Gå til innhold
Gjest Alfa-Audun

Fersk Alfist med 156 sw jtd og rustspørsmål

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg er blitt den lykkelige eier av en 2005 sportwagon . Bilen er til tross for høy km i god teknisk stand, bare litt sjenerende rust som trekker ned. Om noen har noen retningslinjer angående rustgarantien på disse er det bare å forklare. Det er gjennomrust på bagasjeluka og øverst på panser, fra undersiden begge plasser. Det pussige er at bilen har vært på alle servicene hos forhandleren etter kjøp, men rustgarantidelen av serviceboken har de hoppet glatt over! Er det noe vits å prøve seg på å klage til importør? Rusten har jo tydligvis oppstått pga dårlig galvanisering/lakk? Ellers er 'Rusticale Fatale' i toppform! :-)

DSC00185.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis serviceintervaller er fulgt (innenfor tid og km) så har du en meget god sak. Jeg vil tro det kan skjule seg rust under bilen som ennå ikke er oppdaget. At verksteder ikke har utført rustkontroll er deres problem og ikke noe du skal lide for. Uansett skal det selvsagt ikke være gjennomrust på en 5 år gammel alfa (men vet jo at feks mazda har slitt med det samme). Her ville jeg tatt kontakt med importør umiddelbart. Rustgarantien er 8 år og ikke begrenset av km. Er du naf medlem så ta gjerne kontakt med juridisk avd først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel verdt å prøve da? Har kun eid bilen en ukes tid men det er vel uinteressant, merkelig at ikke forrige eier har prøvd isåfall. Fant en kvittering fra service ifjor sommer der det var krysset under på sjekk av rust etc....

Kan jo være forrige eier ikke var helt med. 

Er det ny importør jeg kan ta kontakt med nå? Er hvis kjøpt i Billingstad denne Alfaen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel være mulig å heve kjøpet da, hvis det kun har gått en uke... Er det såpass mye rust på overflaten så er det en viss sannsynlighet for at det også er rust i gulv, som er vanlig på 156.

Det er RSA som er importør nå, men du må nok forevise bilen til en forhandler først så de kan ta bilder av/inspisere skadene og ta kopi av serviceheftet. Og så må importør sende søknad til Italia om erstatning...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La meg høre hvordan dette går..... Venter i endeløs spenning!

Trodde ikke du gikk i tanker om 156?

Egentlig ikke,men kanskje dukker det opp en rustfri v6 med røde instrumenter....nei toget er nok gått for disse for min del. Men jeg kan aldri tenke meg at nyere alfa er særlig bedre,derfor er det greit å få en avklaring hvordan denne saken blir løst,ser bare for meg en italiener som løfter skuldrene å sier sånn er det bare,en bil skal ikke vare lengre enn ti år,bilen fungerer jo utmerket noen år til selv om det er rusthull i dører og bakluke.....kanaler og gulv.

Tror egentlig han avslutter med:Hva er problemet? For en italiener er det ikke noe problem før bilen ikke er kjørbar....

Kanskje man er heldig,vil importøren ta dette? (neppe) finnes det en forsikring som dekker dette? (neppe) Da tenker jeg på produsent eller importør (neppe siste da det er en ny inn i bilde)

Så da får jeg enten holde meg til biler uten rustproblemer,eller så gamle biler at noe så latterlig som rustgaranti er forlengst er utgått. Eneste som er garantert er at alt stål før eller siden ruster..... (ja da det finns unntak)

Vi får håpe det ordner seg for trådstarter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel være mulig å heve kjøpet da, hvis det kun har gått en uke... Er det såpass mye rust på overflaten så er det en viss sannsynlighet for at det også er rust i gulv, som er vanlig på 156.

Heve kjøpet synes jeg blir litt drastisk. Var klar over problemer med rust på 156, og bare det ikke tar helt overhånd kan jeg leve med litt lakkering her og der. Bruktkjøp er bruktkjøp og man er vel selv ansvarlig for å sjekke bilen nøye før man kjøper, og har man ikke gjort det godt nok får man "ri stormen av" samt bite i det sure eplet. (Synes jeg iallefall)

Man kjøper da ikke Alfa for kvaliteten sin skyld? :-P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hørt om rust på en 05 alfa før. Du bør iallfall sjekke den nøye før du bestemmer deg. Hvorvidt man skal gå på selger eller importør avhenger jo litt av om selger har fortalt noe om rusten eller ikke, men i utgangspunktet er rustgarantien 8 år, såfremt servicer er fulgt. Kvaliteten på en 05 alfa skal da ikke være så dårlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På siden av tema, men likevel:

Bilfabrikantenes rustgaranti gjelder normalt ved gjennomrusting, dvs. overflaterust blir no go i forhold til reklamasjonsansvar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, og her er det gjennomrust  ;) Vet at Mercedes har et unntak ifht om det har rustet innenfra og ut. Vet ikke hva som står i dokumentet fra Auto Import Nor, men tror ikke det er noen slike unntak der. Vil vel ikke forundre meg om man i dette tilfelle også finner gjennomrust under. Er bilen bruktimportert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustgarantien til AIN var AR sin europagaranti, 3 år på lakk, 8 på gjennomrusting. RSA kjører samme linje, men gir bilene en grundig understellsbehandling før de sendes ut til forhandler.

