Gå til innhold
johndoomed

Startsperre 156

Anbefalte innlegg

Startsperren på 156 har vært et tema her tidligere, men så vidt jeg kan huske (eller har funnet) så har det ikke kommet noen løsning på problemet.

Problemet er at iconet/varsellampen "code" (En gul nøkkel og "code", i panelt mellom speedometeret og turtelleren) ikke slukker når man vir om nøkkelen, og bilen kan ikke startes.

Begynte å merke dette sporadisk i høst, og har nå utviklet seg til et problem, har tidvis store vansker med å få startet bilen (156, 99, 1.8, 105000 km)! For meg virker det som om det er vanskeligere å få start med den ene nøkkelen, men det virker ikke som en full god konklusjon.

Har det noen som opplever det samme problemet? Og ikke minst, er det noen som har en løsning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en ren gjetning fra meg, men forklaringen din får meg til å tenke på fjernkontrollen til TV'en når batteriet begynner å bli dårlig.

Kan det være at batteriet i nøkkelen må byttes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke dette batteriet kun med den fjernstyrte låsen å gjøre da? Virker jo litt rart at man er avhengig av "strøm" i nøkkelen for å få startet.

Men kan jo være "worth a shot", som de sier i utlandet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, det kan være verdt å tenke på at el. feil på oljepumpa og tenningssystemet går på samme alarm (symbol i display) og sikring. Det har ikke gått noen sikringer? Hadde nemlig en godt skjult el. feil på min bil som såg ut som startsperrefeil.

Jan Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det, får nemlig startet bilen.. Må liksom "true" nøklen til å bli godkjent, jeg presser den hardt inn og skyver den litt opp mens jeg vrir om, da hender det at jeg symbolet blir borte...

Siden det ikke virker som om dette er et vanlig problem må jeg vel så på tråden til MF..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det, får nemlig startet bilen.. Må liksom "true" nøklen til å bli godkjent, jeg presser den hardt inn og skyver den litt opp mens jeg vrir om, da hender det at jeg symbolet blir borte...

Siden det ikke virker som om dette er et vanlig problem må jeg vel så på tråden til MF..

Dette er noe desverre flere av oss 156-eiere har opplevd. Jeg fikk skiftet elektronikkenehten til startsperra på garantien (lucky me.... ;)) Som du sier så har det vært diskutert her tidligere - og jeg mener å huske at det verserer flere forslag til hvordan det kan fikses. Søk på "startsperre" så finner du sikkert mer....

Lars G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann alle sammen!!

Har selv hatt dette problemet med sporadiske problemer med startsperren,som etterhvert utviklet seg til å bli alt annet en sporadiske >:(;)

Jeg tror jeg spurte alt av lokale verksteder,mekanikerkompiser og div. Alfaforhandlere om råd.Alle disse rådene var av den dyre typen,f.eks ny nøkkel,ny tenningslås,feilsøking i elektronikk(sikkert billig ;) ).Så til poenget!!.Jeg smørte opp tenningslåsen!!.Brukte en silikonbasert smøring på sprayboks,og vips problemet var borte!!, og har vært det nå i snart tre måneder.Min teori er at det er mye skitt i låsene(bare se på hvor mye skitt som ligger i rillene på tenningsnøkkelen din!) som gjør at låsene blir trege,og at LITT smøring løser oppdette,samt smører låsen ;) .Men et aldri så lite råd,vær forsiktig med hvor mye du "sauser" inn i låsen.Den skal ikke svømme.Deretter vrir du nøkkelen om noen ganger for å fordele smøringen.

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen Odd Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for råd!

Har også snakket med min lokale MF som hadde vært borte i flere tilfeller av dette. De forklarte at det også kan skyldes dårlig kontakt på kodeboksen (Befinner seg over sikringene). Forsøkte å nå denne igår, uten riktig å vite hva jeg trykket på (Ekstremt trangt!). Etter endel frustrasjon og såre fingre fikk frustrasjonen meg til å forsøke å starte bilen - og vips! Etter dette har den fungert tilnærmet normalt, så nå krysser jeg fingrene!

Odd Helge: Dette skal absolutt prøves!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første, det er ikke batteri inne i nøkklen for å få kontakt med startsperra, kun til sentralås med fjernstyring.

