Gå til innhold
rosso riserva

rosso riservas besøk hos Bilgledebutikken

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest mye positivt om www.bilgledebutikken.no på forumet ble jeg nysgjerrig på dette foretaket. Jeg leste videre på nettsiden til butikken og blogen til innehaver Egil. Jeg ble rett og slett smittet av entusiasmen!

Derfor bestemte jeg meg for å teste dette stedet med min egen 916-GTV som hadde behov for diverse småfix.

En mail ble sendt en kveld ca 2030 i forrige uke, og jeg fikk svar innen 30 minutter.... altså fortsatt på kveldstid. For meg vitner dette om et foretak som setter kunden i fokus - og som lar dette bety noe mer en festtaler på julebordet og ellers gir en god dag i kundene.

Siden jeg bor i Oslo, fikk jeg avtalt å komme med bilen på lørdag for en gjennomgang. Hvor mange verksteder holder egentlig åpent på lørdager i 2010? Tja.. du trenger i alle fall ingen kalkulator om du skal telle etter.

Jeg dukket opp lørdag morgen kl 1000. Jeg slet en smule med å finne fram til Hortensveien 275 og verkstedet som ligger i en låve på denne eiendommen. Men GPSen var skråsikker på at vi var framme. Jeg tok en sjanse og parkerte utenfor en port. Bingo! Jeg ble møtt av en veldig blid Sebastian fra Polen. Siden kona mi er polsk, prøvde jeg meg frampå med det lille polske jeg kan, og Sebastian brøt ut i et stort smil – kontakt etablert.

Sebastian er ikke bare hyggelig, men han står på også. Han skrudde på den italienske pasienten min uavbrutt fra 1000 – 1500! Innimellom dette kom kona hans med bigos (nasjonalretten i Polen), men han hadde ikke tid til å spise…. En fortvilt kone overtalte meg til å spise, og jeg takket ja. Bigosen var helt topp – nydelig mat! Noen som har fått servert middag hos Motorforum mens de venter ;)?

Mens Sebastian skrudde, fortalte han om mekanikerskolen han gikk på i byen Tychy. I denne byen har Fiat et stort produksjonsanlegg og blant annet den fancy 500 blir produsert her. Sebastian har gått Fiat-skolen, og kan skru Fiat og Alfa så godt som noen her på berget.

Etter hvert dukket innehaver Egil Sandvik opp. En virkelig trivelig kar med et stort hjerte for Alfa Romeo GTV.  Egil viste meg rundt og vi var en tur opp på låven og hentet deler. Praten gikk lett med Egil og det var i det hele en veldig positiv stemning i garasjen. Det er tydelig at disse folkene koser seg med å jobbe med disse bilene!

Jeg fikk handlet flere deler, og Sebastian mekket i flere timer for en rimelig penge. Eier du en GTV og bor på Østlandet, må du forsøke en tur til disse trivelige guttene! Sebastian er svært effektiv og får gjort mye på kort tid. Deleprisene er også rimelige, og du har mulighet til å kjøpe brukte, men fine deler til en uslåelig pris.

Bilgledebutikken anbefales på det varmeste, dette er entusiaster som leverer førsteklasses service!

post-4986-14779327418499_thumb.jpg

post-4986-14779327418712_thumb.jpg

post-4986-14779327418896_thumb.jpg

post-4986-14779327419085_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja jeg har samme inntrykk av bilgledebutikken. vi bor på vestlandet men med spideren skal vi helt sikkert ha en tur til dette verkstedet. bilen er i toppstand men innvendig er litt oppussing nødvendig og det må sees litt på taket...... gleder meg faktisk til turen dit ;D

hilsen thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte GTV fra bilgledebutikken og jeg kan bare bekrefte at stedet rett og slett må være selve himmelen for GTV entusiaster!

