Gå til innhold
Gjest ttmm

Turtallet "skytes opp" når 155`en startes.

Anbefalte innlegg

Har et lite problem med 155 2.0 ts 16v`en. Problemet begynte for noen dager siden da jeg skulle starte den. Kjørte ca 100 m da turtallet plutselig gikk opp på 3500, og deretter la seg på 4000. Jeg slo av bilen og sjekket om gassvaieren hadde hengt seg opp, noe den ikke hadde. Da jeg skulle starte igjen nektet den. Dagen etterpå prøvde jeg på nytt, og da føk turtallet direkte opp på 3500 før den la seg på 4000. Bilen nektet og start igjen etter at jeg hadde slått den av. Det samme skjedde i dag. Noen som kan hjelpe meg ut av denne knipen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å koble fra batteriet i ca 10 - 15 min. Koble på igjen, da bør muligens problemet være borte. Dette har virket på flere biler jeg har vært borti. En eller annen sensor som må "nullstilles".

SP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å koble fra batteriet i ca 10 - 15 min. Koble på igjen, da bør muligens problemet være borte. Dette har virket på flere biler jeg har vært borti. En eller annen sensor som må "nullstilles".

SP

Takk for tipset men det hjalp desverre ikke. Sliter forsatt med samme problem

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe tips på hva det muligens kan være?

Greit nok at alfa motorene er turtallsmaskiner, men dette går det da ikke an og kjøre med he he

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

;) Hei,

Hadde engang et lignende problem på en 1991 164 3.0. Men ikke på så høyt turtall. På den var problemet når den gikk på tomgang. Da kunne den veksle fra tomgang til 2000 rpm. Og når vi stoppet motoren,så ville den ikke starte igjen.

Etter MYE kluring så fant vi feilen på coilen. En eller flere av ledningene der var irret,så det var skikkelig dårlig kontakt. Så snart dette var fikset så var alt normalt igjen. ;D

Kan være verdt å prøve dette.

Hilsen Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ingen ekspert på TS-motoren men dette virker veldig som symptomene på defekt tomgangsmotor eller evt. defekt kjølevannssensor.

Det eneste jeg kan tipse om er å kikke laste ned "TS supplement" fra denne siden: http://phantom.urbis.net.il/alfa75/technical2.html

Regner med at det er mye likt på det elektriske her mellom 75 og 155, selv om din er 16V og ikke 8V som 75'en.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Kan være en ide å sjekke innsugsspjellet.

Hvis det er mye sot her kan luftmengdemåleren få feil verdier,

og således tukle med turtallet...

Vet ikke, bare tenker høyt...

-T

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En eller flere av ledningene der var irret,så det var skikkelig dårlig kontakt. Så snart dette var fikset så var alt normalt igjen. ;D

Jeg holder en knapp på dette tipset! Irr på kontaktpunkter volder mye problemer (motorvask med høyttrykk .... fy-for-fa....). Elektriske sensorer varer lenge, lenge, lenge ...... men de signalene som skal formidles via ledningsnettet blir helt gale dersom "strømmen" fusker.

Ta av tenkbare elektriske kontaktpunkter i motorrommet. Kikk inn, skrap rent med tynn skrutrekker, bruk elektrisk kontaktspray (Ikke verktøy-på-boks-som-driver-ut-fukt-og-smører).

Sjekk ut dette før du begynner å operer spjeldhus og luftmassemålere ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Skal se om jeg får mulighet til og kikke på det til helgen.

På en måte var det jo greit at dette skjedde nå, så jeg kan få ordnet det med tanke på at bilen snart skal selges pga huskjøp. 87 mod Lancia Thema er 6v er allerede innkjøpt som ny bil he he

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...