Gå til innhold
alfajohn

Ufin lyd fra lager i motoren

Anbefalte innlegg

Jeg bestreber å være en alfa-fan opp og ned og i mente.... men det kan bli litt slitsomt når man møter på såpass mye dritt som jeg har vært borti de siste 10.000km..... :'(

Har hatt bilen på jobb i dag og det var ingen ulyder.... forstillingen er jo super etter at jeg fikk skiftet det som måtte til...

Lager middag osv og starter bilen igjen kanskje tre timer etter at jeg kom hjem.... ulyden kommer da for første gang... Vipper opp panseret og det høres ut som et lager eller noe som er på vei til å ta kvelden.... Reg-reim og lager ble skiftet for 5' km siden.... Er det noen andre lagere som er kjent for å kunne bli dårlige??

He¤%%$ [email protected]¤# Forpu¤#% dritt....... >:(>:(>:(

:-\ Takker for all hjelp :-\

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

Hvilken type alfa er det snakk om her????????????????

Det er vel en nyere type, så da har vi jo den berømte kamvariatoren som kan lage rakle-lyder(diesel rakling),

etter det du skriver så har du nettopp byttet kamreim og strammer!! sjekk om det er noe som har løsnet i den forbindelse, ting tyder på at det kan være tilfelle i og med at det kom så fort etter den jobben.

Ikke mist motet ;) dette løser seg sikkert :D

mvh Hans Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

alfajohn har en AR156 hvis jeg ikke husker feil.

Er ulyden der hele tiden, blir det borte etterhvert(kamvariator), eller kommer ulyd kun ved oppstart(starteren) ?

Ble det skiftet strammehjul ifm. reg.reim skift ?

http://home.hccnet.nl/jaap.bouma/PhaseVariator.htm

MF anbefaler å skifte strammehjulet samtidig.

Hvis jobben er utført av dem, så har de nok skiftet det.

Bare så det er sagt, min AR156 har også hatt en del trøbbel de siste 10' km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjen så tror jeg verden sviver rundt meg..... Har en Alfa 156 1,8 som Dank sier.... Skal skjerpe meg.... ::)

Har i og for seg hatt en pipelyd (remlyd) med en gang jeg starter opp om morgenen når det har vært kaldt... men kun sporadisk...

Når MF skiftet regrem skiftet de også strammehjul. Var der nede nå nettopp og Steinar mente det kunne være dynamo eller servo....

Noen som kan utdype dette litt???

Er det noe jeg kan skifte selv??

Er det mest sannsynlig at det er remmen som begynner å gå eller et av lagerne??

Det er i hvertfall en distinkt lyd.... En typ susing..... Jeg tenkte med en gang lager... men det er jo ikke sikkert det.... Er ikke akkurat noen guru. :-\

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulyd i ca 30 sek. etter oppstart i mange kuldegrader? Sjekk nivået på servooljen, det er et ganske kjent syndrom, med en lyd som ligner fælt på et dårlig lager...

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Ja det er nok ikke usansynlig at det er dynamo eller servo, i og med at dette kom tydligere frem etter at MF har byttet kamreim etc, for da er sikkert reimene til dynamo og servo strammet noe mer en de var før, og dette betyr jo at lyden blir sterkere fordi belastningen på lagerene er større. Du kan jo prøve og slakke reimene litt for og høre om lyden forandrer seg eller blir borte, forandrer lydbilde seg er det mye som tyder på at problemet ligger i disse eksterne komponentene.

Lager i dynamo er normalt ikke vansklig og bytte, servo-pumpa tror jeg du skal ligge unna, få heller tak i en brukt.

mvh Hans Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker!!! ;D

Her var det mange superbra tips...

Sjekker servonivået etterpå..... Hvis det evnt er dynamoen... Er det da lageret eller selve dynamoen som er gåen??? Klarer jeg å skifte det selv???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulyd i ca 30 sek. etter oppstart i mange kuldegrader? Sjekk nivået på servooljen, det er et ganske kjent syndrom, med en lyd som ligner fælt på et dårlig lager...

Rune

Takk takk takk!

Dette skal jeg sjekke fluksens - var meget fornøyd når selespeed 147'en startet uten noe gir-dill eller lignende i -21 grader om morgenen, men lyden høres kjent ut... Første minuttet eller så så var det en rar lyd... svak hurtig klakking, eller remlyd, vanskelig å beskrive, men den ga seg fint og påvirka ikke følelsen av bilen. Kikker på servooljen i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10w40 nylig skiftet skal vel holde i -21 uten å få ventilene til å gå amok... Håper jeg da virkelig! Iallfall på en '02 modell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør jeg så da tenke på 5w40 eller noe til kassa..? Det er slett ikke sjeldent jeg kommer til å tusle rundt i -25 grader, stussli å få ventilproblemer av det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket servovæska... Den var riktignok lav, men ikke mye under min..... Toppet opp men lyden forsvant desverre ikke.....

