Gå til innhold
q4_fre

156 2.5 rykker og napper

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Da var visst tiden kommet til at vår 156 var klar for litt problemer også gitt.

Rykker og napper veldig til tider. Noen ganger må man gi veldig gass for å få motoren til å dra under normal kjørning. Noen turer virker den ok, andre er det mye "feil".

Virker "helt ok" over 4000rpm, merker at den liksom ikke tar i skikkelig, men drar jo jevnt. For lav tomgang, merker den sliter.

Slang på bredbandslambdaen en tur her igår, 18:1 på tomgang, 17:1 cruise og drar seg opp mot 14.5:1 på full last. Dette går iallefall ikke å kjøre med, forøvrig merket jeg ingen rykk og napp under denne turen, men ikke rart den ikke går skikkelig på tomgang iallefall.

Er dette en normalt symptom av feil lmm er det iallefall ikke rart det går noen "motorer" rundt omkring, iallefall toppakninger..

Litt skremt av at den virket så fin under kjøreturen igår med så feil blandingsverdier..

Så, er man helt sikre på at dette er luftmassemåleren? Noen som vet hva utslag dette gir om den er feil? For tynt eller for tykk blanding feks?

Fredrik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger merke til at det i skrivende stund er 52stk som har lest dette inlegget.

Hvor er "alle" dere som vanligvis svarer på slike tråder med innspill om bytte av luftmasse måler, temp sensorer osv? Bare gjettninger?

Får vel sende avgårde en bestilling på deler til ebspares og ta den gamle metoden å bytte til problemet blir borte.

Selv er jeg overrasket over at det har gått bra med så tynn blanding, da min mor og søster som bruker bilen daglig kan berette at bilen har oppført seg slik en god stund, får håpe ting ikke har tatt skade der "inne".

Hvorfor er det kun de bilene med original oppsett som elektronikkfeilene skal vise seg, datasprut nå hadde vært tingen.. For enkelhetens skyld for meg iallefall, de som har diagnoseutstyr kan vel hjelpe seg selv lett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hrm.... er det så vrient å kjøre den til et verksted og lese den ut? Trenger jo ikke no' Alfa-verksted til det? Feil på LMM vil ikke vises ved diagnose så sant det ikke er et brudd eller annen fysisk skade.

Hvilken årsmodell er det forresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan bare gjette.

Jeg antar du har en motor med Euro 3 krav. Der vil en defekt eller dårlig LMM ha stor effekt på prestasjonsevnen. Men nå er det slik at euro 3-LMM nesten aldri blir dårlig, det er målt slike LMM med 200 000 kjørte kilometer som var 100 % i orden.

Det ideelle ville derfor være å lese ut med diagnoseapparat slik at man kan se faktisk målt luftmengde. Personlig ville jeg se om lambda-sondene fungerer optimalt før jeg begynte med "delebyttefeilsøking".

Ethvert verksted vil kunne lese ut en diagnose slik at du begrenser innkjøpslista di litt.

Dette er et veldig generelt svar med relativt lite innhold, men det kommer av at jeg ikke er blandt de skarpeste knivene i skuffen... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg har nok kunnskap til å se for meg de fleste scenario men som regel er det mange her som har noen ideer.

Får sjekke, har et verksted ikke mange km unna som kanskje kan lese ut, men uannsett er en så tynn blanding ikke noe særlig for motoren, vil helst ikke kjøre så lenge med dette.

Det er iallefall en lambda sensor på den, men er ikke oppsett med fire. Såpass har jeg vært under der..  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... hvis det er en Euro 2-motor er det vel kjent at LMM har begrenset levetid (ca. 5 år/80 000 km). Vet ikke presist hvor skillet går, men 2001 er et nøkkeltall.

Hvis du må, skifte LMM, bruk da en Euro 3. De går om hverandre. Men holder likevel en knapp på lambda-sonde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok ikke hjelpe deg der, det er et Boschnummer?

Hvis bilen din har Bosch Motronic ME 2.1 er det en Euro 2, en Euro 3 har ME 3.1. Husker ikke hvor ECU'en sitter, men se om du kan se noe på gasspjeldhuset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som i disse dager; -Delt gull til d.homme og 33SW! De beste i gjetningen av feil  ;D

Gjorde en reset av ecu, da ble den mye bedre, all rykk og napp borte, men blanding er fortsatt for tynn, men nærme nok til at den går å bruke.

Varme elementet på lambdaen er gåent, så da får man bytte lambda og håpe det fikser alt igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...