Gå til innhold
Gjest Die young stay pretty

Novitec luftfilter

Anbefalte innlegg

;D8);) Har akkurat bestilt et Novitec luftfilter til min 156 2.0. De reklamerer med hele 8hk. Tror det når jeg får se det. Skal også chippe hos Simco. Noen som har erfaringer med dette?. er det andre modifikasjoner jeg burde gjøre for å hente ut utbytte? Hva med eksosanlegg?. Ser at Supersprint reklamerer med hele 6Hk her, riktignok bare opp til de 155hk vi har krav på. Hva med EU kontroll?

Håper å høre fra dere,

Mvh,

DYSP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

;D8);) Har akkurat bestilt et Novitec luftfilter til min 156 2.0. De reklamerer med hele 8hk. Tror det når jeg får se det. Skal også chippe hos Simco. Noen som har erfaringer med dette?. er det andre modifikasjoner jeg burde gjøre for å hente ut utbytte? Hva med eksosanlegg?. Ser at Supersprint reklamerer med hele 6Hk her, riktignok bare opp til de 155hk vi har krav på. Hva med EU kontroll?

Håper å høre fra dere,

Mvh,

DYSP

Heisan!!

Litt av et sammentreff, jeg har akkurat hvert i kontakt med Simco idag og diskutert noe av det samme ;D

Ang. luftfilter så har jeg ikke så mye peiling, men en av gutta på Simco som kjører en Alfa 156 1.8 Turbo med godt over 200hk sa at jeg like gjerne kunne gå for et innsatsfilter istedenfor å gå for et åpent kon-filter (med fare for å trekke varm luft). Orginalfilterne er store så man for "nok" luft på denne måten.

Det filteret du har kjøpt fra Novitec er muligens av den typen som er "lukket", som blir matet med kaldluft fra en slange montert bak frontspoileren? I så fall så burde det gi mer kald luft (hvis montert riktig) enn et sportsluftfilter montert i orginalboksen. Tror det er en i klubben som har montert et slikt filter i sin 147 2.0TS (147Dude rett meg hvis jeg tar feil). Kan ikke huske at han har rapportert noen store forskjeller i effekt. Du kan se her hvordan filteret er installert: http://www.147dude.com/album_max/index.html

Når det gjelder eksos så reklamerer som du sier Supersprint, Autodelta og andre med ca. 5-7hk ved bytte av bakre eksospotte, dette har jeg ingen erfaring med men noen hk er det kanskje å hente. Jeg skal bytte bakpotta mi (som eliminerer en lyddemper) på fredag, så da kan jeg rapportere om jeg får noe merkbar effekt.

Simco sa at katalysatoren som satt på Alfa'n var veldig restriktive mtp luftgjennomstrømning, og at de stjal endel effekt. De hadde testet med såkalte highflow katalysatorer (3500-4000,-) og med bruk av strakt rør. Begge delene ga omtrent samme effektøkning. Jeg har også snakket med Carrozzeria Alfa i Drøbak og de mener også at katalysatoren tar endel effekt. Strakt rør gir med andre ord samme effekt som en highflow-kat, problemet er at det strake røret muligens fører til at du ikke få bilen godkjent i EU-kontroll :-\

Jeg har jo samme motoren som deg i min GTV, og gjør stort sett de samme modifikasjonene som deg, bare at jeg i tillegg har byttet kammer. Det blir spennende å sammenligne resultat når vi begge har vært hos Simco :D

Jeg poster erfaringer med bytte av bakpotta når jeg henter bilen fra Carrozzeria på fredag.

Alfahilsen

-Dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)Takk for hyggelig svar. Luftfilteret mitt kom idag så jeg får passe på dette med varmluft. Hva er iegentlig et innsatsfilter?. Og hvor mye koster bytte av kammer?. Det blir som du sier spennende å sammenligne etterhvert som endringene skrider frem. Gleder meg til å høre om skifte av potte hjelper. Betyr det du sier at highflowkat går igjennom EU kontrollen?

Mvh,

;DDYSP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)Takk for hyggelig svar. Luftfilteret mitt kom idag så jeg får passe på dette med varmluft. Hva er iegentlig et innsatsfilter?.