For det andre, hvis det er en dårlig kontakt i kodeboksen, og du fikk bilen til å start ved å "rugle " litt på en kontakt, kan jeg med stor sikkerhet si at problemt vil komme tilbake. Dårlig kontakt skaper irring på kontaktpunktet grunnet strøm som "hopper" over. Du bør nok få skrudd deg frem til du har ute boksen, og få reingjort kontaktpunkter orntlig. Problemtet med kontaktproblemer er nok større i nordiske land enn i sydligere land, dette grunnet større svingninger i lufttemp og fuktighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første, det er ikke batteri inne i nøkklen for å få kontakt med startsperra, kun til sentralås med fjernstyring.

Ikke for å kverulere, men.....

I nøkkelen er det vel en liten radiosender (som strømforsynes av et batteri....?) som har riktig kode i forhold til "kode-enheten" i eller ved tenningslåsen. Det er vel det som er prinsippet med Alfa's versjon av startsperre... (Og sikkert mange andres også...)

Hvertfall måtte jeg ha med begge nøklene når jeg fikk skiftet enheten i bilen fordi de skulle kodes om til å matche den nye boksen i bilen....

Ellers er jeg helt enig i at en grundig jobb varer lengre enn "fingring" som plutselig fikk det til å virke...... ;)

Lars G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det andre, hvis det er en dårlig kontakt i kodeboksen, og du fikk bilen til å start ved å "rugle " litt på en kontakt, kan jeg med stor sikkerhet si at problemt vil komme tilbake.

Dette sier seg selv, tilogmed for en teknisk amøbe som meg. Men, å skru ut halve dasjbordet i snøstorm og minusgrader med kun en Leatherman som verktøy virket ikke som noen god ide på meg. Får lånt en oppvarmet garasje til helga, så da blir det mekking på høyt nivå :P

Hvor sitter forresten føleren som fanger opp signaler fra nøkkelen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det andre, hvis det er en dårlig kontakt i kodeboksen, og du fikk bilen til å start ved å "rugle " litt på en kontakt, kan jeg med stor sikkerhet si at problemt vil komme tilbake.

Dette sier seg selv, tilogmed for en teknisk amøbe som meg. Men, å skru ut halve dasjbordet i snøstorm og minusgrader med kun en Leatherman som verktøy virket ikke som noen god ide på meg. Får lånt en oppvarmet garasje til helga, så da blir det mekking på høyt nivå :P

Hvor sitter forresten føleren som fanger opp signaler fra nøkkelen?

Inni stålet på nøkklen. Riktig det Lars skriver at man må ha med alle nøkklene for å få koda de, men mente det var en Chip som ikke hadde egen strømforsyning. Men som fikk strømimpulser fra tenningslåsen. Er jeg helt på jordet er ikke det uvanlig. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er sikkert ikke på jordet..... ;)

Hadde ikke tenkt tanken på at chipen fikk strøm fra tenningslåsen via stålet i nøkkelen... Høres lurt ut.... ;)

Men - noen snakket om å "rense" tenningslåsen med silikonspray - etter det jeg vet så er silikon isolerende og fungerer svært dårlig sammen med elektronikk som har kontaktflater....

Jeg ville vært forsiktig med bruk av silikon inni låsen dersom det er slik at startsperrechipen i nøkkelen får strøm fra låsen....

Ha en fortreffelig dag i snøføyka på Østlandet... ;D

Kjører til Lillehammer (fra Oslo) kl 0900 i dag - så dere andre Alfister på veien får holde hilsearmen klar.... :D

Lars G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann alle sammen!!

Har selv hatt dette problemet med sporadiske problemer med startsperren,som etterhvert utviklet seg til å bli alt annet en sporadiske >:(;)

Jeg tror jeg spurte alt av lokale verksteder,mekanikerkompiser og div. Alfaforhandlere om råd.Alle disse rådene var av den dyre typen,f.eks ny nøkkel,ny tenningslås,feilsøking i elektronikk(sikkert billig ;) ).Så til poenget!!.Jeg smørte opp tenningslåsen!!.Brukte en silikonbasert smøring på sprayboks,og vips problemet var borte!!, og har vært det nå i snart tre måneder.Min teori er at det er mye skitt i låsene(bare se på hvor mye skitt som ligger i rillene på tenningsnøkkelen din!) som gjør at låsene blir trege,og at LITT smøring løser oppdette,samt smører låsen ;) .Men et aldri så lite råd,vær forsiktig med hvor mye du "sauser" inn i låsen.Den skal ikke svømme.Deretter vrir du nøkkelen om noen ganger for å fordele smøringen.

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen Odd Helge

Detter er en feil som var på de tidlige modellene. Elektronikken er levert av Bosch. Har vært en garantifeil (iallefall i andre land enn Norge). Skal være rettet opp på nyere modeller. Fabrikken er kjlar over feielen og delene ble byttet kostnadsfritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...