Gå til innhold
AlfettaGTrond

Gode råd angående overhaling av motor

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg skitne til fingrene og få gjort unna det uunngåelige:

TOTAL OVERHALING AV MOTOR OG DRIVVERK....skrekkblandet fryd..hjelpe meg, hva er det jeg roter meg ut i? :-*

Etter som at jeg er totalt uten erfaring trenger jeg gode råd og vink på veien. Hva spesielt skal jeg lete etter? Hva er de vanligste feilene man begår osv.

Jepp, det er snakk om en gammel toliter

Takker på forhånd dersom noen av dere vil dele litt erfaringer....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, når motor og gir ligger på gulvet er det vel bare $$ som begrenser...

Full overhaling ville vel bety alt fra veiv og kam lager, til sylinderhoning, stempelringer, oljepumpe, kjølesystem, alt av pakninger rundt om.. Koselig jobb det med motoren hvertfall!

Det finnes kanskje overhalings sett til motorene? det fantes ihvertfall til boblemotoren og suzuki 50cc motoren(til min elskede gamle Suzuki ZR50 Chopper! deilig sykkel) jeg har overhalt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo greit å begynne ett sted, og det jeg ville begynt med var å få tak på plastbokser som du kan legge skruer å småting i(har ikke fruen tuperware party av og til ;) )...og som du kan skrive på innholdet. "hmmmmm...hva er dette? "..been there, tryed that, done that..

Og som Stian sier, ett must er Hynes repmanual boka. Gjør motor helt rein før du begynner(tar det litt med teeskje jeg tilfelle andre som ikke er like kabable som deg leser å)..mye tid spart bare der.

Du trenger self. ett komplett slipesett til motoren, og nye lager samt oljepumpe. La motoren renne seg totalt tom for olje, så slipper du mye gris. Begynn med toppen, og deretter blokka.

Slip opp ventiler å setene. Kontroler veiva godt, hvis det er antydning til blåfarge bør den sendes inn for rep. Skaff deg en vekt som er digital, og balanser råder å stempler, så de er helt like på vekta...selv om disse som regel er ganske bra balansert kan det også være at de ikke er det, stor forskjell etterpå. Vær veldig nøye med alle flater som det skal pakninger på, så de er helt plane, spes i toppen. Ellers følg boka ganske slavisk, leit om du har glemt noe når klumpen sitter i igjen.

Ja..det er sikkert mange andre gode tips...men kommer ikke på noen i farta. Og etterpå...kjør bilen på rullende landevei og få dysa den riktig. Spør Fredis, han har gjort dette med mange nordmotorer og har godt resultat før/etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for råd alle sammen.

Bård Arne: Det går ikke inn dersom det ikke er med teskje. Og kapabel er jeg ikke :D hehe. Tusen takk for gode råd så langt. Så er det bare å finne ut hva råder og stempler er ;)

Jeg gleder meg faktisk, men det er litt skummelt når jeg er så grønn at jeg ikke engang vet hvordan jeg skal få motoren ut av bilen ;D:-X

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikkje gjør den feilen som eg gjorde når toppen sko av, nemlig å ikkje følge tiltrekkingsrekkefølgen.

Min topp blei skeivere pga det.

Du mener vel selfølgelig når den skulle PÅ igjen, av har det ikke noe å si. Og riktig som du sier, meget viktig.....husk også å ta av de to boltene som sitter i fremkant av motor og fra blokka og opp i toppen. Lett å glemme.

Husk også å merke alle broer i toppen godt, sånn at det blir letter å finne ut hvor de sto, og hvilkenvei de skal på plass igjen(broer er de som holder kammene på plass)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meiner faktisk AV. Toppen har lett for å bli litt skeiv da og slik eg forstod det.

Da må vel isåfall toppen være glovarm, og da bør man vel uansett holde fingrene langt unna all fraskruing :) Har nilest i haynes-manualen i dag, så nå burde jeg vel være klar til neste helg...

et lite spørmål til dere som har "been there done that" : I haynes-manualen står det at jeg bør få hjelp av motorkyndige profesjonelle dersom jeg trenger nye valves and guides fordi "guides must be reamed on completion and the seats recut to ensure concentricity"....hva i alle dager mener de med det?

Forresten så lurer jeg på om noen har fine tips til hvordan jeg enkelt og greit kan få laget et stativ eller noe lignende....Er det smart å "kopiere" motorfestene slik at jeg kan skru motoren rett på stativet/bordet, eller vil dette bare lage problemer for ting og tang senere???

Håper noen kan hjelpe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bare stikke på feiltema og kjøpe en slik motorbukk da ?? koster omlag 500 spenn og du kan dreie motoren helt rundt slik at du kommer til under den lett...

Denne skrur du på noen av hullene der gearkassen egentlig står. der den "skålen som bakre motorfeste er på... vet ikke ka denne heter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meiner faktisk AV. Toppen har lett for å bli litt skeiv da og slik eg forstod det.

