Gå til innhold
HC

159 Q4

Anbefalte innlegg

Vurdere en 159 2,4 jtdm q4.  Dette er en 2008 modell som er ny i tyskland.  Ut i fra en "baklsete tråd" på forumet her, ser det ut som om dette er en serie 0 bil.

Noen som har erfaringer med denne bilen?  Hvordan er kvaliteten på 159 kontra 156 og 166?  Noen som vet om tyske biler har samme spesifikasjon på varmeapparat som nordiske?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henta ut en 2008 159 1,9JTDm Ti rett før jul som Auto Ital har henta fra Tyskland.

Denne har det "nordiske" utstyret. Nå er min dog en MY08. Dvs. serie 1(?)

Hvis du vil spørre noen sakkyndige angående akkuratt Alfa og import fra Tyskland, er det vel ikke mange profesjonelle som gjør dette mere og bedre en Auto Ital.

Kvalitetsforskjellen kontra 156 og 166 kan jeg ikke svare for, da jeg ikke har eid noen av de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes sikkert mange tråder om forskjeller på 159 vs 156/166 (tror heller ikke disse to kan settes i samme bås).

Svaret er enkelt. Den er enorm! Bilen er en del tyngre, og det er delvis grunnet høyere spesifikasjoner på det meste. Bilen ble bygget med overoppsyn fra en tidligere Rolls Royce/BMW-mann som var sykelig opptatt av kvalitet. Mine foreldre byttet i 2008 til en 159 Sportwagon etter å ha eid to 156, og han er strålende fornøyd. Jeg kjørte bilen til 40k service, og da var kommentaren det samme fra mekanikerene - bilen er bygd som en tanks. JD Powers hadde Alfa på 2.plass i Tyskland på sin siste oversikt , tror nok at kvalitet er en god forklaring på dette...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rose's 22 måneder gamle 159 jtd 120 hk har gått 102.000km nå, og jeg tør vel påstå at den har kvalitet på høyde med de beste.(=japansk?,og over de fleste tyske og svenske?) To store inngrep er dog blitt utbedret (på garanti), det første på 50000 km, og da var det utløserlageret som begynte å lage et forferdelig leven. Ny komplett clutch ble ordnet.  På 60.000 service klaget jeg på en oljesvetting ved en slangeskjøt ved turbo, jeg mente det kanskje var nok å bytte slangeklemme eller dra til den litt. Men dette resulterte i ny turbo :) Veldig greit det, når det er garanti, men merket aldri noe driftsproblem på grunn av noen av disse tingene. Den ENESTE driftsstoppen på 100kkm er at den ikke startet dagen etter clutchbyttet. Jordingskabel som

var glemt å sette på plass.

De andre feilene har bestått av egr feil x 2, dugg i indre baklykter x2, og dørstopper vb. Og så var det slitasje ute på kanten  av førersetet, dette fikk hun også byttet på garanti, ved kmst ca 90000.

Av slitedeler er det byttet bremseklosser fram. Punktum! Kjentes kompakt, knirk- og klonkefri ut seinest i går, i 15 minusgrader!

Dette er da en serie 0, etter som jeg forstår det, laget i slutten av 07, og registrert februar 08. Om driftskvaliteten kan sammenlignes med en 2,4 Q4, se det vet jeg ikke, men kunne godt ha tenkt meg og hatt en , så jeg hadde fått sett! :D

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er som bertone jon sier, enorm forskjell på 156 og 159, og det er urettferdig ovenfor 156 og bli sammenlignet med 159, som er en helt ny bil.

jeg er på min tredje 159, og aldri hatt noe som helts av problemer med noen av de, kjempe bil som du helt sikkert blir fornøyd med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt både 156 og 166, og savner Alfa igjen.  Står litt mellom en 1,9 JTdm TI og en 2,4 q4,  Er ikke i tvil om hvilken jeg har mest lyst på, men kommer an på hva vi blir enige om.  Noen som vet hvordan varmeapparatet fungerer på disse i de kalde dagene vi har nå?  Noen merker har jo ekstra diesel varmere, mens andre bruker en elektrisk oppvarming. Hva bruker Alfa, og sitter dette i tyske biler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

min kaklet fælt i -10, men ble varm ganske rask, ved kjøring vel og merke, rundt 5-10min.

2,4 er en hærlig motor, men ikke forvendt deg noe super økonomisk diesel bil, den er litt tørst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag : ca minus 20 her ute, og stabilt pluss 22 i kupeen, ifølge hun som har vært der. Var 28 speik over fjellet en dag, og da først krøp tempnåla ned fra 90 til ca 60,men fremeles godt i kupeen. Det er elektriske varmeelementer i varmeapparatet har jeg forstått det som. Funker bra, og man slipper jævelskap med dieselvarmeren hver vinter.. (Ja jeg jobber fremdeles med Sxxb)

Ingenting slår den forannevnte løsningen når alt funker, og man kan programere varm biltilman skalutosv. men det feiler ofte synes jeg. Og dyrt å reparere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurdere en 159 2,4 jtdm q4.  Dette er en 2008 modell som er ny i tyskland.  Ut i fra en "baklsete tråd" på forumet her, ser det ut som om dette er en serie 0 bil.

