Gå til innhold
gnordvik

Den enda større 166-tråden

Anbefalte innlegg

Jeg hadde i en periode både en 3,0 aut og en 3,0 manuell super.

Jeg må vel si at begge hadde mine favorittfarger:

Jeg husker fortsatt dine finn-annonser fra lenge før jeg selv kjøpte alfaen!

"Hvilken skulle jeg velge? Jeg tok begge!"..eller noe i den duren :) For øvrig en helt korrekt holdning :D

Hehe...Stemmer det Mario,

Jeg kjøpte sporttronic først (hos DTE på Gjøvik), og kort tid etterpå den manuelle privat i Lillehammer.

I dag innser jeg vel at jeg aldri skulle solgt noen av dem. Min 164 Q4 er et godt plaster på såret, men jeg er så pirkete at jeg vet med meg selv at Q4 til slutt blir dyr hvis jeg beholder den fordi jeg kommer til å koste på den til alt er perfekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En vis mann sa engang: etterpåklokskap er den eneste klokskap.

Nå vet jeg ikke om jeg er helt enig i det, men det er noe i det. Man oppdager etterpå hva man ikke skulle solgt.

Å få tak i en fin 166 3.0 i dag er ikke lett, med mindre man skal hente den fra Europa.

164 begynner å bli såpass gamle og de fleste har hatt mange eiere opp igjennom åra, at det blir nesten alltid et prosjekt å overta en 164.

Men 164 er verd sine kroner når den er i orden.

Slik sett er dette den beste tiden å investere i en 166. Disse har historisk lav verdi og gode eksemplarer kan kun stige. Ikke i morgen, ikke neste år, men om 5 - 10 år blir det vanskelig å oppdrive 166. Det er jeg sikker på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at Alfa Romeo 166 vil ha samme framtidige interesse her på berget som f.eks Alfa 90: lav pris, minimal interesse i markedet og eid av en mikrogruppe som aldri tenker videresalg, kun egen kjøreglede uten offentliggjøring (= oppstart, legg avgårde, kaffe og kanelbolle etter 8 mil, hjem, smil.).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om 166 blir mye verd i penger eller ikke er ikke så viktig for meg, som ikke skal selge.

Jeg har vurdert samme tanke som deg Landmann, om at ingen av luksus modellene til Alfa har blitt noen suksess, som gammel. 164 har en blanding av sportslighet og komfort, som appellerer til en større kundegruppe.

166 er mye mer luksusbil orientert. Den ligger minst like godt på veien som 164, men innbyr ikke like mye til aktiv kjøring. Mulig grunnet litt mindre styrefølelse og bløtere mot underlaget. Samt at man blir isolert fra omverden i all støydempingen.

Likevel, jeg tror at 166 blir minst like populær som 164 med tiden. Spesielt Busso utgavene og da særlig manuell.

Jeg tror nemlig at den nye Alfa luksus bilen blir alt for dyr. V6 i den nye Alfaen blir svært dyr. Og det er jo ikke helt det samme med en liten turbo rekke4 i en luksusbil som en 6 sylindret motor, selv om den med turbo sikkert går like bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja selvfølgelig blir dette en bil for mikrogruppen. Men hvor mange biler er det igjen blant makrobilene idag 30 år etter. Og blant denne generasjons Alfa tror jeg bilen vil overleve et større antall 147 og 156 med en viss margin. Men den helt store klassikeren blir nok GTV.

Jeg skal ihverfall ta vare på min 166, å selge er lite aktuelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte meg en 1999  mod  166 2,5 aut i dag hente i morgen men de går ikke og flytt gir spaken i fra park posisjonen  noe som har vært borti samme problem . for ovrig så  har bilen stått av reg i fra 2007

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte meg en 1999  mod  166 2,5 aut i dag hente i morgen men de går ikke og flytt gir spaken i fra park posisjonen  noe som har vært borti samme problem . for ovrig så  har bilen stått av reg i fra 2007

