Gå til innhold
Vitamin Beta

Maserati Merak 1975

Anbefalte innlegg

Fikk for en tid siden kloa i en Merak som ble solgt ny i Norge i 1975. Bilen er forholdsvis bra, med nyoverhalt motor og ny lakk (dvs bra karosseri). Bilen var ny utstyrt med en lyesblå metallic farge, men har for noen år siden blitt lakkert rød. Jeg ønsker å lakkere den tilbake til original farge. Det viser seg også at forrige lakkerer ikke har tatt seg bry med å demontere de vanskelige delene så her er det også rom for forbedringer. Karosseriet er nå igjen helt nedplukket og alle deler blir lakkert hver for seg. Rutene er også demontert. Bilen skal være lakkert før jul. Etter nyttår blir det tid for montering og en gjennomgang av bremser og understell. Motoren må også justeres (3 forgassere). Dette er blitt et koseprosjekt og jeg jobber litt med den hver dag jeg er på stedet der den står.

Nedslipt bil:

IMGP0415.jpgIMGP0416.jpg[/img]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten tur på lakken i formiddag ga meg litt til å se på Meraken. Kun et par detaljer gjenstår før lakkering. Dørhengslene er også sprøytet rød, og der er det velidig kladdete. Demonterer disse for rengjøring, men de har originalt vært lakker på døra, så de blir montert før denne sprøytes (da blir det også lettere å se hvor den skal sitte). Hendelen og fjæra til dørstopperen skal ikke lakkeres og må derfor monteres etterpå.

IMGP0417.jpghttp:

IMGP0418-1.jpg[/img]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På besøk hos Meraken i dag. Har fått fargen fra leverandøren og det skal sprøytes en prøve i morgen. Bilen har fått en slektning på besøk. Denne er ikke så veldig syk og blir utskrevet i god tid før jul, men de trives der de står inne i varmen :)

IMGP0419.jpg[/img]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på om det blir lakk før jul, men siste finpuss på detaljene blir det i allefall. Ufattelig mye arbeid å fjærne lakk, rust og smuss i kriker og kroker. Brukte 3 timer på den ene lampehengseldelen. 2 timer på grillribbene. Mange timer på en døråning. 1 time på hver panserhengsleåpning. Venstre side er snart klar, men det står igjen noe på høyre side. Kjedelig arbeid men dette gjør forskjellen på en fin bil og en meget fin bil. Fargeprøve er sprøytet   :)

IMGP0416-2.jpghttp:

IMGP0419-1.jpghttp:

Forskjellen fra høyre til venstre lampelokkhengsle ser ut til å gå feil vei, men all rød lakk med blå lakk under må bort for at det igjen skal bli riktig finish på bilen.

IMGP0423.jpg[/img]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig!!

Men det interiøret der var vel ikke noe standard Merak - en spesial eller modifisert?

En kvinnelig, tidligere eier av bilen til læreren fikk en omgang hos noen interiørspesialister når den var ung. Elsk eller hat, men det er nå en del av bilens historie.

Nå Svein, skal du fikse hydraulikklekkasjen på vippelysene, slik at vi kan ta en Merak-samling til våren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare.... kvitte meg med noen corsabiler, fikse huset, ordne terrassen, legge stein foran garasjen, banke noen bortskjemte unger, først.

Jo, kanskje til våren..... :P

ps. har litt dårlig samvittighet for den kjerra nå.  Har du fremgang med din Maserati, Gopp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare.... kvitte meg med noen corsabiler, fikse huset, ordne terrassen, legge stein foran garasjen, banke noen bortskjemte unger, først.

Jo, kanskje til våren..... :P

ps. har litt dårlig samvittighet for den kjerra nå.  Har du fremgang med din Maserati, Gopp?

Meraken blir å se på veien til sommeren, men Khamsin vil nok ta mange år før er klar. Det ser ut til at vi har omtrent de samme syslene ellers, det blir lite banking av unger, men ellers ser listen ganske lik ut som min :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den store dagen er nå rett rundt hjørnet. Har igjen bbrukt noen dager på finpuss av detaljer som ingen vil se, men som jeg alltid vil vite at er der. Mange timers arbeid med punktsandblåser, liten rondell og ikke minst mye 320/400 korningsslipepapir har det blitt. Har sjekket absolutt alle kroker for ulumskheter og tror vi nå er klar for lakk. Tilfeldigvis fant vi chassisnummeret under mange lag med lakk. Sprekk fant vi under masse tinn på høyre C-stolpe.

Drramme.jpghttp:

Chassisnummer.jpghttp:

Sprekk.jpghttp:

En kjent gjest er også innom for litt pleie:

Alfa164RAA.jpg[/img]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja. Fet 164 ;)

Ikke dumt aa finne chassinr paa Merak'en. Fattern hadde en Triumph 2000 MKII for mange aar siden. Den kjorte han paa huggeren en gang paa 80-tallet siden bilen skulle inn paa pkk og han fant ikke chassinr og fikk panikk og frykt for at bilen kanskje kunne vere stjaalet i utlandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hel dag med småpussing og sjekking. Glemte igjen kamera på jobben, men alt blir dokumentert. I morgen skal bil og deler rengjøres og dekkes og noe skal nok sprøytes. Dette blir spennende  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Atter en dag med pussing og fjerning av gammel morro. Oppdaget et dårlig parti i en krok på bakruteramma, så da ble det også litt sveisearbeid. Lampehusene så fine ut, men ved nærmere ettersyn var det også her mye lakk utenpå fett/seig understellsmasse. Ble noen timer på dem i går. I dag var det samme jobben på baksiden av motorlokket. I morgen blir det helt sikkert slutten av pussinga. Lakkereren har begynt på siste rengjøring, maskering og montert dører og panser på lakkstativer. I morgen kanskje...

IMGP0453.jpghttp:

IMGP0457.jpg[/img]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde gledet meg til å se litt blåfarge i dag :?

Bilen ble i går heist opp på løftebord for start på finpuss og maskering. Dører og panser ble på morgenen i dag godkjent for lakkering, etter at fugemassen under dørene ble byttet ut.

IMGP0467.jpghttp:

Fint å jobbe på en bil som løftes opp og ned etter behov.

IMGP0462.jpghttp:

Ikke lett å lure unna noe for de to der. Det pirkes og pusses. Frem med Brunox og mumling og pussing. Dekking av motorrom for ikke å få lakk i inn og ikke minst for ikke å få støv ut.

IMGP0461.jpghttp:

Etter mye mumling fant dem rust :( . Et bitte lite hull under karosserisiden, der det egentlig ikke syns, ga grunn til videre etterforskning. Hullet, som raskt ble så stort som bildet viser, ble etterpå 4 ganger så stort før enn det ble sveiset igjen. Påført rustbeskyttende/etende middel får det stå til mandag.

IMGP0468.jpg[/img]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er lakkert. Meget blank og fin, men desverre fant vi et par punkter vi må gjøre noe med. Ikke noe problem, men det blir en omlakk av et hjørne bak. Monteringen må jeg uansett vente med i et par uker slik at lakken får herdet skikkelig.

Blank og fin bil  :)IMGP0456-1.jpghttp:

Strake sider  ;D.

IMGP0460.jpg[/img]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...