Gå til innhold
Astaroth

Chiptuning av 147

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som vet hvor og hvor mye for chiptuning for en nesten ny Alfa 147? Ville gjerne ha ut det lille ekstra uten å modifisere noe videre på bilen.

I tillegg... Noen som vet hvordan det er med gummimatter til denne? Av typen som sitter fastmontert lik tøymattene. Tøy er bare ikke tingen i et salt Oslo...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan,

Hvilken motor har du? Hvis du har diesel så er det mange firmaer som tilbyr "piggyback" løsninger hvor de kobler inn en boks som overstyrer orginal ECU'n.

Har du TS-motor så ville jeg vurdert Simco AS (www.simco.no)

Der koster en omprogrammering og kjøring i benk ca. 6000,- + mva.

Se forøvrig denne tråden for litt mer info:

http://www.klubbalfaromeo.no/yabbse/index.php?board=4;action=display;threadid=3073

Jeg kontaktet et firma her i Drammen som liksom var spesialister på chip-tuning. De virket som om de hadde ok peiling på diesel, men når jeg spurte om chipping av min 2.0TS så ble han veldig usikker. Hans løsning var å omprogrammere ECU'n med en "standardløsning" som lå i firmaets programvare, uten å kjøre den i benk. Var ikke noe vits i å justere bilen i benk mente han, for da så man hvor lite effekt man fikk ??? Bedre å heller "føle" etter om bilen gikk bedre :-X

Jeg kommer mest sannsynlig til å velge Simco, da de virket seriøse når jeg snakket med de på telefon.

Mvh

-Dan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta kontakt med squadra tuning de er seriøse på chiop til Alfa.

De plugg inn sakene som overstyrer bilens hjerne er ikke bra for motoren da de også overstyrer sikkerhets begrensninger satt av fabrikken.

F,eks så tillater de fult turbotrukk på diesel motoerene før de er varme noe AR selv har begrensninger på mens motoren er kald.

Dette er bare en av flere ting deisse plugg inn boksene overstyrer.

Ta en prat med http://www.squadra-tuning.com/

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det tydeligvis mye synsing og direkte usannheter ang. chiptrim. Bokser man kobler inn via diagnosekontakten på bilen er ikke "farligere" enn om man får spesialutviklet en løsning hos f.eks. Simco eller kjøper hyllevare hos Squadra. Men man må selvfølgelig velge en seriøs produsent som vet hva de driver med. BSR har et veldig fint produkt i PCC, så jeg håper at det også vil komme en utgave av denne geniale oppfinnelsen for Alfa. For info se på denne siden http://www.bsrab.se/se/ppc.php ,jeg har også sett annonser for tilsvarende løsninger for Alfa i AutoItalia. Selvfølgelig vil man endre på sikkerhetsparametrene til fabrikken, dette sammen med optimalisering er selve poenget ved chiptrimming.

-Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Hyllevare" hos Squadra-Tuning.....

ALLE chip'ene er utviklet på rulle. Så vidt meg bekjent er han den første som har utviklet chip for fase 3 motorene... Og de som ikke tror at Powerbox har sine negative sider må lære mer om direkteinnsprøytet diesel.

Sjekk www.squadra-tuning.com Det skal også være oversatt til engelsk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man ikke sende ECU'n til Squadra Tuning i Nederland for å få omprogrammert den? TS-motorer nyere enn -06/98 har vel ikke "utbyttbar" chip?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det tydeligvis mye synsing og direkte usannheter ang. chiptrim. Bokser man kobler inn via diagnosekontakten på bilen er ikke "farligere" enn om man får spesialutviklet en løsning hos f.eks. Simco eller kjøper hyllevare hos Squadra. Men man må selvfølgelig velge en seriøs produsent som vet hva de driver med. BSR har et veldig fint produkt i PCC, så jeg håper at det også vil komme en utgave av denne geniale oppfinnelsen for Alfa. For info se på denne siden http://www.bsrab.se/se/ppc.php ,jeg har også sett annonser for tilsvarende løsninger for Alfa i AutoItalia. Selvfølgelig vil man endre på sikkerhetsparametrene til fabrikken, dette sammen med optimalisering er selve poenget ved chiptrimming.

-Lars

Jaha da sitter du på info jeg ikke har tilgang til.

Var nede og besøkte Squadra tuning i sommer som la fram dok på de plugg inn boksene han hadde data på og endret sikkerhets begrensere som jeg nevner over.

Mulig det finnes bokser på markedet som ikke fjerner dette men universal greier er sjelden veien og gå på nye biler.

Chip han leverer til Alfa av årgang 2000 og nyere blir laga til din bil da du må sende hjerne til han.

Selv synes jeg det er litt forskjell på og optimere tenning øke trykke noe mm som går ut over fabriksgrensene og fjerning av rene sikkerhets sperrer som begrenser turbo trykket i en diesel motorer mens de er kald.

Så synsing og usannheter tja kommer an på tolkninga da.

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha da sitter du på info jeg ikke har tilgang til.

Nei, er det mulig? :)

Var nede og besøkte Squadra tuning i sommer som la fram dok på de plugg inn boksene han hadde data på og endret sikkerhets begrensere som jeg nevner over.

Kom gjerne med dokumentasjon på denne påstanden. Du må huske på at produsenter av plug-in bokser er konkurrenter av Squara-Tuning. Men som sagt, post gjerne denne dokumentasjonen på forumet.

