Gå til innhold
Gjest Motorola.

Motorskade 164 TS..

Anbefalte innlegg

-Har en kamerat med en fin 91 mod 164 som det beklagelig vis har skjedd saker og ting med motoren med.

Siden det er jeg som fikk han til å kjøpe bilen ::) -så tenkte jeg at jeg skulle sjekke ut litt om hvor han kan få reparert den billig, evt om noen vil ta jobben!

Det som har skjedd er at det kommer olje i kjølevannet. Ser ut som en orgie i risengrynsgrøt oppi ekspansjonskammeret :-\

Motoren har også en lite koselig tikkelyd. Vi har ikke tatt av toppdekselet og tittet, men jeg mistenker en slitt kam.

Noen råd? Dette er en fin og ryddig bil ellers, så synd den står slik... :'(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låter som om toppackningen gått vad ?

Var det inte någon som var till en svensk verkstad för någon månad sedan. Lite nord-ost om Göteborg.

Jag vill minnas att det var väldigt bra priser där.

Ringer det en klocka för någon ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kör han bilen dagligen ?

Kunde han inte prova och lyfta av toppen själv ?

Raka 4'an ska väl vara rätt rak på sak att skruva ? ;);D

Kunde ju bara vara ventilspelet som behöver justeras kanske ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bekant fick sin Volvo skruvad på en Volvo verkstad. Kikade på räkningen, och de var ganska moderata i tim-pris pch på delar.

De hade löst en del problem med lite inovativt sinnelag, och kom med förslag på saker som kunde vänta och ekonomiska lösningar.

Kanske det kunde vara något, även om det är en ViOrkarLiteViOckså-verkstad ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei! Bilen står lagret nå. Eieren er musiker og vet knapt hva en ventil er... ;D

Hvor på kant står den lagret?

Kan godt ta meg en tur og kikke på den. Ihvertfall løfte av toppdekslet og se på hvordan kammene ser ut. Ang. olje i kjølevannet så lukter det defekt toppakning. Har også god erfaring med å levere inn topp til planslipning etter at pakning har røket. Kan meget mulig være en tæring i alugodset og da er plansliping det eneste som duger for at det skal holde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!!

OBS. Ikke kjør en motor som har kjølevann i oljen, det medfører at lagrene tar ubotlig skade. Det er på grund av at frostvesken tærer på lagermetallet. :'(

Hvis det er slitne kammer så har jeg std kammer til salgs, bare jeg får demontert disse. Noen som vet om det er forskjell på kammene til 75TS og 164TS??????

mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok..

Det er bare det at bilen har blitt kjørt ganske lenge med det. Var jeg som reagerte over oljeforbruket, og tok en titt på kjølevannet..

Tror du noe mer har tatt skade?

Han er sikker interessert i kammene dine! Tror ikke det er noe forksjell fra 164 TS og 75 TS.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kammene til 75 og 164 TS er like.

Trolig eksoskam, helt vanlig når de har rundet 200' km. Grøt i ekspansjonsfat er et godt tegn på def. toppakning...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har gått 170000...

Så! Hva skal du ha for kammene Hans Rune?

-Og noen som vil ta jobben med å sette de i og bytte pakning?? 8);D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen!!

Ola, mulig jeg leste feil, hvis det bare er olje i vannet er det ingen problem, derimot vann i oljen og kjørt over lengre tid, huff huff??? ??? ??? :'(

Hvis det siste er tilfellet så må han enten gamble og bytte topp-pakkning for så og håpe på at det ikke er skjedd noen skade på bære og råde-lagerene, eller så er alternativet en full gjennomgang av motoren. :'( ???

mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da fælt hvor fort dette gikk da ;D:D

jeg vil ha kr 1500,- for de, men må ta forbehold om tilstand, jeg har ikke tatt av toppdekselet enda.

mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er vi kjappe og effektive vet du! ;D

Godt å vite!

Men! Hvem og hvor skal vi sette bilen for å få det så billig som mulig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!!

Da er det ingen fare med resten av motoren, men for sikkerhets skyld, før dere gjør forsøk på og starte motoren så skru ut bunnpluggen og tapp ut bittelitt olje, se gått etter om det kommer noe antydning til kjølevann. Det vil komme før oljen i og med at vannet legger seg i bunnen av sumpen(oljen er lettere en vann).

Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan vi prøve ja..

Men det var når jeg byttet olje at jeg oppdaget det. Så ikke noe galt med den gamle olja da. Og det var bare grøt i tanken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis den har stått lagret en stund kan det ha piplet inn litt vann, men hvis du nettopp har byttet så er det neppe noe problem.

Men hold øye med olja hvis dere skal flytte på bilen for egen maskin ;)

Kunne godt hjulpet deg, men jeg har en god del og gjøre for tiden, hvis du ikke finner noen annen løsning så får du kontakte meg så får jeg se om jeg kan ta den sånn innimellom.

Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eieren er ganske fortvilet.. han har hørt rundt med mange verksteder her på bygda. Og enten kommer de med helt sinnsyke priser, eller så bare rister de på hodet når vi sier det er en alfa.. ???

Bilen har stått siden desember nå..

Hvis du eller noen andre vil ta på seg jobben på privat basis, så blir han nok kjempeglad!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Ola!! jeg skal sjekke vedr priser og leveringstider på nødv deler slik at vi kan få et bilde av prisnivået, å skal jeg gi lyd fra meg når dette er gjort.

Mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...