Gå til innhold
røderudolf

KLUNK-KLUNK-KLUNK....

Anbefalte innlegg

......KLUNK-KLUNK-KLUNK.....KLUNK-KLUNK-KLUNK......og sånn går no dagan...eller rettere sagt lyden som  kommer helt i bakkant av motoren(innsug). Trodde det var reg.reima som hadde tullet, men den tror jeg er ok. Klunkelyden er ganske høy, mekanisk og går i jevn takt når mororen går på tomgang, men i går da den kom (gradvis) bråkte det som et helv... ved litt gasspådrag. Motoren sleit også, i går, å holde turtall slik at den ikke kveltes (motoren var varm). 

Hva i alle dager kan dette skyldes? Noen som har opplevd dette??

Motoren er en 2.0 ts i gtv.

Roger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmmm...var mistenkelig lik ja. Tusen takk for hjelpen!!

Men hva gjør jeg da? Hva må jeg bestille....regner med at det kommer til å koste litt? (fant en motor i sverige til 10.000 sek... ::))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

beklager kompis, er nok rådebank, jeg hadde helt identisk lyd i min GTV 916. Anbefaler deg å ikke kjøre en meter til med den lyden!!!

Hvis du er heldig kan det holde å bare skifte rådelagrene, DERSOM man måler at veiva er ok og ikke tatt skade.

Kjører man bare med rådelagrene kan du risikere at stempelet kommer seilende ut av blokka  ::)

Men det er andre her inne med mer teknisk kunnskap som kan gi deg en kvalifisert anbefaling, men erfaringen min sier at hvis du oppdaget lyden fort og latt bilen stå er det rimeligste å skifte lagrene... alternativet utover det er å få fatt på ny (brukt) motor.

Mvh. Vegard Torkelsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel.....kjørte 15-20 min med klunking fra jeg oppdaget lyden til jeg var hjemme. Om det er mye har jeg ikke peiling på ::), men klunkingen ble atskillig verre jo lengere jeg kjørte. Er vel bare å taue bila til verksted og håpe på det beste. Har heldigvis en kompis som jobber på et verksted som gjør jobben ganske billig, så utgiften blir vel for det meste på deler/ny motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjørte noe lenger med min, men da var kun lager nummer 3 gåent... muli det er verre med din motor da  ??? , men hvis du har en kompis som kan få bytta de "billig" for deg ville jeg absolutt gjort det først!

Han vet vel også da hvilke deler som må bestilles, men bytt lagrene og mål veiva. Kan se i papirene mine hva jeg fikk skiftet om han er usikker. Er motoren i grei stand ellers (på min var kamvariatoren, vannpumpen og reg.reimene skiftet nylig) så ville jeg ventet med motorbytte... TS`en har i hvertfall gjort jobben sin veldig bra til nå, 20 000 km etter reperasjonen.

Mvh. Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjørte noe lenger med min, men da var kun lager nummer 3 gåent... muli det er verre med din motor da  ??? , men hvis du har en kompis som kan få bytta de "billig" for deg ville jeg absolutt gjort det først!

Han vet vel også da hvilke deler som må bestilles, men bytt lagrene og mål veiva. Kan se i papirene mine hva jeg fikk skiftet om han er usikker. Er motoren i grei stand ellers (på min var kamvariatoren, vannpumpen og reg.reimene skiftet nylig) så ville jeg ventet med motorbytte... TS`en har i hvertfall gjort jobben sin veldig bra til nå, 20 000 km etter reperasjonen.

Mvh. Vegard

Regreima er byttet for 9 mnd. siden (kjørt 10.000km), variator 30.000, ny lmm og nytt rør fra lmm til spjell...motoren går bra ellers. Han er ekspert på opel....men har vært utrolig flink på begge alfaene mine med div rep. Hadde du funnet ut hva du måtte skifte har det sikkert vært til stor hjelp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får kjøre den til England,der får du nyoverhalt motor for 14000kr ferdig innstallert!!!!!!

http://www.autolusso.co.uk/new/index.php?option=com_content&view=article&id=109&Itemid=109

Bor i feil land når det kommer til biler ja.....

