Gå til innhold
dan668s

Sonar dekk?? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Heisan,

Jeg er på utkikk etter nye sommerdekk, og har fått et tilbud på Sonar dekk som er veldig bra. Jeg er litt skeptisk siden dette er et dekkmerke jeg ikke har hørt om tidligere. I utgangspunktet ønsker jeg å gå for et dekkmerke som er velkjent og anerkjent, men prisen på Sonar-dekkene gjør at det er verdt å sjekke ut hva slags dekk dette er.

Hjemmesiden deres er:

http://www.sonartyres.com/

Det er dekkene i NS-1 serien (high performance serien) som jeg har fått tilbud på.

Er det noen her som har noen erfaringer med denne fabrikanten, eller er det noen som har lest noen tester av dette dekket, hvor det er sammenlignet med noen av de mer etablerte merkene?

All info mottas med takk :)

Alfahilsen

-Dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med dekk er at en får det en betaler for - og forskjellen er virkelig merkbar.

Kjøpte for noen år siden Barum til en Lancia. Selger tok disse kostnadsfritt tilbake (selv om jeg hadde kjørt et par tusen km med dem) etter å ha prøvd bilen. Urunde dekk som kvein som en amerikaner i svingene.

Dekktester viser (nesten) alltid at billigdekkene er til dels mye dårligere enn de kjente merkene. F.eks. Marangoni når aldri opp i testene.

Dårlige dekk blir du minnet på hver km du kjører, så jeg mener at dette er siste plassen en bør prøve å spare på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

barumdekk er jo regumierte og ikke gode dekk..har kjørt med sonar en sommer nå og er meget fornøyd,en anelse dårligere veiholdning i høy fart kontra pirelli..men nesten ikke merkbart...

fikk di anbefalt av hafnor som er oz/pirelli importør som et rimeligere alternativ og er blitt meget positivt overasket...selv om dekkmerket er tidligere ukjent for meg....

roger hoel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hørt noe annet en skryt av disse dekkene. Vil en absolut ha pirelli så må en betale for det, men er en fornøyd med "the next best thing" så får en det til en hyggelig pris.Jeg brukte Big Weels da jeg kjøpte vinter dekk og felger i høst og er kjempefornøyd med varer og service der. billig som f£@$

Ragnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har aldri hørt om dekket engang, men dersom det er for prisen sin del, så kanskje http://www.interdekk.no/ har noen gode priser?, de holder til på, jaja, kikk etter sjøl.....ingen reklame

eg har ikkje noke med firmaet å gjøre, bare så det er sagt, ingen økonomiske baktanker what-so-ever.... ;);D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Dan N

Du har nå kjøpt deg en nydelig bil, og ettersom jeg leste i en annen tråd gjør du en del ting med den for å få litt mer fres/bedre kjøreegenskaper/mer lyd osv.

Da synes jeg absolutt at du bør gi bilen skikkelige dekk, selv om det koster noen kroner mer. Det er stor forskjell på dekk, og jeg har riktignok aldri hørt om Sonar dekk, men at de er like gode som de beste dekkene fra Pirelli, Yokohama, Dunlop, Bridgestone osv er jeg helt sikker på at de ikke er. De store produsentene bruker millioner av kroner på produktutvikling, og det vil man kunne merke hvis man kjører bilen hardt og presser maks. Ved vanlig kjøring er de sikkert ok.

En annen ting du bør tenke på: Slike dekk blir vanligvis tatt inn i en container av ulike aktører. Når det er tomt er det tomt. Kjører du i stykker et hjul, får du ikke tak i et nytt. Da holder det ikke bare med å bytte ett dekk....

Med vennlig hilsen

Thavn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Dan N

Du har nå kjøpt deg en nydelig bil, og ettersom jeg leste i en annen tråd gjør du en del ting med den for å få litt mer fres/bedre kjøreegenskaper/mer lyd osv.

Da synes jeg absolutt at du bør gi bilen skikkelige dekk, selv om det koster noen kroner mer. Det er stor forskjell på dekk, og jeg har riktignok aldri hørt om Sonar dekk, men at de er like gode som de beste dekkene fra Pirelli, Yokohama, Dunlop, Bridgestone osv er jeg helt sikker på at de ikke er. De store produsentene bruker millioner av kroner på produktutvikling, og det vil man kunne merke hvis man kjører bilen hardt og presser maks. Ved vanlig kjøring er de sikkert ok.

En annen ting du bør tenke på: Slike dekk blir vanligvis tatt inn i en container av ulike aktører. Når det er tomt er det tomt. Kjører du i stykker et hjul, får du ikke tak i et nytt. Da holder det ikke bare med å bytte ett dekk....

