Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Peter6

Skille Gammel/ny modell GTV6

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet hvor skillet mellom ny og gammel modell går på Chassis nummer?

Har forstått at det er endring på støtdempere, giroverføring, speedometergiver etc. Har også sett noe om at skillet går på 1985.1, men dette er lite informativt da man ikke finner henvisningt til dette på bilen (eller har jeg oversett noe?)

Dersom jeg har forstått det riktig passer fjæring/støtdempere fra Alfatta til gammel modell GTV, mens 75 deler passer til ny modell.

Skjedde endring på alt samtidig?

Er det noen kunnskapsrike Alfisti som kan klargjøre dette for en stakkar som prøver å finne ut hvilke deler som passer til bilen.

Hilsen

Peter6 ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Noen som vet hvor skillet mellom ny og gammel modell går på Chassis nummer?

Har forstått at det er endring på støtdempere, giroverføring, speedometergiver etc. Har også sett noe om at skillet går på 1985.1, men dette er lite informativt da man ikke finner henvisningt til dette på bilen (eller har jeg oversett noe?)

Dersom jeg har forstått det riktig passer fjæring/støtdempere fra Alfatta til gammel modell GTV, mens 75 deler passer til ny modell.

Skjedde endring på alt samtidig?

Er det noen kunnskapsrike Alfisti som kan klargjøre dette for en stakkar som prøver å finne ut hvilke deler som passer til bilen.

Hilsen

Peter6 ???

Det er forskjell på fram fjørene(torsjons stavene) på de nyeste modellene er disse festet direkte i karosseriet på de litt eldre modellene er stavene festet i en støpt "bro" som går mellom stavene. Ta en titt under bilen så ser du det med en gang. Stavene på de eldre modellene er 50mm lengre end de på de nyeste modelene.

Noen av disse modellene har og fått samme gear overføring som på 75 modellene, men ikke alle. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HÆ!? Er ikke 75-gearingen mye sløvere enn GTV6-gearingen? Jeg har en 87-modell GTV6, og blir rasende hvis den har sløv gearing!

s

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HÆ!? Er ikke 75-gearingen mye sløvere enn GTV6-gearingen? Jeg har en 87-modell GTV6, og blir rasende hvis den har sløv gearing!

s

Hva er "sløv gearing?"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja. Nå blir jeg selvsagt litt svar skyldig. Men la meg forklare: Da jeg byttet til 3-liters motor (med s-kammer) forsøkte jeg å lese litt om dette. Fikk med meg at mange mente at 2.5-motoren var mer av ei turtallsmaskin enn treliteren, mens andre mente dette skyldtes at gearingen på 75-en (som treliteren jo kommer fra) var annerledes. Mer beregnet for driv på lavere turtall. Altså: jeg forsto det slik at gearingen på Alfa 75 fikk den til å fremstå som en anelse mer sedat, mindre hissig, enn en GTV6. Capice? Vet ikke om dette stemmer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, slutt utvekslingen på 3,0 er generelt noe høyere (mindre turtall / pr km hastighet) Forøvrig har 2.5 motoren samme utveksling om den sitter i en gtv eller 75.

Forøvrig snakket vi om gear overføringen her tidligere, ikke utvekslingen.

Utvekslingen varierer foresten noe med hvilket marked bilene opprinnelig var ment for og så det er meget vanskelig å si helt sikkert hva din gearing er.

du finner mye om dette på gtv6.org men ikke stol blindt på alt du leser her da.

http://www.gtv6.org/index.shtml

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah! Takk for oppklarende svar! Det står mye på gtv6.org, ja. Og det er vel lett å gå på en smell om en tror alt en leser der, enig i det. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver igjen med det opprinnelige sp.målet:

Noen som vet hvor skillet går mhp. Chassisnr. i 1985, og om det virkelig er noen forskjell på dempere,bakfjærer og giroverføring (sjaltemekanisme?).

Jeg kan da umulig være den eneste som har lurt på dette gjennom tidene, på den annen side har ikke funnet noe svar på dette på GTV6.org heller,kun endel spekulasjoner, så det er mulig at det hersker noe forvirring rund dette.

mvh

Peter6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke si det med alt for stor sikkerhet, men mener at det var ett skifte på giroverføringen i denne perioden. En forbedret utgave. Ellers tror jeg at bakfjærer og dempere er det samme.