I tilegg til å prøvekjøre bilen jeg hadde sett meg ut, var det duket for sammenligning med en GTV 3,2 V6 24v og Spider cruising langs strandkanten i sol og lett bris. Når man nettopp har fått utfolde seg i en 5 år nyere GTV med GTA motoren til minst 300 lapper og likevel ikke er i tvil om at man heller ville ha valgt den man opprinnelig hadde sett seg ut, selv om den koster 150 lapper mindre, sier det egentlig alt. Bare det å kunne velge farge på skinninteriøret eller mellom aludetaljer kontra treverk på dashboardet er helt spesielt på en bruktbil som tross alt ligger svært nær det private markedet i pris.

alfaholiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seher ja! Nye baklykter og lodding av kontakt under setet!  :) Antar at det ikke finnes noen røde lys i dashen lenger! Hyggelig at bilen har fått entusiastisk eier!

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert en flott butikk og service! :)

Selv reagerte jeg litt på denne påstanden jeg fant på hjemmesiden:

Syntetisk olje på en GTV kan "drepe" motoren. Bruk halvsyntetisk. Vi har den senere tid hatt inne tre biler som nettopp hadde skiftet olje til helsyntetisk av nye eiere (de ønsker å gi smykke sitt det beste) med påfølgende motorhavari.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntetisk olje: Ja jeg ble overrasket. Trodde det var det ultimate valget, men iflg Sebastian er denne oljen for tynn. Denne motoren var designet og konstruert på 80-tallet. Da var ikke helsyntetisk en option på standard biler. Halvsyntetisk var det beste, og motoren er konstruert deretter. For tynn olje fører til lekkasje på enkelte plasser. Alt dette iflg mekaniker Sebastian. Jeg ser det logiske i utsagnene, men er ingen mekaniker og kan ikke bekrefte.

Men jeg fikk sett resultatet av utslitte rådelagre på en 2.0TS etter bruk av syntetisk.... Jeg vil ikke ta samme sjanse med min perle, så jeg har byttet til halvsyntetisk.

.....og nå begynner diskusjonen antar jeg  :D!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det høres ut som  svada spør du meg.

Motoren er da ingen 80 talls konstuksjon meg bekjent. Alfa anbefaler jo også syntetisk olje til disse motorene. :)

At de haverer er nok ikke olja sin feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har rett. Twin Sparken som sitter i GTV-en er konstruert da semisyntetisk olje var ansett som det beste, m a o rundt 1990.  Semisyntetisk olje er under stadig utvikling og en semisyntetisk olje anno 2010 tilfredsstiller alle brukskravene til en TS-motor i Norge. Det er således ingen tekniske grunner til å bruke syntetisk olje på TS i Norge. Tvert i mot.

Alfa Romeo anbefaler syntetisk olje til TS-en som et ok alternativ, se instruksjonsboken og de enkelte produsenters håndbøker. Dersom en TS har gått på syntetsik olje siden ny, er dette uproblematisk (men unødvendig). Problemer oppstår dersom en TS har gått på semisyntetisk en periode og så går over til syntetisk.  Som følge av at syntetsik olje normalt har bedre renseevne enn en semisyntetisk og er tynnere, skjer to ting:

-fastbrent skitt løsner og kan tette de små hullene inn til rådelagerne

-oljepumpen som har jobben tight og fint med semisyntetisk olje får med syntetisk olje mindre trykk. Dette kan ha som konsekvens at rådelagerne skjerer seg. Det er oppsiktsvekkende mange TS-motorer som går i stykker, se bare alle de motorløse 156 TS-er som har vært til salgs de siste årene.

10-15 år gamle GTV-er har ofte et litt brokete liv bak seg med en god del eiere. Mange eiere vet heller ikke hvilken olje bilen har gått på. Derfor anser vi det som risikabelt å fylle på syntetisk olje fordi vi har sett hva som kan skje. Er du sikker på at bilene har gått på syntetisk olje hele livet/over lang tid, er det ingen fare. Men er du ikke det, er halvsyntetisk det beste alternativet. For motorer som har gått mer enn 100.000 km er det ingen tvil om at halvsyntetisk er bedre. Dette gjelder jo de fleste GTV-er. Sebastian vet forøvrig hva han snakker om og er meget nøye med hvilken olje vi fyller på hvilken biler. I dag har vi f.eks. oljeskift på en Smart Roaster Brabus. Den må ha syntetisk olje som følge av konstruksjonen. Den lille motoren som sitter i den bilen tåler ikke semisyntetisk. Panteraen vi hadde, en 70-talls konstruksjon, vil dø med syntetisk, overleve på semisyntetisk, men først trives med mineralolje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har vi f.eks. oljeskift på en Smart Roaster Brabus. Den må ha syntetisk olje som følge av konstruksjonen. Den lille motoren som sitter i den bilen tåler ikke semisyntetisk. Panteraen vi hadde, en 70-talls konstruksjon, vil dø med syntetisk, overleve på semisyntetisk, men først trives med mineralolje.