Har ikke vært borti det problemet men du skal høre et klikk under auto spaken når du trår inn bremsen. Sensoren som tenner bremselyset løser også  sperren under girspaken. Feil på bremselys?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitter en liten magnet spole der ja  trykker ned  den manuelt så kan jeg flytte på spaken men den får feil på gir valget da  spørst om den må ha signalet i fra  bremse bryteren ,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg ikke. For man kan velge gir uten å involvere bremsen. Jeg vil tippe på irret girvelger kontakt. I tillegg til irret bremsebryter selvsagt. Ikke bruk 5-56. Helst elektro spray, men du kan prøve WD40 hvis du har for hånden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei har noen noe forslag til litt større felger  og hvor store kan man få godkjent .  og har noen senket sin 166 .  skal prøve og ta noen bilder i løpet av dagen av doningen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

166 ble levert originalt med 18" på facelift så det går helt fint. Hadde selv 18" på den gamle 166'en 2.0 TS. Ikke noe problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hvor store kan man få godkjent

Hvor store hjul du kan få godkjent styres såvidt jeg vet av to ting;

- dekkets rulleomkrets, som ikke kan endres mer enn +/- 5% i forhold til originalt

- sporvidden, som ikke kan endres mer enn 7,5mm per side (totalt 15mm) i forhold til originalt

Så lenge du er innenfor dette behøver ikke bilen å vises på en trafikkstasjon for godkjenning. Lurer du derimot på hva som er den største hjuldimensjonen en kontrollant ved en av trafikkstasjonene kan være villig til å godkjenne beveger vi oss mot "ung dame på Kvinneguiden lurer på hvorfor ikke eksen vil snakke med henne"  - du vil ikke få noe godt og dekkende svar på forumet, men må snakke med den aktuelle personen det gjelder  ;D

www.willtheyfit.com er en finfin side for å se hva som er innenfor. Tast inn originalt oppsett som angitt i vognkort i de oransje feltene, og lek litt med felgdiameter og dekkdimensjon i de grønne feltene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer det samme. Har sett på disse: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-166/Felgen/Felge-Monza-GT-Silber::4579.html

Blir 18" for stort?

Her er spennvidden på 166'ens felger og tilhørende dekk:

Smallest tire size: 205/55R16 91W

Largest tire size: 235/40R18 92Y

- min erfaring med å gå opp i felgstørrelse er:

@ jaggu blei det tøft å se på

@ jaggu fylte det opp i hjulhuset

@ jaggu blei det mindre gummi og mindre egenfjæring i dekket

@ jaggu blei det mer lyd i kuppé'n

@ jaggu blei langturen mer slitsom

@ jaggu koster'e kroner å være kar

Så: kult og fett i bredden, men det oser ikke langtur utenfor hovedvegen av kjerra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil, men ikke ødelegg det hele med holdningen "størst er best".Velg heller riktig. Og for all del ikke sett på noe uorginalt. De ultimate felgene er de som kom med Alfas felgprogram enten de var 16, 17 eller 18 tommer. De er alle forholdsvis tette og står mye bedre til bilen enn enn dagens ekstremt åpne, som omdanner luxuslimousinen til en harry ungdomsbil. Tette felger reflekterer også mer lys og og gjør felgen stor selv i orginal 16 tommer, spesielt på avstand. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vekt er viktig på hjul. Reservehjulet mitt er original hjulet i 16". Det kjentes lett ut i forhold til de originale 17" som jeg bruker. Så jeg fant fram vekta og veide dem med gummi på.

16" 17 kg

17" 21 kg

Jeg vet av tidligere tester at bilen føles mer agil med de originale 16". Men jeg synes de blir litt små til en så stor bil.

18" derimot, med mindre du får bygget 3 delte felger, er tunge. Tipper at normale ettermarkeds felger i 18" med dekk veier over 26 kg. Da har du hjul som er 10 kg tyngre enn de du har nå.

Jeg ville gått for 17. Dekk kostnaden blir også litt hyggeligere enn 18"

post-0-1477936396942_thumb.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lette og flotte felger er Italienske OZ. De tyngste felger/hjul jeg har veid var org. 159 felg 19 tom., 26-27 kg. ( personbil hjul).  Og Alfa Romeo er vel ikke den bilen som " tåler" store hjul best.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var disse hjula, de er 18", de er åpne og de er originale på denne 166en. Vil det si at jeg har en stygg bil uten bra egenskaper? Det var dumt, for jeg har hatt bilen i 5 år snart, og liker det meste ved bilen generelt og felgene spesielt ?

post-84-14779364144201_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...