Gå til innhold
chiti

Maserati BITURBO 425-87

Anbefalte innlegg

Har vert og sett på en (tilsynelatende) strøken sølvgrå sak i Ålesundsdistriktet,som ser helt urørt ut og har en behagelig lav kmstand(72000). Eier vil ha ca 70oookr. Er fristende hobbybil,da den ser uskrudd ut og (tilsynelatende)rustfri. Gråaktig velourinteriør. Any comments? Tips? Hvor ruster de først?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De ruster overalt!

Sjekk nede på dørene og ikke minst inne i dørene samt rundt frontlykter.  Disse bilene ruster gjerne innen i fra og ut også....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. Og,kan noen vise meg en spennende bil i lav prisklasse, og feilfri uten lyter? ;D

Tjena!

Jeg tror at det å ta kontakt med asn på forumet her eller Lazzaroni ikke er en dum tanke! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det jeg har fått med meg så er motoren veldig vesentlig at man sjekker opp på en gammel Biturbo. Viktig og finne ut når sist det ble byttet regreim, olje og flitere samt tilstanden på turboene. Biturboen har vel svakhet i toppene og turboene, men på en godt holdt bil der servicer har blitt tatt så skal man være nok så safe.

Jeg har også fått med meg, og i de får Biturboene jeg har sittet i så har ofte interiøret vært slitt - spesielt læret på setene og dashbordet. Også viktig og sjekke om alle detaljer er på plass (brytere, crom, logo, etc)

Videre så bør man jo på en slik bil sjekke om alt virker, el-vinduer, speil, soltak, vifte, og om det er AC på bilen - sjekke etter at den faktisk fungerer.

Rust er jo et problem på Biturbo, og du har jo hatt gammle biler før, så du veit vel hvor du skal sjekke her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De ruster overalt!

Sjekk nede på dørene og ikke minst inne i dørene samt rundt frontlykter.  Disse bilene ruster gjerne innen i fra og ut også....

Tja, er ikke så ille da. Har hatt en 86, og den var ikke ille selv om den var kjørt noen vintre.

Understellsbehandling og en skylling under i ny og ne hjelper godt.

Det værste er som du sier i skjermkanten framme rundt frontlykter.

Samt falsen nederst på dørene.. Sjekk gulvet nøye og.

Disse bilene i hendene til noen som tar vare på de, ruster ikke værre en andre 80 tallsbiler.

I 89 fikk de nytt stål som rustet mye mindre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjena, jeg har alltid hatt lyst på en biturbo, men det ligger nok mest an til Alfa 164 3.0 SUPER 24v..

Det der er veldig forskjellige biler da. Jeg kjenner ikke til noen andre biler som har ett like artig mellomregister som Biturboen.

Har et utrolig vanedannende turtallsområde mellom 3000 og 5000.

164 er en vesentlig bedre familiebil, men som entusiastbil ville jeg nok valgt en Biturbo.

De er mye bedre enn ryktene tilsier.. Kjøp et godt eksemplar da, ellers blir det for dyrt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det jeg har fått med meg så er motoren veldig vesentlig at man sjekker opp på en gammel Biturbo. Viktig og finne ut når sist det ble byttet regreim, olje og flitere samt tilstanden på turboene. Biturboen har vel svakhet i toppene og turboene, men på en godt holdt bil der servicer har blitt tatt så skal man være nok så safe.

Jeg har også fått med meg, og i de får Biturboene jeg har sittet i så har ofte interiøret vært slitt - spesielt læret på setene og dashbordet. Også viktig og sjekke om alle detaljer er på plass (brytere, crom, logo, etc)

Videre så bør man jo på en slik bil sjekke om alt virker, el-vinduer, speil, soltak, vifte, og om det er AC på bilen - sjekke etter at den faktisk fungerer.

Rust er jo et problem på Biturbo, og du har jo hatt gammle biler før, så du veit vel hvor du skal sjekke her!

*Etter det jeg har fått med meg så er motoren veldig vesentlig at man sjekker opp på en gammel Biturbo. Viktig og finne ut når sist det ble byttet regreim, olje og flitere samt tilstanden på turboene. Biturboen har vel svakhet i toppene og turboene, men på en godt holdt bil der servicer har blitt tatt så skal man være nok så safe.

Mange av svakhetene var fikset i 87. Det var noen litt for fine oljefiltre i toppene tidligere, de ble tatt ut lenge før 87.

Turboene ble vannavkjølte i 86, så de holder 200 000++ om de er vannavkjølte.

Regreim er det samme som en Alfa TS motor, det må være i orden, hvis ikke bytt med en gang.

3 år eller 30 000 kilometer. Jeg bytter regreim på ca. 3 timer så er ingen enorm jobb.

Turboer er forresten ganske greit å få tak i, og er ikke dyrt brukt.

