Gå til innhold
Arve V

Uling fra hjuloppheng 156

Anbefalte innlegg

Hei!

En seriøs tråd i dag. ;)

Har i det siste fått en slags uling fra forhjula, (tror jeg). Det er vanskleig å lokalisere, men det høres ut som det kommer fra venstre forhjul. En slags mellomfrekvens som starter ved ca. 50 km/t og øker på etter hvert. Har tenkt på hjullager, men på mine eldre Fiat'er har det da vært mere en dyp romlelyd. Navet er ikke varmt etter kjøring. Jeg har rullet fritt, slått av klimaanlegg, slått av motoren, men ulinga er der fortsatt.

kan det være bremseklossene som subber?? Eller??

Forslag mottas med takk

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

godt mulig det er klossene ja. Har det av og til slik på min 155 og.

Når du svinger på hjulene, forsvinner lyden da ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er "uling" hele tiden, om jeg svinger eller kjører rett frem så er det der. Men med en gang jeg er under ca. 50 km/t så er lyden borte.

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar sjansen på å sette nesa frem med en kommentar. Jeg fikk byttet hjullager på min sportwagon i høst, da både jeg og MF var overbevist om at uling/donelyd var hjullager- lyd. Selv om alt til synelatende så bra ut. Så var det (selvsagt) ikke det, men dekkene som begynnte å bli litt mer slitt enn da de var nye.... Det forsvant når piggfrie vinterdekk kom på. Det jeg forsøker å si, er at på 156 kan det se se ut til at dekkstøy forplanter seg lett... Det var veldig merkelig, og ganske plagsomt, og var helt sikkert ikke der når dekkene var nye. Noe av mønsteret hadde imidlertid forsvunnet, og lyden kom snikende. Bremser... Vel; Det kan det jo være, men da piper/gnisser det mer, og vil jo forsvinne når bremsen trykkes inn, evt bli markant værre. Har du byttet dekk nylig? Jeg bare spør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Har faktisk begynt å tenke i samme baner selv. Når jeg tenker meg om så hadde jeg tilsvarende lyd sent i høst, da var sommerdekka rimelig nedkjørt. Da forsvant lyden ved overgang til piggfrie vinterdekk, som nå har rullet ganske mye. Og med mye kjøring på bar asfalt så blir jo vinterdekka ganske fort slitt, så det kan jo være det også. Kan jo forsøksvis flytte dekka rundt på bilen for å høre om det hjelper, -det er det bllligste i alle fall.

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...