Gå til innhold
Martin V.

Har fått min første Alfa men trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er helt ny på forumet så er ikle soller på om jeg poster på rett plass.?

Har altså fått min første Alfa Romeo. Dette er en Mørkeblå 147 selespeed 2002 modell!

Har lust til å fikse litt på den så trenger litt hjelp.

- Bakpotten så står på den er av en kjedelig svart liten stålpåtte som jeg tenkte å bytte, vurderer om jeg skal kjøpe meg en supersprint bakpotte, er det noen som har arfaringer med disse? vil det bli et bedre lydebilde osv? Kom gjerne med alternativer

- For å å få litt tøffere lyd har jeg vurdert å kjøpe et "åpent" luft filter, men jeg har hørt at luft masse måler kan bli ødelagt av dette pga oljen, er det noen som ikke er satt in med olje ? eller ikke ødelegger denne måleren? hvor dette kan kjøpes?

- Har også lust til og fikse den litt opp på insidien med feks nye intriør plater, gir kule osv. Vett dere om bra nettsider for dette? tenker meg noe i denne duren: http://www.alfaaccessories.com/Alfa-147-Air-Vent-Surround?category_id=14

Takk- Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har faktisk prøvekjørt denne bilen!:)

Synes den virket veldig fin, men det var et par små ting her og der, som hun også sikkert viste deg! Nå er jo også prisen satt ned 10.000 siden jeg så på den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Da jeg så på den så var det litt småriper her og der, men sånt må man bare forvente, pluss et par små parkeringsbulker. I tilegg var det litt rust i sprutsonene bak forhjulene. I tilegg så ville ikke den venstre girhendelen på rattet gire ned, mulig jeg gjorde det feil eller at det har blitt fikset, men jeg fikk det i hvertfall ikke til.

Har du vært å sett på bilen? Prøv gjerne å prut litt, den har stått til salgs siden slutten av mai, og kom nettop ut på finn igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal skrive kontrakt på mandag, men har ikke sett bilen iogmed at jeg bor i stavanger, men har verken fått noe info om rust, det står i annonsen at den er uten rust?

Pluss jeg har spurt om det var noe galt med mortor gir osv, men hun mente det ikke skulle være noe..

hmmm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står vel ikke i annonsen, men hun nevnte at det var litt der jeg sa, og det så jeg også når jeg så på bilen, så du kan spørre henne.

Det er mulig selespeeden bare hadde en dårlig dag når jeg kjørte, men jeg fikk iallefall ikke til å gire ned på rattet, stangen fungerte fint både opp og ned.

Sjekk iallefall om du får prutet littegrann:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei velkommen her på forumet og forhåpentligvis snart nybakt alfaeiger......

.........ta deg god tid til prøvetur og gjennomgang....litt småfiks må en rekne med og  ;)

.......................brukt er brukt og ikke alle er like flinke , alfaeigere tenderer til  å bli perfeksjonister..?!?!?   som sagt velkommen.... ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...................

Hvorfor i all verden skal man anbefale folk å prute på prisen - er vi ikke interessert i at prisene på brukte Alfa Romeo skal nærme seg normalt nivå? ???::)

Hvis dette er en generell anbefaling, så vil jeg ihvertfall legge på en 10 - 15% i prutningsmonn hvis jeg kommer i en salgssituasjon..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...................

Hvorfor i all verden skal man anbefale folk å prute på prisen - er vi ikke interessert i at prisene på brukte Alfa Romeo skal nærme seg normalt nivå? ???::)

Hvis dette er en generell anbefaling, så vil jeg ihvertfall legge på en 10 - 15% i prutningsmonn hvis jeg kommer i en salgssituasjon..

Poenget er vel det at selger har utelatt å nevne noen mangler på bilen, og når Martin ikke engang har sett på bilen, så...

Da jeg så på den var det rust bakforhjulene, litt generele riper og bulker(dette må man regne med) og en girhendel som ikke virket. Dette står ikke nevnt i annonsen, og dette er jo da ting som må utbedres som igjen vil føre til ekstra kostnad for kjøper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for råd og velkomsten .

Me lurer på om noen har noen svar på spørsmålene mine ?

Martin

Hei.  Du finner noe styling på alfastumper.dk og shop.alfisti.net. ebspares.co.uk er best på reservedeler.

Supersprint skal være bra saker etter det jeg har lest.

Er ikke sikker på om 147 har samme "pre intake box" som 156,  men jeg regner med det. Det er en fantastisk stor lyddemper på innsuget som kan byttes med ett fra v6-modellen eller ett hjemmemekka rør. Det står også et rør inni filteret som kan fjernes. Da vil du få mer litt mer lyd og raskere gassrespons med originalt filter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vanlig er vel å kjøpe bilen først, og få kjøreglede ut av dem en har betalt for.....og deretter kan du oppgradere bilen som ønskes.....

er den typiske alfa-entusiasme som allrede har fått tak i deg..... farlig saken hehehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg takker dere så mye for tipsene og spesielt tipset ang alfaen.