Jeg har hørt noe om at den alle siste GTVen ble laget i -86. og solgt som siste utgave i -87 ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

spørsmålet ditt er egentlig unødvendig for å få tak i din bil fordi Carozzeria og Alfa Rosso har så god greie på disse bilene at de finner riktig del til din bil uten problemer. Bilen ble lite forandret/utviklet i løpet av sin produksjonstid og de fleste slitedeler går om hverandre. Her er det ikke snakk om som hos andre merker at hvert år kommer en ny modell med samme navn og ingenting passer lenger. Allikevel vil jeg gå innpå forskjellene jeg har sett på ny og gammel GTV6 siden det var spørsmålet, men du ser det neppe på chassi nummeret. Tidsskillet mellom gammel/ny gikk i 1983 og dette ser du utenfra ettersom det kom gummilister på dørene fra støtfanger til støtfanger. Setene i bilen fikk mykere velourbelegg og lårstøtte og soltak ble innført. Underveis fra 1983 forandret man festene til torsjonsstengene til å sitte fast i karosseriet mot tidligere i en fastskrudd travers. På slutten av 1985 kom det forbedrede gearsystemet som siden er blitt kritisert fordi det bare var litt bedre men forhindret fortsatt ikke at synkingen til annet gear gikk i stykker. Sluttutvekslingen etter 83 ble gjort lengere slik at motorturtallet sank til 2500 omdr.

v/100km/t mot tidligere 3000 omdr. Ellers så er det varslere på bremseklosser på senere modeller. På min 81 modell er det f.eks. håndgass(cruise control!) som faktisk er grei å ha, dette forsvant etter 83. På de gamle var det sveiv til vindusruta etter 83 er det motor. Ingen av bilene var utstyrt med servo eller aircon, men etter det jeg vet har noen blitt bygd om.

3-5 biler har 3 liter motorer 2 stk har jeg sett med turbo. Forøvrig ser chassinummeret slik ut:

ZAR 116C00*00002125 hvor siste sifrene er bilens produksjonsnummer. For venstrestyrte biler var serien slik.Start 80/81 1001 og oppover

82 7501 " "

83 12001 " "

siden er det luke i opplysningene men høyeste nummer registrert i nov.85 er 18276 så høyere nummer må være fra 86 og siden. Håper du har fått svar.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

spørsmålet ditt er egentlig unødvendig for å få tak i din bil fordi Carozzeria og Alfa Rosso har så god greie på disse bilene at de finner riktig del til din bil uten problemer. Bilen ble lite forandret/utviklet i løpet av sin produksjonstid og de fleste slitedeler går om hverandre. Her er det ikke snakk om som hos andre merker at hvert år kommer en ny modell med samme navn og ingenting passer lenger. Allikevel vil jeg gå innpå forskjellene jeg har sett på ny og gammel GTV6 siden det var spørsmålet, men du ser det neppe på chassi nummeret. Tidsskillet mellom gammel/ny gikk i 1983 og dette ser du utenfra ettersom det kom gummilister på dørene fra støtfanger til støtfanger. Setene i bilen fikk mykere velourbelegg og lårstøtte og soltak ble innført. Underveis fra 1983 forandret man festene til torsjonsstengene til å sitte fast i karosseriet mot tidligere i en fastskrudd travers. På slutten av 1985 kom det forbedrede gearsystemet som siden er blitt kritisert fordi det bare var litt bedre men forhindret fortsatt ikke at synkingen til annet gear gikk i stykker. Sluttutvekslingen etter 83 ble gjort lengere slik at motorturtallet sank til 2500 omdr.

v/100km/t mot tidligere 3000 omdr. Ellers så er det varslere på bremseklosser på senere modeller. På min 81 modell er det f.eks. håndgass(cruise control!) som faktisk er grei å ha, dette forsvant etter 83. På de gamle var det sveiv til vindusruta etter 83 er det motor. Ingen av bilene var utstyrt med servo eller aircon, men etter det jeg vet har noen blitt bygd om.

3-5 biler har 3 liter motorer 2 stk har jeg sett med turbo. Forøvrig ser chassinummeret slik ut:

ZAR 116C00*00002125 hvor siste sifrene er bilens produksjonsnummer. For venstrestyrte biler var serien slik.Start 80/81 1001 og oppover

82 7501 " "

83 12001 " "

siden er det luke i opplysningene men høyeste nummer registrert i nov.85 er 18276 så høyere nummer må være fra 86 og siden. Håper du har fått svar.

:)

kan bare til legge at stab.stag, fjærer og dempere skal være vesentlig strammere på modeller før 83 enn de nyere utgavene.

hilsen

fred roger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan bare til legge at stab.stag, fjærer og dempere skal være vesentlig strammere på modeller før 83 enn de nyere utgavene.

hilsen

fred roger

Det siste der tviler jeg på... Har selv hatt en 82 mod GTV6... Ikke spess. stiv den...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det siste der tviler jeg på... Har selv hatt en 82 mod GTV6... Ikke spess. stiv den...

kan jo være at den du hadde hadde gamle dempere eller kanskje koni sport!

rasmus var den som nevnte dette for meg engang, han sa at de råeste gtv6 var de eldste, 81 mod, så kom en noe mykere versjon og til sist den nye etter 83 modellen....skulle man ha verstingen var det 81..hvis ikke jeg husker helt feil....

hilsen

fred roger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...