:o???::)

Nå har du just overbevist meg om at dere ikke vet hva dere snakker om når det gjelder olje i allefall :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har du just overbevist meg om at dere ikke vet hva dere snakker om når det gjelder olje i allefall :o

Gi meg en leksjon da. Jeg vet at det er en rekke oppfatninger om dette. Jeg var selv av den oppfatningen at syntetisk var best uansett til Sebastian bebynte å vise meg hva som skjedde i motoren med ulike oljetyper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo søke litt her på forumet så finner du mye om olje (mange useriøse diskusjoner, men også noen gode diskusjoner), Men å gi deg eller noen andre en leksjon på et forum som dette er helt uaktuelt :o

Jeg kan si to ting:

• oljetrykk som sammenlignings grunnlag mellom forskjellige oljetyper gir ingen mening
  • dersom dere kan dokumentere at en motor er blitt ødelagt pga manglende smøring fra syntetisk olje, vet jeg om et par virkelige eksperter som er intresert i å se den dokumentasjonen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gi meg en leksjon da. Jeg vet at det er en rekke oppfatninger om dette. Jeg var selv av den oppfatningen at syntetisk var best uansett til Sebastian bebynte å vise meg hva som skjedde i motoren med ulike oljetyper.

Tror vi alle gjerne kunne likt å høre hans oljeteorier! Kanskje du kan legge de ut sted på forumet? :)

TS motoren med 16 ventiler ble vel først satt i produksjon i 1995 så vidt jeg kan huske. Så er du sikker på at den ble konstruert 5 år før? Selv om den faktisk ble konstuert 5 år før så kan jeg likevel ikke se for meg en eneste grunn til at denne motoren skulle trives bedre med noe annet enn syntetisk olje. Jeg vet ikke hva som står i boka til en GTV, men på 156 så er det syntetisk som er anbefalt fra alfa, og meg bekjent er motoren lik.

Jeg er tilhenger av å bruke mineralolje på gamle litt slitte motorer. Men kjører med syntetisk på Alfa GTV6, og den motoren stammer jo fra tidlig søttitall. Ingen problemer!

Vil på ingen måte kritiserer verkstedet deres. Det er glimrende at det finnes entusiaster som tar seg av disse bilene! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, temperaturen stiger fort når entusiaster skal uttale seg om olje :)! Det viktigste er vel tross alt å skifte olje og filter regelmessig, samt peile og sjekke at nivået er OK til enhver tid ;)?

At ulike oljer har ulike egenskaper er jeg overbevist om, men jeg har ikke teknisk kompetanse og kan egentlig ikke uttale meg.

Men at type olje engasjerer.... ja, det har jeg fått bekreftet nå :D!

Uansett gleder jeg meg over å treffe Alfa-entusiaster, enten de sverger til mineral- halv- eller helsyntetiske dråper i bunnpanna!

