Gå til innhold
IceTone

Veihusventilasjon 2.0l selespped

Anbefalte innlegg

Hei.

Finnes det noe mer (filter, slanger etc) koblet til veivhuset annent en de 2 man ser på toppen.

En før spjeld og en etter (med oljedampventil)?

Øystein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle nesten tro det var noe mer også.

Den pøser ut oljedamp i takt med turtall, faktisk så mye at oljedampventil står åpen på tomgang (jager opp til 3000 rpm).

Kobler jeg bort slangen til oljedampventil og stenger denne (innsugside) har jeg stabil tomgang (900 rpm).

Det er nok ikke stempelringene siden ingen blårøyk, tar jeg ut pæilepinne kjenner jeg også at det suger her.

Det er heller ikke noen feilmeldinger i minne, samt LMM=ok, lambda=ok, eksos = tett,

temp x2 sensor=ok, ingen falsk luft, fly by wire så ingen tomgangsregulator, gasspjeld er testet og ok.

Har vakum på slange til ”variabel innsug-styring”, ser ut som at den kun står i en stilling (stav presset ned), kan det være noe der?

Eller hva med ventil (VOC) som går til kullfilter (tett/står åpen/ tekker falsk luft)?

Hva kan det være tro, har hatt den på 2 Alfa verksteder uten at de har funnet ut noe heller.

Alle ideer mottas med STOR takk  :), en flaske blankt/brunt til den som kommer med løsningen ;D.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom problemet kun har forekommet i vinter kan det være is som tetter noen av slangene/rørene. Denne isen kan tine ved varm motor for så å fryse når bilen står i ro. I "gamle dager" hadde vi samme problem med Sudder og 75 TS motorer, hvor seig oljeblandet vannguffe la seg i diverse slanger og rør som hadde tilknyttning til veivhusventilasjonen og frøs til is. Prøv å tine bilen skikkelig, blås med trykkluft gjennom alle rør og ventiler, hvis mulig vask med bensin e.l. der hvor ventilene er slik at disse kan åpne og lukke seg, bruk en flaskebørste og rengjør øvrige slanger.

Lykke til...

Mvh Svein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, virker ikke som den bruker noe mer en normalt på en som har gått 120K.

Problemet har vært siden i sommer når jeg hadde den inne på komplet regreim + balansereim bytte + oljeskift/filter.

Så noe med kulde er det ikke, hadde samme problem ved + 15 grader.

Problem oppstår når motor nærmer seg drifts temp.

Tomgang ligger på konstant 1200 når den er kald, når den nærmer seg 95 begynner jaginga (1200-3000, opp og ned).

Virket helt 100% på hjemtur fra verksted (kjørte ultra pent), men så dagen etter kom en surklelyd (hørtes ut som den kom rundt innsug) og varsellampe for innsprøytning lyste.

Renset spjeld og byttet til ny LMM og resatte komputer (ingen feilmeldinger i minne).

Fusket og gikk dårlig (3 sylindre??), fant ut at 2'de plugg fra høyre lakk, strammet dennne og da var den normal om du ser bort i fra den berømte jaginga som påfulgte.

Feilen er nok at veivhuset pøser på med olje/besin/luft damp slik at oljedampventil står åpen pga overtrykk, men hvorfor??

Hadde jeg hatt blårøyk hadde jeg skjønt det, men det er det ikke (lukter fin katalysator også).

Om det bare er litt overtrykk vil jo oljedampventil åpne på tomgang, og dermed suger jo motor luft fra veivhusventilasjon i tillegg.

NB, oljedampventil er inntakt og fjær er strammet.

Men hvor i all hverden kommer dette trykket fra, har de fylt på nitrobensin istedet for olje, he he ;D

Hele problemet kan jo så klart unngås med en olje catch tank og filter på veihus, men for det henger den litt igjenn ved gasspådrag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...