Gå til innhold
IceTone

Resirkulasjon av olje + bensin damp.

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Er det noen som kan teorien rundt resirkulasjonen av oljedamp og resirkulasjon av bensindamp?

Motoren er en 2,0L TS, men det er vel ganske likt for alle sugemotorer.

Øystein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Når jeg blir stor, og ungene flytter ut, så skal jeg bli ingeniør. Men inntil da resonnerer jeg bare... :) )

Olje

Teorien:

Oljedampen fra ventildekslet går via en separator/en oljefelle. I separatoren finnes ofte et stålullhinder som skiller væsker og gasser. Det er kun gassene som fortsetter sin ferd/blir suget inn via innsuget. Oljen renner tilbake til bunnpanna.

- vi snakker miljø ... sier de.

- "hjelp" sier puristene fordi gassene fortrenger den plassen som ellers ville bli fylt av herlig friskluft.

... så finnes det de av oss som kobler av slangen fra ventildekslet til separatoren om vinteren og stenger for innsuget til separatoren med korken fra en spansk Castillo de Liria 1995. Dermed er man kvitt kondenssølet som vanskeliggjør tomgangsregulatorens frie bevegelse i vinterkulda.

Bensin

- i prinsippet det samme som for oljen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...