Gå til innhold
fin_rød_bil

Recaro Barnestol

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe to stk. Recaro Barnestol, og lurer på om noen av dere vet om hvor man får disse til en god pris.

Så langt har jeg sett de til 2500.- per stk.

Blir tøft å sette to slike i 33'n, for der står det recaro på forsetene fra før, og med 2X Recaro bak også så blir det jo tøft å ta med barna på tur (spesielt når elste jenta mi sitter i sin flotte røde t-skjorta si som jeg kjøpte her på bottega'n).

"One happy Alfa family....."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Vet ikke hvor gamle barna dine er, men de Recaro-stolene har dessverre ikke fått noen gode kritikker i tester. De kan kun monteres forover, de bruker kun bilens egen trepunktsele og de veier et tonn, noe som er klart negativt i en kræsj. De klarer de nyeste kravene, men det er heller ikke mer.

Jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha Recaro til datteren min, helt til jeg leste disse testene. Nå ble det Akta/Graco på meg heller, som er et mye sikrere sete selv om det helt klart ikke er så kult. Men som sagt så kommer det litt an på alderen, er barna dine over 3-4 år så er setet brukbart, for mindre barn enn det så får det som sagt dårlige kritikker.

Har også sett dem til rundt 2500,- pr stk, har ikke sett dem noe billigere.

mvh Arve

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv sett på disse barnestolene (selv om det er en stund til enda (les flere år) til jeg trenger noe sånt) Men har lest at Recaro stolene har fått god kritikk. De har visst deformasjonssoner og greier... Husker ikke helt hvor jeg leste det, men skal prøve å finne det igjen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
De har visst deformasjonssoner og greier... Husker ikke helt hvor jeg leste det, men skal prøve å finne det igjen...

Fant en link her med bra beskrivelse av stolen. Står nevnt deformasjonssoner på side to.....

http://www.hella.com/produktion/HellaPortal/WebSite/InternetImages/Hella_no/rerec010.pdf

Har og hørt at stolen har fått bra kritikk, og selger anbefalte stolen foran mange av de andre de hadde både dyrere og rimeligere stoler. Har vistnok den høyeste komforen (ikke hardplast rygg og sete, men et fjærende system). Stolen skårer også bra på ergonomi, for fra 7 år så får barnet utviklet riktig s-form på ryggsøylen, og denne stolen er utviklet slik at ryggen dermed får en naturlig bøy. Selger sa også det at stolen var best egnet for barn over ett år, selv om stolens merking sier at den skal fungere fra 9 måneder.

Men selfølgelig så er jo det viktigste hvordan stolen oppfører seg under en eventuell kollisjon. Vil jo ta vare på barna mine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett sted er jeg villig til å la forfengeligheten ligge og ikke bry meg om utseende - barnas sikkerhet i bilen.... ;)

Recaro-setet er sikkert bra isolert sett - men det er to fundamentale feil slik jeg ser det:

• Setet er vendt feil vei - barnester bør stå med ryggen mot kjøreretningen
  • Setet har ikke egne belter for å holde barnet fast - bilens trepunktsbelter er ikke smart - synes jeg...

Resultatet ved en frontkollisjon er at barnet får setets vekt i ryggen, og barnets mage/bryst skal stoppe seg selv og setets vekt v.hj.a bilens trepunktsseler - håper den stoppen skjer ved liten fart.... ::)

I tillegg sier jo legene ved barneavdelingene på sykehusene at de får inn alt for mange barn med nevrologiske skader i nakken grunnet at kroppen ikke har sterke nok muskler til å holde hodet "på plass" ved frontkollisjon og barn "montert" i fartsretningen....

Har du mulighet så kjøp seter hvor barna sitter mot fartsretningen og er festet i setet med setets 5-punkts belter.

Det var bare min 24 ventiler...... ;)

Lars G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Setet er vendt feil vei - barnester bør stå med ryggen mot kjøreretningen

Setet har ikke egne belter for å holde barnet fast - bilens trepunktsbelter er ikke smart - synes jeg...

Er selfølgelig enig med deg i at barnas sikkerhet bør gå først... :D. Nå er jo eldste dattra mi så stor at hu snart ikke kan sitte med ryggen mot kjøreretningen lengre, så alternativet blir nok uansett en form for stol med kjøreretningen.

Når det gjelder at barnets bryst stanser både seg selv og setet, så kan du unngå det ved å bruke festene øverst på setet (side 4 i brosjyren), slik at barnet kun stanser sin egen vekt.

Men det finnes helt sikkert bedre seter der ute, og jeg vil jo gjerne ha det beste for barnet mitt, så hvis du vet om et bedre sete for barn på 15+ kilo, så er jeg takknemlig for en post her.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setet er vendt feil vei - barnester bør stå med ryggen mot kjøreretningen

Setet har ikke egne belter for å holde barnet fast - bilens trepunktsbelter er ikke smart - synes jeg...

Er selfølgelig enig med deg i at barnas sikkerhet bør gå først... :D. Nå er jo eldste dattra mi så stor at hu snart ikke kan sitte med ryggen mot kjøreretningen lengre, så alternativet blir nok uansett en form for stol med kjøreretningen.

Når det gjelder at barnets bryst stanser både seg selv og setet, så kan du unngå det ved å bruke festene øverst på setet (side 4 i brosjyren), slik at barnet kun stanser sin egen vekt.

Men det finnes helt sikkert bedre seter der ute, og jeg vil jo gjerne ha det beste for barnet mitt, så hvis du vet om et bedre sete for barn på 15+ kilo, så er jeg takknemlig for en post her.....

Jeg er ingen ekspert på området - jeg bare ytret meg ut fra hva jeg så på nettet om Recaro og hva jeg så på Puls på NRK for litt siden....

Men - vi bruker Britax Eclipse Plus Si - http://www.britax.se/meny1Frame-1n.html. Jeg påstår ikke at det er det beste setet, me det er fra 0 - 25 kg. I en test like før jul fikk det kritikk for å være ustabilt. Vi har ikke opplevd det til å være ustabilt, men vi har heldigvis sluppet å teste det.... Dette setet kan kun monteres bakovervendt, det har 5-punkts seler og barnets sittevinkel kan justeres meget enkelt. Ulempen er at det er ganske stort (Men hva gjør vel det når en har Alfa.... ;)) Vi har montert det midt i baksetet - og da kan en voksen sitte på hver side - ikke av de største voksne da..... :D

Utover dette har jeg ikke noen forslag til seter - fordi jeg ikke kjenner til andre...

Lars G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har selv kjøpt AktaGraco Cosmic, som har vunnet flere tester. Det går fra 0-25 kg og kan monteres både bakovervendt og etterhvert forovervendt når barnet blir for stort til å sitte bakoverendt.

Se på http://www.akta.se/ (Klikk på bilsäkerhet i menyen) om du er interessert.

Ellers så er jeg meget enig med Lars G, han klarte å få fram poengene bedre enn hva jeg gjorde i mitt første innlegg :)

mvh Arve

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...