Gå til innhold
dan668s

Erfaring med chip-tunere??

Anbefalte innlegg

Heisan,

Nå har jeg akkurat avtalt med en mekaniker som skal bytte kammer (C&B kammer) på min GTV ;D Bilen leveres inn mandag kveld neste uke, og kan forhåpentligvis hentes igjen på tirsdag. Må si jeg gleder til å se om det blir store forbedringer 8)

Men så kommer det store spørsmålet. For å få fullt utbytte av de nye kammene så må jeg jo omprogrammere ECU'n. Har noen her på forumet noen gode erfaringer med noen firmaer som driver med slikt?

Vet foreløpig om disse:

1. Simco AS (www.simco.no). Noen som vet om disse kan noe om Alfa? Syntes de var litt dyre? Er 7440,- en OK pris??

2. TK Økonomitrimming, på Braskereidfoss. Har hørt at Fred Roger har snakket mye positivt om disse når det gjelder Nord-motorer, men har de kunnskap/utstyr for å omprogrammere nyere Alfa.

Andre firmaer i Østlandsområdet (jeg bor i Drammen) mottas med takk, slik at jeg kan sammenligne pris/erfaringer etc...

Noen som vet hvem sin 156 1.8TS som ble chippet/byttet kammer på i Alfanytt 2/2003? Hvilket chip-tuning firma ble her benyttet?

Det ble i denne annonsen forespeilet priser på 4-7000,- for omprogrammering av ECU, derfor syntes jeg at Simco lå litt i overkant av dette...Hva bør jeg regne med å betale for slikt?

Mvh

-Dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan,

Nå har jeg akkurat avtalt med en mekaniker som skal bytte kammer (C&B kammer) på min GTV ;D Bilen leveres inn mandag kveld neste uke, og kan forhåpentligvis hentes igjen på tirsdag. Må si jeg gleder til å se om det blir store forbedringer 8)

Men så kommer det store spørsmålet. For å få fullt utbytte av de nye kammene så må jeg jo omprogrammere ECU'n. Har noen her på forumet noen gode erfaringer med noen firmaer som driver med slikt?

Vet foreløpig om disse:

1. Simco AS (www.simco.no). Noen som vet om disse kan noe om Alfa? Syntes de var litt dyre? Er 7440,- en OK pris??

2. TK Økonomitrimming, på Braskereidfoss. Har hørt at Fred Roger har snakket mye positivt om disse når det gjelder Nord-motorer, men har de kunnskap/utstyr for å omprogrammere nyere Alfa.

Andre firmaer i Østlandsområdet (jeg bor i Drammen) mottas med takk, slik at jeg kan sammenligne pris/erfaringer etc...

Noen som vet hvem sin 156 1.8TS som ble chippet/byttet kammer på i Alfanytt 2/2003? Hvilket chip-tuning firma ble her benyttet?

Det ble i denne annonsen forespeilet priser på 4-7000,- for omprogrammering av ECU, derfor syntes jeg at Simco lå litt i overkant av dette...Hva bør jeg regne med å betale for slikt?

Mvh

-Dan

Blir artig og høre åssen det funker med nye kammer.

Tror Simco er rette firma for dette handler ikke bare om og chipe det du trenger etter bytte av kammer er chip/motorstying tilpasset din bil. Hvis den prisen er tilpasset din bil var ikke det ille synes jeg.

Men for fult utbytte bør vel et skikkelig filter på plass samt skikkelig eksos med sport kat eller uten kat ;D

Med alt det ja da snakker vi morro motor.

Blir artig og se om den blir like kjapp som min blå fare... hehe 8)

Stå på lykke til med trimminga.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om å ta Coupe'en til Simco selv etter hvert.

Er en Coupe her i norge som har vært der og den fikk 17hk extra! ;D

Da med Remus-eksos og Kn innsatsfilter.

Er vel ikke akkuratt negativt da med konisk KN filter og SuperSprint-eksos istedenfor... :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har planer om å ta Coupe'en til Simco selv etter hvert.

Er en Coupe her i norge som har vært der og den fikk 17hk extra! ;D

Da med Remus-eksos og Kn innsatsfilter.

Er vel ikke akkuratt negativt da med konisk KN filter og SuperSprint-eksos istedenfor... :o

Oi, 17hk ekstra!! 8) Var dette 17hk i tillegg til oppgitt effekt, eller 17hk ekstra i forhold til hva som ble målt før justeringen begynte? Egentlig dumt spørsmål, regner med at det siste som var tilfelle.