Du snakker om sikkerhetsbegrensninger, Squadra-Tuning flytter turtallsperren på alle sine chip. Dette er også en som du kaller det endring av "sikkerhetsbegrensningen". Kom gjerne med eksempler på parametre som plug-in bokser endrer på til bruk i vanlige bensin sugemotorer som ikke Squadra endrer på.

Send gjerne en pm dersom du ønsker å vite hvordan ulike chip og plug-in bokser fungerer og hva som er forskjell på disse teknologiene.

-Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blander vi ikke diesel og bensin-chipping her nå?

Heving av turtallsperra er i seg selv ikke å strekke strikken. Man gjør det samme med trimkammer...

Sikkerhetsmarginene som Era snakker om ligger i at JTD motorene har standardeffekt når den er kald og hvis den blir for varm. Idiotsikker med andre ord. En powerbox lurer bare luftmassemåleren slik at ECU spruter med høyere trykk, alltid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blander vi ikke diesel og bensin-chipping her nå?

:D Diesel? Siden ikke Astaroth nevnte noe om at hans 147 går på olje så gikk jeg utifra at dette var en bensiner! ::) Mulig at dette var grunnen til at jeg ikke skjønte hva Era siktet til ang "sikkerhetsmarginer". Men dokumentasjon tas uansett imot med takk da jeg selv har jobbet som sw konsulent i bransjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, er det mulig? :)

???

Kom gjerne med dokumentasjon på denne påstanden. Du må huske på at produsenter av plug-in bokser er konkurrenter av Squara-Tuning. Men som sagt, post gjerne denne dokumentasjonen på forumet.

Beklager men jeg fikk kun se papirene på dette når jeg og Alfetta var nede og besøkte han i sommer fikk ikke no kopi av de.

Han la det fram på eget initiativ siden vi blei sittende og prate om chip og digital motorstyring og jeg jobber med IT og har dilla på tekniske greier blaa dette. Samt holder på og instalere datasprut på et prosjekt. Vi kom da in på parametere som endres og dermed dukka dette med plugg inn bokser opp.

Du snakker om sikkerhetsbegrensninger, Squadra-Tuning flytter turtallsperren på alle sine chip. Dette er også en som du kaller det endring av "sikkerhetsbegrensningen". Kom gjerne med eksempler på parametre som plug-in bokser endrer på til bruk i vanlige bensin sugemotorer som ikke Squadra endrer på.

Send gjerne en pm dersom du ønsker å vite hvordan ulike chip og plug-in bokser fungerer og hva som er forskjell på disse teknologiene.

-Lars

Tror jeg har missforstått deg litt jeg tenkte hovedsaklig på turbo diesel motorene da disse har flere sikkerhets/idiot beskyttelser en sugemotor.

På en sugemotor justere de samme parameterne alle sammen så vidt jeg vet selv om det er fint lite og hente.

Har studert fint lite hvilke sikkerhetsbegrensninger som finnes på sugemotorer.

Oki altid artig og lære mer om detta sender deg PM eller mail jeg.

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oooph sorry, det er en bensin (JTD'en er vel enda ikke å få..?).

2.0 Selespeed, så turtallet kan nok heller ikke endres uten større justeringer på Selespeed i tillegg.

Dog er den helt standard ellers, så en ferdig-chip å bare plugge i går vel..? Tuning på rullebånd er vel mest aktuelt i sammenheng med biler som er modifisert på andre måter også. Ikke at jeg faktisk vet det... Men det er en god tipp =)

Jeg tenkte på noe a'la denne.. Men tror dere dette gir mindre effekt enn en landeveisrulle-justering?

http://www.ad.3wows.com/catalog/product_info.php?cPath=22_31&products_id=311

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F,eks så tillater de fult turbotrukk på diesel motoerene før de er varme noe AR selv har begrensninger på mens motoren er kald.

Dette er bare en av flere ting deisse plugg inn boksene overstyrer.

Ta en prat med http://www.squadra-tuning.com/

Erik A

Er det bare meg?, eller.... Finner ikke chip til diesel hos Squadra jeg.Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F,eks så tillater de fult turbotrukk på diesel motoerene før de er varme noe AR selv har begrensninger på mens motoren er kald.

Dette er bare en av flere ting deisse plugg inn boksene overstyrer.

Ta en prat med http://www.squadra-tuning.com/

Erik A

Er det bare meg?, eller.... Finner ikke chip til diesel hos Squadra jeg.Noen tips?

Her:

http://www.squadra-tuning.com/alfa_147_19_jtd.htm

Midt på denne siden:

http://www.squadra-tuning.com/chiptuning_voor_de_alfa_156.htm

Erik A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare meg?, eller.... Finner ikke chip til diesel hos Squadra jeg.Noen tips?

Man bestiller og han kommer selv og "chipper". Dette blir jo litt vanskelig i Norge. Send ham en mail og spør da, vel! Hils fra Trond :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F,eks så tillater de fult turbotrukk på diesel motoerene før de er varme noe AR selv har begrensninger på mens motoren er kald.

Dette er bare en av flere ting deisse plugg inn boksene overstyrer.

Ta en prat med http://www.squadra-tuning.com/

Erik A

Er det bare meg?, eller.... Finner ikke chip til diesel hos Squadra jeg.Noen tips?

Her:

http://www.squadra-tuning.com/alfa_147_19_jtd.htm

Midt på denne siden:

http://www.squadra-tuning.com/chiptuning_voor_de_alfa_156.htm

Erik A

AHA! Så ikke på de nederlandske sidene da jeg ikke er så stiv i dette.Tusen takk for hjelpen.

PS. håper dette også kommer på de engelske sidene snart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...