Gå til innhold
Gjest thavn

Hvordan demontere støtfangere GTV 116

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg burde få kjøpt meg en "gjør det selv håndbok" til GTV6. Finnes det noen spesielle å anbefale? Jeg er en ikke-teknisk person som til nød skifter olje og filter selv, men har lyst til å lære litt mer.

I disse dager skal jeg demontere støtfangere foran og bak på min GTV6, for å gjøre skikkelig rent (og lete etter rust), men det var ikke så enkelt som jeg trodde. Noen gode råd?

Thavn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er faktisk ganske enkelt, om en litt anderledes enn på de fleste biler.

Håper jeg husker riktig nå!

Skruene skjuler seg bak den mørkeste plast listen, denne sitter på klips.

Stikk en bred flat meisel inn under listen og vipp forsiktig ut, OG HUSK du må begynne på midten, På endene er det mothaker.

Tror og det var noen skruer på sidene som måtte løsnes fra insiden??

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved demontering av pynteliste så pass på at du bender/bruker kraft kun i bilens lengderetning. Hvis ikke vil du brekke av endetappene på pyntelist. Disse er nemlig også av plast.

Resten er plankekjøring.

Pass godt på klipsene til pyntelista - disse er ikke lenger å få kjøpt.

So

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Haynes har 2 utgaver av sin brukermanual, en som dekker alle Alfetta modellen fra 1570 kubikk til 1962 kubikk. De har også en for GTV6, men den tror jeg både er dyr og må spesialbestilles

Hilsen

Martin

F.ø nyttige tips som kom opp vedrørende demontering av støtfanger. Bør vel til pers i løpet av sommeren for å sjekke rust bak støtfangerne jeg og

Hei

Jeg burde få kjøpt meg en "gjør det selv håndbok" til GTV6. Finnes det noen spesielle å anbefale? Jeg er en ikke-teknisk person som til nød skifter olje og filter selv, men har lyst til å lære litt mer.

I disse dager skal jeg demontere støtfangere foran og bak på min GTV6, for å gjøre skikkelig rent (og lete etter rust), men det var ikke så enkelt som jeg trodde. Noen gode råd?

Thavn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg demonterte den fremre fangeren litt anderledes. Nemlig ved å skyve fremover gummilista på sidene. Under disse finner du skruer som fester fangeren på siden. Foran skrudde jeg bare løs brakettenne som holder fangeren mot karosseriet uten å løsne gummilista. Da kommer hele fangeren foran løs med brakettene festet på fangeren.

Bakre fangeren har jeg ikke hatt av enda.

Gabor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket deletegninger og det stemmer at midtlisten foran og hele listen bak bare er klipset på med en mengde spesielle klips. Skulle kunne gå an å løsne listen med litt forsiktighet. Hvis du tviler foran, kan du jo bruke min metode...uten å løsne listen.

hilsen Gabor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips, alle sammen. Jeg tok av begge fangerne for et par uker siden. Med litt list og lempe var dette en grei jobb.

Jeg kjøpte forøvrig Haynes manualen til Alfetta (inkl. GTV) 74-87 her forleden. Den er sikkert OK, men den er veldig generell, og nesten ingen av bildeseriene hvor de forklarer prosedyrene er fra "min" bil (GTV6).

Skal undersøke mer om den GTV6 manualen...

Thavn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...