Er første gangen jeg hører om gjennomrust på panser og bakluke på 156...uansett årsmodell. Bilder??

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok noen bilder med mobilen. Kvalifiserer dette som gjennomsrust eller har bare lakken boblet over av italiensk kjøreglede?  ???

Panser:

DSC00195.jpg

DSC00203.jpg

DSC00204.jpg

Bagasjelokk

DSC00196.jpg

Framside

Det i nedkant av bildet er bare skitt, polerte bilen i helga men den ble fort skitten av 40 mil i regn... (Hvis noen var bekymret for at plasten på støtfanger hadde rustet :-)

DSC00198.jpg

Bakside

DSC00200.jpg

DSC00201.jpg

DSC00202.jpg

Bellissimo!

Enda ikke sett så nøye på gulvet. Tittet såvidt og kjente litt da jeg hentet bilen, men siden det var en '05 modell hadde jeg ikke store mistanker om store rustangrep.

Gikk på importørsiden og der var det ikke noe telefonnummer å finne, fyllte ut et skjema og sendte inn, men blir overrasket om de svarer.

Siste service hos forhandleren var i juli ifjor (etter dette ble arbeid utført av carozzeria alfa) , 160'km, da er det krysset av på "Kontroller utvendig lakk for skader" og "Kontroller understell for skader og avflaking" uten at noen anmerkninger ble oppført.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var jo mye rust!

Bilen din kan sikkert se pen under(tviler på det..) men i likhet med eldre W123 mercedeser så er 156 kjent for å ruste ifra innsiden av gulvet..

Det er litt verre å oppdage

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro du har en god sak med tanke på rusttype. De kan neppe skylde på ytre påvirkning her.

Den har ikke vært skadet slik at de kan skylde på dårlig rep heller??

En ansatt hos meg fikk nettopp godkjent noe lignende på sin 2005 Mazda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der var jo saftige saker, for en '05 modell å være.... Har selv hatt en '05 SW JTDm i samme farge, men der var det ikke antydninger til noe ulumskheter da jeg solgte den. Det var en tysk bil. Jeg fikk lakka om begge kanaler på den på lakkgaranti.

Har det vært bytta deler etter skade på den? Ser nesten ut som det er dårlig lakkjobb på "vranga", men det var ikke lett å se på disse bildene. Dersom det hadde vært en svakhet med kitt som reagerer med plater, burde dette være en kjent feil, noe det ikke er, så vidt jeg vet. Jeg ville tatt den med til en RSA tilknyttet forhandler og bedt de ta bilder og gjøre en forespørsel mot fabrikken. Har det vært byttet deler, og lakkjobben er slett utført er jeg redd du ikke kommer noen vei, så sant du ikke greier å spore opp hvem som har gjort det......

Arve Vassbotn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker at også på min tidligere 04 156 SW at lakk kvaliteten var betenklig dårlig. Opplevde også noen bobler på de samme stedene som du viser til. Jeg ville gått på importør med full styrke for en 5 år gammel bil skal ikke ha rust!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering.

Prøve å ringe etpar ganger idag uten å komme igjennom. Sendte da en mail til det lokale Alfa-verkstedet med bildene fra tråden her og spørsmål om det gikk under gjennomrustingsgarantien. Fikk svar om at mail var videresendt til teknisk avdeling hos importøren og etter etpar timer kom dommen:

"Hei, fikk svar fra importør på denne. Dette går under lakkgaranti, og den er 3 år, og bilen deres er dessverre utenfor garanti tiden."

Var forresten en Mercedes eier i Adresseavisen idag som var misfornøyd med at merkeverkstedet hadde krevd 30% dekning fra hans side pga lenge siden sist service på et lignede tilfelle med rust på bakluke forårsaket av feil ved galvaniseringsprosessen....

Må vel se meg rundt etter en lakkeringsboks da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nevnte du ikke at visse deler var "gjennomrustet" ?

Så vidt jeg vet så går det innenfor 8-års garantien på rust.

Flassing og dårlig lakk er jo noe helt annet en rust....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel melde meg inn i Naf for å få tilgang til naf-advokaten i så tilfelle...

Men det kan jo hende at det ikke er så fryktelig dyrt å få pusset ned rusten,stoppet angrepet og lagt på lakk på innsiden der. Trenger å ta framsiden av kanalene også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dyrt å dyrt, har du sjekket gulvet på bilen?

Min 156 er 10 år gammel, og har verken verken rust i gulv eller kanaler, så at en 2005 modell skal ha så mye "synlig" rust finner jeg merkelig.

Vet ikke hvor mye NAF kan hjelpe deg, men om du du kje gjør jobben selv, så blir det jo litt å betale på å pusse vekk og lakke på forskjellige plasser, ihvertfall om du vil at det ikke skal være fargeforskjell etc..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gulvet så meget bra ut fra undersiden sist jeg var på bukk , men de ruster jo fra innsiden så det sier vel ikke så mye?

Og ellers synes jeg det er det lite å utsette rundt omkring. For meg virker det mere som at rusten på innsiden av bagasjelokket og i det ene øvre hjørnet av panseret må ha oppstått mere som følge av dårlig lakkering enn at den skal ha ligget i saltlake og godgjort seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...