Går det ferge over til england fra oslo? Hvis ikke blir det litt tungvindt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei,dessverre så er det slutt på ferger mellom norge og england.Du må nok til danmark.Men det er utrulig billig for ein nyoverhalt motor med 3års garanti.

Hvis ein ser litt stort på det kunne ein jo like godt bytte ny motor kvar gong det var tid for ny reim.Reimbytte med ny vannpumpe og variator,plugger+nye reimer over alt kjem jo omtrent opp i den summen.I tillegg får ein nytt luftfilter og ny thermostat.Men det må nok planlegges litt så det eventuellt passer med andre gjeremål i England.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det står at det ble skiftet;

veivlager -kontroll veivaksel

skiftet plugger (8stk) +diverse motorpakninger

motorolje +filter (PS: skift olje og filter igjen innen 100mil etter rep.)

regner med det er snakk om de motorpakningene man kommer til når man må åpne motoren for å komme til rådene, hvilke pakninger vet jeg ikke...

du får ha lykke til!

Masi Brera 2,2: Jeg tror årsakene kan være mange.. dårlig smøring i form av gammel og slitt olje, for mye moment på kald motor, ren slitasje, vedlikeholdsmangel osv osv.. eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

slutter aldri å lære...... tror da det er klart at oljeskift er viktig

og  unngå kaldstart med for høye turtal , motorvarmer i denne tiden er en fordel.

uansett klart at jeg kjører motoren skikkelig og bevisst varm før jeg bruke øverste tredjedel av turtallene , også om sommeren.

vil aldri ha rådebank hehehe    ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wikipedia ga en fin forklaring på hva det er ja. Men det haster vel ikke noe særlig med gtv`en før sommeren setter inn vel?  :D

skift olje og filter ca hver 10 000 km dersom du bruker den jevnlig, la den gjerne stå å svive ti minutter før du starter å kjøre når det er så kaldt som nå, og unngå å presse motoren (moment eller turtall) før den har nådd driftstemperatur eller hvertfall før olja er pisket godt rundt...!

Men er man litt obs, og sjekker alt av veskenivåer gjerne hver gang man fyller bensin, samt følger som forklart over, tror jeg du hvertfall kan utsette evt. rådebank med noen km!

Rådebank er noe dritt, men i grunnen glad jeg er ferdig med det...!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får kjøre den til England,der får du nyoverhalt motor for 14000kr ferdig innstallert!!!!!!

http://www.autolusso.co.uk/new/index.php?option=com_content&view=article&id=109&Itemid=109

Bor i feil land når det kommer til biler ja.....

Går det ferge over til england fra oslo? Hvis ikke blir det litt tungvindt....

Du kan nok sikkert sette bilen på Kiel ferga og få noen i Tyskland til og gjøre jobben for deg til en lavere sum enn i Norge (dessverre) Det bor til en opplysning over 230 tusen i Kiel så det finnes helt sikkert et Alfaverksted der!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok bruke bilen på vinteren, desverre. Skulle få den understellsbehandlet neste uke....må nok vente med det ::)

Har byttet olje 2 ganger på 10.000km og sjekker olje hver uke. Venter selvfølgelig med å dra den opp i turtall før den er varm, men turtallet blir flittig brukt når den er blitt varm. En motor som innbyr til høyt turtall bør tåle å bli dratt ut!! Er vel slitasje over tid som har skylda her.

Kielferga koster vel over 3000,- tur retur....men er det mye som må byttes i motoren, og rep.  norge tipper over 15-20 tusen er det nok aktuellt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv tror jeg at ett tidligere registerras er årsak til denne hendelsen....da en stor del av bilene som har opplevd dette,har hatt det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
:) :)...men selvfølgelig ikke uten problemer :P. Motorbytte er gjort og pengene er borte...meeeen får da vel lønn igjen om 27 dager, så da er det bare å ta fatt på det lille problemet. Tomgangen ligger på 1700-2000 omdr. (jager litt)- Verkstedet har ikke peiling da de ikke har diagnoseverktøy som tar denne. Å plugge ut lmm hjalp ikke, men de sa at når de koblet fra slangen til spjeldet (falskluft) så roet den seg.  Noen som er erfarne motorbyttere her som kan ha en aning om hvor problemet kan ligge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...