Gå til innhold
MasterJohnda

Hylelyd fra kald 156 V6

Anbefalte innlegg

Når jeg starter bilen i kaldt vær hyler den, en slags lav pitch lyd som følger turtallet. Den går fort over, men bruker lengre tid jo kaldere det er. I dag i minus 20 i Oslo var det ganske ille, brukte ca et minutt på å fade ut. Ellers oppfører bilen seg helt normalt.

Noen som vet hva dette kommer av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være servopumpa som skriker grunnet høy viskositet på servo-oljen. Vrir du på rattet vil du i så fall høre at den "jobber" mer enn normalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at du har nok olje til servoen! Dersom servopumpa går lenge uten olje kan det bli dyrt... En dash servo-olje koster noen få kroner (og er lett å fylle på) mens en ny servopumpe koster mange kroner (og er tilsvarende arbeidskrevende å skifte).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi, den må jeg sjekke ja. Hører rykter om mange tusen i deler og timesvis i arbeid pga. at man må ta ned eksosanlegget osv......vil helst unngå det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske sikker på at det er servopumpa! Min 156 V6 begynnte også sånn. I starten bare da det var kaldt.... og ganske kort tid etter røk pumpa :-[ Så bare sett av en bunke tusenlapper alt nå ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en vanlig lyd fra servopumpa når det er kaldt, jeg har den samme lyden fra min. Kommer ikke til å gjøre noe med den før det utvikler seg, da denne pumpa begynte å hyle som den gamle etter bare en sesong.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det var fint. Det er jo bare når den er kald så jeg gjør ikke noe før det går galt. *banker i bordet*

Det første jeg skal gjøre er å sjekke nivået på servooljen da.

Jeg skal starte den i mårra tidlig, sitter bare og gruer meg...har fått lagt til rette nå slik at jeg kan bruke motor/kupevarmer nå fremover, det er veldig greit. Selv om det neppe hjelper på dette problemet...?

Takk for svar alle sammen, veldig hjelpsomt det forumet her!  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat det samme på min 166, uten at det bekymrer meg så mye.

Måtte gi broder,n starthjelp her om dagen. (25 minusgrader.)

Servopumpa på hans bil hylte i flere minutter før det ble stilt.

Dette på en Subaru Legacy 2006 mod.

Raymond.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg roe ned bekymringene litt og se hvordan det utvikler seg  :) Aldri vært ute for det før. Men så er det sjeldent så sinnsykt kaldt som det er nå heldigvis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du er skyldig >20 grader og har startet bilen så har du tappet noen liter strøm av batteriet.

Dette skal generatoren prøve å fylle på igjen. Da sliter den. Og er remma ikke helt i vater da så piper det gjerne litt.

Har den doble remmer? Isåfall pass på å bytte dem samtidig, og få remmer som faktisk er av identisk lengde (parrede).

På 780'n min er den ene remma just merkbart slakkere enn den andre, og det piper inntil motoren er varm. Selv i folkelige temperaturer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du er skyldig >20 grader og har startet bilen så har du tappet noen liter strøm av batteriet.

Dette skal generatoren prøve å fylle på igjen. Da sliter den. Og er remma ikke helt i vater da så piper det gjerne litt.

Har den doble remmer? Isåfall pass på å bytte dem samtidig, og få remmer som faktisk er av identisk lengde (parrede).

På 780'n min er den ene remma just merkbart slakkere enn den andre, og det piper inntil motoren er varm. Selv i folkelige temperaturer.

Jeg tror slikt skal være skiftet, stemmer ikke det Terje?

Den hylte i dag også, men starta fint. Lyden kommer fra fremme i venstre kant av motoren (når du står foran bilen), altså passasjersida. Den går over etter ett minutt ca.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...