Gå til innhold
alfarookie

Oversikt kjede/ tannrem på biltype?

Anbefalte innlegg

Tannremmer kan ryke, og da koster det. Mye.  For å unngå havari, skifter man rem + diverse hjul, vannpumpe, etc, hvert 3. år eller 60 tkm.  Det koster endel det også.

Er motoren utrustet med kjededrift av kamaksel/ventiler, så holder den tilnærmet bilens levetid (?).

Ulempen skal visstnok være noe høyere lydnivå, og tregere gassrespons  pga høyere vekt.  Vet ikke om dette stemmer med virkeligheten, noen som har kommentar til dette?

Hver får gjøre sitt valg, men forutsetningen er at man vet hvilke motorer som har hva.

Noen som har link til informasjon?

Tenker bl.a på de nyere dieselmotorene 1,3 multijet, 1,6 og 2,0-literen på 165 hk.

Er det forresten meningen fra Fiat-gruppen å droppe den flotte 1,9 jtd-motoren som kom i Delta'en med twinturbo og 190 hk? Den er jo helt ny, jo! ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.3 multijet har iallfall kjede . Ikke noe kjedestøy der iallfall. Er vel alltid litt tregere gassrespons på Diesel, så det tenkte jeg egentlig ikke på :)

1.4 8V 77 hk som sitter i Grande Punto er en FIRE motor som tåler reg. reim brudd, derfor kan man strekke strikken litt lenger der... Anbefalt skiftintervall hvert 4 år i Norge, hvert 5te år i Europa, og 120.000 km etter hva jeg husker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pappa sin Mercedes 190 2,3-16 har registerkjede og hadde helt grei gassrespons.

Men nå star den med registerras så registerkjede er ikke nødvendigvis vedlikeholdsfritt eller evigvarende :'(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig med info blant folket her inne? 

Hvor finnes info om motorer fra Fiat-gruppen?

Har det blitt satt inn 190-hester twin-turbo med 1,9 l i noen av Alfa Romeo's modeller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/JTD_engine

Den 1,9literen på 190hk er nok droppet all den tid Delta var den fyrste til å bruke den nye 2,0l.(Men det veit eg ikkje)Trur du kan regne med att det stort sett er reim på desse motorer,men den treng ikkje byttes så ofte som du skreiv og det har vel ikkje vore noko stort problem på dieslene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har registerkjede på den nye Mini'n og ingen dårlig gassrespons der i gata ;D

Når det gjelder kjede generelt har jeg litt inntrykk av at det er som med alt annet.. Kvalitetsforskjeller... :) Alle de nye mini'ene er det Bmw som har produsert og har vel knapt hørt om en kjedehavari på noen av de.. :) 10år siden de første rullet ut av fabrikken..

Men ta feks enkelte modeller av Chrysler Voyager og du har kjedehavari på annenhver bil..  ??? Var visstnok noe produksjonsfeil på kjedene som er brukt, de strekker seg og ryker, men var i følge Chrysler ikke lønnsomt for de å endre på produksjonen av kjedene, billigere og erstatte motorer for de få som dette skjedde innenfor garantien!  :o Flott taktikk, eller hva? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle motorer av i dag har vel egentlig dårlig gassrespons, hvis man sammenligner med en Nordmotor  med doble Dellorto, og den har tilogmed doble kjeder :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svaret med linken, alfaweie. 

Men mer info om oppbygging, historikk og spesifikasjoner er tydeligvis ikke tilgjengelig for en alminnelig interessent.  Må vel være motorjournalist og henvende seg til fabrikken direkte ???

Forøvrig er vel det med gassrespons uinteressant for andre enn rånere.  Det var bare noe jeg trakk frem for å antyde noe om dårligere dreiemoment med kjedemotorer kontra rem, men der er jeg vel helt feil på den?

Hvorfor søren brukte man da rem på noe så viktig?  For å sikre nok arbeid for verkstedene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar frem denne tråden igjen:

Vurderer en Lancia Ypsilon fra Tyskland.  Den har en 1,4 16 V motor med 95 hk.  Hva slags motor er dette?  En gammel traver eller nyutviklet?  Har den kamrem som skal skiftes hvert 3. år (i Norge)?

