Gå til innhold
dan668s

Trimming av nyere TS 16v-motor

Anbefalte innlegg

Heisan Alfafreaks!

Tenkte jeg skulle starte en tråd for å fortelle litt om de modifikasjoner som

vil bli gjort med min -99 GTV 2.0TS fremover, antok at det kunne være interessant for andre eiere av nyere Alfa å se hvilke modifikasjoner som

fungerer, og hva som ikke er verdt pengene.

Som dere fleste andre her så er jeg enig i at 2.0TS ikke er av de morsomste

motorene som er levert i en Alfa. Den har et greit mellomregister, men

personlig så synes jeg den ikke er nok turtallsvillig, man får liksom aldri det "kicket" ved 4500rpm som man er vant til fra eldre Alfa (f.eks 8v 2-liter fra 164).

På bakgrunn av dette så startet jeg å kikke meg om etter mulige måter å få litt mere pulver i motoren. Jeg har ikke noe voldsomt budsjett, så jeg måtte desverre slå ifra meg turbo-konvertering, selv om det helt klart ville gitt

flest hk pr. tusenlapp.

Derfor begynte jeg og se meg om etter andre muligheter for moderat

motortrimming. Ettersom jeg allerede hadde bestemt meg for å bytte

register-reim så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne teste noen trimkammer.

Jeg fant 2 leverandører av trimkammer som passet TS-motoren min.

1. CatCams (levert av www.Mobeck.com)

2. Colombo & Bariani (Kan leveres av Carrozzeria Alfa, EB Spares og andre)

Mobeck kunne skaffe meg CatCams som ville gi mer effekt på høye turtall, det var i utgangspunktet en slik motorkarakter jeg var ute

etter.

Colombo & Bariani har kun en kam-profil til 1.8TS og 2.0TS. Dette er kammer som skal gi mer dreimoment på lave turtall, samt gjøre motoren mer

turtallsvillig. Etter litt diskusjon her på forumet og med Carrozzeria Alfa

så fallt valget på C&B kammene. Dette fordi at C&B har levert kammer til Alfa over lengre tid, og derfor burde kunne disse motorene godt, og fordi Carrozzeria Alfa har hatt gode erfaringer ved bruk av disse kammene.

Her er delenr. på kammene som ble valgt:

AR16.105.272 S

AR16.102.280 S

Kammene ble montert i helga, men jeg har bare rukket å kjøre 5mil med bilen etter dette. Alt annet ved bilen er foreløpig standard.

Førsteinntrykket er at det ikke ga så mye effekt, jeg merker litt mer

bunndrag mellom 2500-3500rpm. Mellomregisteret er veldig likt som orginalt,

jeg klarer ihvertfall ikke å merke noen forskjell. Fra 5500rpm og oppover så virker bilen mye mer turtallsvillig, det virker som om bilen har lyst til å sprenge turtallssperra og fortsette videre til 7500-8000rpm. 8)

Det er vanskelig å si noe om hvor mange ekstra hk bilen har fått, jeg tror ikke det er mange. Kanskje et sted mellom 5-7hk hvis jeg skal stikke fingeren i lufta. Alt i alt så er jeg sånn passe fornøyd, men jeg vet jo at jeg

må bytte luftfilter og kjøre bilen på rullende landevei for å justere ECU'n, slik

at bensin/luft-mengde blir tilpasset de nye kammene.

Fremtidige modifikasjoner (innen 1 måned):

1. Zender eksos blir montert førstkommende fredag

2. Bytte av luftfilter

3. Omprogrammering av ECU

Når det gjelder luftfilter så er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal velge.

Jeg vurderer åpent kon-filter da dette gir den beste lyden, men er redd for

at et slikt filter vil få for mye varmluft fra motorrommet, slik at jeg mister

effekt. De som imidlertid har prøvd et slikt filter hevder at de ikke har mistet

effekt. Tips til gode luftfilter og luftfilterløsninger mottas med takk!! :)

Omprogrammering av ECU vil bli gjort etter at jeg har bestemt meg for

luftfilter. Vurderer å bruke Simco AS til denne jobben.

Jeg vil poste effektkurver her på forumet slik at de som vurderer å gjøre tilsvarende modifikasjoner kan vurdrer pris vs. effekt.

Så til fremtidsvisjonene:

Hva blir neste steg i prosessen etter at det ovenstående er gjort?? Jeg leste

et sted at for å få fullt utnytte av trimkammer så må man også porte

toppene og øke kompresjon, stemmer dette? I så fall hvor mye koster en

slik jobb? For meg så høres det ut om pengene virkelig får bein å gå på... :-[

Hvilke andre modifikasjoner kan gjøres, noen som har positive erfaringer med grenrør på moderne TS-motorer?