Da blir spørsmålet: Hvor mange hk fikk Fiaten på framhjulene ;)

Jeg vurderer K&N kon-filter + at jeg har bestilt Zender sportseksos (4x70mm utblås) :D Blir moro dette her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S&M Engineering i Sarpsborg er vel ikke helt på jordet de heller, selv om de har spesialisert seg på Nord motorer og GTV6/75. Fikk bra med liv i 33'en i hvertfall! 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble 17hk extra i forhold til 130hk originalt.

Regnestykket blir da:

130+17= 147hk.... ut fra motoren. på hjula vet jeg ikke. men det hjelper hvertfall med de 17hk extra!!! ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S&M Engineering i Sarpsborg er vel ikke helt på jordet de heller, selv om de har spesialisert seg på Nord motorer og GTV6/75. Fikk bra med liv i 33'en i hvertfall! 8)

Takk for tipset!

Har S&M Engineering noen hjemmeside, eller noe tlf.nummer de kan nås på?

Søkte etter det på nettet, men da kom det bare opp snuskete sider (S&M) ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset!

Har S&M Engineering noen hjemmeside, eller noe tlf.nummer de kan nås på?

Søkte etter det på nettet, men da kom det bare opp snuskete sider (S&M) ;D

S&M Engineering er det samme som Smart Import

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke åssen simco er når det gjelder selve omprogramerings jobben, men min bror hadde en ecu til reperasjon der, og maken til useriøs behandling skal du lete lenge etter.

Ved første kontakt var jo alt bare fryd og gammen, måtte bare sende ecuen så skulle han fikse. Fikk den tilbake etter 1 uke (bra) men bilen ville forsatt kun gå på tomgang.

Ringte og fikk beskjed om at det var rart! alt var i orden når de sendte den fra seg???

men at vi fikk sende den inn igjenn???

Vi så gjorde, og fikk den tilbake etter 2 uker (begynner å bli litt iriterte nå! bilen har stått i 6 uker) Inn med ecu og samme problemet som før!!!

Ny telefon til Simco med påfølgende 3 grads forhør for å finne ut nøyaktig hva han hadde gjort og hva han hadde testet??

Etter mye omm og men måtte fyren innrømme at han.

• Ikke hadde test utstyr til disse ecu'ene :-X
  • hadde byttet komponenter ut i fra gjetning :-[
  • Ikke var sikker på at de komponentene han hadde byttet var av riktig type :-[
  • Ikke var sikker på om han hadde husket å gjorde seg selv før han begynte å lodde i boksen :-[

:P

Resultatet for min bror var 6 uker uten bil, intielle kostnader til Simco på 13500 kr!!! (redusert til 3500 etter mye truing)

Har ikke mye tiltro til fyren nei! skikkelig cowboy spør du meg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mvh

-Dan

Hei, tune-jobben på 1.8'en ble utført i Sverige (Helsinfors?). Rosso har ikke rullende landevei og fikk derfor ett annet firma til å utføre jobben.

Du kan jo også sjekke hva prisen var på unichipmodifiseringen av 155 2.0 TS. Den har jo samm emotor som din.

Hvis du vil så kan du kontakte meg for å få navnet på eierene.

Hilsen

Øyvind I

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skrekk å gru!!!!!!!!!!

...men har selv erfart at slike firma kan være sjikkelig useriøse....ødelegger motorer pga lite peiling på hvordan ting virker.....

og selvfølgelig fraskriver de seg alt ansvar....

men skulle tro at nå idag så burde nivået og kompetansen være et must for å drive i den bransjen.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet foreløpig om disse:

Mvh

-Dan

En av gutta som jobber på Simco har en 156 1,8 Turbo som han har tunet selv... Sist jeg snakka med han hadde han bremset den til 240 hk, men med turbo fra Lancer Evo +++ var målet 330 hk...!

Tror han heter Alexander ett eller annet.

Så litt erfaring med Alfa har de vel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av gutta som jobber på Simco har en 156 1,8 Turbo som han har tunet selv... Sist jeg snakka med han hadde han bremset den til 240 hk, men med turbo fra Lancer Evo +++ var målet 330 hk...!

Tror han heter Alexander ett eller annet.

Så litt erfaring med Alfa har de vel.