Da må vel isåfall toppen være glovarm, og da bør man vel uansett holde fingrene langt unna all fraskruing :) Har nilest i haynes-manualen i dag, så nå burde jeg vel være klar til neste helg...

et lite spørmål til dere som har "been there done that" : I haynes-manualen står det at jeg bør få hjelp av motorkyndige profesjonelle dersom jeg trenger nye valves and guides fordi "guides must be reamed on completion and the seats recut to ensure concentricity"....hva i alle dager mener de med det?

Forresten så lurer jeg på om noen har fine tips til hvordan jeg enkelt og greit kan få laget et stativ eller noe lignende....Er det smart å "kopiere" motorfestene slik at jeg kan skru motoren rett på stativet/bordet, eller vil dette bare lage problemer for ting og tang senere???

Håper noen kan hjelpe :)

For det første Trond, dette har med ventilstyringene å gjøre, hvis det er slark i disse, bør de skiftes. Og setene(der ventilskåla treffer toppen) må freses opp for at det skal passe og ikke skape lekasje.

God ide med den saken fra biltema. Lettere for ryggen å skru i litt høyde.

Svein Magne, dette fenomenet med toppen som blir skjev av å skru den av må du forklare litt nærmere.

Grunnen til at toppen skal skrues til fra midten(krysskrues) og utover er for at man skal bli kvitt lufta som ligger mellom blokka/toppen og pakning. Da presses denne utover og forseiling blir bedre. Det er ett lim i toppakningen som smelter etter at motoren har kjørt seg varm første gang....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken og det eg har hørt er at det toppen står i spenn på et vis, og vil bli litt skeiv ved feil montering/demontering.

Men nå skal ikkje eg påstå at eg sitter på den heile sannheten da.

Sjekk self toppen når den er av, legg den på ei glassplate med litt vann, titt under og se om alt ligger inntil flata.

Toppen står ikke i spenn, dette ville gjort at den hadde sprukket under varme/kjøle svingninger. Både blokk og topp er helt plane. Topppakkningen blir presset sammen når den skrues på, og formes av dette. Den avskrudde toppakningen kan ikke brukes omigjen da den har fått en sammenklemt form og gir ikke spenn når den skrues av. Toppen kan faktisk henge ganske godt i den sammenlimte pakningen. PS: Husk ettertrekning av toppen etter ca 100 mil. Har du ikke momentnøkkel må du skaffe dette med en gang Trond, flere ting som skal trekkes med moment. Og en annen ting i farta, husk at toppen er alu, og gjengene tåler ikke å bli trukket så hardt til som man kan i støpehjern, mange som har brendt seg på innsug og eksos manifoil..inkl meg. :P (se det, kommer stadig på noe)......sikkert flere her som har noen tips....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff ja, å skru i alu er et helvete når det går galt.. Helicoil er jo en reddende engel når det først går galt eller når gjengene er dårlige..

Helicoil er stålgjenger, du borrer og gjenger opp hullet litt større enn std mål(faste tabeller for dette) og skrur inn stålgjenger med Loctite(tempraturbestandig self..var det 642 den het?) En mye bedre løsning enn å skru rett i aluen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var plaga med gjengene i plugghulla, og måtte til med helicoil der ved et par anledninger.

Ellers er det viktig med stor reinslighet når motoren monteres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!!!

Når du skal demontere motoren skal du gjøre som følger: toppen skal løsnes i omvendt rekkefølge av tiltrekkings mønsteret, når det gjelder overhaling av toppen så anbefaler jeg deg og levere denne til noen som har rett utstyr til og utføre dette (det er ingen amatørjobb), jeg har dette hvis du trenger hjelp. Husk og merk alle lageroverfall slik at disse ikke settes på feil plass eller snues i feil retning, dette er meget viktig da alle lagerbukker er linjeborret sammen med underlaget, hvis du gjør feil her så vil dette med stor sansynlighet medføre havari.

Merk også svinghjulet og veiva slik at dette kommer på samme plass igjen. Stempeler og råder merker du også slik at du ikke kan sette dette feil sammen, stemplene har krysspinnen plassert ute av senter, hvis dette blir snudd galt vil du få unormal slitasje og skjørtebank etter kort drifts tid. Kort og godt merk alt, og ta gjerne noen bolder også. Det er sikkert mange ting du kommer til og lure på underveis, men da er det bare og lufte det her på forumet så får du sikkert svar, he he :D Lykke til :) :)

Ps. Bård-arne, tror ikke du får noe serlig godt bilde av om toppen er plan eller ikke ved og bruke glassplate og vann, det du skal gjøre er og ta et rettholdt eller en stål-linjal og legge denne diagonalt over toppen, først den ene veien og så den andre veien, da vil du mest sansynlig se at den ikke ligger ann på mitten.

det står sikkert noe i boka om hvor mye klaring som aksepteres her.

Mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki...har gjort dette med sukkses flere ganger å kontrolert toppen etterpå, og alt var rett. Men siden jeg kjenner Hans Rune godt å bruker han som guru å mentor på ganske mange ting, ville jeg fulgt hans råd om dette. En meget kompetent fyr.