DEt viste seg at det var et problem me girkassa noe som dem ikke hadde opplyst meg om selv om jeg hadde sport om det var noe problem med bilen!

Så nå er jeg på ny letning etter min alfa 147.

Var og så på denne idag og syns egentli den virket veldig fin, hva tror dere ang pris :

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24167775

Bilen var helt srøken og lakken var som ny!

Ingen bulker eller noen ting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har råd til å gå opp i pris, så ser denne veeeldig pen ut. Denne har jo bare gått litt over halvparten av den blå du så på også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt enig med OlafG! Om du har råd, klin til på denne her... Men, et lite OBS angående lakken på denne. Du sier den ser helt ny ut. Er den omlakkert? For disse nyere bilene med Alfa Rosso-fargen, har en helt egen evne til å suge til seg småstein. Virker nesten som om de er magnetiske mot steinsprut...

Om den er så strøken, hadde jeg ikke vært i tvil.

Angående Supersprint potte som du nevnte tidligere i tråden, har jeg montert det på min GTV. Kjøpte den i Sverige, og fikk den "grisebillig". Fikk den faktisk rimeligere der, enn det de fleste får kjøpt den inn for i Norge. Med frakt og alt (om jeg ikke husker helt feil) kom den på SEK 4300. Og det er ingen upris, for å si det sånn. Grom lyd ble det også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer linken, OlafG... Skal sies at jeg har et hus i Sverige, så jeg bestiller det rett dit. Smidig! Men, det går også an å legge inn en bestilling, posterestante i Strømstad, og hente det ut der. Vet at enkelte har hatt litt problemer med akkurat det, så kanskje en tlf først for å avklare ting er lurt.

http://www.forza.se/

Ellers, send en PM så kanskje vi kan ordne noe, om det blir aktuelt. A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei martin v......har du fått deg understell ?

jeg fått en idee i natt... her i bygda mi ,står en 147er i ett godt år uten å blitt brukt. bilen er importert fra hjemlandet og ikke fortollet /registrert enda.

vet at eigeren vudrer å selge.... er den store diesel-versionen som ikke er vanlig på norske veier. so hvis du er interessert kunne jeg ta kontakt for nærmere opplysninger  ;)

alfahilsen t

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok....da ta jeg kontakt med han,hoper han er ikkje på sjøen...........

pris som den stå var vel 50 tk (under forbehold).....da blir den omtrend slappe 100.000,- ferdig reg....?

du skal få info i løpet av helgen, med bilder.......................t

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Martin,

Ser på profilen din at du holder til i Stavanger og Alfamiljøet i Rogaland er sterkt! Ta kontakt med en av de som holder til i området der du bor, om du er usikker på en bil (Alfa) som skal selges i nærmiljøet for "konsulenthjelp" er mitt gode råd.

Dette er bare ut fra det blå - men sjekk en bil som du skal bruke over 100 tusen på nøye!

Sjekk at bilen er hel uten bulker (noen småskraper må en regne med på en bil som er over 5 år gamel)

Sjekk at lakken på den er hel og at den har glans og på en "gamel" bil så må du sjekkke for rust. Det som kan se ut som overflaterust/lakkrust kan ofte ha skjulte skatter som er dyrt og fikse.

Skal man bruke mye penger - dvs over 100 tusen så få bilen på en bukk og se under bilen. Stikkord:  Foringer, lekkasje, rust, bremserør, bremser eller andre skader. Har ikke du eller selger tilgang til bukk - bruk en simpel NAF test....

Sjekk bilens historie, stikkord: servicehistorikk, vedlkehold og at man har papir (kvitteringer) på det som har blitt byttet av deler på bilen. Sjekk også om bilen har tidligere vært skadet?

Tuning og oppgraderinger:

Alfa 147 er en bil som solgte bra for og være en Alfa både i Norge og i Europa - så der finnes en rekke tuningdeler og oppgraderinger til denne bilen!

Jeg veit bla at Novitec lager/lagde sportseksos til denne bilen - og en del andre leverandører som folk her inne har gitt deg svar på! Et godt råd er: "If you cant find it - google it" på nettet!

Du nevner også sportsluftfilter til 147 - og jeg er 99% sikker på at K&N har laget en komplett løsning til 147 der du monterer et konfilter på motoren. En annen leverandør du kan sjekke opp er Greenfilters (som bla har levert en del team tilhørende WRC)

Om du ikke finner drømmebilen i Norge så kan du vurdere import fra utlandet - men da må du legge på litt mer penger i budsjettet.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...