Jeg ønsker alle Alfister en herlig dag - og husk i dag er vi enda en dag nærmere vår og bar asfalt :D!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo søke litt her på forumet så finner du mye om olje (mange useriøse diskusjoner, men også noen gode diskusjoner), Men å gi deg eller noen andre en leksjon på et forum som dette er helt uaktuelt :o

Jeg kan si to ting:

• oljetrykk som sammenlignings grunnlag mellom forskjellige oljetyper gir ingen mening
  • dersom dere kan dokumentere at en motor er blitt ødelagt pga manglende smøring fra syntetisk olje, vet jeg om et par virkelige eksperter som er intresert i å se den dokumentasjonen

Du må lese det jeg sier i kontekst ellers blir det meningsløst. Jeg snakker om en årsakskjede der utgangspunktet er at bilen har en del avleiringer og kan fungere godt, herunder oljepumpen, for så ikke å fungere etter kort tid fordi syntetisk olje blir påfylt, renser motoren, endrer "økologien" i mortoren med motorkrasj som følger. Jeg har verken sagt at motoren blir ødelagt  p g a manglende smøring fra syntetisk olje eller at oljen i seg selv endrer oljetrykket. Alfa anbefaler både halvsyntetisk og syntetisk olje til TS-en i instruksjonsbøkene. Mobile-katologen som vi bruker anbefaler halvsyntetisk. Det samme gjør Elf-katalogen. Men her vil det være forskjellige anbefalinger. Jeg sier også at har TS-en gått på helsyntetisk fra ny er det ikke noe problem. Kommersielt er det selvfølgelig bedre å selge syntetisk olje.

Sebastian har Fiat-skolen og dette er noe han har lært der. Det som jeg sier her er forøvrig det dominerende syn hos polske mekanikere. Sebastian er en mekaniker som virkelig har greie mot motorer. Han er av det slaget som kan stille en rekke diagnoser ved å lukte, smake og høre. Samtidig har han det beste elektroniske diagnoseutstyret. Jeg er helt sikker på at han har rett i det han sier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser teorien om avleringer. Det er jo et problem uansett oljetype. Det finnes mineraloljer som renser som bare søren, og det finnes dårlige syntetiske olje som renser dårlig.

Men at en motor skal rase kun pga overgang fra delsynt til helsynt høres rart ut.

Ble virkelig 16 TS motoren konstruert i 1990? På den tiden var jo 8V TS motoren fremdeles i bruk. En motor som har aner helt tilbake til 60 tallet, og som går like fint på mineral som på fullsyntetisk olje

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Ola poengterer, så er utvasking et resultat av mengden vaskemidler som er i olja, og alle moderne oljer (uavhengig om det er syntetisk eller minneral)  inneholder relativt store mengder vaskemidler.

At vaskemiddel mengden kan skape problemer i en bil som har gått for lenge med en dårlig mineral olje er velkjent, og har motoren i tillegg dårlige stempel ringer så slipper jo enda større mengder sotpartikler ned i olja, og det gjør jo ikke situasjonen bedre.

Ønsker du å lese litt om olje så finne en del info her og her, men vær obs på at dette skrives av olje selskapene, så det er jo altid en hvis fare for at informasjonen er litt farget av hva som tjener oljeselsaket best. :D

Forøvrig er jeg 100% sikker på at en ren / overhalt pantera motor går bedre og lenger på en syntetisk olje en på en mineral olje (all other things beeing equal)

PS: når det gjelder instruksjons bøker, så reflekterer de hva som var tilgjengelig / allment brukt på det tidspunktet de ble skrevet. At ikke instruksjons boka på min 75 tubo ikke nevner syntetiske oljer, får ikke meg til å tro at denne motoren ikke takler syntetisk olje :o

Forøvrig er Olje et komplisert tema som ikke kan generaliseres og forenkles slik vi prøver på på slike forum som dette ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig er jeg 100% sikker på at en ren / overhalt pantera motor går bedre og lenger på en syntetisk olje en på en mineral olje (all other things beeing equal)

Forøvrig er Olje et komplisert tema som ikke kan generaliseres og forenkles slik vi prøver på på slike forum som dette ;)

