Gå til innhold
NoBrain

Trenger vi "skjerming" av vårt kjære forum?

Trenger vi "skjerming" av vårt kjære forum?  

33 stemmer

1. 1. Trenger vi "skjerming" av vårt kjære forum?

• Åpent forum - slik vi har det nå
      15
    • Lesbart for alle - kun registrerte medlemmer kan poste
      12
    • Lesbart for alle - gjester kan kun poste i skraverommet
      5
    • Lesbart for alle - gjester kan kun poste svar, men ikke starte nye tråder
      3
    • Enkelte deler er lukket for gjester
      3
    • Hele forumet er lukket for gjester
      1

Anbefalte innlegg

I kjølvannet av noen av diskusjonene som har pågått så kan man jo stille spørsmålet om det er et behov for å "skjerme" deler av forumet vårt. Jeg vet at dette har vært diskutert før uten at det har kommet noe konkret rundt det... Lagde derfor en liten spørreundersøkelse.

Det finnes sikkert flere alternative svar - men jeg har iallefall satt opp et fornuftig utplukk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I kjølvannet av noen av diskusjonene som har pågått så kan man jo stille spørsmålet om det er et behov for å "skjerme" deler av forumet vårt. Jeg vet at dette har vært diskutert før uten at det har kommet noe konkret rundt det... Lagde derfor en liten spørreundersøkelse.

Det finnes sikkert flere alternative svar - men jeg har iallefall satt opp et fornuftig utplukk...

Det virker på meg som at diskusjonsforumet heller skremmer folk vekk, fremfor å rekrutere nye medlemer til KARN. Det er jo synd.....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker på meg som at diskusjonsforumet heller skremmer folk vekk, fremfor å rekrutere nye medlemer til KARN. Det er jo synd.....?

Er ikke helt enig med deg her Ola....

I den siste tid så har KARN-forumet hatt en eksplosjon av nye medlemmer, og jeg tror at de aller fleste synes forumet generelt er veldig nyttig! Det er nok riktig at noen få har blitt skremt vekk av en og annen usaklig diskusjon, men usaklige diskusjoner forekommer vel på alle typer forum?

Min påstand er at forumet har rekruttert MANGE ganger fler enn det har skremt bort! Jeg ser faktisk ikke en enenste grunn til hvorfor dette forumet skulle skremme bort noen som helst. I det minste så holder som regel den Tekniske tråden rimelig høy standard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I den siste tid så har KARN-forumet hatt en eksplosjon av nye medlemmer, og jeg tror at de aller fleste synes forumet generelt er veldig nyttig! Det er nok riktig at noen få har blitt skremt vekk av en og annen usaklig diskusjon, men usaklige diskusjoner forekommer vel på alle typer forum?

Min påstand er at forumet har rekruttert MANGE ganger fler enn det har skremt bort! Jeg ser faktisk ikke en enenste grunn til hvorfor dette forumet skulle skremme bort noen som helst. I det minste så holder som regel den Tekniske tråden rimelig høy standard

Vet konkret om flere (med mye kunnskap) som ikke gidder å delta i tekniske diskusjoner her fordi det er flere aktører på forumet som ikke aksepterer andres meninger og som tyr til direkte personangrep for å "bevise" at deres egne påstander er sanne. :'(

Og NEI jeg har ikke til hensikt og komme med eksempler da det kunn ville tjene til å henge ut enkelt personer ::) Men dersom noen vil se slike eksempler så er det ikke nødvendig å lete veldig lenge. :P

Er helt unødvendig å slenge dritt om andre eller deres biler eller komme med harde angrep av andres meninger. Andres meninger er nettop det andres meninger og de må de få lov til å ha i fred dersom det er det de ønsker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forumets "problem" er det vide spekteret av brukere og deres hensikter, uten at vi har verktøy og displin til å handtere dette.

For de som ønsker å nytte forumet til saklig, nyttig og lærerik diskusjon om AR og om KARN, er det dårlig struktur på forumet, og enda mindre respekt og disiplin overfor den struktur som finnes.

For de som ønsker å bruke forumet som en slags chat, for å fordrive tid(?), fylle opp arbeidstida, eller hva nå motivasjonen er, er det åpenbart for slitsomt å holde seg på skravlerommet, starte nye tråder på rett forumet når temaet skiftes, og kanskje bruke andre kommunikasjonskanaler (eksempelvis offline epost /SMS/telefon). (Slå av litt for den sleivete tonen her....)

