Gå til innhold
Alfa-Bjørnar

Rattjævel

Anbefalte innlegg

Har sittet ute i kulda og bannet i tre timer nå, da jeg trodde det var en smal sak å få dratt av det gamle rattet...Enden på visa er at jeg har sagd av rattet og planen er å fortsette saginga så jeg får delt "foringa" som sitter på splinsen, men nå gidder jeg ikke mer. Måtte parkere ved hjelp av en stk rørtang bitende over restene av navet, forbannede navjævelen! >:( >:(

Tar opp i gjen lampen når det er varmere i lufta, :-\

Tips mottas med takk! ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, kona og slplisa aksel kan sitte som fy!

Det letteste er å lage seg en avtrekker som du finner av bildet på disse sidene;

http://www.squadra33.com/ Hvis du er for voldelig uten denne så er det lett å få ødelagt gjenger og foringene i rattstammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det greieste er vel å kjøpe seg en avtrekker? Det gjorde jeg når jeg skulle ha av rattet på den 75 jeg hadde. (Den som Rune R har nå) Tror jeg ga 68,- kr for trekkeren hos Micro bildeler....... ;)

SP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det greieste er vel å kjøpe seg en avtrekker? Det gjorde jeg når jeg skulle ha av rattet på den 75 jeg hadde. (Den som Rune R har nå) Tror jeg ga 68,- kr for trekkeren hos Micro bildeler....... ;)

Fant aldri noen avtrekkere som var egnet, så jeg måtte lage en selv.

Klarer du å finne art. nr. på den avtrekkeren fra Micro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant aldri noen avtrekkere som var egnet, så jeg måtte lage en selv.

Klarer du å finne art. nr. på den avtrekkeren fra Micro?

Jeg lagde min selv, 10mm platebit med to hull i riktig avstand og et par bolter i riktig dimm (M8? eller var det M6?) tok 20 - 30 min.

derretter var det bare å stramme opp og kakke til på midten med den størstre hammeren jeg fant ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SP

Pass på å ikke kjøp en for spinkel avtrekker til rattet, de har en morsom tendens til å bøyeseg. 68.- kr for en trekker høres ut som en billigutgave. Holder kanskje på ett fiat ratt, men man sliter litt mer på en kraftigere Alfastamme. Kjøp kvalitet spørr du meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bla bla bla! Denne "billige" biten er brukt på 4 Alfaer og 3 Fiater + det Momo rattet som er blitt montert på disse bilene, og er like brukbart den dag i dag. Så ikke kom med slik svada om at Alfa Romeo trenger Usag og Bacho verktøy til 5000 kr fordi de er så utrolig kraftig bygd! Bruk hue! Prøver bare å hjelpe en som har problemer på en måte som har virket veldig greit for andre.....

SP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips, skal se på jæveln når det blir varmere i lufta. Er det forresten noen som vet hvordan man legger inn bilder på dette forumet?

Så kan jeg legge ut før og etter bilder...forhåpentligvis innen nær fremtid.... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har brukt en BILLIG avdrager fra biltema - spendt den opp og brukt en tung hammer/slager på senteret. Og vips - plutselig sitter du med rattet i fanget (plutselig kan være mange forsøk, men når det løsner oppleves det som plutselig ;D)

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å nevne en ting ved bruk av avdragere, IKKE prøv å få av ting ved kunn å stramme skruen. Da ødlegger du som oftest ett eller annet.

Korekt prossedyre er å stramme opp så mye at ting står godt i spenn, og så bruke en tung hammer på senteret. Kan godt være at den prossedyeren må utføres et par ganger, men teng løsner som regel ved å gjøre det slik.

Og hammeren skal være tung, så tung som du klarer å klabbe til ordentlig med. ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må rette meg selv litt: Den trekkeren jeg kjøpte fra Micro kostet ikke 68 kr, men 39 kr! Dere med sånne heftige Alfaer må vel nesten gå for delux utgaven som koster 75 kr. Jeg har i allefall hatt god bruk for min "billige" utgave. Aldri vært nødvendig å bruke baufil eller vinkelsliper etter at denne ble kjøpt inn. Selv om tanken streifet meg når rattet skulle av på Alfettaen. Bitene har delenr 41058 for den billige, og 42100 for delux utgaven. Dette er fra 97`katalogen, så jeg vet ikke om disse er i handelen lengre, men det er vel andre som også leverer slikt. Alternativet er å lage en selv. Utrolig enkel sak.

SP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sittet ute i kulda og bannet i tre timer nå, da jeg trodde det var en smal sak å få dratt av det gamle rattet...Enden på visa er at jeg har sagd av rattet og planen er å fortsette saginga så jeg får delt "foringa" som sitter på splinsen, men nå gidder jeg ikke mer. Måtte parkere ved hjelp av en stk rørtang bitende over restene av navet, forbannede navjævelen! >:( >:(

Tar opp i gjen lampen når det er varmere i lufta, :-\

Tips mottas med takk! ???

sorry men må flire litt, da jeg kom på en som gjorde det samme, men endte opp med å sage over rattstamma, og så sveiste på nytt prisme for rattet på en gammel Datsun , du kunne ikke satt inn et pent lite bilde vel? ;D ;D ;D ;D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde kommer, tro meg...Dette dokumenteres...Skal prøve å få lagt inn noe imorgen.

Takk for alle tips!! Skal finne den største hammeren jeg har, håper bare jeg ikke bommer og slår i stykker frontruta i kampens hete... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er navjævelen endelig av og nytt ratt montert! Vinkelsliperen gav meg en hjelpende hånd og etter en liten time så ble alt så meget bedre! Nå skal jeg ut og kjøre!! :D :D :D

BILDE_0001.jpg

BILDE_0004.jpg

:-X :-X :-X

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...