Gå til innhold
Gjest Gorgen147

Skifte bremser

Anbefalte innlegg

Hei

Når bør man skifte bremser (bremse klosser) jeg har en 147 2.0 selespeed,

hun har gått 55000 km og er 3 år til sommeren, aller servicer er fulgt.

Har kjørt mye lang kjøring, vil tippe at ikke mer en 15-20000 km er i by kjøring

MVH

Thorstein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8)Bremseklosser skiftes når de er utslitt. Dette kan man se selv, eller du kan få en som har peiling til å se på det. Kommer det skrapelyder er det ihvertfall på tide.

Mvh,

DYSP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må og må...

Som det sies så bytter man gjerne klosser når de er slitt. Enten helt slitt slik at det lyser varsellampe i panelet eller til verkstedet ser at klossene ikke vil vare til neste service.

Men noen er litt mere gale enn andre og mener at bremser er for viktig til å vente til man "må" bytte.

Når bilen din nå har gått 55 km og er tre år må du regne med at bremsecaliperne bak sitter ganske godt fast og ikke lenger gir samme bremseeffekt. Ved å "myke opp" disse vil du få mye bedre effekt og da bytter du klosser i samme slangen. Du vil merke STOR forskjell!

Med å "myke opp" caliperne mener jeg å ta av klossene og presse bremsestempelet ut og skru det inn tilstrekkelig antall ganger til at de glir "lett".

Det er ikke dumt å se etter foran i samme slengen. Det er langt fortere gjort. Jeg har byttet der også. Klosser koster ikke stort...og bytt gjerne til EBC Green Stuff eller annet som gir bedre effekt enn originalt dersom du liker å ha marginenen på din side.

Jeg pleier å bytte bremsevæske hvert år og klosser etter 60k km eller tre år uansett synlig slitasje. Og hver gang har det gitt merkbar forbedring i funksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og bruk ordentelig "værsting" bremse væske...

pedalfølelsen blir en helt annen , det koster riktig nok 500-1000 for en liter , men det er det værdt syntes nå jeg ;) klart litt avhengig av kjørestil ;D

asn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pedalfølelsen blir en helt annen , det koster riktig nok 500-1000 for en liter , men det er det værdt syntes nå jeg ;) klart litt avhengig av kjørestil ;D

asn

Tipset over fra "asn" er rene sprøyt! Ordinær bremsevæske kjøpt på bensinstasjonen holder i lange baner. Tipper at "værsting"-væsken det henvises til er silikonbasert. Og det frarådes på det sterkeste å gå til et slikt skritt. Rengjøring av bremsevæskesystemet for å kvitte seg med den minste dråpe ordinær bremsevæske er påkrevd - og fordrer masse arbeid.

Mitt tips: Bruk "bensinstasjon"-bremsevæske og skift hvert 3. år dersom du hører til gruppen sjåfører med ordinær kjørelengde og kjørestil.

At pedalfølelsen blir en annen er også sprøyt. Væsketrykk er og blir væsketrykk. Det er kun ved vanvittig temperaturøkning over tid at man skulle forvente noen følelse, men da må du over på formel 1-hastigheter og/eller alpekjøring med sinnsyk last og lange bremseintervaller.

asn - kjøp deg hagesprøyte!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper at "værsting"-væsken det henvises til er silikonbasert.

Bremsevæske for racing med høyt kokepunkt, som ATE Super Blue, er DOT 5.1.

Altså ikke DOT5 som er silikonbasert (og mye pes å måtte konvertere til).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

asn

Tipset over fra "asn" er rene sprøyt! Ordinær bremsevæske kjøpt på bensinstasjonen holder i lange baner. Tipper at "værsting"-væsken det henvises til er silikonbasert. Og det frarådes på det sterkeste å gå til et slikt skritt. Rengjøring av bremsevæskesystemet for å kvitte seg med den minste dråpe ordinær bremsevæske er påkrevd - og fordrer masse arbeid.

Mitt tips: Bruk "bensinstasjon"-bremsevæske og skift hvert 3. år dersom du hører til gruppen sjåfører med ordinær kjørelengde og kjørestil.

At pedalfølelsen blir en annen er også sprøyt. Væsketrykk er og blir væsketrykk. Det er kun ved vanvittig temperaturøkning over tid at man skulle forvente noen følelse, men da må du over på formel 1-hastigheter og/eller alpekjøring med sinnsyk last og lange bremseintervaller.

asn - kjøp deg hagesprøyte!

tja... og navnet ditt mr. ?

ikke det 8)

vel jeg fremmer kun min egen erfaring her...

jeg testet tre forskjellige væsker i løpet av under en uke og fant min favoritt , som utvilsomt gav meg en bedre pedalfølelse ;D

var aldrig i alpene men på norske morsomme veier....

hagesprøyte er handlet inn , så du bør ta en titt over skulderen >:(

asn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt kunnskap er alltid farlig...dersom det kun var væsketrykk som var tingen med en bremsevæske, kunne man sikkert kommet på mange usaklige væsker som kunne vært brukt som alternativer til bremsevæske for å "bevise" at ikke alle væsker er det samme. Dersom man tar seg tid til å sette seg litt inn i saken ved å lese litt om emnet så vil man finne at hydraulikkvæsker finnes for en rekke forskjellige anvendelsesområder og med ulike egenskaper. Og det er slik at ulike bremsevæsker gir ulik pedalfølelse. Men det er ikke automatisk slik at alle væsker med høyt kokepunkt våte/tørre enn kravene til 5.1 gir bedre pedalfølelse, men som regel er det slik. Det kommer sikkert av den enkle faktoren at de som kjøper denne typen b.væsker bruker dette til hard/rask kjøring og derfor også ville sette pris på god pedalfølelse slik at produsenten har gitt den flytegenskaper (viskositet mmm) som gir denne egenskapen).

De som er skråsikre har ofte noe å lære...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...