*Jeg har også fått med meg, og i de får Biturboene jeg har sittet i så har ofte interiøret vært slitt - spesielt læret på setene og dashbordet.

Setene vil jeg ikke si slites så lett. Dashbord og andre detaljer som ikke er ekte skinn slites først. Interiør deler kan kjøpes fra england temlig rimlig.

*Også viktig og sjekke om alle detaljer er på plass (brytere, crom, logo, etc)

Har en god kontakt på slike deler i england og.

*Rust er jo et problem på Biturbo, og du har jo hatt gammle biler før, så du veit vel hvor du skal sjekke her!

Er ikke ulikt andre biler fra 80 tallet. Men, er bilen tatt godt vare på så er den sikkert grei.

Understellsbehandling er fint å få gjort. De kan ruste i gulvet og kanalene også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for fin info. Har hatt Alfa 164 3.0-92 og savner den selv om den slett ikke var strøken. Motorrespons og styrerespons var meget bra til å være en såpass stor bil. Likte at de prioriterer slikt fremfor  enkelte andre ting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for fin info. Har hatt Alfa 164 3.0-92 og savner den selv om den slett ikke var strøken. Motorrespons og styrerespons var meget bra til å være en såpass stor bil. Likte at de prioriterer slikt fremfor  enkelte andre ting.

Biturboen sterkeste sider, er hverken respons eller styring. Responsen er god til å være turbomotor, og styringen er god også, selv om utvekslingen kunne vært kortere. Det som derimot er dens sterke side er ett utrolig festlig drag i motor, spesiell lyd og en utrolig artig handling. Litt glad i å slenge med rumpa, men ingenting som er noe problem om man har litt greie på å kjøre.

60-100 i tredje på den bilen er helt villt. Utrolig festlig og vanedannende ;)

Mekanisk er disse bilene ganske solide, så går fint å bruke de mye om man tar vare på de.

Kjørt min 60 000 kmtr siden jeg fikk den, uten store problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likte ikke at det var en forgasserversjon,dette. Heller ikke skinn. Samtidig så bilen veldig ryddig ut.Time will show.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likte ikke at det var en forgasserversjon,dette. Heller ikke skinn. Samtidig så bilen veldig ryddig ut.Time will show.

Hei!

Er enig at injection er en fordel om man skal ha bilen som bruksbil. Som alle vet, doble webbere er ikke det greieste å ha med å gjøre året rundt.

Når det er sagt, snakket med en nordlending er en dag, som bruker en 84 Biturbo som bruksbil der oppe vinter og sommer.

Har fungert helt strøkent i flere år, uten antydning til rust eller startproblemer. Den bilen er veldig godt tatt vare på, men det viser jo at det er fullt mulig.

Angående interiør. Kan skaffe fullt skinn interiør, svart eller beige til ikke mange tusen kr. Er litt stress å bytte, men tar ikke mer tid enn en dag eller to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hr Masadno

Du er god til å komme med de rette argumentene! Hvordan er det med slitedeler til disse: jeg tenker på radiator,bremser,støtdempere etc?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hr Masadno

Du er god til å komme med de rette argumentene! Hvordan er det med slitedeler til disse: jeg tenker på radiator,bremser,støtdempere etc?

Bremser kan man kjøpe fra ebay. 3G brakes feks er ganske billige. Klosser og slikt får du fra de fleste produsentene. Feks greenstuff.

Støtdempere kan overhales, ellers kan man visstnok bygge om med Volvo 740 innsatsdempere.

Var en periode det var litt vanskelig med fordelerlokk, men det er ikke noe problem lenger da MIE produserer egne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjekka den skikkelig, og tidspunktet for handel av en fin hobbybil,er feil for meg no. Så jeg bakker ut. For now.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjekka den skikkelig, og tidspunktet for handel av en fin hobbybil,er feil for meg no. Så jeg bakker ut. For now.

Kjøpte en Lamborghini Espada samtidig som madamen ble gravid med barn nummer to ;)

Ikke helt perfekt timing det heller!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke espadaen 4 seter? høres bra ut for meg!

;)

Hadde verdens lykkeligste datter når vi dro i barnehagen med den da ;)

Men, ble litt for mye arbeid for en familiefar.. Må nok vente med noe liknende til barna er store nok til å hjelpe til!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Me like a lot,but me wait.

en arbeidskollega av meg syns den ligner på en Taunus med doble lykter,og (hjelp) likhetene er absolutt til stede... Frontrute, fronspoiler og helling på frontparti samt panser og størrelsen på bilen. Biturboen er vel litt mindre enn Taunusen. Likevel tror jeg ingen forveksler de to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har vi en Taunus som har noen likheter,designmessig. Nok Taunusprat,for det er en genuin møkkabil å kjøre med en jernkamin til motor.

post-1408-14779327423247_thumb.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...