøpet".

Panhard sammen med Watt lenk? (hvis du ikke kaller stagene fra propellen for panhard stag da)

Da håper jeg de ikke hadde fjøring. :P

Mumford gir deg muligheten til å justere roll centeret ellers er den ikke bedre en watt lenken til å låse akslingen for sideveis bevegelse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panhard sammen med Watt lenk? (hvis du ikke kaller stagene fra propellen for panhard stag da)

Stagene ut fra propellen er watt-lenk stag.

På gamle Escorter med Gr.4 understell så kjørte mange med både Panhard og Watt. Vil tro at dette også gjaldt flere Gr.4 biler fra den tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panhard sammen med Watt lenk? (hvis du ikke kaller stagene fra propellen for panhard stag da)

Stagene ut fra propellen er watt-lenk stag.

På gamle Escorter med Gr.4 understell så kjørte mange med både Panhard og Watt. Vil tro at dette også gjaldt flere Gr.4 biler fra den tiden.

Går ikke kjære turtals haue ;)

Panhard staget vil prøve å forflytte akslingen sideveis ved nedfjøring, mens watt lenken holder centeret på samme plass. vill føre til lås hjuloppheng.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Panhard staget vil prøve å forflytte akslingen sideveis ved nedfjøring, mens watt lenken holder centeret på samme plass. vill føre til lås hjuloppheng.

Jeg skal hoste opp noen understellsbilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt under hvilken som helst 33 eller Sud og se på bakaslingen. Der finner du "steinalderakslingen" med "steinalderstaget" som ga Suden og 33 gode kjøreegenskaper. Sånn skal et enkelt og effektivt chassis se ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt under hvilken som helst 33 eller Sud og se på bakaslingen. Der finner du "steinalderakslingen" med "steinalderstaget" som ga Suden og 33 gode kjøreegenskaper. Sånn skal et enkelt og effektivt chassis se ut.

hehe..Rune vil nok vurdere utrykket "steinalder" når han blir frakjørt av Suddus på neste banetreff. Trekk det tilbake Risholdt, ellers bruker jeg 75ien din som rundingsbøye......(eplekjekk, hvem jeg)... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt under hvilken som helst 33 eller Sud og se på bakaslingen. Der finner du "steinalderakslingen" med "steinalderstaget" som ga Suden og 33 gode kjøreegenskaper. Sånn skal et enkelt og effektivt chassis se ut.

hehe..Rune vil nok vurdere utrykket "steinalder" når han blir frakjørt av Suddus på neste banetreff. Trekk det tilbake Risholdt, ellers bruker jeg 75ien din som rundingsbøye......(eplekjekk, hvem jeg)... ;)

trekke tilbake? hva da? har jeg sagt noe galt?? ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stinalder er vel det mest flatterende som kan sies om panhardstaget...

men selv i steinalderen fikk man damer med seg hjem i hula..... ( smekk.. slepe.. )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...