Med innsatsfilter så mente jeg et sportsluftfilter som passer i den orginale luftfilterboksen. Det finnes mange produsenter av dette, de mest kjente er kanskje K&N og JR. Et slikt filter koster i underkant av en tusenlapp. Disse skal ifølge reklamen gi ca. 40% mer luftgjennomstrømning. Jeg tror din løsning er bedre, men dyrere ;)

Og hvor mye koster bytte av kammer?.

Jeg byttet kammer i forbindelse med bytte av register-reim, fordi da hadde verkstedet allerede åpnet toppen, derfor ble ikke merkostnaden ved selve kam-bytte så veldig stor. Jobben tar litt tid, så jeg ville regnet med ca. 5000-7000,- for arbeidet hvis du gjør jobben på merkeverksted. Heldigvis så hadde jeg en kamerat som gjorde jobben for meg :)

Jeg betalte 420 Euro for kammene (+frakt) fra EB Spares i England (www.ebspares.co.uk). Carrozzeria Alfa kan skaffe de samme kammene til omtrent samme pris, men jeg bestilte fra EB Spares da jeg allerede skulle bestille endel andre deler derfra. Frakt til Norge er 30 Euro.

www.mobeck.com kan skaffe kammer av merke CatCams til ca 6700,-. Dette hadde også vært spennende kammer og prøvd da de jeg vurderte skulle gi mer effekt oppe i turtallsregisteret.

Betyr det du sier at highflowkat går igjennom EU kontrollen?

Yupp, highflow-kat går igjennom EU-kontrollen, ihvertfall ifølge Simco :)

Alfahilsen

-Dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kat.erstatteren som SusperSprint leverer er forhåpentligvis rake røret, men ser ut som at det kan ligne på en katalysator. Skal ha slik SS kat.erstatter på min Fiat Coupe. Og hvis den gamle bilen jeg hadde, en Fiat 131 Racing med 2 doble dell'orto 45mm, grovere kammer og høvlet topp ++ slapp igjennom EU-kontrollen vedr. CO, så gjør nok en Coupe det også.

Men man kan da bare håpe at de ikke ser at katalysatoren er byttet ut. Kommer vel litt an på hvem og hvilket verksted man viser bilen hos.

131 Racingen kom igjennom med kappet fjærer foranb også.. så det sier jo litt om det verkstedet ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kat.erstatteren som SusperSprint leverer er forhåpentligvis rake røret, men ser ut som at det kan ligne på en katalysator. Skal ha slik SS kat.erstatter på min Fiat Coupe. Og hvis den gamle bilen jeg hadde, en Fiat 131 Racing med 2 doble dell'orto 45mm, grovere kammer og høvlet topp ++ slapp igjennom EU-kontrollen vedr. CO, så gjør nok en Coupe det også.

Men man kan da bare håpe at de ikke ser at katalysatoren er byttet ut. Kommer vel litt an på hvem og hvilket verksted man viser bilen hos.

131 Racingen kom igjennom med kappet fjærer foranb også.. så det sier jo litt om det verkstedet ;D

Enig med deg Kristian, tror også moderne motorer slipper igjennom EU-kontrollen uten kat... Hvis ikke så velger jeg et entusiast-verksted til å ta kontrollen ;)

Supersprint kat-erstatteren har desverre gått ut av produksjon ifølge SS, så jeg vurderer et strakt rør :) Det skal ifølge Simco fungere helt fint!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er normalt sett ikke mulig å få godkjent co med arkrør istedet for sport kat,men di fleste verksteder vil vel zse mellom fingrene med det,evt strupe ned moteren slik at co blir lav akkurrat ved kontroll....når det gjelder superspring og momo forøvrig kan jeg gi rabaterte priser til dere i klubben...forhåpentlig uten at jeg får problemer med ledelsen ved "reklame" her ,nevner jeg ikke priser her men er det interesse er det bare å ta kontakt...

mvh jens

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

når det gjelder 131 er det jo helt andre co-verdier du kan ha på den kontra fiat coupe...men det meste er jo mulig med litt smisk...:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er normalt sett ikke mulig å få godkjent co med arkrør istedet for sport kat,men di fleste verksteder vil vel zse mellom fingrene med det,evt strupe ned moteren slik at co blir lav akkurrat ved kontroll....når det gjelder superspring og momo forøvrig kan jeg gi rabaterte priser til dere i klubben...forhåpentlig uten at jeg får problemer med ledelsen ved "reklame" her ,nevner jeg ikke priser her men er det interesse er det bare å ta kontakt...

mvh jens

Eksisterer det (hvis ikke kan vi ikke få til) en ordentlig rabattavtale mellom Bigwheels og KARN slik at dette kan opplyses gjennom "offentlige" KARN-kanaler som klubbsiden og Alfanytt og ikke kun gjennom forumet ???

