Gå til innhold
Gjest leifroar

Stag til Sportwagon

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

jeg har merket meg at mange av dere i tillegg til å senke og bytte dempere på deres biler også bytter stabiliseringsstag. Jeg har hatt min 156 Sportwagon 2.0 Selespeed på 60.000-service og fått beskjed om at jeg må bytte stag eller foringer både forrann og bak (samt bremseskiver og klosser forann). Bilen min er helt orginal (hverken senket eller modifisert på noen måte). Bør jeg velge å gjøre noen midifiseringer i forbindelse med den reparasjonen jeg nå står ovenfor. Jeg er ikke teknisk kyndig og vil gjerne ha råd fra noen som er nettopp det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Siden jeg har samme bilen som din,føler jeg at jeg kan svare på disse spørsmåla som du stilte her.

Egentlig kan du erstatte delene med de som må byttes med originale deler,da disse prismessig er gunstigere enn eventuelle "sport suspension replacements".Bilen din er jo likevel ikke senka osv,så da kan du godt bruke det som verkstedet ditt tilbyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar,

jeg forstår deg slik at jeg vør velge originale stag, men hva om jeg også senker bilen (og evt. bytter dempere). Det blir jo en litt større investering så kansje du eller også noen andre der ute kan gi meg argumenter for og imot (selv om dette sikkert har vært diskutert før på dette forumet).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp!

Selv om du velger å senke bilen en dag ,noe som medfører bedre kjøreegenskaper (not that it needs it),så medfører dette ikke et nødvendig skifte av de små stagene for stabilisatoren foran.Legg merke til likevel at et senkesett bør være av god kvalitet,da med avstemte støtdempere,slik at de spiller med i ekstreme situasjoner.En annen ting er jo at hvis det finnes mye fartsbumper der du bor,er det da påkrevd forsiktig kjøring over disse;denne bilen slår fort nedi med bunnpanna på motoren,og når den er laget av aluminium,er sprekkdannelse sannsynlig ???.

Eller for å si det rett ut ; jeg tror ikke at jeg senker min ;her i Sandefjord er det mye fartsbumper!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, når det gjelder senking bør du bytte dempere samtidig.

Bilen vil forøvrig bli bedre enn orginalt over fartsdumper da den fra fabrikk er så utrolig myk. Selv ved kun bytte av fjærer blir det bedre. Punktet som slår nedi er eten helt i underkant på frontspoiler, eller hvis du prøver på å håppe, plastplata. For å få bunnpanna til å slå nedi må du nok treffe en forhøyning midt på.

Delene kan du enten kjøpe i Norge eller du kan bestille fra www.poweralfa.com.

450pund for fjær og demper.

Eibach settet der er nydelig og kan kjøpes med eller uten stabstag. Stabstaget fordyrer en del og er kostbart og montere (ref annen diskusjon her med prisantydning på montase av stabstag forran og bak til ca. 6000 nok).

Det du slipper unna ved å bydde delen nå er 4-hjulskontroll (det må de gjøre uansett), og at en del av demonteringsjobben allerede er gjort. Du kan ta å forhøre deg på ditt verksted hva de skal ha for å inkludere dette.

Hvis du sender meg en e-post så kan jeg sende deg en stor artikkel som vi hadde i Alfanytt for litt over ett år siden om dette og virkningen av forskjellige sett.

hilsen

Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...