Gå til innhold
sylvesterfrode

Hvordan sette korrekt tollverdi?

Anbefalte innlegg

Etter en håndfull år i utlandet tenker jeg å flytte hjem til sommeren.

Og 147én min som har fulgt meg i 5 år må jo få flytte med.

Så lurer jeg på hvordan jeg kan sette en rettferdig tollverdi på denne.

Jeg har jo eiet bilen siden høsten ´06 slik at kjøpekontrakten vil jo gi en altfor høy verdi. 

Vil jo ha tollverdien så lav som mulig for å slippe unna med så lite mva som mulig.

Kan jeg vise til salgsannonser for tilsvarende bil i Ungarn eller krever de verdivurdering fra en forhandler? 

Noen som har vært borti lignende tidligere kanskje?

-fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg til markedet der nede i Ungarn - har dere bilavgifter der som Norge, Finland, Danmark etc?

Normalt sett så vil nok markeds verdien av bilen din tilsvare samme årsmod + km som din til salgs i Ungarn i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett om det er nye regler, men den gamle var slik at som tollverdi godtok de bilen kjøpesum den gang du kjøpte den, og 10% fradrag pr år etter det.

Kjøpte du i 2006, skal du nå ha 50% reduksjon nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har avgifter her nede også, men de er litt hyggeligere enn hjemme.

Man kan kjøpe ny 159tb for ca 260 000nok i motsetning til nærmere 600 000 i gamlelandet!

Jeg endte opp med å bruke Eurotaxglass i Ungarn sin nettbaserte kalkulator for fastsetting og for den nette sum av 29 kroner fant eg ut at antatt salgssum for bilen er

1118 000 forint som vel skulle tilsi 32 000 skinnende blanke kroner å betale moms for. Vil tro at bilen er et godt emne for alternativ beregning. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det alternativ beregning av engangsavgiften du vurderer? I så fall betyr ikke verdien i Ungarn noe, det er historisk nybilpris i Norge og nåværende bruktbilpris i Norge (+ km-stand) som spiller inn.

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tabeller-og-satser/2011/Bilpriser---listepris-som-ny/

http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196345&epslanguage=no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda klar over det, men for momsen sin del må en jo fastsette tollverdien.

Etter å rota litt gjennom papirene eg hadde fant eg originalkvitteringen fra 2001. Omregna til norske kroner kosta den (2,0 selespeed) 170 000nok. Historisk nybilpris i Norge var 347 000, akkurat det doble.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få en takst på bilen der du er.

Jeg kjøpte en bil fra Frankrike og dama jeg kjøpte den av hadde en takst fra et firma i syd-Frankrike. Den ble grunnlag for MVA. Hva jeg betalte for bilen var uinteressant (heldigvis).

Men taksten må være realistisk. Om den helt opplagt er resultat av "bartesmøring" så blir det vel heller skjønnsvurdering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...