Med vennlig hilsen

Thavn

heisann,

når det gjelder skepsis til såkalte billigmerker har jeg i utgangspunktet full forståelse for evt skepsis,jeg har selv hatt dårlig erfaring med fsk merker som barum,maragoni,aurora osv...men når det gjelder sonar dekket er det et dekk som selges i enorme kvanta i bla japan og som er utviklet i samarbeis med yokohama,da yokohama trengte et "billig" merke utan av det ble solgt yokohamadekk til lav pris,noe som kunne ødelegge statusimaget til fabrikken.

når det gjelder yokohama i norge er dekket tatt inn av HAFNOR som er som kjent importør av velkjente pirelli og oz,etter en litt treig starten våren 03,har salget nå eksplodert ettersom folk har funnet ut at det er kvalitetsdekk til lav pris.

når det gjelder banekjøring vil selvfølgelig p zero nero være debre dekk i høy hastighet over tid,men til mest vanlig kjøring er dette et meget godt og ikke minst rimelig alternativ.

og når det er sagt så tjener jeg mer pr solgte pirellidekk enn pr solgte sonardekk,så det er ikke av økonomiske grunner jeg sier dette,det er mest så folk vet at det er et rimeligere alternativ til entusiastbilen enn pirelli uten at det går nevneverdig utover kvalitet/kjøreegenskaper.

men dekk er jo oversendt sammen med felger,så jeg regner med dan n vil gi nøytrale tilbakemeldinger utover vår/sommer..

mvh jens

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...men når det gjelder sonar dekket er det et dekk som selges i enorme kvanta i bla japan og som er utviklet i samarbeis med yokohama,da yokohama trengte et "billig" merke utan av det ble solgt yokohamadekk til lav pris,noe som kunne ødelegge statusimaget til fabrikken.

Har du noen link til info som bekrefter at Sonardekkene faktigst er utviklet i samarbeid med Yokohama? Det er jo litt merkelig at ikke Sonar bruker dette argumentet i markedsføringen av dekkene sine. Ikke at jeg tviler på at det du sier er sant, men dekkbransjen er en skikkelig cowboybransje så man kan aldri vite om alle utsagn er korrekte uten skikkelig dokumentasjon.

Når det er sagt har jeg enda tilgode å oppleve at såkalte billigdekk har egenskaper som kan måle seg med dyrere merkedekk (erfaring med Tyfoon " produsert av Continental" på en Fiat Uno). Ingen Alfa har vel gjort seg fortjent til billigste dekk, billigste olje, billigste plugger etc? Må man spare på dekkinvesteringen så har i utgangspunktet ikke eieren råd til å eie den bilen man har. I svært mange tilfeller så får man hva man betaler for. Det er ihvertfall min mening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også latt meg lure to ganger i nyere tid, Har prøvd dyreste maragoni og falken på fwd alfa og de dekkene holder 3 runder på våler med meg som sjåfør før de smører som dårlig swix, de er slappe og meget daffe på landeveien og formidler minimalt fra vei/styring.

Helt enig med deg ang. "billigdekk".

Men Sheriffen på Bøler selger f.eks. Falken FK-451 til "innbruddspris", var det denne modellen du hadde dårlig erfaring med på bane? Har hørt mye skryt av folk men har ingen egen erfaring med dekkene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal man ha kia/hyundai krav til bilen så er sikkert jallaballa merker ok.

på en alfa hører det fanden til!

mvh

alfafred

Enig i at en Alfa fortjener gode dekk!!

Men man bør kanskje være forsiktig med å snakke nedlatende om dekk man ikke har hørt om, testet selv, eller lest noen tester om::)

Vi får se, jeg skal ihvertfall teste Sonar dekkene på bane til våren og vil komme med en tilbakemelding på hvordan det fungerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så må alle bare huske på en vesentlig ting. Eneste kontakten bilen har med veien er jo dekkene, som regel når man tenker på hvor stor overflaten av dekket som er i kontakt med bakken er (ca som en håndflate) så vil jeg kjøpe så gode dekk som lommeboken min tillater... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mail er sendt til rpmhead...

nå sitter ikke jeg å skryter sonardekkene oppi skyene,selvfølgelig er toppdekkene til fsk yokohama og pirelli bedre ved banekjøring,det jeg sier at sonar faktisk er meget gode dekk til lav pris,i forhold til fsk marangoni,aurora,tyfoon osv..

det er dekk man kan bruke ved banekjøring uten at di koster skjorta...vil man ha det beste er jo p zero nero et alternativ men til langt høyere pris..

prisene er fra vår side satt ekstra lavt for å få dekkene inn på markedet så folk får prøve,det er jo tross alt den beste reklamen...

mvh jens

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan Bigwheels,

jeg har ikke mottatt noen mail enda, noe må ha skjedd.

Men om du poster dokumentasjonen til [email protected]

hadde det vært intressant lesning. Positivt av deg at du faktigst

ønsker å dokumentere, det skal du ha for. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags felger kjøpte du Dan?

:)

Jeg har bare erfaring med Falken dekk. De funger ok på veien, ganske bra feste og bra komfort. med andre ord et ok alternativ for de med dårlig økonomi.

Men på banekjøring.. :-[ Etter to runder blir gummien så varm at du kan rive av store gummistykker med bare fingrene, og dekkbanen "smelter" sammen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags felger kjøpte du Dan?

:)

Jeg klinket til med Momo Racer 8x17" :)

Disse er ganske lette i forhold til Kosei og annet jeg har sjekket vekta på

Jeg hadde jo Momo Racer i 7,5x17 på min 164 og syntes det var meget pent. Så også en GTV på ID 2002 med Momo Racer felger som var helt rå!