Noe som faktisk er svært irriterende er uregistrerte gjester gjemt bak ubegripelige kallenavn som er innom en enkelt gang og ytrer ubegrunna og meningsløse påstander, uten noen fortåelse av forumets form.

Å utelukke noen fra forumet er ikke ønskelig, her må det inkluderes for alle penga.

Moderatorene bør bruke litt krefter på å på en hyggelig måte (gjerne offline....) fortelle brukerne når de trår feil, og henvise til korrekt forumkotyme. Å bare låse tråder i hytt og vær er lite fruktbart.

Hvis vi fikk til dette (kanskje ved også å dele opp forumet litt mer?), ville vi forhåpentligvis trekke til oss enda fler brukere (av alle kategorier), og også komme igang med det som er min forumkjepphest, nemlig å utvide dette forumet til å dekke alle italienske bilmerker. Dette forumet er såvidt meg bekjent det eneste forum for noe italiensk merke med aktivitet å snakke om, og vi har titt og ofte både gjester med andre bilmerker (noe som gjør forumet bedre) og spørsmål om andre merker (noe det faktisk ikke er noen "korrekt" plass til på forumet pr. idag, men som ofte avstedkommer livlige og gode debatter).

Styrets syn på saka hadde vært velkomment.....

Erik S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som faktisk er svært irriterende er uregistrerte gjester gjemt bak ubegripelige kallenavn som er innom en enkelt gang og ytrer ubegrunna og meningsløse påstander, uten noen fortåelse av forumets form.

Å utelukke noen fra forumet er ikke ønskelig, her må det inkluderes for alle penga.

Moderatorene bør bruke litt krefter på å på en hyggelig måte (gjerne offline....) fortelle brukerne når de trår feil, og henvise til korrekt forumkotyme. Å bare låse tråder i hytt og vær er lite fruktbart.

Jepp, enig med deg i dette Erik!! Uregistrerte brukere med helt uforståelig nick kan være plagsomt når man kun skriver usakligheter på forumet. Dette er forsåvidt greit nok i skravleforumet, men kanskje ikke på Alfaliv eller Teknisk.

Når det er sagt så er jeg redd at dersom vi krever registrering med fullt navn og epost adresse, så vil vi muligens utelukke de som ikke er faste brukere av forumet, men som bare er innom fordi de lurer på en eller annen liten ting.... Det er viktig at forumet er åpent for "one-time" brukere, slik at de får en følelse av at dette forumet kan være nyttig for dem

Enig i at det kunne være en god ide at moderatorene ga beskjed til enkeltpersoner off-line dersom noe går helt over styr, men jeg synes at takhøyden bør være rimelig høy. Det må være lov å være uenige, men personangrep bør ikke forekomme!

Nå leser jeg ikke igjennom alle trådene på teknisk forum, men jeg sitter ikke med en følelse av at teknisk forum er så useriøst og har så mangel på struktur som noen hevder ???

Noen av oss (meg inkludert) kan kanskje være flinkere til å bruke Skravlerommet til chat, istedenfor å gjøre dette på teknisk forum. Det er imidlertid veldig viktig at vi har mulighet til å "chatte" og drive mer eller mindre useriøse diskusjoner her på forumet, dette er viktig for å kunne møte nye mennesker med felles interesser. Å være medlem av en Alfa Romeo Klubb innebærer ikke bare å utveksle mekke-erfaringer, for de aller fleste så tror jeg at det sosiale, og å knytte nye bekjentskaper er vel så viktig!

-Dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet konkret om flere (med mye kunnskap) som ikke gidder å delta i tekniske diskusjoner her fordi det er flere aktører på forumet som ikke aksepterer andres meninger og som tyr til direkte personangrep for å "bevise" at deres egne påstander er sanne. :'(

Slå opp i ordboken på ordet "diskusjonsforum". Det bør være lov til å være totalt uenig i andre sine meninger og argumentere for disse uten at slike som deg føler seg hårsåre og hyler personangrep. Det finnes et godt uttrykk som sier; "feie for sin egen dør først". Etter å ha lest postinger fra deg så virker det som om du selv liker å erte opp stemningen. Har fulgt med på forumet ett par års tid og kjenner meg over hodet ikke igjen i det du skriver, det på tross av at forumet har meget gode besøkstall.