Enig i det som sies her også om Panteraen dersom den er ren og det fylles på syntetisk olje fra dag 1. Men tgangspunktet vårt for anbefaling av semisyntetisk er at det kommer en GTV-eier inn som skal skifte olje på bilen og ikke vet hva slags olje det har vært før. På speedometeret står det 150.000 km. Parameterene i styringsenheten er ikke optimale. Det er en liten oljelekasje mellom motor og gearkasse.  På en slik bil mener vi at den beste anbefalingen er halvsyntetisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfa Romeo anbefaler syntetisk olje til TS-en som et ok alternativ, se instruksjonsboken og de enkelte produsenters håndbøker. Dersom en TS har gått på syntetsik olje siden ny, er dette uproblematisk (men unødvendig). Problemer oppstår dersom en TS har gått på semisyntetisk en periode og så går over til syntetisk.  Som følge av at syntetsik olje normalt har bedre renseevne enn en semisyntetisk og er tynnere, skjer to ting:

Alfa Romeo anbefaler faktigst at det kjøres med syntetisk 10w60 på TS-motorene ved hard kjøring (og hvilken Alfa kjøres ikke hardt?). Det er sjelden noen forskjell på renseevnen mellom en delsyntetisk og en syntetisk olje, detergentene innen samme oljefabrikat er veldig ofte de samme. Selv mineraloljer inneholder sterke detergenter i dag. Det er også forskjeller på syntetiske oljer, noen er fremstillet med utgangspunktet i en mineralsk oljebase mens andre er basert på ester og helt og holdent fremstillet på laboratorium.

-fastbrent skitt løsner og kan tette de små hullene inn til rådelagerne

Dette er garantert et utsagn som henger igjen fra tiden da man hadde lite og dårlige detergenter i oljen. Hvor godt en olje "vasker" bestemmes helt og holdent av detergentene, og ikke av om oljen er delsyntetisk eller syntetisk.

-oljepumpen som har jobben tight og fint med semisyntetisk olje får med syntetisk olje mindre trykk. Dette kan ha som konsekvens at rådelagerne skjerer seg. Det er oppsiktsvekkende mange TS-motorer som går i stykker, se bare alle de motorløse 156 TS-er som har vært til salgs de siste årene.

Det er viskositeten til oljen som avgjør oljetrykket, og ikke om oljen er delsyntetisk eller syntetisk. At rådelagrene skjærer seg seg grunnet bruk av syntetisk olje tror jeg ikke noe på, her må det ligge andre skjær i sjøen.

For motorer som har gått mer enn 100.000 km er det ingen tvil om at halvsyntetisk er bedre.

Hva begrunner du dette med? Jeg har stikk motsatt erfaring.

I dag har vi f.eks. oljeskift på en Smart Roaster Brabus. Den må ha syntetisk olje som følge av konstruksjonen. Den lille motoren som sitter i den bilen tåler ikke semisyntetisk.

Hva er det som er så spesielt med denne motoren at den ikke tåler en delsyntetisk olje? Så lenge viskositet og kvalitet er korrekt bør det ikke spille noen rolle.

Panteraen vi hadde, en 70-talls konstruksjon, vil dø med syntetisk, overleve på semisyntetisk, men først trives med mineralolje.

Dø med syntetisk? Hvordan begrunner du dette?

Her er det ihvertfall en kar med vinkelåtter som er ganske så uenig med deg:

