Gå til innhold
alfajohn

Klunkelyd borte!!!!

Anbefalte innlegg

Ressumè av det jeg har gjort som kanskje kan være til hjelp for andre.

Skiftet øvre bærearmer på begge sider.

Litt knot å skifte fordi det er utrolig dårlig plass i hjulbuen. Spesielt helt innerst hvor det går en lang gjennomgående bolt gjennom bærearmen. Man er avhengig av å løsne demperne i toppen (under panseret) og helt nederst hvor "demperen" er festet på nedre bærearm. Dropp demperen så langt det lar seg gjøre, men forbedred deg på å måtte ta et skikkelig tak i selve demper-fjærene og dra ut for å få ut den lange bolten i øvre. For de som er skikkelig drevne så er det jo et alternativ å ta ut hele demperen med øvre bærearm og alt..... men det er ikke nødvendig.

Jeg kjøpte armene gjennom EB spares i england. God service og rask levering av to stk til ca kr 850,-.

Det følger med nye muttere.

Èn uke senere begynte det å klunke igjen... Etter mye om og men fant jeg ut at det var linkarmen (kjøttbenet) på venstre side som var dårlig.

Egentlig en smal sak å skifte så lenge mutterne i det hele tatt har lyst til å av.... >:(

Det en skal være litt ops på er at det er forskjellig gjengetyper på hver ende og at endene har forskjellig lengde ??? . Mao betyr nok dette at den kun kan settes èn vei. Ta godt vare på mutterne du skrur av den gamle, fordi det av en eller annen vanvittig grunn ikke følger med nye muttere. :o>:(

Et problem du vil møte på når du skal løsne mutterne er at kula/leddet som mutteren skrues fast i, går rundt. Dette har de løst ved å lage "spor" til umbraco i senter av "bolten". Ikke gjør samme feilen som meg her..... :-[ Jeg renset ikke umbraco-hullet skikkelig, dermed fikk ikke nøkkelen skikkelig tak og det endte med at jeg dro i stykker sporene.....

Etter tre timer med bruk av dremel og rørtang klarte jeg å løsne mutteren som egentlig gikk greit helt til det var ca èn halv cm igjen...... da fant den ut at den skulle sette seg helt fast.... Kunne kuttet løs mutteren, men da hadde jeg sittet uten mutter og hadde måttet haike hjem...

Kjøpte forøvrig linkarmen hos Mekonomen. Kr 220,-. Alfa skulle ha 390,-. Det er så èn kan le seg ihjæl......

På disse jobbene har jeg nok spart noen tusen ved å gjøre det selv. Er ikke noe problem for folk som er litt fingernemme....

Bare husk og sett av mer tid enn du tror (var ferdig kl 0300 i natt med linkarmen)... ikke ha noen i nærheten som tar seg nær av MYE stygge ord.... Og.... ikke gi opp... Det er morro når man først har fått det til selv, og man er litt klokere til neste gang. ;D;D;D

PS: Alle stygge lyder er nå forøvrig borte!!! Viktig detalj...... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for nyttig innlegg! Skal gjøre dette til våren jeg også, så da er det kjekt med noen erfaringer. Hvilken alfa var det du byttet på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for nyttig innlegg! Skal gjøre dette til våren jeg også, så da er det kjekt med noen erfaringer. Hvilken alfa var det du byttet på?

Har vært her inne så mye nå og klagd min nød så jeg innbiller meg at folk husker klagefyren med en Alfa 156 1.8..... ;D;D;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si meg, tar du på deg oppdrag med utskifting av slike saker?....som forårsaker knirk o.l.?

Hva/hvor er Menomen?

Er på jakt etter en brukt pumpe til servostyringa på min 156 1,8. En zf type.

.....sukk, begynner å bli litt lei av å sette bort bilen til svindyre verksteder.

mvh

Lars-Håkon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si meg, tar du på deg oppdrag med utskifting av slike saker?....som forårsaker knirk o.l.?

Hva/hvor er Menomen?

Er på jakt etter en brukt pumpe til servostyringa på min 156 1,8. En zf type.

.....sukk, begynner å bli litt lei av å sette bort bilen til svindyre verksteder.

mvh

Lars-Håkon

Jeg er langt fra noen guru når det gjelder skruing... Kan vel kalles litt nevenyttig kanskje... Bor du i oslo-området og skal gjøre dette en kveld kan jeg sikkert være behjelplig med råd... ihvertfall innenfor de feltene jeg har vært innom i min Alfa-karriere.... (begynner å bli noen).

Når det gjelder servopumpe vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe brukt.... hørte i dag at det er et kjent problem på 156... i hvertfall tidligere modeller.... Har en tendens til å bli dårlige mellom 70' og 140' km.... (dårlige bosch-produkter) ikke uvanlig i hvertfall for å si det sånn... (gjelder både servo og dynamo).

Grunnen til at jeg vet dette er at en av disse to er dårlig på min også.... bråker noen inni he........!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...