Oi, er det en av gutta på Simco som har den sagnomsuste 156'n altså :P Får ta en telefon til de på mandag da! Takk for info Jon-Even :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

Har diskutert litt chip-tuning på teknisk forum på www.gtvv6.com, når en spanjol kom med denne beskjeden (gadd ikke å oversette til norsk):

"you can save a little money in the "Ecu reprograming" if you reset it yourself.

It's very simple, switch off the battery at least 15 minutes (I use to do it a whole night to be sure).

And then when you reconect it, the ECU will "know" the new performance setup, and will tune up itself. Of course you have to make the ecu learn your driving mode (During half an hour you have to drive the car "fast" so it assumes your driving habits)

Cost: 0"

Jeg synes dette hørtes litt rart ut, regner med at ECU'n blir nullstilt av å stå uten strøm, men at den "merker" at motoren har fått nye kammer, eksos og luftfilter, og gir optimale luft/bensin mengder ved denne metoden er vel for godt til å være sant??

Noen som kan gi noen kommentarer rundt dette? Dette kan vel neppe gi samme effekt som "chip-tuning"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

Har diskutert litt chip-tuning på teknisk forum på www.gtvv6.com, når en spanjol kom med denne beskjeden (gadd ikke å oversette til norsk):

"you can save a little money in the "Ecu reprograming" if you reset it yourself.

It's very simple, switch off the battery at least 15 minutes (I use to do it a whole night to be sure).

And then when you reconect it, the ECU will "know" the new performance setup, and will tune up itself. Of course you have to make the ecu learn your driving mode (During half an hour you have to drive the car "fast" so it assumes your driving habits)

Jeg synes dette hørtes litt rart ut, regner med at ECU'n blir nullstilt av å stå uten strøm, men at den "merker" at motoren har fått nye kammer, eksos og luftfilter, og gir optimale luft/bensin mengder ved denne metoden er vel for godt til å være sant??

Noen som kan gi noen kommentarer rundt dette? Dette kan vel neppe gi samme effekt som "chip-tuning"?

Er det ingen som kan fortelle meg om denne spanjolen har drukket for mye Sangria?? Høres litt utrolig ut at man kan oppnå samme effekt som ved chip-tuning, bare ved å reset'e ECU'n??

Mvh

-Dan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke peilig, men jeg tror ikke noe på det.. Skader vel uansett ikke å prøve!

8)

Vet ikke om jeg kan gjøre noe skade på GTV'n....?

Mener å huske at fattern måtte taste inn masse sikkerhetskoder for å få bilen til å gå skikkelig etter at han koblet fra batteriet ???

Men det er kanskje endel mer elektronikk på 166? Det var primært kjørecomputeren som fikk problemer, og det har jo ikke jeg....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

Er det ingen som kan fortelle meg om denne spanjolen har drukket for mye Sangria?? Høres litt utrolig ut at man kan oppnå samme effekt som ved chip-tuning, bare ved å reset'e ECU'n??

Mvh

-Dan

Blir jo ikke det samme som å optimalisere på rullende landevei uansett. ECU'en har jo fortsatt fabrikkverdiene inne og holder seg innen standardverdier.

Motoren din er jo "unik" - gå for rullende landevei og få ut all effekten 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

Mvh

-Dan

Jada Neida! Jada Spanjolen har drukket for mye Sangria, Neida du får ikke samme effekten ved å resette ECU, en. Det eneste han oppnår ved sin fremgangsmåte er å slette eventuelle tilærte programmer som måtte ligge i ECU'en (de har med kjørestil og gjøre, d.v.s. respons tid og noe komfort detaljer)

Får å få full effekt av trimmkammene dine så må du omprogramere ECU'en på rullende landevei. Dersom du samtidig optimaliserer for 98oktan vil du få maks effekt tilgjengelig fra din motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada Neida! Jada Spanjolen har drukket for mye Sangria, Neida du får ikke samme effekten ved å resette ECU, en. Det eneste han oppnår ved sin fremgangsmåte er å slette eventuelle tilærte programmer som måtte ligge i ECU'en (de har med kjørestil og gjøre, d.v.s. respons tid og noe komfort detaljer)

Får å få full effekt av trimmkammene dine så må du omprogramere ECU'en på rullende landevei. Dersom du samtidig optimaliserer for 98oktan vil du få maks effekt tilgjengelig fra din motor.

Takk for info Rune, det var det jeg også regnet med :)

Simco here we come 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simco tar dog ikke generasjon 3 av TS motorer... (2000-model og oppover) =(

Hei!'

Beklager men 2000 og nyere Alfa har vi ikke mulighet til å gjøre noe med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...