Noen som vet når den nye 900 ccm MultiAir 2-syl kommer i en bil og hvilke modeller som får den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme som 1.4 starjet i grande punto vil jeg tro. Den har reim og tåler ikke et brudd. Den kom i 2006 og har kamvariator, port deactivation (noen som kan forklare hvordan dette fungerer?) og eksos resirkulering (huff...). Jeg er usikker på om hele motoren er ny, eller om den evt deler blokk med 8v fire motoren. Mer info på f.eks. Italiaspeed.com. På 8v'en var intervallet økt til 5 år (4 år i Norge), men den tåler jo et reim brudd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar frem denne tråden igjen:

Vurderer en Lancia Ypsilon fra Tyskland. Den har en 1,4 16 V motor med 95 hk. Hva slags motor er dette? En gammel traver eller nyutviklet? Har den kamrem som skal skiftes hvert 3. år (i Norge)?

Noen som vet når den nye 900 ccm MultiAir 2-syl kommer i en bil og hvilke modeller som får den?

Den er allerede i Fiat 500 twinair.Det er allerede annonser av den i tyskland iallefall.

By the Way,skikkelige motorer har reim.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

By the Way,skikkelige motorer har reim.

Javel ;) og det mener du fordi.....

Kun for det av fysiske årsaker gje mindre støy og raskere respons.Alle gode motorer med kjede ville ha blitt enda betre hvis dei hadde reim,basta.Her prater eg ikkje om driftsikkerhet eller service kostnad,dog. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer nå en GP med 1,4 T-jet (120 hk) eller en GP med 1,4 16V (95hk), årgang 2007 - 2009

Regner med det er samme utgangspunkt, den første med en lite turbolader?

Noen med kjennskap som kan si noe om disse motorene, og evt andre forskjeller?

Tannrem? Serviceintervaller? Krefter tilgjengelig i forhold til bilen?

(Ypsilon-kjøpet foreløpig skjøvet litt til side)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på www.fiatforum.com.     -----Takk for tipset.

Der er det mye informasjon om Grande Punto.     ----     understatement?  Her var det mye!!  Kan vel lete i en uke før jeg finner noe om saken ???

Vil gjerne ha svar på spørsmålene ovenfor om noen vet noe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er FIRE 1368cc motorer med/uten turbolader. 95 hkeren omtales ofte som Starjet motoren. I Grande Punto har denne en 6 trinns kasse. Den har forøvrig eksosresirkulering og variable ventiltider/port deactivation. Motorene har reim, og 16v motorene tåler ikke et reimbrudd. Bør derfor skiftes hvert 3dje år. Etter hva jeg husker er serviceintervallet 20.000 km. Jeg hadde 8v'en og den var ikke akkurat rask men holdt til vanlig kjøring. Vil tro at 95 hkeren er endel friskere, har også bedre drivstofføkonomi. 6 trinns kasse hjelper også. Meg bekjent bare en chip til forskjell mellom 120 hkeren og Abarth motoren på 150 hk, så her snakker vi frisk motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, tlodberg, dette var fint.

Er 120-hesteren samme motorkonstruksjon som 95hk FIRE 1368 ccm, bare med turbo?  16 v og rem, og det øvrige som eksosresirk.  Skaper dette noen problemer forresten, slik som med EGR-ventiler?

Jeg lar meg kanskje friste av muligheten for en liten "mod" som du er inne på, for det koster ikke allverden og må jo gi ganske friske ydelser.

Et alternativ er den lille M-jeten, som også må ha godt drag med litt elektronisk hjelp, ca 115 hk.  Hva med drift av kammer

og serviceintervall på denne?

Forresten er 95 hk i GP ikke alltid med 6-trinns kasse.  Leter i Tyskland og ser at det nevnes som noe ekstra på enkelte av bilene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja disse er basert på samme konstruksjon etter hva jeg har lest. Den lille mjet'en (antar det er 1,3 du da mener) har kjede og 30,000 km intervaller. Ville kanskje vært forsiktig med å chippe denne altfor mye, momentet kan bli et problem for clutchen. Når det gjelder eksosresirkulering så vil jeg tro at dette først og fremst er et problem med diesel motorer, bensinmotorer soter mye mindre. Ok, alle starjet levert i Norge har 6 trinns kasse, ville vært skeptisk til bruktimport av diesel-fiat pga manglende klimatilpasning og følgelig (enda) dårligere varmeapparat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...