http://www.cadillacclub.se/service/olja.html

Til vanlig bruk er det uvesentlig om man fyller delsyntetisk eller syntetisk olje på en nyere TS (men det kan være en fordel og være konsekvent). Det som virkelig betyr noe er at oljen faktigst blir skiftet ved regelmessige intervaller. Det er først når man snakker ekstrem kulde eller ekstrem varme at man bør vurdere hva slags olje man skal fylle. En syntetisk 5w40 er f.eks. mye sunnere for en motor som skal starte i 20 kuldegrader enn en delsyntetisk 10w40 (dette har jeg testet i kjøleskapet). På samme måte som at en nyere TS trives bedre med en syntetisk 10w60 når man kjører fjellpass med 30 varmegrader enn med en delsyntetisk 10w40. Her er det altså viskositeten som spiller en vesentlig rolle, ikke hva slags oljetype man bruker. Men, en syntetisk olje er ofte langt mer viskositetstabil enn en mineralsk eller delsyntetisk olje (dette ser man av viskositetsindeksen). Når man skal velge olje er det også viktig og sjekke hvilke spesifikasjoner den tilfredstiller, dette kan være et greit utgangspunkt. Deretter bør man se på bruksområdet og kjøremønster. En annen ting man bør være klar over er at alle oljer med stort viskositetspenn ofte inneholder mye additiver, men her er det ofte stor forskjell mellom oljeprodusentene. Det kjipe i denne saken er at ikke forbrukerene får greie på hva denne "additivpakka" virkelig inneholder og hvor stor konsentrasjonen av disse er. Dermed blir man foret med mer eller mindre nyttige datablader som forteller om spesifikasjoner men ikke om hva som er brukt i oljen for og oppnå disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til vanlig bruk er det uvesentlig om man fyller delsyntetisk eller syntetisk olje på en nyere TS (men det kan være en fordel og være konsekvent). Det som virkelig betyr noe er at oljen faktigst blir skiftet ved regelmessige intervaller. Det er først når man snakker ekstrem kulde eller ekstrem varme at man bør vurdere hva slags olje man skal fylle. En syntetisk 5w40 er f.eks. mye sunnere for en motor som skal starte i 20 kuldegrader enn en delsyntetisk 10w40 (dette har jeg testet i kjøleskapet). På samme måte som at en nyere TS trives bedre med en syntetisk 10w60 når man kjører fjellpass med 30 varmegrader enn med en delsyntetisk 10w40. Her er det altså viskositeten som spiller en vesentlig rolle, ikke hva slags oljetype man bruker. Men, en syntetisk olje er ofte langt mer viskositetstabil enn en mineralsk eller delsyntetisk olje (dette ser man av viskositetsindeksen). Når man skal velge olje er det også viktig og sjekke hvilke spesifikasjoner den tilfredstiller, dette kan være et greit utgangspunkt. Deretter bør man se på bruksområdet og kjøremønster. En annen ting man bør være klar over er at alle oljer med stort viskositetspenn ofte inneholder mye additiver, men her er det ofte stor forskjell mellom oljeprodusentene. Det kjipe i denne saken er at ikke forbrukerene får greie på hva denne "additivpakka" virkelig inneholder og hvor stor konsentrasjonen av disse er. Dermed blir man foret med mer eller mindre nyttige datablader som forteller om spesifikasjoner men ikke om hva som er brukt i oljen for og oppnå disse.

Vårt utgangspunkt er at valg/anbefaling av olje er ganske viktig. Klima, kjøremønster, alder på bil, olje påfylt tidligere, motortilstand etc er viktige parametere for anbefaling. Det vil aldri være et riktig svar - hverken når det gjelder Pantera, Brabus roadster eller GTV TS eller TB. Vår mest treffsikre anbefaling når vi ser alle de mulige kombinasjoner av ulike parametere som spiller en rolle er følgende:

1. Pantera: mineral (dersom orginal  og gammel motor)

2. GTV: semisyntetisk (eventuelt fullsyntetisk dersom motoren har gått på det hele tiden)

3. Brabus: fullsyntetisk (eventuelt semisyntetisk ved svært hyppige oljeskift og middels belastning)

Jeg tror mer på mekanikere som daglig jobber med motorene og ser innmaten som oljen skal beskytte enn oljeselskapene og generelle råd om at helsyntetisk alltid er det beste alternativet (siden det er dyrest må det være best).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at du har modertert påstandene dine noe, det er fint. Man kan ikke skrive at en amerikansk V8 vil dø dersom man fyller syntetisk olje og at delsyntetisk olje er best for TS-motorene uten og forvente svar på tiltale. Når jeg gikk på skolen var det de sløveste knivene som ble mekanikere, mulig at det har endret seg? ;)

Man skriver vel ikke ordet "olje" på dette forumet uten å bli naglet til veggen ;)

Uansett, flott at entusiaster setter i gang en slik bedrift. Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ihvertfall brukt Agip på alle mine Alfa`er, både 8V, og 16V TS samt 3,0 12V, uten problemer, og med hard belastning omtrent hver eneste kjøretur..

10-60, for ordens skyld!

Tror hurtig uskiftning er vel så viktig som oljen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...