Noen som har erfaringer med denne bilen? 

Jeg har hatt gleden av å kjøre 2.4 Q4 SW i snart ett år nå. Min er en 2007 modell, og har nettopp rundet 58.000 km, 26.000 av disse med meg bak rattet. Det er en virkelig morsom bruksbil, jeg koser meg på hver biltur! Ikke minst nå som det er for kaldt til å salte veiene. Det blir ofte en omvei på vei hjem, og det hender at det blinker en gul trekant i dashbordet :-) Dersom du har mulighet til å unne deg en slik bil anbefaler jeg det på det sterkeste. Jeg har i alle fall ikke angret ett sekund...

Noen småfeil har det vært, men alle disse har jeg fått fikset på garanti uten problemer (dugg i baklykter, hjulvinkler, radiatorfeste). Jeg har også fått kloa i servicehistorikken fra første eier, den eneste feilen før jeg kjøpte bilen var bytte av en gearwire.

Når det gjelder varmeapparat vil jeg tro det er likt på alle modeller. Jeg har sett begrepet "nordisk pakke" i noen annonser, så vidt jeg har forstått inkluderer det forvarmer, setevarme og lyktespylere. Så hvis en bil solgt ny i Tyskland har dette utstyret tror jeg ikke det er noen forskjell på de som er tatt inn av norsk importør. Jeg vil gjette på at forskjellene avhenger av om den aktuelle bilen har dette utstyret eller ikke, og at det kan leveres på alle markeder avhengig av hva den enkelte kunde/importør spesifiserer. Men dette er jeg ikke sikker på....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt både 156 og 166, og savner Alfa igjen.  Står litt mellom en 1,9 JTdm TI og en 2,4 q4,  Er ikke i tvil om hvilken jeg har mest lyst på, men kommer an på hva vi blir enige om.  Noen som vet hvordan varmeapparatet fungerer på disse i de kalde dagene vi har nå? 

Det var jo rette dagen å spørre på! Jeg gjorde en liten test i dag tidlig. Fra kaldstart til motoren hadde nådd normal driftstemperatur (90 grader) tok det 9 minutter. Og i dag var utetemperaturen -27.5... Etter ca 20 minutter var det varmt og godt i kupeen. Har ikke merket noen problemer på grunn av kulden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.  Har også fått info om at bilen jeg vurderer har setevarmere og elektrisk forvarmer.  Regner med at denne da er rustet for kulda...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett den ja !!!!!!

Tok meg også friheten å prøvekjøre herligheten,etter min mening så er dette den optimale kombinasjonen:

Drøye 200 diesel hk--trekk på alle 4--SW-- i en TI utgave som inneholder det utstyret man ønsker seg , de er rett å slett ferdige fra fabrikk!! Det er nok en av de få bilmerkene man slipper og ut med en ekstra formue til oppgradering av bilen etter kjøp !

Har selv en 150 hk Berlina Ti utgave , som jeg er meget fornøyd med , og da var det slett ikke noe sjakktrekk å sette meg inn i en 200 hesters q4..............dyr tabbe!! 8)

Så løp å kjøp !! ;)

Mvh.

FAM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det løp og kjøp  ;D.  Det ble en sort TI 2,4 Q4,.. Gleder meg om en uke :-)

Ble det den fra Bjørnstad?

Så på den i går, den er lekker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, Ble nok ikke den.  Fant en tilsvarende sort bil, med takluke og navigasjon i tillegg. Bilen er også litt nyere, så det er en serie1 bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en Q4.

Ståle på BB tok med seg 159 Q4`n til Surnadal her på Januar.

Han skulle jo hjem til min datter`s 4 årsdag, så han måtte bare terge.

Q4`n er helt knall, jeg trodde ikke at det kunne komme en arvtager til 155 Q4.

Vanskelig å sette fingeren på noe med denne bilen.

Jeg er så rar i hodet mitt at jeg hadde gått for en Q4 med bensin, men jeg er heller ikke lur angående forbruk og annenhåndsverdi.

Ståle overtalte selvølgelig samboeren min (søstra til Ståle) til en prøvetur.

Det har biltt vanskelig i ettertid å forklare hva som er så bra med 155 Q4`n.

De som handler seg en 159 Q4 får en perle av en bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er så rar i hodet mitt at jeg hadde gått for en Q4 med bensin, men jeg er heller ikke lur angående forbruk og annenhåndsverdi.

Ja, hvis man kan svelge at bensin kontra diesel koster 170.000,- ekstra bare i avgifter så ville sikkert jeg også valgt bensin. Men tror Q4 2.4-literen hadde funket fint som familiebil for meg :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var den på plass  ;D ;D  Møkkete og fin etter transport gjennom Europa...

Noen som vet hvordan man endrer kjørecomputer/førerinfo til Engelsk (hvis det går)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var den på plass  ;D ;D  Møkkete og fin etter transport gjennom Europa...

Noen som vet hvordan man endrer kjørecomputer/førerinfo til Engelsk (hvis det går)?

Grattis. Tror du må på med diagnoseutstyr for å endre språk. Men drit nå i det da. Ut og vaske, ta bilder og legge ut her. :D :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...