Gå til innhold
Amæn

Alu Topp finish.....gode råd trengs

Anbefalte innlegg

Jeg har av begge toppdeksla på min V6 TB motor...og de ser ikke mye pene ut lengre....

Egentlig kunne jeg tenke meg å få de helt speilblanke....men vil ikke legge for mye tid ned i det.....Jeg vet noen har blåst alu med nøtteskall eller noe i den duren...det ble veldig pent.....men vet ikke om noen som gjør dette....ved glassblåsing så blir den jo matt....

alternativet er jo å glassblåse, og da lakkere deksla røde slik som Ferrari/maserati har.....Noen som har erfaring på dette?

skal det primes med noe stoff for alu?...hvilken lakk må brukes....blir jo varmt dette...

8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har av begge toppdeksla på min V6 TB motor...og de ser ikke mye pene ut lengre....

Egentlig kunne jeg tenke meg å få de helt speilblanke....men vil ikke legge for mye tid ned i det.....Jeg vet noen har blåst alu med nøtteskall eller noe i den duren...det ble veldig pent.....men vet ikke om noen som gjør dette....ved glassblåsing så blir den jo matt....

alternativet er jo å glassblåse, og da lakkere deksla røde slik som Ferrari/maserati har.....Noen som har erfaring på dette?

skal det primes med noe stoff for alu?...hvilken lakk må brukes....blir jo varmt dette...

8)

Skal du lakke må du lakke med en syregrunning for aluminium (Etch primer) de to komponent versjonene er best. Tror ikke det blir varmere en at vanlig lakk overlever. (har brukt vanlig lakk på andre motorer uten problem)

Polish blankt er det vel bare albue greas som får fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

Glassblås og grund med syregrunding, lakker så med vandlig lakk. har gjort dette selv og det er fortsatt like fint.

Jeg brukte den typen syregrunding som du får kjøpt til påhengsmotorer og drev til båt, kjøpte dette hos maritim i Arendal.

mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har glassblåst mine deksler for over ti år siden og de ser fortsatt penere ut enn ny fra fabrikk. Vasket etter glassblåsingen først med whitesprit så med kokende såpevann. Dette ga mersmak, så da Espen kjøpte bilen sin så gjorde vi det samme. Det gjaldt også plenumkammeret. Kan anbefales på det varmeste!

Gabor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Fred,

Synes ikke dekslene ble noe matte i det hele tatt, de ser rett og slett nye ut. Her er det snakk om å bruke runde glasskuler(kanskje bytte ut gammelt glass med nytt først). Resultatet blir lys fin aluminium med de porene som fins i støpen. Matt blir det først hvis man bruker sand er jeg blitt fortalt av kyndige. Resultatet blir jo heller ikke slik som man får ved å blankpolere ettersom aluminiumet er porete. Det blir som ny fra fabrikk, bare enda blankere.

hilsen Gabor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glassblåste toppdekslene mine jeg å,+plenumkammeret.Det ble bra det.Prøv det da vettu,man taper ikke noe på det.

Mvh.E.Kovacs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær obs på dette med at det skal være glasskuler, det finnes også knust glass, som er mer aggresivt. Forskjellen på finishen etter glasskuler og knust glass er himmelvid.

Erik S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Fred Roger!!

Hvis alu delene dine er blitt stygge pga. oksydering, skal du kjøpe et stoff som heter "Prol P 60" .

dette kan kjøpes hos Norsk Prol som holder til i Drammen. Jeg bruker dette på go-kart motorene når jeg får slike inn til overhaling, de ser ut som nye etterpå.

Det jeg da gjør er at jeg blander dette i forhold 1:10-1:15 med varmt vann, lar det ligge i ca 15 min, for så og skrubbe med fiber eller stål-børste.

Mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interresant.....lakkering eller kun glassblåsing.....

JEg vil svært gjerne se bilder jeg og....viss dere har bilder....send til meg......pliiiis......eller best av alt...post det på forumet.....

Anng. glassblåsing.....er det de runde kulene som teller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte et kjerringråd en gang om å koke aludelene i rabarberasuppe :-\ pga syra i rabarberaen.

Eddikvann burde vel og gå bra til det samme, og det er jo en del italiensk eddik på markedet.

Er det noken som har erfaring med disse tipsa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...