Hvis det er dynamoen så burde jeg vel eventuelt merke det på ladingen??? Er dynamoen grei å skifte og hva omtrent koster en dynamo til en 156??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tynntflytende olje er nok ikke dumt å teste, jeg klarte nesten å eliminere ventiltikkingen helt(og det sier litt på disse motorene!) i escortmotoren ved å velge riktig olje..

men det er klart, man hører vel forskjell på ventiltikking og lager som nesten er gåent..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så lett å høre forskjell når man aldri har hørt noen av de før.. =)

Er ventiltikkingen farlig? Hvis ikke, holder jeg meg til 10w40'en som det står i kjørecomputeren... Ellers får jeg nok bytte!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reg rem-lyd og denne lyden er det ikke noe særlig vanskelig å høre forskjell på.... :-\

Men, var det ingen som hadde noen tips ang skifte av dynamo og evnt pris for en ny????::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver meg èn gang til mtp lager i servopumpa eller dynamo.... Fikk tips i dag om å ta av remmen som driver dynamo og servopumpe, starte bilen og høre om lyden fortsatt er der.... Hørtes jo greit ut....... Noen som har gjort det før??? Er det et hel#¤%£???

Jeg sjekket som sagt servovæske-nivået, men det var i og for seg bra.... Kan det være nok at den er dårlig??? At jeg må skifte all væsken???

Hvis det er et evnt lager i dynamo eller servopumpe..... må jeg da skifte hele dritten???? ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Hvis dynamoen din hadde vært gåen, hadde batterilampa i dashen lyst...

Er det en slags ulelyd? Da kan det i såfall dreie seg om cluthch lager, eller trøstelager..

Vet ikke helt, bare tenker høyt...

-T

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker ikke som om det er noe problem med ladingen.... Er en typ ule-lyd eller dårlig lager-lyd.... Lokaliserer den i området rundt remmene som driver servopumpe og dynamo.... høres i hvertfall sånn ut...

Reg-rem, strammehjul og variator ble skiftet for 10.000 km siden. Sprm mine er som sagt:

-Jeg skal ta løs remmen som driver disse... Er dette en vanskelig jobb? Er vel ikke bare bare å stramme dette igjen etter at jeg har hatt det løst???

-Er noen av disse lagerne evnt utskiftbare, eller må jeg bytte hele enheten???

-Er det vanskelig å skifte servopumpe, evnt dynamo??? Må jeg skru mye løs??

At noen av dere guru'er her vet alt om dette er jeg helt sikker på...... Hadde satt utrolig pris på feedback på dette... ::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

Neida det bør ikke by på store utfordringer hvis du har et snev av forståelse for det praktiske ;D,

Lagerene i dynamoen er utskiftbare, men ikke gjør dette hvis du ikke har gjort det før.

Lager i servopumpe kan du bare glemme, for komplisert, bytt hele

Vannpumpe, glem det , bare og bytte hele pumpen.

Hvor mye har bilen din gått??????

Det hender at reimene lager lyd når motoren går, uten at dette har noe med lagerene i komponentene og gjøre, eller strammingen av reima.

Kjøp en boks reim-spray og spray dette på reimene og hør om det blir noen forandring i lydbilde.

Sjekk strammingen, det kan jo hende at dette ikke er gjort korrekt ved service, ved for hard stramming kan det forårsake lagerhavari i de drevene komponenter.

mvh Hans Rune :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker Hans Rune!! ;D

Alfa'en har gått 113.000....

Syntes du tipset om å ta av remmen og høre om lydene da blir borte er bra, eller har du andre bedre tips???

Kan jeg spraye denne sprayen rett på remmen, eller bør man helst ta av remmen for å få effekt???

MF hadde vel dette av når de skiftet reg-rem.... kan det være gjort noe rart der???

Hvor får jeg tak i denne sprayen??

Sorry at det blir så mange sprm, men jeg får liksom litt blod på tann når noen kommer med skikkelige vettuge svar.... ;)

Tnx, again!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!!

Med den km stand burde det ikke være noe galt med lagerene i dynamoen eller langt mindre i servo-pumpen, såfremt denne ikke har gått tørr for olje.

God begynnelse og ta av reima, da får du eleminert visse deler, er lyden borte så kan du konsentrere deg om di bortkoblede komponenter, er lyden der fremdeles så er det nok ikke annet og gjøre en og sette den på verksted, for da er det sansynligvis noe med strammehjul eller løpehjul til tannreima.

Men et tips er og finne deg en lang skrutrekker eller lignende, denne setter du ned på det komponentet du mistenker og så legger du øret ned på enden av denne, da vil du høre ulyden mye bedre( fungerer nesten som et stetoskop). Slike stetoskop finnes hos seriøse verksteder, disse er kjekke ved slik feilsøking, da kan du bare stikke dette bort på di forskjellige komponentene og lokaliserer rimlig fort fra hvilket komp. du har sterkest ulyd. Feilen ligger da i det komponentet som har den sterkeste ulyden. kjekt ;)

PS. har du AC på bilen?? disse kan gi fra seg noen ulyder både fra koblingen og pumpen.

mvh Hans Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg får begynne med å ta løs remmen og ta det derfra....

Alfa'en har AC.... men jeg har prøvd å skru den av og på osv.... Ikke noen lydforskjell om den er av eller på... Jeg kjører egentlig kontinuerlig med AC'en på....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!!

Med den km stand burde det ikke være noe galt med lagerene i dynamoen eller langt mindre i servo-pumpen, såfremt denne ikke har gått tørr for olje.

mvh Hans Rune

Jeg fikk høre fra en av de mer rutinerte (kanskje den eneste??) Alfa-mennene hos MF Lillestrøm at servopumpe og/eller dynamo var en svakhet hos 156 på de tidligere modellene. Mellom 100' og 140' var det ikke uvanlig at lager(ene) kunne begynne å bli dårlige. Lukter jo egentlig litt reklamasjon av dette også........ ::) Den har definitivt ikke gått tørr for olje.... ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...