Gå til innhold
Alfaduden

Regnsensor GT

Anbefalte innlegg

Hei.

Det står i den tykke boken at regnsensoren blir aktivert når man vipper bryteren ned på 1. hakk (samme som intervallstyringen). Men jeg får den ikke til å virke. Den går bare på intervall. Noen som vet noe om dette?

Hilsen GTduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg ikke så mye å sammenligne med siden jeg bare har hatt èn Alfa med regnsensor. Men på den virket det som du sier ; bryteren ned på første hakk og resten ordner seg selv. Kjører du fra regnvær og inn i en tunnel så stopper de og starter rask opp igjen når du trenger dèt.

På min var det slik at du satt bryteren i første hakk så gikk viskerne opp fra parkert stilling til "klar" stilling,dvs en to-tre cm. Der stod de klar og venta på regnet  :)

Kan jo høres ut som om det ikke virker på din da eller at du ikke har regnsensor ? Det kan du se fra utsiden av ruta,der som sladrespeilet står. Der ser du en rad med sensorer (ser ut som svarte LED'er). Har du ikke dette sensorfeltet så har ikke bilen regnsensor  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg ikke så mye å sammenligne med siden jeg bare har hatt en Alfa med regnsensor. Men på den virket det som du sier ; bryteren ned på første hakk og resten ordner seg selv. Kjører du fra regnvær og inn i en tunnel så stopper de og starter rask opp igjen nær du trenger dèt.

På min var det slik at du satt bryteren i første hakk så gikk viskerne opp fra parkert stilling til "klar" stilling,dvs en to-tre cm. Der stod de klar og venta på regnet  :)

Kan jo høres ut som om det ikke virker på din da eller at du ikke har regnsensor ? Det kan du se fra utsiden av ruta,der som sladrespeilet står. Der ser du en rad med sensorer (ser ut som svarte LED'er). Har du ikke dette sensorfeltet så har ikke bilen regnsensor  :)

Skjønner. Har regnsensor så det skulle ikke stå på det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å justere følsomheten (vri på "vriompeisen" på hendelen)? Hjelper av og til å gi den litt starthjelp med den!

EDIT: en ting til; hvis hendel står i riktig stilling ved start (tenning på), så må den likevel et hakk den ene eller andre veien og så tilbake for å bli "på" igjen. Ihvertfall er det slik i min 2004 GT.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes to lengder på pusserne til GT`n. Regnsensoren min fungerer mye bedre etter at jeg satte på den lange typen  :).

Tror kanskje årsaken kan være at den tar bedre foran sensoren slik at den registrerer regnet bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes to lengder på pusserne til GT`n. Regnsensoren min fungerer mye bedre etter at jeg satte på den lange typen  :).

Tror kanskje årsaken kan være at den tar bedre foran sensoren slik at den registrerer regnet bedre.

Klokt svar! Skal jammen sjekke opp om det kan være issue!

-Magnus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har også klaget på regnsensoren på bilen min :). Viskerne startet opp altfor seint og stoppet ikke igjen når ruta var rein. Jeg fikk beskjed om at det ikke lå inne noen feilkoder, og at sensoren fungerte som den skulle. Forrige gang jeg skulle bytte viskere hadde de ikke den typen som etter reg.nummeret skulle passe til bilen min, men de hadde en type der den høyre viskeren var litt lengre. Dette var også til GT. Jeg kjøpte disse viskerene, for jeg syntes det virket logisk at viskerne skulle ta foran regnsensoren ::). Nå fungerer det i hvert fall mye bedre ;D.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På MB må sensoren læres opp til å reagere når det passer føreren. Noen førere er allergisk mot dråper på ruta, andre vil helst se at viskeren ikke går for ofte.

Sjekk at det ikke er noe sånt her også. Sitat fra et MB-forum:

Sensoren må læres opp. Kjør med bryteren i posisjon "0" når det regner. Når du synes det er nok/passelig/for mye vann på ruta, så setter du bryteren i første posisjon. Viskeren vil da automatisk ta et sveip neste gang du har tilsvarende mengde vann på ruta. Hvis regnet øker i intensitet, så øker frekvensen. Lysforhold, støv, skitt og slitasje på ruta kan forstyrre litt, men stort sett så fungerer sensoren fint. Hvis den er i orden vel å merke.

Kanskje Alfa er like intelligent?  8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...