Mr. Bizzarro var skikkelig ufin med sin utblåsning, ikke tvil om det. Men det er også etter minmening det nærmeste man kommer personhets på dette forumet.

- Don Corleone (snart som registrert bruker med navn og nummer) Viva Italia!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

KARNforum en veldig viktig del av KARN. Synest forumet fungerer bra slik det er i dag. Hvis man skal kreve at alle registrerer seg, så vil man for det første miste mange av de som skriver som uregistrerte i dag, pluss at man vil få færre nye brukere. Det er vel ingen som tar seg spesielt nær av ting som blir skrevet på et diskusjonsforum på nettet, det er jo veldig mye usakelig og dritt-slenging på mange forum. Derfor er KARN sitt ett av de mer seriøse etter min mening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så mange som har gjennkjennelige navn her da, når til og med moderatorene har nick som ikkje har sammenheng med det navnet klubbmedlemmene kjenner dere under.

Brukte noken veker på å finne han eg kjøpte bilen av pga nickbruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var kun en oppfordring til medlemmene om å være litt formelle så lenge forumet er helt åpent......man kan bli skremt av noen av personlighetene her på forumet, og det er ikke gjestene jeg snakker om. Drittprek kan man formidle gjennom andre kanaler. Jeg håper forumet kan forsette å være helt åpent!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange av 'spydighetene' utveksles jo mellom forum-medlemmer som kjenner hverandre fra før gjennom klubben. Er sikker på at de har en helt annen tone når de møtes i KARN-sammenheng forøvrig. Blir jo gjerne litt karikert i formuleringene her, for å tydligjøre ulike standpunkt. Personhets bør selvsagt ikke forekomme, men det er da heller ikke noe stort problem på dette forumet. Min oppfordring: hold forumet åpent!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Don Corleone (snart som registrert bruker med navn og nummer) Viva Italia!

Og da kan vi kansje ta opp diskusjonen videre!

(ser lite poeng i diskutere med en som ikke tør stå for meningene sine :-[)

Intill da! Lykke til Don C.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange av 'spydighetene' utveksles jo mellom forum-medlemmer som kjenner hverandre fra før gjennom klubben. Er sikker på at de har en helt annen tone når de møtes i KARN-sammenheng forøvrig. Blir jo gjerne litt karikert i formuleringene her, for å tydligjøre ulike standpunkt. Personhets bør selvsagt ikke forekomme, men det er da heller ikke noe stort problem på dette forumet. Min oppfordring: hold forumet åpent!

Disse småspydightene som uveksles mellom kjente er ikke problemet. Det er (nesten) bare morsomt og har gitt meg mangen god latter :D (de kunne sikker vært utvist mere disiplin og hold disse på skravlerommet, men ellers bare morsomt)

Ser heller ikke noe problem i at folk er uenige i andres meninger, det er og bra (og til tider morsomt)

Det som plager meg er når en skal hånes og henges ut for sine meninger, eller når andre bruker ufine måter for å "få rett" i en diskusjon. Diskusjoner handler ikke om å "Få rett" det handler om å legge frem sine synspunkter og å Lytte til andres!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som plager meg er når en skal hånes og henges ut for sine meninger, eller når andre bruker ufine måter for å "få rett" i en diskusjon. Diskusjoner handler ikke om å "Få rett" det handler om å legge frem sine synspunkter og å Lytte til andres!

Enig med deg i at man ikke skal håne og henge ut andre for deres meninger, men er dette virkelig noe stort problem på forumet idag ::) Jeg synes ihvertfall ikke det!! Det har forekommet et par ganger, men burde ikke være ikke være grunn nok til at noen velger å ikke delta på forumet. Da er man for soft:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med deg i at man ikke skal håne og henge ut andre for deres meninger, men er dette virkelig noe stort problem på forumet idag ::) Jeg synes ihvertfall ikke det!! Det har forekommet et par ganger, men burde ikke være ikke være grunn nok til at noen velger å ikke delta på forumet. Da er man for soft:P

Hvor stort problemet er kan man sikker diskutere lenge, men jeg føler sterkt at det er stort nok til at det blir viktig å ta opp.