PS! Har både Novitec innsatsfilter og Supersprint bakpotte uten å ha merket til noe særlig effektøkning... Men så kjører jeg jo ikke så fort heller da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS! Har både Novitec innsatsfilter og Supersprint bakpotte

Hey NoBrain,

Fikk du noe mer innsugslyd fra motoren når du satte i Novitec innsatsfilteret?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mvh jens

Eksisterer det (hvis ikke kan vi ikke få til) en ordentlig rabattavtale mellom Bigwheels og KARN slik at dette kan opplyses gjennom "offentlige" KARN-kanaler som klubbsiden og Alfanytt og ikke kun gjennom forumet ???

PS! Har både Novitec innsatsfilter og Supersprint bakpotte uten å ha merket til noe særlig effektøkning... Men så kjører jeg jo ikke så fort heller da...

heisann,fikk tilbud om å annonsere på alfanytt,så der kommer det vel med tiden,hvis det er ønskelig(/og KARN styret godkjenner det),kan jeg mer enn gjerne sette opp en rabattoversikt til dere,bør gi gode priser samt sendinger til di som er spredt over landet,fsk her på internettsiden fsk,er jo bare å høre med di??

mvh jens

bigwheels as

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS! Har både Novitec innsatsfilter og Supersprint bakpotte

Hey NoBrain,

Fikk du noe mer innsugslyd fra motoren når du satte i Novitec innsatsfilteret?

Tja, jeg byttet innsatsfilteret og bakpotten omtrent samtidig og la mest merke til lydendring etter montering av bakpotten.

Skulle nok ha gjort en lydtest før og etter med f.eks. et digitalt videokamera m/mikrofon... Ville nok vært lettere å sammenlikne resultatet da. Kanskje du kan gjøre dette nå som du trimmer din :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle nok ha gjort en lydtest før og etter med f.eks. et digitalt videokamera m/mikrofon... Ville nok vært lettere å sammenlikne resultatet da. Kanskje du kan gjøre dette nå som du trimmer din :)

Skulle gjerne tatt opp noe lyd nå før jeg gjør modifiseringer ja, men jeg presterte å kjøpe digitalkamera m/videomulighet, men uten lyd :-X

Men hvis noen har med seg opptaksmulighet på vintertreffet imorra så kan vi jo ta noen opptak da :)

Zender-potta kommer på tirsdag, så helga er siste sjans for lydopptak i orginal-stand ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel ikke mye lyd av ett innsatsfilter, men litt?

Men fra et konisk filter derimot!! Ble mye lyd i Coupe'n hvertfall!! wooohooo ;D ;D

Får eksosanlegget mandag den 16 Februar tror jeg!

var det jeg fikk beskjed om idag der jeg bestilte!

Gleder meg til å se kat.erstatteren! Den skal bli pakka opp først!! hehe :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med åpent K&N filter er det i hvertfall ingen tvil om at det har skjedd noe. ;D

Skal prøve å ta opp lyd med videokamera når jeg gir på senere i kveld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpent KN filter er tingen! ;D

Ikke sant Stian? ::)

Noen av dere med åpent K&N filter som har merket effekttap pga at filteret suger varm luft?

Simco mente at hvis motoren trakk for mye varm luft så kunne man miste inntil 10hk :-\ Men det kommer jo helt an på hvor/hvordan filteret er montert da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det kommer jo helt an på hvor/hvordan filteret er montert da...

...og hvordan motorkonstruksjon man har. ;) Ganske greit når den varme eksosen går under motoren og ikke oppi. Men effektøkning pga konfilter, det har jeg ikke merket så mye til...

Tror det er mye pga lyden at man innbiller seg at disse filtrene har noen betydning for effekten. Spess om motoren er helt standard ellers.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av dere med åpent K&N filter som har merket effekttap pga at filteret suger varm luft?

Jeg har ikke merket noe til det i hvertfall. Men nå er det jo relativt kjølig i luften da.

Og vil det ikke hele tiden komme kald luft gjennom grillen når man kjører litt fort?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...