Dette med avtrekningsrellefølge er også nytt for meg, har ikke hørt dette før eller sett noen praktisert det, hvorfor er det slik HR ? Toppen står jo ikke i spenn på ei plan flate ? .......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki...har gjort dette med sukkses flere ganger å kontrolert toppen etterpå, og alt var rett. Men siden jeg kjenner Hans Rune godt å bruker han som guru å mentor på ganske mange ting, ville jeg fulgt hans råd om dette. En meget kompetent fyr.

Dette med avtrekningsrellefølge er også nytt for meg, har ikke hørt dette før eller sett noen praktisert det, hvorfor er det slik HR ? Toppen står jo ikke i spenn på ei plan flate ? .......

Joda Neida, Bård Arne, toppen står ikke i spenn, men det er forskjell i det interne spennings nivået i toppen dersom noen av boltene er trukket til med maks moment og noene er helt løse. Dersom du da har litt uflaks og det står spenninger i materialet etter støpe prosessen. Kan du utløse disse dersom du bare løsner fra en kant, og da slår toppen seg.

Forøvrig kan det nevnes at problemet er størst på nyere motorer og motorer som har kokt like før demontering, og minst for gamle motorer. 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier og begynne slike jobber med en skikkelig omfattende motorvask er så mye hyggeligere og skru ut motoren da.

Greit og la bilen tørke litt nå eller bruk trykkluft til og blåse det tørt.

Så er det bare og løfte ut motoren når det er gjordt så pleier jeg og ta den med ut og vaske motoren skikkelig rein.

OBS! tape igjen alle hull til innsug ol FØR vask.

Nå er det bare gøy og skru slipper all møkka.

Skaff deg slike poser med lås øverst og skrive felt på så kan du sortere delene mens du tar de av sorter de så i bokser.

TIPS! Stikk innom din lokale kiosk eller dagligvare og spørr etter de plast boksene de har smågodt i perfekte til slikt og de er glade for og bli kvitt de.

Greit og ha no større boser og ha alle de små boksene i også.

Så pass på og merke alt når du tar det ut jeg bruker også og da digitale biler samt skrive notater for og være 100%+ sikker på at jeg ikke glemer noe eller swetter noe sammen feil.

Husk at råder skal stå riktig vei i motoren og stempelet riktig vei på råden ol.

Lager overfalla har også en vei de MÅ stå samt de bør stå på det stedet de kom fra.

Kjøp deg fult paknings sett, alle lagere byttes, nye stempelringer (hvis ikke du bytter stempel) og kjøp NY olje pumpe og NYE registerkjeder sjekk også tannhjula til registerkjede er de slitt så bytt.

Gammle slarkete registerkjeder kan ryke og gir unøyaktig ventil timing bytt også kjedelåsen.

Sjekk/bytt også låse bolten med lite firkanta skive som låster kjede strammeren.

Bytter du venstil styringer så kjøp 8 stk innsugs styringer de er kortere og har olje tetting noe de orginale til eksos ikke har.

Det er masse masse detaljer som sikker kan nevnes men lurer du så spørr i vei.

Lykke til

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite tips til Motor byggeren.

Ta bilder, gjerne digetalt og fra mange vinkler og så mange du gidder, ta gjerne to runder til når du tror du har fått alt.

Ofte veldig greit når du skal begynne å putte ting sammen igjenn.

(Ha plast hansker og kameraet liggende klart så kan du ta bilder underveis og) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt imponert over innsatsen deres :D nesten flau så snillt er det :-[ tusen takk for gode råd!!! jeg tar bilder og holder dere ajour og plager dere med spørsmål under veis tenker jeg....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å kjøpe den som står til salgs på "kjøp og salg" nå?

Så overhaler du den i stedet!

Da risikerer du ikke å bli uten alfa til våren!

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer stadig på noe..(og lærer noe, kokt motor kan self endre spenningen i toppen ja)...ikke trekk til boltene i toppen uten at de har fått noen dråper med olje på skivene. Da får du friksjon som gjør at man ikke får riktig moment.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å kjøpe den som står til salgs på "kjøp og salg" nå?

Så overhaler du den i stedet!

Da risikerer du ikke å bli uten alfa til våren!

:)

Hør hør!

I dag er det 9 februar, og i bergen er det jo vår om 2 måneder. (Det er det jo her også, desverre).

Det var ikke mye pæng for den motoren, på den annen side så går den jo ikke. Sjekk at delene er som de skal og slå til!

Så er den iallefall iorden til neste sommer og du garanter kjøre i år ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F**en steike!!! Den var solgt!!! :( :( :( :'(

Det var jo en fantastisk idè å kjøpe en annen motor......

Der trodde jeg at alt hadde ordnet seg...hadde pengene og alt klar...men fikk ikke by engang..

Noen andre som sitter på en motor jeg kan kjøpe??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F**en steike!!! Den var solgt!!! :( :( :( :'(

Det var jo en fantastisk idè å kjøpe en annen motor......

Der trodde jeg at alt hadde ordnet seg...hadde pengene og alt klar...men fikk ikke by engang..

Noen andre som sitter på en motor jeg kan kjøpe??

Dersom du bare skal ha en sliten motor og overhale har jeg en du kan få i bytte for en 5" vinkel kutter som virker;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...