Andre tips mottas også med stor takk!! ;D (og husk jeg har et ganske stramt budsjett ;))

Mvh

-Dan (AlfaNutCase)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må ivertfall få bort cat..få tak i en erstatnings rør slik at de er fort å bytte tilbake ved EU kontroll ;)

Vil dette gi merkbar effekt? Må jeg i så fall justere bilen på rullende landevei etter noe slikt, eller vil lambasonden sørge for at jeg får riktige "verdier"....som dere skjønner har jeg ikke peiling på katalysatorer ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan de er med lambdasonden på gtv,men du burde la seg ordne..dem fleste sier ivertfall at en mister noen hk(4-7) med cat..de neste burde jo bli å få tak i grenrør(dyrt) ;) de beste må jo vere å få gjort alt de du har råd til før du har den på ruller.slik at du slipper å programere ecu flere ganger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil dette gi merkbar effekt?

Som regel ikke all verden av effektøkning, men snakker

man lyd da vil du absolutt merke (høre) forskjellen. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder valg av type luftfilter:

Er det noen som har negative erfaringer med åpent kon-filter, som f.eks K&N? I så fall så vil jeg gjerne høre om dem ;)

Det har vært diskutert slike filteret her før, hvor noen har hevdet at dette vil trekke varm luft fra motorrommet etc....etc, vil miste effekt bla, bla... Men er det noen som virkelig har erfart dette??

På GTV'n så sitter luftmassemåleren langt fremme til venstre i motorrommet, slik jeg ser det så burde det ikke være noe problem å lede kaldluft inn på et kon-filter. Synspunkter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På GTV'n så sitter luftmassemåleren langt fremme til venstre i motorrommet, slik jeg ser det så burde det ikke være noe problem å lede kaldluft inn på et kon-filter. Synspunkter?

Ser motorrommet på GTV'en likt ut som på 156'en?

Andy har nettopp montert et K&N 57i kit på sin 156,

på bildet så det ihvertfall ut som om filteret var litt

skjermet fra de varmeste delene som eksosen og hadde

i tillegg en tilluftslange.

Eller hva med en innebygget løsning som denne fra BMC?

http://www.bmcairfilters.com/infoCDA.asp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser motorrommet på GTV'en likt ut som på 156'en?

Andy har nettopp montert et K&N 57i kit på sin 156,

på bildet så det ihvertfall ut som om filteret var litt

skjermet fra de varmeste delene som eksosen og hadde

i tillegg en tilluftslange.

Eller hva med en innebygget løsning som denne fra BMC?

http://www.bmcairfilters.com/infoCDA.asp

Hei Stian,

Nei, motorrommet er ikke helt likt...Har kikket på bildene til Andy og filteret på GTV'n må plasseres mye lenger fremme, og et stykke ned i motorrommet. Ihvertfall så sitter luftmassemåleren nesten helt fremme, inne ved innerskjermen, kan vel ikke begynne å flytte på denne? Du kan se på det på lørdag ;)

Har kikket litt på den løsningen fra BMC, men hørte det var litt dyrt? (husker ikke pris)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør ikke balanseaksler kobles "av", helst fjernes

Jo har også hørt rykter om at balanseakslene kan kobles fra, og at det ville gi ett par hester ekstra. Men jeg regner med at balanseakslene er der av en god grunn ;) Mekanikeren min rådet meg ihvertfall til å la disse være "koblet" til....

Jan Erik, har du prøvd dette selv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, jeg fortsetter min søken etter nye tuning-deler ;)

Jeg vurderer å få senket bilen litt, da den står litt på "stylter". Jeg ønsker ikke noe ekstrem senking, da jeg i første omgang ønsker å beholde orginaldemperne da disse foreløpig er i god stand.

Vet at Eibach leverer bra fjærer til Alfa, disse koster ca. 2500.

Har hørt fra GTV eiere i England og Italia at Jamex og OMP fjærer også fungerer veldig bra på GTV.

Jeg er litt skeptisk til Jamex selv, da jeg forbinder Jamex med senkede Ford Sierra og BMW 316 :-\ Jamex koster ca. 1000,-

Men hva med OMP, disse lager vel bra saker?? Også er de jo italienske ;)

OMP settet koster ca. 1600,-, noen som har noe erfaring med disse fjærene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare erfaring med eibach..Bilen blir ganske så lav og stiv ;)

Men tror ikke orginaldemperne dine vil overleve så lenge med senkefjærer ;)

samme med foringer....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja balangse akslene har du jo ikke bruk for det eneste de gjør er vel og hjelpe motoren til og vibrere mindre.

Mao en komfor detalj eller tar jeg feil?

Vet at de fjernes på andre biler som Porsche 944/968 mfl når de brukes i racing.

Ikke det at det gir så mye hk med det gir en motor med raskere respons pga mindre roterende masse og spinne opp i fart.

Ang luft massemåleren kan vel den flyttes dit det passer best så lenge den står mellom filteret og gass spjellet og ikke for nærme meget varme detaljer som eksos.

Ang fjærer så kjøp fjærer og dempere som er laga for hverandre ikke kjøp stive fjærer uten og bytte demperne.

Hør på Andy og 147 Dude etter en tur med Duden før og etter bytte av dempere det er en helt forkskjellig bil og kjøre.

Lykke til videre med tuninga de.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderer å få senket bilen litt, da den står litt på "stylter". Jeg ønsker ikke noe ekstrem senking, da jeg i første omgang ønsker å beholde orginaldemperne da disse foreløpig er i god stand.