Når en hører konkret om personer som ikke gidder å delta i tekniske debatter fordi det blir for mye tull og drittslengig så blir jeg lei meg, spesielt når det er personer jeg vet sitter inne med mye erfaring og kompetanse. Det burde være selvsagt at det ikke skulle være slik.

Hvorvidt man er for "soft" når en har slik innstilling kan vi sikkert og mene masse om, men for meg er det viktig at flest mulig gidder å stille opp. Rett og slett fordi det gir meg best mulighet til å tillegne meg mere kunskap. Dersom det betyr at en moderere stilen på teknisk forum og alfaliv så ser jeg i allefall ikke noe problem med det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Erik S etterlyst en tilbakemelding fra styret om forumet, struktur og regler.

Ideen om å inkludere andre italiensk merker er ikke dum og jeg er personlig tilhenger av det. I tilfelle dette gjøres må vi endre litt på logoer slik at det fremkommer at det ikke er KARN forum hvis man er på de andre sidene. Det er detaljer som lett løses. De andre forumene må deles inn, og de andre italienske klubbene bør også formelt inviteres til en slik ordning.

Når det gjelder forumet i dag så er det en blandet opplevelse. Ved at vi har valgt en struktur som gjør at ett tema spretter opp øverst når noen svarer på det så fungerer både “teknisk”, “alfali” og “skravlerommet” som en slags chat. Av det følger det at det er store krav til brukerene når det gjelder å holde seg til temaet hvis det skal være ett nyttig redskap for teknisk diskusjon.

Kommentarer, som i seg selv kan være morsomme (eller slitsomme), på tekniske temaer gjør det tynge å bruke den siden for de som ikke er med på den til tider interne spøken. Selvdisiplinen på “teknisk” og “alfaliv” er i så måte til tider fraværende. En mulig omlegging av disse 2 gruppene til en fortløpende liste slik som vi hadde før og er i bruk på www.alfaromeo.org er en mulighet. Innskriver børe som “default” få opp kryss på “ønsker melding når noen svarer på ditt innlegg” for å sikre at man får svar.

”Skravlerommet” bør bestå slik det er i dag.

En annen sak ved diskusjonsfora er at brukere fort kan fremstår som kunnskapsrike samtidige som de er påståelige. Hvis det skjer uten grunnlag blir jo nytteverdien heller liten. Mens man i bladform lettere kunne kontrollere og etterprøve utsagn før man trykket det, kan nå enhver fremstå som kunnskapsfulle, gjerne også ved å henvise til andre sider og utsagn på nettet. Dette selv om vedkommende kanskje ikke er annet enn middels opplyst.

På den annen side vil en slik uformell meningsutveksling ofte kunne gi flere nyttige svar. Balansegangen er viktig.

Kanskje vi burde har en teknisk tips-spalte i Alfanytt?

Låsing av tråder er noe som i liten grad gjøres, og slik bør det være. Problemet er bare at det også er mange som har forskjellig oppfatning av det. Noen skjønner ikke at de tramper over selv om de får det med teskje etc. Det blir akkurat som sosial intelligens ellers i samfunnet.

Det er også korrekt som det hevdes at det er mange erfarne alfister som ikke bruker forumet da de oppfatter det som slarve-sted. Det får så være og blir kanskje som slarve-steder på kafe eller ett eller annet sted. Man gidder ikke å engasjere seg over alt. Det som er beklagelig er at det er mange som sitter med kunnskap som ikke formidles (men det var det i før-internett tider også).

Sarvingen bør typisk foregå på ”skravlerommet”. Forumet er garantert ett sted som mange medlemmer ikke bruker, og en del av sjargongen vil sikkert få en del til å betenke seg. På den annen side blir også mange tiltrukket, så det er ikke lett.

Registrering av brukere er noe som fortløpende vurderes. Selv om det er noen utskeielser så går det sånn noenlunde greit. Anonyme/fiktive uttalelser/påstander om saker gjør at iallefall jeg i utgangspunktet betrakter vedkommende som useriøs og ikke tørr stå for egne meninger.

Alfahilsen

Øyvind Iversen

formann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ei mulighet er at moderator kan ta vekk innlegg som er over streken og legge inn en liten komentar og eller advarsel med rød skrift der i stedet.

Det blir brukt på trim-4-eldre forumet og fungerer greit der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...