Tror det kommer til å bli bra på bilen min 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste igjennom her...og må si at noen poenger er verd å ta med seg...spesielt det at du får billige dekkk..som er bra...som dekker ditt behov...og behovet er det du bør definere....

Kjører du mye på bane...ja da kjøper du dekk som fungerer bra for deg der....Noen kan lett snakke nord og ned på dekk som har god kvalitet som dekker de flestes behov....bare pga at de ikke fungerer så bra på bane som div andre dekk....

Jeg har sluttet å kjøpe skamdyre dekk...pga at jeg har ikke bruk for de egenskapene....men må selvfølgelig ha en viss standard...en standard som jeg kan leve med....

og dekka er jo så forsjellige og alt etter hvordan bilen er....senking...stivhet....mange faktorer som spiller inn....

8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste igjennom her...og må si at noen poenger er verd å ta med seg...spesielt det at du får billige dekkk..som er bra...som dekker ditt behov...og behovet er det du bør definere....

Kjører du mye på bane...ja da kjøper du dekk som fungerer bra for deg der....Noen kan lett snakke nord og ned på dekk som har god kvalitet som dekker de flestes behov....bare pga at de ikke fungerer så bra på bane som div andre dekk....

Yess Arnt :)

Det var det som var poenget mitt også. Jeg kjører 99% på vanlig vei, derfor så gidder jeg ikke gi dobbelt så mye for dekk som kan kutte rundetidene mine på Rudskogen med 2 sekunder.

Poenget er å ha gode nok dekk til vanlig inspirert kjøring, og det til det så tror og håper jeg at Sonar dekkene holder mål :) Det stilles da vel endel kvalitetskrav til dekk med høyhastighetsmerking?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva måtte du ut med for dem og hva veier de - vurdere selv OZ Superturismo til min 156 pga vekt?

Hvis du kun kjøper felger ut i fra vekt, men ikke har ubegrenset budsjett så ville jeg gått for OZ felger.

Eks:

OZ Superleggera 8x17 = 15,9lbs

OZ Supertourisimo 8x17 = 23,3lbs

Momo GT2 8x17 = 26lbs

Momo Racer 8x17 = 27lbs

Som du kan se så er Momo ganske mye tyngre enn OZ, men jeg tror allikevel at Momo er bedre enn mange "billig" merker.

Jeg fikk en god pris, ga 1450,- pr. felg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lyst på et sett 15 toms felger som jeg kan bruke på langkjøring. Comforten er elendig med hjulene mine..

Noen som har noen ok liggende med 5*98?

har noen 15" oz til 995,-stk hvis interesse

Hva slags OZ er dette?

oz saturn pluss 7*15 et 35

oz tucano 7*15 et35

samt superturismo til 1295 7*15 et35

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjøpte meg superturismo med sonar hos bigwheels og tok di ut på en liten prøvetur på tirsadg på min croma turbo,og har ikke noe som helst negativt å utsette,har selvfølgelig ikke vært på banekjøring enda,men gode og rimelige dekk/felger virket det som om det var...

cromasvein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slingringsbolter er vel tabu her jah... hehe ;D

Og noen biler her inne har vel bolter som sitter fast i navet og da er det vel ingenting som heter "slingrinsmuttere"? ;D::):P

Er hvertfall noe jeg skal helst holde meg unna...

4x98 på millimeteren eller ingenting!

OZ leverer både 4 og 5x98, så hvis leverandør er serviceinnstilt skaffer man riktig boltsirkel, istedenfor å selge slingringsbolter!!

Var hos OZ-selger i Tvedestrand ang OZ Crono evo felger. Og de var villig til å skaffe 4 felger fra italia kun til Coupe'n! Og de selger også disse slingreboltene, men neitakk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sonar nettopriser:

205/50-16 87v 875,-stk

215/45-17 87v 1095,-stk

Sjekket litt rundt ang. Sonar dekkene. En kompis som er biloppretter jobber

på verksted som har leverandøravtale med Hafnor, han kunne skaffe meg

Sonar 215/45-17 til 550,- + mva. stk.!!! How low can you go?! 8):o

Så Dan, hvis du blir fornøyd med Sonarene, bli kjent med en bil-mann. ;)

Heldigvis så kjører jeg selv på pingledimmensjon så gode dekk som Potenza S03

blir svinebillige, må ha et nytt sett med dem, helt utrolige dekk. De støyer mer enn

konkurrentene, men det kan man se igjennom fingrene på når festet er så bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Sonar 215/45-17 til 550,- + mva. stk.!!!" hey..de var en rå pris!!!kan du skaffe slike til meg stian?

Det er nok kun til eget bruk hvis jeg ønsker å bruke dem, men jeg skal høre.

Men jeg ville illustrere hvor billige disse dekkene egentlig kan skaffes med

de rette kontaktene. Nå skal man ikke kritisere dekk man ikke selv har testet,

så det skal bli veldig intressant å se hvordan Dan syntes at dekkene fungerer

på både veien og banen til sommeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...