Har hørt fra GTV eiere i England og Italia at Jamex og OMP fjærer også fungerer veldig bra på GTV.

Jeg er litt skeptisk til Jamex selv, da jeg forbinder Jamex med senkede Ford Sierra og BMW 316 :-\ Jamex koster ca. 1000,-

Hadde Jamex på en BMW E30 en gang. Hard når du kjørte sakte, myk når du kjørte fort, og etter hvert myk og upresis hele tiden.

Hadde Eibach på min forrige bil, en...nei ikke navn, funka som ei kule.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser at noen senkefjærer leveres med TÜV-godkjenning.

Er en slik TÜV-godkjenning nødvendig for å få bilen EU-godkjent med senkefjærer? Vil man får problemer på EU-kontroll dersom man har fjærer uten TÜV-godkjenning?

Min tidligere 164 som var senket, gikk rett igjennom EU uten å fremlegge noen godkjenningspapirer/TÜV. Noen som har peiling på dette?

Mvh

-Dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg vet er at Autodelta i London ikke har TÛV-papirer på sine produkter, fordi andre regler gjelder på øyriket. Mulig det har endret seg med EU-medlemsskapet, men da jeg var der i høst hadde de ikke denne typen produktsertifisering i hvert fall. Turbokit-settet er heller ikke TÛV-godkjent, men er godkjent av britiske mydigheter mht. avgasskrav osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare lest om trim av andre merker som har balanseaksler, at disse fjernes (Et japansk merke kaller akslene for tystgående aksler) Demont. av reim er gratis hk. Har "hørt" at Lancia og Fiat trimmere fjerner denne reimen Akslene gå vel med dobbel motorturtall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, da var Zender eksosen i boks ;D8);D

Ga ikke så fryktelig mye mer lyd, men litt mer snerr ble det :) Trakk litt på smilebåndet fra 5500rpm og til rødmerkinga gjennom tunnelen ved Vinterbro ;) Men der er langt ifra nok lyd, ja til mer Alfa-snerr 8) Neste blir vel å fjerne katalysatoren tenker jeg....

Her er et par bilder:

Zender_eksos_004.sized.jpg

og:

Zender_eksos_003.sized.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skambra eksosannlegg....mmmmm.....hadde selv slikt annlegg på en gtv en gang.....mye tøffere lyd enn det originale ja....... ;D ;D

ang... senking...jeg brukte aibach på de gtv'r som jeg har hatt...meget godt fornøyd!Anbefalest!

Du må ha tuv godkjenning...og skal bilen din gjennom eu...så ta bilen direkte til biltilsynet og få det utført der...og bemerk at du har senkesett som skal godkjennes....Kun biltilsynet kan godkjenne dette...(skal skrives inn i vognkortet).....får du anmerkning fra verkstedet om senking så blir ikke bilen godkjent før den er forevist biltilsynet...så her kan du spare 500kr.

8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Dan. Grattis med kule endepotter. Ser rått ut. Nå må du bare fjerne 2.0. T.Spark ;) slik at det kun står GTV igjen :)

Stikker røra langt ut bak sett fra siden? De ser litt lange ut på bildene??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Dan. Grattis med kule endepotter. Ser rått ut. Nå må du bare fjerne 2.0. T.Spark ;) slik at det kun står GTV igjen :)

Takk Anders!

Jo, pottene står litt langt ut, og det er nok derfor de vibrerer borti noe under bilen på lave turtall... Pottene har forskjøvet seg litt etter at jeg kjørte litt med bilen igår, så jeg må nok etterjustere de litt.

Du kan se flere bilder av bilen her: http://mitt.kjipe.net/dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Anders!

Jo, pottene står litt langt ut, og det er nok derfor de vibrerer borti noe under bilen på lave turtall... Pottene har forskjøvet seg litt etter at jeg kjørte litt med bilen igår, så jeg må nok etterjustere de litt.

Du kan se flere bilder av bilen her: http://mitt.kjipe.net/dan

kjent problem at de tar borti....er litt trangt under der.....

liten justering så har du den ja....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp en gammel tråd...

Jeg har funnet enda en leverandør av senkefjærer til min GTV (og 147, 156 ++). Et svenskt firma som heter Lesjöfors:

http://www.lesjoforsab.com/default.asp

Merkelig nok så har jeg aldri hørt om dette firma, men leverer fjærer til en stort utvalg av biler til mange land (ihht hjemmesiden). Kanskje de er underleverandør til noen av de mer kjente merkene?? Jeg har sendt de en mail om de kan levere til min bil (99mod), og for å få litt mer info rundt firmaet.

Noen som har hørt om dette firmaet??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er vel mere kjent innen industrien, er nordens største leverandør av fjører til industrien. Om de produserer for andre merker vet jeg ikke.

Kvaliteten på fjørenen i seg selv er det ingenting å si på, hvor godt avstemt de er mot de forskjellige bilene setta skal brukes på har jeg ingen aning om.

Vi kjøper en del fjører fra dem på jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...